LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Moneyman

Re: Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex E schreef:Direct wegrijden is niet in alle gevallen mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld geparkeerd staat in de nabijheid van verkeerslichten, waar soms een lange file met wachtende auto's voor het rode licht staan, dan moet je eerst wachten tot het licht op groen gesprongen is en vervolgens tot de file naast je auto is doorgereden alvorens jij vanuit je parkeervak kan wegrijden. Én dan moet je ook nog eens geluk hebben dat je er tussen gelaten wordt. Kan alles bij elkaar al gauw 2 á 3 minuten duren. Wanneer in die tijd ook een scanauto is langs gereden kan het je zomaar een bekeuring opleveren, waar voorheen geen sprake van zou zijn geweest. Die scanauto heeft veel voordelen voor de gemeente maar niet voor de burgers. Wat te denken als je bijvoorbeeld met je moeder boodschappen hebt gedaan en haar even helpt een zware tas naar haar voordeur te brengen. De tijd om dat te doen is vaak korter dan bij een parkeerautomaat je kaartje te kopen maar je bent de klos als er ondertussen zo'n scanauto langs zou zijn geweest.
Zolang die file niet rijdt, kan de scanauto je ook niet beboeten... De kans dat je minutenlang (en dat is véél langer dan je zou denken) niet weg kunt rijden in bewegend verkeer en dan nét gescand wordt, is vrijwel nihil.

Ook je voorbeeld over de zware tas van je moeder gaat niet op. Zie de in dit soortgelijke topic al geplaatste wettekst:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) schreef:
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
En met deze wettekst is ook gelijk nogmaals het onderwerp van dit topic helder beantwoord.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Zolang die file niet rijdt, kan de scanauto je ook niet beboeten... De kans dat je minutenlang (en dat is véél langer dan je zou denken) niet weg kunt rijden in bewegend verkeer en dan nét gescand wordt, is vrijwel nihil.
Als dat wel gebeurt, dan kun je aangegeven dat je deelnam aan het verweer en dat de scanauto voorrang had.

Moneyman

Inderdaad. Lastig bewijsbaar, maar wel aannemelijk te maken bij de rechter.

alfatrion

Volgens mij ligt de bewijslast bij de gemeente, welke vroeger geleverd wordt door een PV van een BOA. Maar met de scanauto is het enigste dat de gemeente heeft, dat jij om 13:04 de app hebt uitgezet en je er om 13:05 nog stond. Tel daar vervolgens bij op dat met zo'n scanauto het proces is geautomatiseerd.

Moneyman

Ik denk het niet. De gemeente stelt dat jij op dat moment op een parkeerplaats staat én dat je op dat moment niet betaald hebt. De gemeente kan dat ook bewijzen. Als jouw verweer dan is dat je niet (meer) geparkeerd stond, maar al deelnam aan het verkeer, ligt de bewijslast op dat punt bij jou.

Al vermoed ik, zoals gezegd, dat een rechter hier genuanceerder naar zal kijken als je de specifieke omstandigheden aannemelijk kunt maken.

alfatrion

Alleen, de gemeente moet stellen dat je daar geparkeerd stond. De gemeente stelt dan dus dat je geen deel nam aan het verkeer, geen passagiers lied in- of uitstappen en niet bezig was met het onmiddellijk laden of lossen. Die stelling betwist je gemotiveerd door aan te geven dat je deel nam aan het verkeer, bezig was met een bijzondere handeling, waarbij je andere auto's, met kennelijk een scanauto, moest voorlaten gaan en dit is een reële mogelijkheid gezien op de korte duur die zit tussen het afmelden en het scannen.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 005:AU5142
Onder 5.6 komt het Hof tot het oordeel dat de gemeente niet geslaagd is in haar bewijslast, welke mede omvatten bewijzen dat de betaalautomaat operationeel was op 8 juli 2003.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 003:AN7991
Onder 4.2 en 4.3 komt het Hof tot het oordeel dat de gemeente moet wijzen dat X geparkeerd stond op moment Y (en dat ze daarin is geslaagd).

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Alleen, de gemeente moet stellen dat je daar geparkeerd stond. De gemeente stelt dan dus dat je geen deel nam aan het verkeer, geen passagiers lied in- of uitstappen en niet bezig was met het onmiddellijk laden of lossen. Die stelling betwist je gemotiveerd door aan te geven dat je deel nam aan het verkeer, bezig was met een bijzondere handeling, waarbij je andere auto's, met kennelijk een scanauto, moest voorlaten gaan en dit is een reële mogelijkheid gezien op de korte duur die zit tussen het afmelden en het scannen.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 005:AU5142
Onder 5.6 komt het Hof tot het oordeel dat de gemeente niet geslaagd is in haar bewijslast, welke mede omvatten bewijzen dat de betaalautomaat operationeel was op 8 juli 2003.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 003:AN7991
Onder 4.2 en 4.3 komt het Hof tot het oordeel dat de gemeente moet wijzen dat X geparkeerd stond op moment Y (en dat ze daarin is geslaagd).
De gemeente stelt dat Ts gebruik maakte van een parkeervak zonder betaald te hebben. Ik zie nergens dat TS een bijzonder handeling uitvoerde. Wie weet durde het starten, gordel omdoen en nabigatie instellen wel 5 minuten, dan heeft ze nog 2 minuten langer gestaan. Zo lang er gebruik gemaakt wordt van een parkeervak zijn er kosten verschuldigd.

alfatrion

Daar gaat deze discussie niet over. Je moet een paar berichten teruglezen om te begrijpen waar de discussie over gaat.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
De gemeente stelt dat Ts gebruik maakte van een parkeervak zonder betaald te hebben. Ik zie nergens dat TS een bijzonder handeling uitvoerde. Wie weet durde het starten, gordel omdoen en nabigatie instellen wel 5 minuten, dan heeft ze nog 2 minuten langer gestaan. Zo lang er gebruik gemaakt wordt van een parkeervak zijn er kosten verschuldigd.
Bij een parkeergarage krijg je ook ruimschoots de tijd (15-20 minuten) om eruit te rijden; eerst betalen, dan pas weg rijden....en rijdend mag je je telefoon niet bedienen. Ik zou het niet zo ruim willen stellen maar na 3 minuten boete lijkt wel weer op die oude tijd en pennenlikker die bij de auto staat de wachten die nog 3 minuten te gaan heeft waarvan de bestuurder net met een volle boodschappen kar komt aanlopen.....en die dan toch alvast het bonnetje begint te schrijven....die lege boodschappenkar moet nl ook nog terug :wink:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar een parkeerplaats langs de weg is geen parkeergarage. Punt.

jonis

kweenie schreef:Maar een parkeerplaats langs de weg is geen parkeergarage. Punt.
een snelheidsbekeuring krijg je ook niet omdat je 51 rijdt waar je 50 mag....punt en dubbele punt voor het geval je mijn punt gemist had. :roll:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
NeoDutchio schreef:
Bij een parkeergarage krijg je ook ruimschoots de tijd (15-20 minuten) om eruit te rijden; eerst betalen, dan pas weg rijden....
Omdat het in een parkeergarage doorgaans niet lukt binnen 3 minuten na betalen weg te rijden?

Geen Elstars met Goudreinetten vergelijken, svp.

jonis

witte angora schreef:
jonis schreef:
NeoDutchio schreef:
Bij een parkeergarage krijg je ook ruimschoots de tijd (15-20 minuten) om eruit te rijden; eerst betalen, dan pas weg rijden....
Omdat het in een parkeergarage doorgaans niet lukt binnen 3 minuten na betalen weg te rijden?

Geen Elstars met Goudreinetten vergelijken, svp.
Als je begint te schrijven bij minuut 1 , KM 1 , meter 1, krijg je altijd discussie....het gaat niet om appels vergelijken....het gaat erom dat je begint te schrijven als geen (nauwelijks) discussie meer mogelijk is; dat bespaart ook veel kosten mbt rechtsgang etc....,

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:Bij een parkeergarage krijg je ook ruimschoots de tijd (15-20 minuten) om eruit te rijden; eerst betalen, dan pas weg rijden....en rijdend mag je je telefoon niet bedienen. Ik zou het niet zo ruim willen stellen maar na 3 minuten boete lijkt wel weer op die oude tijd en pennenlikker die bij de auto staat de wachten die nog 3 minuten te gaan heeft waarvan de bestuurder net met een volle boodschappen kar komt aanlopen.....en die dan toch alvast het bonnetje begint te schrijven....die lege boodschappenkar moet nl ook nog terug :wink:
Als ik een huisje op een vakantiepark voor 10 uur moet verlaten kan ik ook niet om 10 uur beginnen met inpakken. De parkeerplaats mag gebruikt worden zo lang er voor betaald is. Als ik een huis huur mag ik die ook betreden tot het moment dat de huur opgezegd is.
In een parkeergarage gaat de teller al lopen zodra u een kaartje bij de ingang trekt en nog uw parkeervak moet bereiken. U betaald dus al bij het inrijden. Dat u naderhand de tijd heeft om weg te rijden is dus al gewoon betaald. Overigens duurt het wel een tijdje voordat u, na betaling, uw auto bereikt heeft en beneden moet aansluiten om naar buiten te rijden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

jonis schreef:
kweenie schreef:Maar een parkeerplaats langs de weg is geen parkeergarage. Punt.
een snelheidsbekeuring krijg je ook niet omdat je 51 rijdt waar je 50 mag....punt en dubbele punt voor het geval je mijn punt gemist had. :roll:
Bij een parkeergarage heb je tijd nodig om van betaalautomaat naar de auto te lopen en om met de auto naar de uitgang te rijden. Daarom krijg je daar na betaling extra tijd om weg te rijden. Dat speelt niet bij een parkeerplaats langs de weg. Het zou daarom onzinnig zijn om daar ook veel extra tijd 'in te bouwen'. Vandaar dat de vergelijking tussen straatparkeren en een parkeergarage volledig mank gaat.

jonis

NeoDutchio schreef:. De parkeerplaats mag gebruikt worden zo lang er voor betaald is. .
Het is niet mogelijk om een parkeerplaats te verlaten zonder te betalen want je mag je mobiel niet rijdend bedienen.....dus je betaald en daarna gebruik je de parkeerplaats nog steeds.....dus kunnen ze niet beginnen met bekeuren bij minuut 1 , anders krijg je sowieso altijd discussie, deden de meeste pennenlikkers ook niet.....

Ik heb niet vaak bezwaar gemaakt in mijn verleden; maar die 2x dat ik het heb gedaan heb ik in beide gevallen niets hoeven te betalen....niet alles is zo zwart/wit altijd zo als jij het altijd standaard stelt.
De rest van de bekeuringen heb ik gewoon netjes betaald.
Maar als ik in dit geval in de auto zat en de app dan pas had uitgezet was in in elk geval wel de strijd weer aangegaan, dan was er nl wel een reden waarom er 3 minuten tijd tussen zat tussen einde parkeren en wegrijden....of social media bijwerken voor de dochter van babsie daar ook onder valt betwijfel ik echter.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het komt er neer dat je de app pas uit kan zetten terwijl je wegrijdt of daarna om zo een parkeerboete te voorkomen.

Op dat moment loop je echter wel kans een andere boete te krijgen, namelijk voor niet handsfree bellen. Je mag geen telefoon in je hand houden ook al bel je er niet mee.

Stel je zet om 19.23.59 je app uit. Scanautootje rijdt om 19.24.02 langs en maakt een foto. Je staat er dan nog steeds want binnen drie seconden kun je niet wegrijden. Dus welke marge is redelijk? Als het geen 3 minuten is, wat dan wel?

jonis

kweenie schreef:
jonis schreef:
Bij een parkeergarage heb je tijd nodig om van betaalautomaat naar de auto te lopen en om met de auto naar de uitgang te rijden. Daarom krijg je daar na betaling extra tijd om weg te rijden. Dat speelt niet bij een parkeerplaats langs de weg. Het zou daarom onzinnig zijn om daar ook veel extra tijd 'in te bouwen'. Vandaar dat de vergelijking tussen straatparkeren en een parkeergarage volledig mank gaat.

Jouw mening...er wordt niet om extra veel gevraagd....ik vraag om "geen discussie mogelijk" ; zoals bijv ook pas bekeuren bij 3KM te hard en men kan niet bekeuren direkt na afloop betaaltijd want je mag je mobiel niet tijdens rijden bedienen en zoals anderen aangeven; parkeerplaats kan op een dusdanige plek zijn dat je niet direkt kunt wegrijden, er zal dus altijd tijd zitten tussen betaaltijd en wegrijtijd.

BTW Kweenie....ik heb zelfs geen smartphone maar zal gebruik moeten maken van een betaalautomaat.....kom ik aanrijden: moet ik nog naar de betaalautomaat gaan lopen voor een kaartje te pakken.....en dan kom ik terug en zou er een bonnetje onder de ruitenwisser kunnen zitten....moet ik nu echt betalen voor iedere sekonde dat de auto ergens op een plekje staat of is de digitale gekte doorgeslagen.... :roll:
In een woonplaats verderop bij mij hebben ze de automaten ook weer terug aangepast zodat er weer euro's in kunnen omdat duitsers ook niet zo digitaal zijn doorgeslagen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Alex E schreef:
mp2017 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Je moet een redelijke tijd hebben om weg te rijden nadat je de app hebt uitgeschakeld. Wat hier redelijk is in juridische zin blijft onduidelijk. Dat is een goede basis voor bezwaar.
Waarom "moet" dat? Zolang je stilstaat moet je betalen. Kortom; uitzetten en direct wegrijden. Dat kan gewoon direct, daar is geen termijn van meerdere minuten voor nodig.
Navigatie instellen onder het rijden is verboden, i.v.m. Niet op het verkeer te kunnen concentreren!

Dus eerst de navigatie instellen en de parkeer app uitschakelen en wegrijden.
Direct wegrijden is niet in alle gevallen mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld geparkeerd staat in de nabijheid van verkeerslichten, waar soms een lange file met wachtende auto's voor het rode licht staan, dan moet je eerst wachten tot het licht op groen gesprongen is en vervolgens tot de file naast je auto is doorgereden alvorens jij vanuit je parkeervak kan wegrijden. Én dan moet je ook nog eens geluk hebben dat je er tussen gelaten wordt. Kan alles bij elkaar al gauw 2 á 3 minuten duren. Wanneer in die tijd ook een scanauto is langs gereden kan het je zomaar een bekeuring opleveren, waar voorheen geen sprake van zou zijn geweest. Die scanauto heeft veel voordelen voor de gemeente maar niet voor de burgers. Wat te denken als je bijvoorbeeld met je moeder boodschappen hebt gedaan en haar even helpt een zware tas naar haar voordeur te brengen. De tijd om dat te doen is vaak korter dan bij een parkeerautomaat je kaartje te kopen maar je bent de klos als er ondertussen zo'n scanauto langs zou zijn geweest.
Als er een file staat, kan een scan-auto ook niet langsrijden, en was er dus in dit geval geen bekeuring geweest. :wink:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uitzetten van de app en direct wegrijden is 3 seconden werk. Dat zal het probleem echt niet maken.

Gesloten