LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Op 11 November 2009 ben ik met de door mij nieuw gekochte auto naar de APK gegaan. Op het APK afmeldingsformulier staat de correcte kilometerstand van 44682 vermeld. Vandaag ga ik naar de garage om mijn auto in te ruilen op een nieuwe en wat schetst mijn verbazing, in de NAP staat voor die datum de stand van 144682, dus een ton teveel. Als ik dit niet rechtgezet krijg ga ik nooit meer naar de APK.
Hoe krijg ik dit opgelost? Het APK bewijs heb ik gelukkig nog. Wat is de procedure bij een APK voor de kilometerstand? Moet een garagehouder deze tweemaal invoeren of is de RDW hier de schuldige?
Groet Bert928GT
Hoe krijg ik dit opgelost? Het APK bewijs heb ik gelukkig nog. Wat is de procedure bij een APK voor de kilometerstand? Moet een garagehouder deze tweemaal invoeren of is de RDW hier de schuldige?
Groet Bert928GT
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Gebruik voor dit op een forum te zetten eens een zoekmachine b.v. Google
En type je vraag in: een je krijgt binnen 1/2 seconde 22000 antwoorden
Een daarvan is:
gr Henk
En type je vraag in: een je krijgt binnen 1/2 seconde 22000 antwoorden
Een daarvan is:
Sukses verderVerkeerd ingevoerde kilometerstanden kunnen leiden tot een onterechte trendbreuk in de kilometerhistorie van een voertuig. Met de NAP e-correctie kunnen autobedrijven eigen invoerfouten online herstellen.
Het komt regelmatig voor dat autobedrijven per ongeluk verkeerde tellerstanden invoeren in de NAP-databank. Dat kan leiden tot trendbreuk in de kilometerhistorie van een voertuig. Als de kilometerhistorie een trendbreuk vertoont, wordt voor dit voertuig niet langer een Nationale Autopas afgegeven. Het herstellen van verkeerd ingevoerde tellerstanden, met een zogenoemd correctieverzoek, is tot op heden alleen mogelijk via de NAP Helpdesk. Interim manager van NAP Martin Huisman: “Onze helpdesk handelt jaarlijks ongeveer 20.000 correctieverzoeken af. Dat gebeurt per telefoon, e-mail of fax. Een deel van de verzoeken wordt afgewezen, bijvoorbeeld omdat de tellerstand moedwillig is teruggedraaid. Maar veel trendbreuken worden veroorzaakt door invoerfouten. Voor deze situatie is de NAP e-correctie ontwikkeld. Met de NAP e-correctie kunnen NAP-deelnemers tellerstanden aanpassen die zij zelf verkeerd hebben ingevoerd. Uiteraard binnen duidelijke grenzen en onder strikte voorwaarden.”
gr Henk
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Met de nap e-correctie kan voor zover ik weet alleen de allerlaatste stand in de NAP hersteld worden. De fout is in 2009 gemaakt en in 2010 ben ik uiteraard ook naar de APK gegaan en daar is de goede stand ingevoerd.
Mijn cardinale vraag is wie maakt hier de fout. Op het keuringsbewijs staat de goede stand en in de NAP op dezelfde datum een ton meer. Geeft de RDW deze stand door aan de NAP? Dan heeft de RDW de fout gemaakt en ben ik de laatste keer op APK keuring geweest als dit niet razendrap door hun hersteld wordt.
Groet Bert928GT
Mijn cardinale vraag is wie maakt hier de fout. Op het keuringsbewijs staat de goede stand en in de NAP op dezelfde datum een ton meer. Geeft de RDW deze stand door aan de NAP? Dan heeft de RDW de fout gemaakt en ben ik de laatste keer op APK keuring geweest als dit niet razendrap door hun hersteld wordt.
Groet Bert928GT
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Heb je dat al bij de garage of NAP nagevraagd/geinformeerd of is dat zo je eigen gedachte?Met de nap e-correctie kan voor zover ik weet alleen de allerlaatste stand in de NAP hersteld worden
Ga dat eerst eens doen misschien is er een simpele oplossing voorhanden.
Als je auto volgens de regels onderhouden is staan ook alle km standen in het onderhoudsboekje met stempel en kan de dealer een uitdraai maken van de eventuele onderhoudshistorie.
Advies ga eerst zelf eens op onderzoek uit .
gr Henk
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Dat het nap e-formulier alleen de laatste stand kan herstellen vond ik op internet.
Op de site van de rdw zie ik ook dat zij de standen aan de NAP doorgeven en dan zit daar de fout. Op het APK formulier staat de goede stand en in de NAP exact een ton teveel op precies dezelfde datum.
Groet Bert928GT
Op de site van de rdw zie ik ook dat zij de standen aan de NAP doorgeven en dan zit daar de fout. Op het APK formulier staat de goede stand en in de NAP exact een ton teveel op precies dezelfde datum.
Groet Bert928GT
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Als het garagebedrijf welke de APK heeft uitgevoerd is aangesloten bij de BOVAG, is het automatisch ook aangesloten bij de NAP. Garage kan dan, middels een correctieformulier, een verzoek bij de stichting NAP indienen om de foutieve stand verwijderd te krijgen.
In 2009 werd het APK formulier door de meeste garages nog handmatig ingevuld, de melding "APK goedkeuring" werd en wordt uiteraard wel per computer gedaan. Daarom is het goed mogelijk dat op het APK formulier de juiste stand staat, terwijl er toch door een tikfout een foutieve stand naar de RDW is gegaan.
De NAP e-correctie was voor 2009 nog niet van toepassing, dus dat werkt in dit geval niet.
Overigens is het voor de garage waar u de auto in wilt ruilen een fluitje van een cent om die foutieve km.stand gecorrigeerd te krijgen. Kopie van het onderhoudsboekje + eventueel een kopie van het APK rapport erbij en het is geen enkel probleem om die stand eruit te krijgen.
(Dat hoort die garage die de auto inruilt trouwens ook te weten).
v.d.Heyden
In 2009 werd het APK formulier door de meeste garages nog handmatig ingevuld, de melding "APK goedkeuring" werd en wordt uiteraard wel per computer gedaan. Daarom is het goed mogelijk dat op het APK formulier de juiste stand staat, terwijl er toch door een tikfout een foutieve stand naar de RDW is gegaan.
De NAP e-correctie was voor 2009 nog niet van toepassing, dus dat werkt in dit geval niet.
Overigens is het voor de garage waar u de auto in wilt ruilen een fluitje van een cent om die foutieve km.stand gecorrigeerd te krijgen. Kopie van het onderhoudsboekje + eventueel een kopie van het APK rapport erbij en het is geen enkel probleem om die stand eruit te krijgen.
(Dat hoort die garage die de auto inruilt trouwens ook te weten).
v.d.Heyden
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Van zowel de RDW als de NAP kreeg ik te horen dat alleen de laatste stand te corrigeren zou zijn en bovendien altijd alleen door de garage die een door henzelf ingetoetste stand wil corrigeren. Een andere garage zou dit niet kunnen is mij verteld.
Mijn redenatie is heel rechtlijnig. Tijdens de afmelding wordt éénmaal de stand ingetoetst en bovendien krijg ik een officieel RDW document met daarop afgedrukt de goede kilometerstand. Als ik dan in de NAP voor dezelfde datum ineens een ton meer zie staan dan is het logisch dat de RDW hiervoor verantwoordelijk is. Jaarlijks gaat dit dus 20000 maal fout en zowel de RDW als de stchting NAP hebben telefonisch toegegeven dat er de laatse jaren veel mis is gegaan hiermee. Ik vind dat ze dan ook de fout moeten herstellen en dat doen ze niet. Natuurlijk kun je ze daar via de rechter of ANWB/Consumentenbond oid wel toe dwingen.
Ik kan alleen iedereen adviseren om het APK bewijs te controleren op de juiste kilometerstand en bewaar de oude exemplaren.
Groet Bert928GT
Mijn redenatie is heel rechtlijnig. Tijdens de afmelding wordt éénmaal de stand ingetoetst en bovendien krijg ik een officieel RDW document met daarop afgedrukt de goede kilometerstand. Als ik dan in de NAP voor dezelfde datum ineens een ton meer zie staan dan is het logisch dat de RDW hiervoor verantwoordelijk is. Jaarlijks gaat dit dus 20000 maal fout en zowel de RDW als de stchting NAP hebben telefonisch toegegeven dat er de laatse jaren veel mis is gegaan hiermee. Ik vind dat ze dan ook de fout moeten herstellen en dat doen ze niet. Natuurlijk kun je ze daar via de rechter of ANWB/Consumentenbond oid wel toe dwingen.
Ik kan alleen iedereen adviseren om het APK bewijs te controleren op de juiste kilometerstand en bewaar de oude exemplaren.
Groet Bert928GT
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Hoe krijg ik een bewijsbare fout in de NAP gecorrigeerd?
Dan hebben ze je niet goed ingelicht. Alle bij de Stichting NAP aangesloten autobedrijven (merkdealers en universele BOVAG autobedrijven zijn altijd bij de NAP aangesloten) kunnen een schriftelijk (per fax) correctieverzoek indienen.Bert928GT schreef:Van zowel de RDW als de NAP kreeg ik te horen dat alleen de laatste stand te corrigeren zou zijn en bovendien altijd alleen door de garage die een door henzelf ingetoetste stand wil corrigeren. Een andere garage zou dit niet kunnen is mij verteld.
Groet Bert928GT
Voor het indienen van een correctieverzoek kunnen verschillende oorzaken zijn. Hier vindt u de vijf meest voorkomende situaties:
Ik heb de juiste tellerstand bij het onjuiste kenteken ingevoerd.
Gebruik het correctieverzoek om de stand te laten verwijderen en voer de tellerstand in bij het juiste kenteken. Vermeld op het correctieverzoek het kenteken waarvan de tellerstand afgelezen is.
Ik heb de onjuiste tellerstand bij het juiste kenteken ingevoerd.
Gebruik het correctieverzoek om de stand te laten verwijderen en voer de juiste tellerstand in. Vermeld op het correctieverzoek het kenteken waarvan de tellerstand afgelezen is.
Het soort kilometerteller is onbekend of wijkt af van wat in de Nationale Auto Pas wordt aangegeven.
Hiervoor kunt u bellen met NAP: 0900 – AUTOPAS (2886727), 0,10 euro per minuut, tijdens kantooruren. Alleen verzoeken van NAP-deelnemers worden gehonoreerd. U kunt ook een correctieverzoek indienen. Vermeld op het correctieverzoek de juiste tellersoort en de afgelezen tellerstand.
De teller is vervangen.
Zie tellervervanging.
Ik wil een kilometerstand laten verwijderen.
Redenen kunnen zijn dat het door een trendbreuk onmogelijk is een NAP e-pas of BOVAG garantiebewijs aan te vragen. Gebruik het correctieverzoek om de naar uw mening onjuiste stand te laten verwijderen. Indien u over bewijs beschikt waaruit blijkt dat de ingevoerde stand onjuist is (onderhoudshistorie of onderhoudsboekje), dan faxt u dit samen met het correctieverzoek naar NAP.
19-10-2010
NAP introduceert online trendbreukcorrectie voor autobedrijven
NAP e-correctie
Het komt regelmatig voor dat NAP-deelnemers per ongeluk fouten maken tijdens het invoeren van tellerstanden. Met de NAP e-correctie kunt u zelf gemaakte invoerfouten eenvoudig digitaal herstellen.
Het gebruik van de NAP e-correctie is aan strenge voorwaarden gebonden. Correcties zijn alleen mogelijk bij voertuigen met een zescijferige teller en het is niet mogelijk om ingevoerde tellerstanden van andere bedrijven te wijzigen. Ook zelf ingevoerde standen kunnen niet altijd worden gewijzigd. Vanzelfsprekend is het elektronische correctiesysteem uitgebreid beveiligd om misbruik te voorkomen.
v.d.Heyden