Mijn vriend en ik hebben in maart samen een auto gekocht om tussen onze twee huizen heen en weer te rijden (eentje in Amsterdam en een in Den Haag) en voor woon-werkverkeer ed. De auto zetten we op mijn naam, aangezien ik in Amsterdam woon en in mijn buurt betaald parkeren actief is.
Toen viel in april opeens de mededeling op de mat dat de gemeente Den Haag ook betaald parkeren gaat invoeren in de wijk waar hij woont in Den Haag. Dit was de start voor de grote zoektocht naar een oplossing.....
Helaas is het tot op heden nog niet gelukt een mogelijkheid te vinden om op 2 adressen in twee verschillende steden een parkeervergunning op 1 auto aan te vragen (ondanks de doelen van de twee gemeenten om hun stad milieuvriendelijker te maken).
Het is namelijk zo: de gemeente Den Haag verstrekt alleen een tweede parkeervergunning aan mensen die in stadsgewest Haaglanden wonen. Dus niet daarbuiten. Een autodeelvereniging of een autodeelverzekering heeft daarbij geen effect, want dat past niet binnen het protocol van de gemeente. Amsterdam is nog moeilijker en verstrekt sowieso geen vergunningen aan niet-bewoners van het vergunningsgebied.
Ik ben nu al een maand aan het heen en weer bellen tussen gemeenten, auto-deelverenigingen en verzekeraars, maar krijg steeds het antwoord dat het onmogelijk is.
Zijn wij nu de enige die met dit probleem kampen en wie kunnen we hierbij om hulp vragen?
alvast bedankt,
groetjes Maaike
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Parkeervergunning aanvragen in 2 steden
Re: Parkeervergunning aanvragen in 2 steden
Ergens kan ik me best voorstellen dat er op 1 auto in deze steden geen 2 vergunningen afgegeven worden. Deze steden kampen immers met chronisch tekort aan parkeergelegenheid.
Volgens mij heeft de gemeente den Haag gelijk. Je vriend, die in den Haag woont, heeft namelijk geen auto en dus ook geen parkeervergunning nodig. Jij zelf woont niet in den Haag, maar hebt wel een auto en je komt dus wel eens in den Haag op bezoek. En dan moet je dus gewoon betalen om daar te parkeren, net als anders 'bezoekers' van de gemeente.
Misschien kun je de auto in den Haag ergens in de buurt parkeren, waar het niets kost en vervolgens met het OV naar je vriend gaan?
In den Haag is het namelijk niet overal betaald / vergunning parkeren, maar wel op die plekken waar er een tekort aan parkeerplaatsen is. En dan kun je de vergunningen beter uitdelen aan die mensen die er echt wonen.
Ik ben overigens maar wat blij dat ik slechts 1 huis en 1 auto heb en woon in een gemeente waar er geen tekort aan parkeerplaatsen is
Misschien kun je de auto in den Haag ergens in de buurt parkeren, waar het niets kost en vervolgens met het OV naar je vriend gaan?
In den Haag is het namelijk niet overal betaald / vergunning parkeren, maar wel op die plekken waar er een tekort aan parkeerplaatsen is. En dan kun je de vergunningen beter uitdelen aan die mensen die er echt wonen.
Ik ben overigens maar wat blij dat ik slechts 1 huis en 1 auto heb en woon in een gemeente waar er geen tekort aan parkeerplaatsen is

Zijn er geen bezoekerspassen te krijgen bij de gemeente Den Haag?
Gemeente Den Haag heeft hierin groot gelijk. Een auto heeft op,papier 1 eigenaar, die eigenaar staat op 1 plaats ingeschreven in de gemeente. In die gemeente mag er een vergunning afgegeven worden. Anders zou ik in Amsterdam kunnen wonen zonder auto en mijn ouders een parkeervergunning kunnen geven die niet in Amsterdam wonen, mar er wel graag winkelen.
Ik begrijp u wel dat u het met de beste intenties probeert, de andere, niet zo milieuvriendelijke, oplossing is beide een auto, wat ze hiermee dus proberen te voorkomen, minder auto's, creeeren ze nu juist.
Ik begrijp u wel dat u het met de beste intenties probeert, de andere, niet zo milieuvriendelijke, oplossing is beide een auto, wat ze hiermee dus proberen te voorkomen, minder auto's, creeeren ze nu juist.
Ik vind overigens wel dat de overheid in Nederland eens wat klantgerichter mag gaan nadenken en acteren. De situatie die TS schetst is helemaal niet zo raar, dus waarom moet de overheid het leven van burgers zo ingewikkeld maken?berndv schreef:Gemeente Den Haag heeft hierin groot gelijk. Een auto heeft op,papier 1 eigenaar, die eigenaar staat op 1 plaats ingeschreven in de gemeente. In die gemeente mag er een vergunning afgegeven worden. Anders zou ik in Amsterdam kunnen wonen zonder auto en mijn ouders een parkeervergunning kunnen geven die niet in Amsterdam wonen, mar er wel graag winkelen.
Bij mij in de stad staan parkeervergunningen op kenteken. Lekker handig als je een keer onverwachts een leenauto hebt. Dan moet je eerst naar het stadskantoor om een tijdelijke vergunning aan te vragen. Dat moet toch een stuk flexibeler kunnen. Maar goed, als je monopolist bent hoef je niet aan dat soort dingen te denken.