LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LPG prijzen verborgen bij Shell

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Kees44

LPG prijzen verborgen bij Shell

Ongelezen bericht door Kees44 »

Volgende valt mij op:
Sinds enige weken plakt SHELL langs de autowegen de prijsopgave van LPG af!

In plaats van de prijs, zoals voor Euro en Diesel zit er een reclamespandoek dat "de korting erg groot" is.
1. Mag dat zo maar? Zijn er geen afspraken ivm marktwerking gemaakt?!
2. Waarvan is dit een teken? Prijsafspraken/~opdrijving?

Daarbij moet me van het hart: De prijs van LPG is afgelopen jaar ± evenveel cent gestegen als die van benzine. Dat wil wil zeggen: relatief dubbel zo hard. En Shell heeft hier een bijna monopolie op invoer ...
Verband?

En (meer voor afdeling belasting) Ik erger me groen en geel aan de kortingen op - relatief, dus ook suv - schone auto's. Ik rijd relatief schoon op gas en betaal EXTRA belasting! :evil:

v.d.Heyden

Re: LPG prijzen verborgen bij Shell

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Kees44 schreef:En (meer voor afdeling belasting) Ik erger me groen en geel aan de kortingen op - relatief, dus ook suv - schone auto's. Ik rijd relatief schoon op gas en betaal EXTRA belasting!
Welke korting op een SUV bedoel je? Relatief schoon en een SUV: noem mij 1 SUV die vrijstelling van houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting) heeft, anders dan een van 25 jaar of ouder.

Als je, zoals je zelf zegt, relatief schoon op LPG rijdt, dan heb je dus een G3 installatie. Daarom betaal je al minder belasting dan een conventionele LPG installatie.

Wil je nog minder duur rijden? Dan wordt het een A-label op LPG en belastingvrij. Heb jij je korting ook.

v.d.Heyden

GJvdZ

Re: LPG prijzen verborgen bij Shell

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Kees44 schreef: Daarbij moet me van het hart: De prijs van LPG is afgelopen jaar ± evenveel cent gestegen als die van benzine. Dat wil wil zeggen: relatief dubbel zo hard. En Shell heeft hier een bijna monopolie op invoer ...
Verband?
De stijging van de benzineprijs wordt "gelukkig" gedempt door de hoge accijns daarop. De accijns op LPG is veel lager, waardoor netto prijsstijgingen van het product veel meer zichtbaar zijn.

Voorbeeld (getallen slechts ter indicatie)

Benzine: Accijns 100 cent, benzine 50 cent. een stijging van de benzineprijs met 50% betekent een stijging aan de pomp van 16%

LPG: Accijns 20 cent, LPG 50 cent. Een stijging van de LPG-prijs met 50% betekent een stijging aan de pomp van 32%.

Gesloten