LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.
Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.
Op 27-08-2017 parkeerde mijn dochter de auto in Rotterdam. en heeft ze de parkeerapp aan gezet.
Op 18:32 heeft ze de parkeerapp uitgezet. Blijkbaar is er vlak daarna een scanner langs gereden, want ze is op 18:35 uur gescand. Er is geen parkeerwachter bij haar auto geweest. Ik las op internet dat er nl na de kentekencheck een parkeerwachter op een scooter moet langskomen om een bon onder je ruitenwisser te doen.
Wij hebben bezwaar gemaakt tegen de boete, want het kan toch niet zo zijn dat je rijdend je parkeerapp uit moet zetten. Dat mag ook niet.
Als je je navigatie nog moet instellen, dan moet er toch een marge zijn waarin je nog de tijd hebt om dit te doen. 5 of 10 minuten.
Het bezwaar is afgewezen . De reden, U mag parkeren tot de tijd dat u heeft betaald. Uit onderzoek is gebleken dat de naheffingsaanslag is opgelegd na uw afmelding.
Nu wilde ik hier weer tegen in bezwaar gaan, maar dan moet ik dat doen bij de arrondissementsrechtbank van Rotterdam. Sector bestuursrecht.
Om dit te doen moet je griffierecht betalen. Ik heb dit opgezocht en dat is 168 euro. Dit weerhoud je er wel van om door te gaan.
Zijn er toevallig mensen die dit hebben gedaan en waar het bezwaar gegrond is verklaard?
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt,
Barbra
Op 18:32 heeft ze de parkeerapp uitgezet. Blijkbaar is er vlak daarna een scanner langs gereden, want ze is op 18:35 uur gescand. Er is geen parkeerwachter bij haar auto geweest. Ik las op internet dat er nl na de kentekencheck een parkeerwachter op een scooter moet langskomen om een bon onder je ruitenwisser te doen.
Wij hebben bezwaar gemaakt tegen de boete, want het kan toch niet zo zijn dat je rijdend je parkeerapp uit moet zetten. Dat mag ook niet.
Als je je navigatie nog moet instellen, dan moet er toch een marge zijn waarin je nog de tijd hebt om dit te doen. 5 of 10 minuten.
Het bezwaar is afgewezen . De reden, U mag parkeren tot de tijd dat u heeft betaald. Uit onderzoek is gebleken dat de naheffingsaanslag is opgelegd na uw afmelding.
Nu wilde ik hier weer tegen in bezwaar gaan, maar dan moet ik dat doen bij de arrondissementsrechtbank van Rotterdam. Sector bestuursrecht.
Om dit te doen moet je griffierecht betalen. Ik heb dit opgezocht en dat is 168 euro. Dit weerhoud je er wel van om door te gaan.
Zijn er toevallig mensen die dit hebben gedaan en waar het bezwaar gegrond is verklaard?
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt,
Barbra
Re: Parkeerboete 3 minuten na uitzetten parkeerapp.
3 minuten om de auto te starten en weg te rijden is dan ook best veel.
Vooropgesteld, ik ken de app en het systeem niet.
Maar uitzetten van zo'n app lijkt mij dat je dat binnen 15 seconden zou moeten kunnen doen. Laat dat dan eens een keer zo lang duren, is 30 seconden. En verdubbel dat nog eens om vanaf je parkeerplaats weg te rijden, is in totaal dus 1 minuut. Bij deze ruime berekening is 3 minuten (200% meer!) echt veel te lang. Dus ik kan me voorstellen dat de gemeente letterlijk als grens 1 minuut aanhoudt.
Je moet wel ergens een duidelijke tijdgrens aanhouden. Dat kan met zo'n app ook heel scherp gehouden worden. Anders dan dat ik lopend van een betaalautomaat naar mijn auto moet, dat er een grotere marge in moet zitten.
En je navigatie instellen, dat doe je toch onder je parkeertijd?
Pak je "verlies" en als leer voor de volgende keer, zet de app uit op het moment dat je gaat wegrijden.
Uiteindelijk gaat het erom: hoe lang hou jij die parkeerplaats bezet.
(dat doe je zelfs nog op het moment dat je aan het uitparkeren bent)
Maar uitzetten van zo'n app lijkt mij dat je dat binnen 15 seconden zou moeten kunnen doen. Laat dat dan eens een keer zo lang duren, is 30 seconden. En verdubbel dat nog eens om vanaf je parkeerplaats weg te rijden, is in totaal dus 1 minuut. Bij deze ruime berekening is 3 minuten (200% meer!) echt veel te lang. Dus ik kan me voorstellen dat de gemeente letterlijk als grens 1 minuut aanhoudt.
Je moet wel ergens een duidelijke tijdgrens aanhouden. Dat kan met zo'n app ook heel scherp gehouden worden. Anders dan dat ik lopend van een betaalautomaat naar mijn auto moet, dat er een grotere marge in moet zitten.
En je navigatie instellen, dat doe je toch onder je parkeertijd?
Pak je "verlies" en als leer voor de volgende keer, zet de app uit op het moment dat je gaat wegrijden.
Uiteindelijk gaat het erom: hoe lang hou jij die parkeerplaats bezet.
(dat doe je zelfs nog op het moment dat je aan het uitparkeren bent)
-
Als je je navigatie instelt sta je nog steeds geparkeerd. Waarom denk je dat het buiten de parkeertijd zou vallen?
Sneu, maar ook wat onhandig. Misschien een idee om eens een keer drie minuten op een stoel te gaan zitten en niets te doen. Dan zul je zien dat drie minuten kort klinkt, maar dat het best een lange tijd is. In drie minuten kun je dus een heleboel doen, veel meer dan wat noodzakelijk is voor wegrijden.
-
Zo lang u gebruik maakt van de parkeerplaats moet u betalen. Stel dat u 10 minuten stil gaat staan op een parkeerplaats, maar in de auto blijft zitten, moet u nog steeds betalen.
Als u een ouderwets kaartje gekocht zou hebben waarmee u tot 12:00 mocht parkeren, betekend dat ook niet dat u om 12:00 mag instappen, navigatie mag pakken, deze in te stellen, spiegels en stoel even goedzetten, kijken of de wimpers nog voorzien zijn van wat er allemaal op zit en dat u allemaal nog meer kan doen en daarna pas wegrijden.
Ik huur een huisje op een vakantiepark die tot 10 uur gebruikt mag worden. Om klokslag 10 uur ga ik inpakken en poetsen.
Uw dochter maakte gebruik van een parkeerplaats waar op dat moment niet voor betaald is.
Als u een ouderwets kaartje gekocht zou hebben waarmee u tot 12:00 mocht parkeren, betekend dat ook niet dat u om 12:00 mag instappen, navigatie mag pakken, deze in te stellen, spiegels en stoel even goedzetten, kijken of de wimpers nog voorzien zijn van wat er allemaal op zit en dat u allemaal nog meer kan doen en daarna pas wegrijden.
Ik huur een huisje op een vakantiepark die tot 10 uur gebruikt mag worden. Om klokslag 10 uur ga ik inpakken en poetsen.
Uw dochter maakte gebruik van een parkeerplaats waar op dat moment niet voor betaald is.
Dit lijkt me gewoon een leermomentje voor uw dochter: altijd de parkeerapp als laatste uitzetten, vlak voordat ze wegrijdt.
-
Misschien kunt u er mogelijk een nagel achter krijgen wanneer u uitpluist wie, wat op het internet heeft gezet?
"Er is geen parkeerwachter bij haar auto geweest. Ik las op internet dat er nl na de kentekencheck een parkeerwachter op een scooter moet langskomen om een bon onder je ruitenwisser te doen".
Deze parkeerwachter heeft de auto dus niet meer aangetroffen ...
"Er is geen parkeerwachter bij haar auto geweest. Ik las op internet dat er nl na de kentekencheck een parkeerwachter op een scooter moet langskomen om een bon onder je ruitenwisser te doen".
Deze parkeerwachter heeft de auto dus niet meer aangetroffen ...
Als...... je op 18.32.59 hem uitzet en om 18.35.01 gecontroleerd word ben je 62 seconden in overtreding!
Dus binnen 1 minuut navigeren, mijn apparaat werkt ook wel eens traag, Action dus dan mag het!
En ga ik nu naar Den Haag of 's-Gravenhage ?
Zelfde voor straatnamen die soms niet altijd even makkelijk erin gaan!
Laan van Meerdevoort of moet dat met d...?
Protest kan wel als je bewijs stuurde en dit is zo kort, normaal rekenen ze 5 minuten!
Dus binnen 1 minuut navigeren, mijn apparaat werkt ook wel eens traag, Action dus dan mag het!
En ga ik nu naar Den Haag of 's-Gravenhage ?
Zelfde voor straatnamen die soms niet altijd even makkelijk erin gaan!
Laan van Meerdevoort of moet dat met d...?
Protest kan wel als je bewijs stuurde en dit is zo kort, normaal rekenen ze 5 minuten!
Hoezo 'dan mag het'? Dat instellen van je navigatie moet je daarom ook juist tijdens de parkeertijd doen...
Tussen die twee tijdstippen zit trouwens 122 seconden, dus meer dan twee minuten. Maar omdat inderdaad tussen uitschakelen van de app en het wegrijden er net een minuut-overgang kan zijn, zal er niet worden beboet als je de app om .32 uitzet en om .33 wegrijdt. Maar wel als je pas om .35 wegrijdt.
Tussen die twee tijdstippen zit trouwens 122 seconden, dus meer dan twee minuten. Maar omdat inderdaad tussen uitschakelen van de app en het wegrijden er net een minuut-overgang kan zijn, zal er niet worden beboet als je de app om .32 uitzet en om .33 wegrijdt. Maar wel als je pas om .35 wegrijdt.
Op internet kun je heel veel lezen maar niet alles is waar.Babsie68 schreef:Op 27-08-2017 parkeerde mijn dochter de auto in Rotterdam. en heeft ze de parkeerapp aan gezet.
Op 18:32 heeft ze de parkeerapp uitgezet. Blijkbaar is er vlak daarna een scanner langs gereden, want ze is op 18:35 uur gescand. Er is geen parkeerwachter bij haar auto geweest. Ik las op internet dat er nl na de kentekencheck een parkeerwachter op een scooter moet langskomen om een bon onder je ruitenwisser te doen
-
Parkeerboete aanvechten op google zoeken. Er zijn genoeg juristen die op no cure no pay basis de zaak willen bekijken.
Je moet een redelijke tijd hebben om weg te rijden nadat je de app hebt uitgeschakeld. Wat hier redelijk is in juridische zin blijft onduidelijk. Dat is een goede basis voor bezwaar.
Je moet een redelijke tijd hebben om weg te rijden nadat je de app hebt uitgeschakeld. Wat hier redelijk is in juridische zin blijft onduidelijk. Dat is een goede basis voor bezwaar.
@Babsie68
Ik heb slecht nieuws voor je. In Rotterdam ben je in deze gevallen het haasje. Je moet de boete gewoon betalen, ondanks dat je bezwaar hebt ingediend (valt onder wet Mulder). Doe je dat niet, dan krijg je verhogingen. Pas wanneer het bezwaar gegrond verklaard wordt, dan zal je je geld terug ontvangen.
Twee jaar geleden heeft mijn vrouw in Rotterdam een boete gekregen terwijl ze app nog gewoon liep. Uiteraard bezwaar ingediend met een uitdraai van Yellowbrick erbij en, om verhogingen te vermijden, de boete betaald. Na een jaar heb ik maar eens gebeld met de gemeente waarom er nog geen uitspraak gedaan was over het bezwaarschrift. Antwoord was dat dat in Rotterdam heel lang kan duren. Tot de dag van vandaag wachten we nog steeds op ons geld.
Ik heb slecht nieuws voor je. In Rotterdam ben je in deze gevallen het haasje. Je moet de boete gewoon betalen, ondanks dat je bezwaar hebt ingediend (valt onder wet Mulder). Doe je dat niet, dan krijg je verhogingen. Pas wanneer het bezwaar gegrond verklaard wordt, dan zal je je geld terug ontvangen.
Twee jaar geleden heeft mijn vrouw in Rotterdam een boete gekregen terwijl ze app nog gewoon liep. Uiteraard bezwaar ingediend met een uitdraai van Yellowbrick erbij en, om verhogingen te vermijden, de boete betaald. Na een jaar heb ik maar eens gebeld met de gemeente waarom er nog geen uitspraak gedaan was over het bezwaarschrift. Antwoord was dat dat in Rotterdam heel lang kan duren. Tot de dag van vandaag wachten we nog steeds op ons geld.
-
Niet betalen parkeergeld is geen Mulderfeit, maar valt onder de Gemeentebelastingen!Speedy123 schreef: ondanks dat je bezwaar hebt ingediend (valt onder wet Mulder).
Bezwaarprocedure is totaal anders
-
https://www.rotterdam.nl/loket/naheffin ... belasting/
Naheffingsaanslag parkeerbelasting
Als u parkeert op een plek waar betaald parkeren geldt, dan moet u genoeg parkeerbelasting betalen. Doet u dat niet, dan krijgt u een naheffingsaanslag.
U betaalt online de naheffingsaanslag met uw DigiD (voor burgers) of
eHerkenning (voor bedrijven).
Belasting betalen
U betaalt de naheffingsaanslag aan Belastingen gemeente Rotterdam.
U kunt ook uw aanslagbiljet bekijken. De aanslag moet vóór de uiterste betaaldatum worden betaald.
Langskomen
U kunt een afspraak maken om langs te komen bij Belastingen voor vragen over de naheffingsaanslag.
https://www.rotterdam.nl/loket/bezwaar- ... ngaanslag/
U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een aanslag gemeentelijke belastingen of heffingen. U doet dit bij Belastingen gemeente Rotterdam.
Let op: online bezwaar maken kan binnen zes weken na dagtekening van de aanslag. Na deze termijn kan dat alleen nog per post.
U maakt online bezwaar met uw DigiD (voor burgers) of
Bezwaar maken
Online bezwaar maken kan tegen:
afvalstoffenheffing
onroerendezaakbelasting
rioolheffing
WOZ-beschikking
naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerboete)
hondenbelasting: voor bezwaar vult u online de teruggave hondenbelasting in
Bovenaan de brief staat of de rekening een aanslag of factuur is. Bezwaar maken kan alleen tegen een aanslag en dus niet als u het niet eens bent met een factuur.
U kunt tegen alle soorten aanslagen per post bezwaar maken door een brief te sturen naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Tegen aanslagen waarvan de bezwaartermijn is verlopen kunt u alleen per post bezwaar maken.
Let op: u kunt tegen de volgende heffingen alléén per post en dus niet online bezwaar maken:
bedrijfsreinigingsrecht
belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten (RWBB)
logiesbelasting
precariobelasting
reclamebelasting
Langskomen
U kunt een afspraak maken om langs te komen bij Belastingen voor vragen over een bezwaar. Let op: u kunt niet aan de balie een bezwaar schrijven en indienen.
U krijgt aan de balie een formulier, deze moet u zelf in de stadswinkel invullen en inleveren met bewijsstukken.
Hoe lang duurt het?
Bezwaar in de periode 1 januari t/m 19 november van een kalenderjaar: uitspraak binnen dat kalenderjaar.
Bezwaar in de periode 20 november t/m 31 december van een kalenderjaar: uitspraak binnen 6 weken nadat uw bezwaar is binnengekomen.
Behandeltermijn
De gemeente probeert binnen de wettelijke termijn bezwaren te behandelen en een uitspraak te doen. De wettelijke termijn hangt af van wanneer u bezwaar heeft gemaakt. De gemeente is volgens de wet verplicht zich aan de termijnen te houden om een uitspraak te doen op uw bezwaar. Als u niet op tijd een uitspraak op uw bezwaar heeft gekregen, kunt u een dwangsom aanvragen. Stuur hiervoor een ingebrekestelling naar Belastingen.
Naheffingsaanslag parkeerbelasting
Als u parkeert op een plek waar betaald parkeren geldt, dan moet u genoeg parkeerbelasting betalen. Doet u dat niet, dan krijgt u een naheffingsaanslag.
U betaalt online de naheffingsaanslag met uw DigiD (voor burgers) of
Belasting betalen
U betaalt de naheffingsaanslag aan Belastingen gemeente Rotterdam.
U kunt ook uw aanslagbiljet bekijken. De aanslag moet vóór de uiterste betaaldatum worden betaald.
Langskomen
U kunt een afspraak maken om langs te komen bij Belastingen voor vragen over de naheffingsaanslag.
https://www.rotterdam.nl/loket/bezwaar- ... ngaanslag/
U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een aanslag gemeentelijke belastingen of heffingen. U doet dit bij Belastingen gemeente Rotterdam.
Let op: online bezwaar maken kan binnen zes weken na dagtekening van de aanslag. Na deze termijn kan dat alleen nog per post.
U maakt online bezwaar met uw DigiD (voor burgers) of
Bezwaar maken
Online bezwaar maken kan tegen:
afvalstoffenheffing
onroerendezaakbelasting
rioolheffing
WOZ-beschikking
naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerboete)
hondenbelasting: voor bezwaar vult u online de teruggave hondenbelasting in
Bovenaan de brief staat of de rekening een aanslag of factuur is. Bezwaar maken kan alleen tegen een aanslag en dus niet als u het niet eens bent met een factuur.
U kunt tegen alle soorten aanslagen per post bezwaar maken door een brief te sturen naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Tegen aanslagen waarvan de bezwaartermijn is verlopen kunt u alleen per post bezwaar maken.
Let op: u kunt tegen de volgende heffingen alléén per post en dus niet online bezwaar maken:
bedrijfsreinigingsrecht
belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten (RWBB)
logiesbelasting
precariobelasting
reclamebelasting
Langskomen
U kunt een afspraak maken om langs te komen bij Belastingen voor vragen over een bezwaar. Let op: u kunt niet aan de balie een bezwaar schrijven en indienen.
U krijgt aan de balie een formulier, deze moet u zelf in de stadswinkel invullen en inleveren met bewijsstukken.
Hoe lang duurt het?
Bezwaar in de periode 1 januari t/m 19 november van een kalenderjaar: uitspraak binnen dat kalenderjaar.
Bezwaar in de periode 20 november t/m 31 december van een kalenderjaar: uitspraak binnen 6 weken nadat uw bezwaar is binnengekomen.
Behandeltermijn
De gemeente probeert binnen de wettelijke termijn bezwaren te behandelen en een uitspraak te doen. De wettelijke termijn hangt af van wanneer u bezwaar heeft gemaakt. De gemeente is volgens de wet verplicht zich aan de termijnen te houden om een uitspraak te doen op uw bezwaar. Als u niet op tijd een uitspraak op uw bezwaar heeft gekregen, kunt u een dwangsom aanvragen. Stuur hiervoor een ingebrekestelling naar Belastingen.
Waarom "moet" dat? Zolang je stilstaat moet je betalen. Kortom; uitzetten en direct wegrijden. Dat kan gewoon direct, daar is geen termijn van meerdere minuten voor nodig.Bob Schurkjens schreef:Je moet een redelijke tijd hebben om weg te rijden nadat je de app hebt uitgeschakeld. Wat hier redelijk is in juridische zin blijft onduidelijk. Dat is een goede basis voor bezwaar.
Navigatie instellen onder het rijden is verboden, i.v.m. Niet op het verkeer te kunnen concentreren!Moneyman schreef:Waarom "moet" dat? Zolang je stilstaat moet je betalen. Kortom; uitzetten en direct wegrijden. Dat kan gewoon direct, daar is geen termijn van meerdere minuten voor nodig.Bob Schurkjens schreef:Je moet een redelijke tijd hebben om weg te rijden nadat je de app hebt uitgeschakeld. Wat hier redelijk is in juridische zin blijft onduidelijk. Dat is een goede basis voor bezwaar.
Dus eerst de navigatie instellen en de parkeer app uitschakelen en wegrijden.
-
Wat is hier voor slecht nieuws aan? De boete is terecht of is niet terecht. Dat die eerst betaald moet worden voordat er bezwaar aangetekend kan worden verandert daar niets aan. Maar dat zal ongetwijfeld ook in de beschikking staan.Speedy123 schreef:@Babsie68
Volgens mij is het griffierecht 46 euro, maar ben daar niet 100% zeker van. Ik zou dit navragen bij de rechtbank. Er is een goede kans dat je dochter dit gaat verliezen.
Direct wegrijden is niet in alle gevallen mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld geparkeerd staat in de nabijheid van verkeerslichten, waar soms een lange file met wachtende auto's voor het rode licht staan, dan moet je eerst wachten tot het licht op groen gesprongen is en vervolgens tot de file naast je auto is doorgereden alvorens jij vanuit je parkeervak kan wegrijden. Én dan moet je ook nog eens geluk hebben dat je er tussen gelaten wordt. Kan alles bij elkaar al gauw 2 á 3 minuten duren. Wanneer in die tijd ook een scanauto is langs gereden kan het je zomaar een bekeuring opleveren, waar voorheen geen sprake van zou zijn geweest. Die scanauto heeft veel voordelen voor de gemeente maar niet voor de burgers. Wat te denken als je bijvoorbeeld met je moeder boodschappen hebt gedaan en haar even helpt een zware tas naar haar voordeur te brengen. De tijd om dat te doen is vaak korter dan bij een parkeerautomaat je kaartje te kopen maar je bent de klos als er ondertussen zo'n scanauto langs zou zijn geweest.mp2017 schreef:Navigatie instellen onder het rijden is verboden, i.v.m. Niet op het verkeer te kunnen concentreren!Moneyman schreef:Waarom "moet" dat? Zolang je stilstaat moet je betalen. Kortom; uitzetten en direct wegrijden. Dat kan gewoon direct, daar is geen termijn van meerdere minuten voor nodig.Bob Schurkjens schreef:Je moet een redelijke tijd hebben om weg te rijden nadat je de app hebt uitgeschakeld. Wat hier redelijk is in juridische zin blijft onduidelijk. Dat is een goede basis voor bezwaar.
Dus eerst de navigatie instellen en de parkeer app uitschakelen en wegrijden.