LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Andere onderwerpen over auto en vervoer
evrijder
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2018 11:12

Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door evrijder »

Zijn momenteel ex-BPM auto's afgezien van paar % BTW verschillen zouden de prijzen nagenoeg hetzelfde moeten zijn.

Nu zie je dat ze gewoon goedkoper zijn in bv. Duitsland en Noorwegen (die zijn overigens heel actief met stimuleren).
En hier wordt door alle importeurs hard gewerkt om de prijzen richting de 50K grens te krijgen (4% bijtelling).
Ampera-E hebben ze gewoon 5K duurder gemaakt (officieel nadat prijzen bekend waren !).

Dat "verkopen" ze dan als hij zal net onder de 50K blijven (nu hebben we die praktijken 5 jaar geleden al gezien, 2013, toen de Hybrides ook toevallig "net" onder de 50K uitkwamen. Outlander en Ampere destijds (veel te duur voor die wagens).

Overheid stimuleert Elektrisch rijden maar kijkt helemaal niet naar dit soort "praktijken", ze worden onnodig duur en dus minder bereikbaar voor veel mensen. Instapmodellen slaan ze gewoon over. Nu alleen de duurste uitvoeringen, beperkte productie, als particulier heb je gewoon pech (te duur, geen belasting en btw voordelen en veel al verkocht binnen paar dagen aan zakelijke rijders).

Snap dat importeurs geld willen verdienen (op 2000 auto's 5K meer is 10 milj. extra marge) echter dit gedrag remt de acceptatie van Elektrische auto's, wellicht eens beter naar Noorwegen kijken (ruim 20% is al elektrisch daar, wij zitten op 2%).

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zouden de prijzen gelijk moeten zijn? Ikea Duitsland is weer goedkoper dan Nederland, en Belgie is nog duurder. En dat verschil is echt groter dan het verschil in btw.
Alles heeft te maken met vraag en aanbod. Het is veel goedkoper om een trein auto’s te bestellen, dan een vrachtwagen. Duitsland is groter en heeft meer inwoners, groter afzetgebied is hogere productie en dus lagere kosten.

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier in Nederland is er, denk ik, nog teveel weerstand tegen. Slechts 38% is geïnteresseerd om een EV te kopen, en van die 38% verwacht ongeveer 1/3 binnen 5 jaar een EV te kopen. Dus de verwachting is dat over 5 jaar zo'n 10% van de Nederlanders de keuze heeft gemaakt elektrisch te gaan rijden.

Leuk om te weten dat de Nederlandse overheid plannen heeft om in 2025 het verkopen van nieuwe benzine- en dieselauto's te verbieden. Dat is dus over 7 jaar.

Dat schiet dus lekker op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat die verwachting van 'de Nederlanders' gebaseerd is op de huidige auto's met de huidige stand van de techniek. Maar elektrische auto's ontwikkelen zich zeer snel. Met name actieradius en de daarmee samenhangende accucapaciteit worden steeds beter. Ik denk dat daarom het aandeel elektrische auto's sneller zal toenemen dan dat rekensommetje suggereert.

Overigens is een groot deel van de nieuwe auto's lease en de keus dat hangt voor een groot deel ook af van de bijtelling. Bus de actieradius voldoende is...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Hier in Nederland is er, denk ik, nog teveel weerstand tegen. Slechts 38% is geïnteresseerd om een EV te kopen, en van die 38% verwacht ongeveer 1/3 binnen 5 jaar een EV te kopen. Dus de verwachting is dat over 5 jaar zo'n 10% van de Nederlanders de keuze heeft gemaakt elektrisch te gaan rijden.

Leuk om te weten dat de Nederlandse overheid plannen heeft om in 2025 het verkopen van nieuwe benzine- en dieselauto's te verbieden. Dat is dus over 7 jaar.

Dat schiet dus lekker op.
Dat is inmiddels uitgesteld naar 2030 met een vage zin in het regeerakkoord dat er naar gestreefd wordt (oftewel deadline zo zacht als een gesmolten pakje boter).

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Ik denk dat die verwachting van 'de Nederlanders' gebaseerd is op de huidige auto's met de huidige stand van de techniek. Maar elektrische auto's ontwikkelen zich zeer snel. Met name actieradius en de daarmee samenhangende accucapaciteit worden steeds beter. Ik denk dat daarom het aandeel elektrische auto's sneller zal toenemen dan dat rekensommetje suggereert.

Overigens is een groot deel van de nieuwe auto's lease en de keus dat hangt voor een groot deel ook af van de bijtelling. Bus de actieradius voldoende is...
Je zit op dezelfde golflengte als ik. Dat sommetje is trouwens gebaseerd op de Elektrisch Rijden Monitor 2017.

Er zal een omslag in het denken plaats moeten vinden. Vooralsnog zijn er nogal wat vooroordelen, die niet eens onterecht zijn. Maar er wordt inderdaad hard aan de weg getimmerd door fabrikanten om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. En niet alleen door fabrikanten.

Maar, en daar gaat dit topic over, zolang het percentage nog erg laag is, zullen fabrikanten flink wat kosten moeten maken om hun EV's aan de man te brengen. En dan zijn ze nog wat duurder. Maar de verwachting is dat de prijzen al rap zullen dalen, en dan kon het wel eens hard gaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Ik denk dat die verwachting van 'de Nederlanders' gebaseerd is op de huidige auto's met de huidige stand van de techniek. Maar elektrische auto's ontwikkelen zich zeer snel. Met name actieradius en de daarmee samenhangende accucapaciteit worden steeds beter. Ik denk dat daarom het aandeel elektrische auto's sneller zal toenemen dan dat rekensommetje suggereert.

Overigens is een groot deel van de nieuwe auto's lease en de keus dat hangt voor een groot deel ook af van de bijtelling. Bus de actieradius voldoende is...
Niet correct. De accu's ontwikkelen zich juist veel te traag. De meeste electrische auto's halen met moeite 200 km en dat is met gunstige omstandigheden. Met minder gunstige omstandigheden is dat al snel een heel stuk minder. Zelfs de nieuwste nog in ontwikkeling zijnde accu's hebben 15 minuten nodig om 80% op te laden en meer dan een uur om volledig vol te zijn. Dat is voor de meeste mensen gewoon te langzaam. Daarnaast is en blijft het een groot probleem dat de accus aan capaciteit verliezen naar mate ze vaker opgeladen worden.

Daarom gaan veel fabrikanten al weer op zoek naar andere oplossingen, zoals waterstof (veel duurzamer dan accu auto's). Tevens wordt er naar verwisselbare accu's gekeken (al dan niet per drone geleverd), want ook laden duurt nog veel te lang. Een tankbeurt duurt gemiddeld niet langer dan 7 minuten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door Revoked »

Dat "capaciteitsverlies" van de EV-accu's is echt een bangmaakverhaaltje. Ja, de lading wordt minder, maar dat is zelfs bij de eerste Prius minder dan 5% per 110% lading.
Niks mis met EV's, al mag de prijs, net als in Noorwegen, door de overheid naar beneden worden gedrukt. Een e-Golf is daar goedkoper dan een gewone. En serieus, wie rijdt er dagelijks meer dan 200km in 1 rit?

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

Het grootste (kosten) probleem zit hem in de aanschaf, en daarmee samenhangend de afschrijving. Ik zou zelf met mijn rijstijl uitkomen op 67 cent per kilometer, als ik een nieuwe EV zou kopen. Met het regelmatig kopen van een oud barrel is mijn kilometerprijs nog geen 27 cent. Dat kan er voor mijzelf gewoon niet uit.

Dan zijn er nog flink wat onzekerheden, onder andere of je onderweg wel voldoende laadpalen tegenkomt, of je ermee op vakantie kunt, (Pharos heeft inmiddels een 4-tal reizen samengesteld die je elektrisch kunt 'doen'), en nog een aantal zaken.

Ik denk eigenlijk dat als de pretparkenbusiness bij ieder park voldoende laadpalen neer zou gaan zetten, dat er dan al een belangrijke hindernis is genomen. Althans, dat er een omslag gaat komen. Dan ook nog eens bij de MacDonalds en de KFC's die langs de snelwegen staan, en kijk... dan kon het wel eens rap gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet correct. De accu's ontwikkelen zich juist veel te traag. De meeste electrische auto's halen met moeite 200 km en dat is met gunstige omstandigheden.
Het gaat ook niet alleen om de technische ontwikkeling, maar ook om de ontwikkeling in de kosten. De kosten daarvan dalen in de orde van grootte van 10% per jaar. Daardoor kan iedere nieuwe generatie elektrische auto's een significant betere actieradius krijgen. Zo kun je met de nieuwe e golf beduidend verder rijden dan met de vorige, nog niet eens zo oude, e golf. En de kona heeft ook een actieradius waarmee je met gemak het halve land door kunt reizen. De onzekerheid over het bereik zal daarom ook steeds meer afnemen. En ik denk eerlijk gezegd dat het gros van de mensen niet meer anders wil als ze eenmaal elektrisch hebben gereden.

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:En ik denk eerlijk gezegd dat het gros van de mensen niet meer anders wil als ze eenmaal elektrisch hebben gereden.
Dat weet ik wel zeker. Ik heb onlangs in drie modellen proef gereden, en eigenlijk wil ik niet anders meer.

Het leuke is dat er binnenkort een project wordt opgestart waarbij mensen die écht geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden niet alleen informatie kunnen inwinnen, maar ook kunnen proefrijden in verschillende modellen die onder de 50K zitten. De fourfour zit meen ik zelfs nog rond de 25.000, en die rijdt echt wel fijn.

Het is interessant dat de eerste generatie elektrische leaseauto's over niet al te lange tijd op de particuliere markt terecht gaat komen. Dat zou voor veel mensen wel eens een optie kunnen zijn.

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:Niet correct. De accu's ontwikkelen zich juist veel te traag. De meeste electrische auto's halen met moeite 200 km en dat is met gunstige omstandigheden.
Ik heb andere informatie. De huidige generatie nieuwe EV's zitten met hun actieradius stuk voor stuk boven de 200 kilometer. Dat is dus een rit van 100 kilometer enkele reis en verder. Hoeveel mensen leggen er per dag een langere afstand als dat af? Maar er zijn dus ook heel wat modellen die aanzienlijk verder komen.

Het grootste probleem hier is de angst met een 'lege tank' te komen staan. Met benzine- en dieselauto's weet je nooit exact wanneer je je tank leeg hebt gereden. Dus je gaat op tijd tanken. Op die enkeling na dan. Bij EV's is dat anders. Je weet op de kilometer nauwkeurig hoever je nog kunt komen. Je kunt rustig doorrijden met een melding dat je nog 10 of 15 kilometer ver kunt, om dan pas een laadpaal op te gaan zoeken. Er is een speciale site waar je die palen kunt vinden. Het is een kwestie van anders leren denken. Anders durven denken.

Kijk hier maar eens voor die site:
https://www.oplaadpalen.nl/

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens interessant om te weten dat Nederland wat elektrisch rijden betreft tot de kopgroep hoort in Europa, althans volgens deze link:

https://nederlandelektrisch.nl/actueel/ ... 7-nl-en-en

Edit: tekst gecorrigeerd vanwege een onnauwkeurigheid.
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 apr 2018 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Overigens interessant om te weten dat Nederland wat elektrisch rijden betreft koploper is in Europa, althans volgens deze link:

https://nederlandelektrisch.nl/actueel/ ... 7-nl-en-en
Hoho, we behoren tot de kopgroep aldus dat artikel, da's niet hetzelfde als koplóper volgens mij? :wink:

Maar goed, de trend is er in Nederland, en EV's zijn inmiddels een vaste pijler van de energietransitie die we ook qua vervoer zullen moeten gaan maken.

Het ingenieursbureau waar ik werk is overigens al aan het kijken naar de rap dichterbij komende knelpunten, zoals het feit dat de meeste Nederlanders niet op eigen terrein kunnen laden, en net zo problematisch, het feit dat het overgrote deel van de gemeenten geen laadpalenbeleid hebben, of alleen iets wat daar op lijkt op een korte termijn. EV's maken en verkopen lost de industrie wel op, de grote fabrikanten geven het nu serieuze aandacht, en dan komt dat wel goed. De planologische oplossingen zijn een stuk lastiger, en daarmee zal de politiek rap wat moeten gaan doen, en dan meer dan een paar holle frasen die zeggen dat er gestreefd wordt naar het niet meer verkopen van personenvoertuigen met verbrandingsmotoren per 2030.

witte angora
Berichten: 30876
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik van de week las is dat er in het Noorden geen zonneparken meer aangelegd kunnen worden omdat het elektriciteitsnet het niet meer aan kan. Er moeten zwaardere hoogspanningsleidingen komen, maar dat gaat nog jaren duren. Dat is al één ding dat problematisch is.

Vergeet ook niet dat steeds meer nieuwe huizen niet meer op gas worden aangesloten. Daar moet ook meer elektra naar toe. Het is prachtig dat iedereen van alles wil, maar als uiteindelijk niks meer kan omdat het transportnetwerk het niet meer aan kan wordt het wel lastig ja.

Van de week stond in Trouw een artikeltje dat VW nu ook veel meer aan de weg wil gaan timmeren wat EV betreft, dus dat komt zeker wel goed. Volvo stopt in 2019 met benzine- en dieselmotoren, die zijn kennelijk al vrij ver.

stofzuigertje

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tarief laadpalen?

Ja, daar zit een groot probleem.

Als ik in onbekende omgeving een laadpaal vind kan ik het tarief vaak niet vinden als ik verkeerde pasje heb!
De goedkoopste zijn nu 32,7 cent Kwh en tot 85 cent gezien.
Maar het zoeken naar goedkopere palen, ze moeten het eigenlijk op de paal zelf aangeven, net als benzine prijzen.


Een ander groot probleem is het thuis laden!
Als je geen eigen terrein met eigen stekker voor ongeveer 20 cent hebt... in een rijtjeshuis waar de meeste in wonen moet je over de stoep, en daar een kabel uitrollen mag niet.
Ook heb je bij een kabel uitrollen geen vaste parkeerplek en bij gemeente vragen krijg je de 32,7 cent per Kw paal van hun!

Alleen bij grotere werkgevers die vrij veel gebruiken en voor 7 cent ex BTW inkopen..... daar kun je via tussen meter gewoon voor 8,47 cent incl. BTW laden... en met kleine vergoeding voor de meter en administratie voor 12 cent laden!
Gewoon te verrekenen met salaris, en dat mag!

Als de gemeente nu eens toestemming geeft voor witte strepen en kenteken parkeren zoals Invalide ook hebben voor eigen laadpaal...
Dan kan ik met eenmalige aanleg kosten voor de deur op mijn plek laden voor mijn tarief!
Dan geen kosten meer voor de aanleg en administratie want ik betaal dan gewoon mijn eigen stroom en als ze toestemming geven voor paal aan de straatkant... en kort kabeltje... maar nee, en ik wil geen openbare dubbele paal voor maar 1 auto!
Dan klagen de buren dat ik altijd ruim kan parkeren en zij nu plek missen!

Renault goedkoopste?
Nee, hier worden ze verkocht met huur accu dus die prijs per land even op zoeken , of buitenlanders krijgen geen aankoop subsidie en invoer naar NL kenteken is ook niet gratis.....
Per merk en per land kunnen de voorwaarden sterk verschillen, hier gratis belasting, nog wel tenminste maar elders een aankoop subsidie en geen BTW of zo.... en dat uitzoeken en of het ook voor niet ingezetene geld is veel zoekwerk.

En zolang vele Tesla Taxi's na enkele jaren voor Export naar Rusland gaan en daar verder rijden zullen er weinig overblijven van de hier BPM en BTW vrije taxi.... die bij aan burgers verkopen alsnog voor de rest betaald moet worden afhankelijk van leeftijd!

En als U aan dit verhaal geen touw kunt vastknopen... slepen met kabel is bij sommige verboden!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Wat ik van de week las is dat er in het Noorden geen zonneparken meer aangelegd kunnen worden omdat het elektriciteitsnet het niet meer aan kan. Er moeten zwaardere hoogspanningsleidingen komen, maar dat gaat nog jaren duren. Dat is al één ding dat problematisch is.

Vergeet ook niet dat steeds meer nieuwe huizen niet meer op gas worden aangesloten. Daar moet ook meer elektra naar toe. Het is prachtig dat iedereen van alles wil, maar als uiteindelijk niks meer kan omdat het transportnetwerk het niet meer aan kan wordt het wel lastig ja.

Van de week stond in Trouw een artikeltje dat VW nu ook veel meer aan de weg wil gaan timmeren wat EV betreft, dus dat komt zeker wel goed. Volvo stopt in 2019 met benzine- en dieselmotoren, die zijn kennelijk al vrij ver.
Daar is dat Tennet investeringsprogramma van 28 miljard de komende tien jaar voor. :wink: Dus dat komt wel goed. En verderop in het land is dat capaciteitsprobleem er niet. Dit komt zo bijelkaar omdat de grond daar geen drol kost, en de uitbaters van die parken er dus weinig grondhuur betalen. En omdat er weinig mensen wonen, gaan die vergunningsprocedures lekker soepel.

evrijder
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2018 11:12

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door evrijder »

Hyundai kona en Kia Niro.... bijna 500km (nieuwe betere meetmethode). 2019-2020 komen er weer hele berg modellen bij.

In Noorwegen (geen BPM en ook geen BTW voor iedereen) en Duitsland (subsidies), komen ze op netto 30K is de verwachting. Noorwegen nu al 20% ev's en om de 50KM een snellader (dus kun je overal laden en niet meer afhankelijk van de langzame paaltjes).
Nog steeds geld, maar over paar jaar komen ze dan veel betaalbaarder op de 2e hands markt.

China.... 2019 moet je als fabrikant 8% EV's verkopen van al je auto's (anders mag je niks meer verkopen). Dus gaan de grote fabrikanten als de sodemieter samenwerken met Chinese bedrijven en goedkope EV's in de markt zetten: werkt gewoon.

Ze kunnen het makkelijk alleen in NL (en andere landen) kunnen ze die dingen gewoon duur verkopen en proberen ze dat uiteraard.

Waterstof, ja maar mijn grootste bezwaar: afhankelijkheid oliemaatschappijen (je kunt niet thuis tanken) en relatief duur rijden (benzine prijzen).
Snelladen.... ik laad aan 0,07/kw bij allego snelladers... duitse aanbieder van laadpassen (veel goedkoper en er zijn er zelfs met flatrate..... 15,-/mnd onbeperkt). Kwestie van tijd, die komen hier ook, maar je kunt nu al als Nederlander gewoon laden met die Duitse passen.

stofzuigertje

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Allego? Als ik in NH of ZH thuis kom is de accu weer leeg..... en bij bedrijven is 7 cent mogelijk.

De Duitse aankoop subsidie geld niet als ik daar iets koop voor Export naar NL!

Een taxi is hier al BPM en BTW vrij, maar bij particulier niet... dus Noorse wet, leuk maar hoe lang nog?

China, dan moeten ze daar zoveel batterijen hebben dat er grote tekorten ontstaan en worden ze nog duurder voor rest van Wereld....

De Hybride heeft al wegenbelasting dus mogen gewoon de grens over, de volledige als Tesla met 4% en de diverse kleintjes is de vraag groter dan aanbod en zolang een lease firma liever per 8 op trailer dan per stuk aan ons gaat verkopen?
Een vrachtwagen Chauffeur die hier goed de weg weet en weer terug gaat naar Moskou.... dan blijft hier weinig over aan gebruikte!

evrijder
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2018 11:12

Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU

Ongelezen bericht door evrijder »

Duitse subsidie hebben wij niks aan, maar wel voorbeeld hoe het wel kan.
Noorwegen gaat een keer stoppen (excl. bpm/btw) echter nu wel ruim 20% ev's op de weg (dus werkt wat ze daar doen).

China ... accu's... er rijden er al meer dan 1 milj. (grootse EV land ter wereld qua aantallen en ook qua productie).
En snelladen is in NL gewoon duur en helemaal niet nodig.

Gesloten