LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening Leasemaatschappij

Andere onderwerpen over auto en vervoer
EvdN

Rekening Leasemaatschappij

Ongelezen bericht door EvdN »

Goedendag,

Ik ben sinds kort begonnen aan private lease. Het lijkt mij wel een goed systeem, alleen zijn sommige zaken ondoorzichtig. Ik heb mijn nieuwe auto opgehaald op 28 september. Na 2 dagen krijg ik twee facturen: een van de maand oktober en een van september. Oktober is conform het afgesproken maandbedrag. Voor de drie dagen van september heeft de maatschappij een dagtarief berekend. Het dagtarief bestaat uit het maandbedrag delen door 31 dagen.
Voor september rekent de leasemaatschappij 4 dagen (ipv 3 dagen (28, 29 30 september). Ik heb hier contact over gehad met de leasemaatschappij en zij stellen dat dit juist is, omdat in de algemene voorwaarden staat : voor de berekening van de leaseprijs wordt uitgegaan van een maand van 31 dagen.
Ik had dit niet zo uit de voorwaarden begrepen dat dit dan ook zou gelden indien men een factuur zou sturen voor een paar dagen. Ik vraag me af of zoiets correct is.

Mocht het correct zijn, dan vind ik de voorlichting (van zowel leasemaatschappij als dealer) slecht. Ik zou er dan mensen op wijzen dat het bijzonder onvoordelig is om een auto op 28 februari te accepteren, want je betaalt dan dagen terwijl je maar 1 dag de auto hebt. Is zoiets legaal?

Alvast bedankt voor de reacties,

Eric

stofzuigertje

Re: Rekening Leasemaatschappij

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

je betaalde dus voor 31 september ook?
Wel vreemd, meestal doen ze 12 maanden x 30 dagen bij bank dus 360 in plaats van 365,25 per jaar!
Wel kunnen ze door zo dom te rekenen klanten kwijt raken of mensen die tot zaterdag 1 oktober wachten en daarmee in begin van maand na maand van 30 of minder dagen een probleem met afleveren veroorzaken.
5x per jaar geld dit probleem maar netjes kan ik het niet noemen....

16again

Ongelezen bericht door 16again »

EvdN schreef:Ik heb hier contact over gehad met de leasemaatschappij en zij stellen dat dit juist is, omdat in de algemene voorwaarden staat : voor de berekening van de leaseprijs wordt uitgegaan van een maand van 31 dagen.
Lijkt mij dat je de AV dan op meerdere manieren kunt uitleggen
Als je jouw 3 dagen door 31 deelt.....is evengoed uitgegaan van een maand van 31 dagen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik heb het eens nagevraagd bij de leasecoordinator bij mij op het werk, en de bedrijven waar wij mee samenwerken doen het ook op deze manier. Het is dus niet iets typisch voor private lease.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Indien u uw contract en de bijbehorende voorwaarden goed had doorgelezen dan komt deze berekening niet als een echte verrassing.
Voor wat februari betreft, maakt het niet uit op welke datum de auto in gebruik wordt genomen, wordt er tot een fictieve 31 februari een rekening gestuurd.
Ik wil uw feestje niet verder verpesten, maar heeft u ook rekening gehouden met het volgende:
Hopelijk heeft u wel begrepen dat uw Private-lease contract wel geregistreerd staat bij het BKR als zijnde een lening en het gaat daarbij om een niet onaanzienlijk bedrag, maar dat staat zeker niet in uw contract of de voorwaarden.
Ook kan het zo zijn dat de auto alleen maar WA-verzekerd is, let daar op en mocht dat zo zijn dan is de schade aan het gehuurde voertuig voor uw rekening.
Verder dient u er o.a. rekening mee te houden dat karosserieschade, zoals kleine deukjes en krasjes etc. aan het einde van het contract op u zullen worden verhaald, maar dat staat weer wel in uw contract of de voorwaarden.

EvdN

Ongelezen bericht door EvdN »

Dank voor de antwoorden. En ik heb zeker de AV goed doorgenomen. Dat je zo'n rekening kan verantwoorden met de zin dat een maand 31 dagen heeft had ik niet helder.
De maatschappij komt met het antwoord, dan had je dat moeten vragen. Maar ook dat is m.i. lastig als je niet eens weet dat het zo gebruikt gaat worden. Vandaar mijn opmerking over voorlichting. Het kan wel legaal zijn, maar ik vind het een gebrek aan voorlichting van de leasemaatschappij en dealer. De dealer was na navraag overigens nog steeds niet bekend met deze materie.

Gesloten