LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs inname

Andere onderwerpen over auto en vervoer
thijssie117

Re: Rijbewijs inname

Ongelezen bericht door thijssie117 »

Gister gebeld door de agent, bleek 198 gereden te hebben na correctie, 78 te hard dus. Waarschijnlijk 2 maanden kwijt en nog wat voorwaardelijk, ook boete tussen 400-600 euro.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

dan zit hij aan de lage kant... Je krijgt ook vast een uitnodiging van het CBR om te kijken of je geschikt bent als bestuurder, cursus kosten zijn hoog! Maar goed sparen alvast.

Je vroeg ook om raad: Verkoop nu alvast deze auto. Bespaart je een hele hoop kosten en je kan ook niet in de verleiding komen een misdrijf te plegen door toch te gaan rijden.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk niet dat je voor alleen een snelheidsovertreding al wordt aangemeld voor een educatieve maatregel gedrag.
twee maanden is het minimum tegenwoordig, dus dat kan ook nog wel eens wat hoger uitpakken.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snuffel1 schreef:Geheel off topic maar toch. Als we beginnende autobestuurders nu eens dezelfde restricties opleggen als nu met beginnende motorrijders het geval is dan zijn we al veel verder. Bijvoorbeeld de eerste 3 jaar een auto met een maximaal vermogen tot 75 pk daarna bij bewezen goed gedrag dus geen overmatige overtredingen die restrictie loslaten. Ts is bekeurd om een grove snelheidsovertreding omdat het hem/haar mogelijk is gemaakt want beginnende autobestuurders mogen als ze dat kunnen betalen in een Ferrari rond rijden, dat is wel de kat op het spek binden want wat er in de motor zit zal ook benut worden.
Onzin, als je een rijbewijs hebt ben je meerderjarig en word je geacht verstandig te zijn. Als je 18+ bent mag je ook stemmen, trouwen en kinderen krijgen en opvoeden. Daarbij zijn de gevolgen van onverantwoord gedrag zo mogelijk nog groter.

prem

Ongelezen bericht door prem »

snuffel1 schreef:U krijgt vanzelf een boete voorstel van justitie op de mat met daarin een boetebedrag of een uitnodiging om voor de rechtbank te verschijnen. De betreffende agent die u gebeld heeft geeft slechts een indicatie van wat u zou kunnen verwachten. Bij grove overtredingen zoals deze wordt er een melding richting CBR gedaan en zij beslissen of u in aanmerking komt voor een EMG tzt krijgt u daar ook bericht van.
Dit wordt een rechtbank zaak hoor, geen schikking.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

prem schreef:
snuffel1 schreef:U krijgt vanzelf een boete voorstel van justitie op de mat met daarin een boetebedrag of een uitnodiging om voor de rechtbank te verschijnen. De betreffende agent die u gebeld heeft geeft slechts een indicatie van wat u zou kunnen verwachten. Bij grove overtredingen zoals deze wordt er een melding richting CBR gedaan en zij beslissen of u in aanmerking komt voor een EMG tzt krijgt u daar ook bericht van.
Dit wordt een rechtbank zaak hoor, geen schikking.
In de meeste gevallen zal de OVJ een schikkingsvoorstel doen. Wordt dit betaald is er niks aan de hand, betaald de overtreder niet dan is er de mogelijkheid dat hij oor de rechter moet verschijnen.

prem

Nee bij deze snelheden niet, hij krijgt sowieso een al dan niet voorwaardelijke ontzegging. En daar moet ie voor voorkomen.

prem

thijssie117 schreef:Gister gebeld door de agent, bleek 198 gereden te hebben na correctie, 78 te hard dus. Waarschijnlijk 2 maanden kwijt en nog wat voorwaardelijk, ook boete tussen 400-600 euro.
Reken qua boete maar op het dubbele.
39 Km te hard is al 400;
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/1 ... ingen.html

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

prem schreef:Nee bij deze snelheden niet, hij krijgt sowieso een al dan niet voorwaardelijke ontzegging. En daar moet ie voor voorkomen.
Hij krijgt gewoon een dik schikkingsvoorstel van de OVJ met een voorwaardelijke ontzegging. In Nederland heeft de OVJ (speciale verkeersOVJ) die bevoegdheid.

prem

Www.flitsservice.nl
Geflitst >70 te hard, wat nu?

Voor je ligt een bestuurdersverklaring waarbij géén transactievoorstel is bijgevoegd. Je bent geflitst met méér dan 70 km/u te hard. Dit betekent dat de Officier van Justitie iemand wil dagvaarden. Die iemand gaat diegene worden die je bekend maakt middels de bestuurderverklaring die je mocht ontvangen. Besef wel dat +70 km/u te hard een behoorlijke snelheidsovertreding is. Indien je een topic opent op het juridisch forum, dien je goed uit te leggen wat er zoal speelt. Je zult het een en ander aan kritiek te horen krijgen.

Omdat deze overtreding niet in aanmerking komt voor een transactievoorstel, valt er eigenlijk weinig over te zeggen. In de rubriek over de bestuurdersverklaring staat het een en ander hoe te handelen in zo'n geval. Verder is het goed om te weten wat er eventueel na een veroordeling staat te wachten. Daarvoor gelden dezelfde regels en richtlijnen zoals hierboven vermeld.

Rebel38

Ongelezen bericht door Rebel38 »

thijssie117 schreef:Gister gebeld door de agent, bleek 198 gereden te hebben na correctie, 78 te hard dus. Waarschijnlijk 2 maanden kwijt en nog wat voorwaardelijk, ook boete tussen 400-600 euro.
Mooi.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Reken je nog maar niet (relatief) rijk, je bent een beginnend bestuurder, los van het feit dat er voor 70+ km/h te hard geen harde bedragen en termijnen bestaan. Die agent zal het goed bedoelen, maar de Officier van justitie buigt zich er over, en alleen hij/zij bepaald wat je straf gaat worden. Dat wordt geen 10 jaar gevangenisstraf ofzo, er zijn wel kaders voor de strafmaat, maar dat kan zomaar een langere rijontzegging, educatieve maatregel gedrag of fors hogere boete worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rebel38 schreef:Vertel dan eens met inhoudelijke argumenten hoe en op welke manier mensen anders aan kunnen kijken tegen zaken als veiligheid, onverschilligheid, verhoogd risico op dodelijke afloop en het moedwillig en bewust negeren van de geldende regels? Verkeer is een rechtlijnige en éénduidige kwestie, veiligheid of niks. Al wat daartussen zit rammelt.
Niets is eenduidig of rechtlijnig, ook dit niet. Alles valt of staat met de omstandigheden van het specifieke geval. Ik durf wel te stellen dat 200 rijden in een 120-gebied soms minder gevaarlijk is dan 40 rijden in een 30-gebied.

We hebben nog genoeg stukken snelweg in NL waar je 's-avonds of 's-nachts prima veel te hard kunt rijden zonder direct een ongeleid projectiel of een levensgevaarlijke idioot te zijn.

Los daarvan is het natuurlijk gewoon verboden en moet je, als je gepakt wordt, de gevolgen gewoon dragen.

(en om een discussie op dat punt voor te zijn: ik verdedig TS niet - want ik ken zijn omstandigheden net zo min als jullie. Ik (re)ageer slechts op de ongenuanceerde moraalridders hier).

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
Rebel38 schreef:Vertel dan eens met inhoudelijke argumenten hoe en op welke manier mensen anders aan kunnen kijken tegen zaken als veiligheid, onverschilligheid, verhoogd risico op dodelijke afloop en het moedwillig en bewust negeren van de geldende regels? Verkeer is een rechtlijnige en éénduidige kwestie, veiligheid of niks. Al wat daartussen zit rammelt.
Niets is eenduidig of rechtlijnig, ook dit niet. Alles valt of staat met de omstandigheden van het specifieke geval. Ik durf wel te stellen dat 200 rijden in een 120-gebied soms minder gevaarlijk is dan 40 rijden in een 30-gebied.

We hebben nog genoeg stukken snelweg in NL waar je 's-avonds of 's-nachts prima veel te hard kunt rijden zonder direct een ongeleid projectiel of een levensgevaarlijke idioot te zijn.

Los daarvan is het natuurlijk gewoon verboden en moet je, als je gepakt wordt, de gevolgen gewoon dragen.

(en om een discussie op dat punt voor te zijn: ik verdedig TS niet - want ik ken zijn omstandigheden net zo min als jullie. Ik (re)ageer slechts op de ongenuanceerde moraalridders hier).
Op elk stukje snelweg in Nederland ( die niet is ingericht voor dat soort hoge snelheden ) is en blijft het levensgevaarlijk om met een snelheidsverschil van >70 km/h t.o.v. je medeweggebruikers te rijden. Zeker 's nachts wanneer het nog moeilijker is om in te schatten hoe snel een ander rijdt.
De kans dat een ander jouw veel hogere snelheid compleet verkeerd inschat ( en het simpelweg niet verwacht omdat hij/zij- zelf nu eenmaal de 'normale' snelheid rijdt ) is levensgroot. Het maakt daarbij niet uit hoeveel rijervaring je hebt of hoe goed je bent als chauffeur; het is en blijft levensgevaarlijk!

Moneyman

Anderen? Welke anderen?

Ik rijd zo vaak op snelwegen terwijl er zowel voor als achter mij niets of niemand in beeld is.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Moneyman schreef:Anderen? Welke anderen?

Ik rijd zo vaak op snelwegen terwijl er zowel voor als achter mij niets of niemand in beeld is.

Dat denk jij! Man je maakt mij niet wijs dat je de enigste bent op de weg. Al zie je ze misschien niet , ze zijn er wel degelijk.

Blijft onverantwoord gedrag!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Een belangrijke peiler van de verkeerswetgeving is dat het een stuk voorspelbaarheid introduceert. Dat betekend bijvoorbeeld dat je iemand op een gelijkwaardige kruising van rechts voorrang verleend, waar die ander dan ook op rekent, en dat je er bij het invoegen op de snelweg in het donker van uit mag gaan dat er niet iemand met 200 km/h uur aan komt razen, want dat betekent nogal wat meer qua snelheidsverschil. Als iemand maar zelf inschattingen gaat maken, dus afwijkend van de regels en door bebording getoonde lokale dingen, gaat het meestal mis.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:Anderen? Welke anderen?

Met zoveel snelheidsverschil kan het zo maar zijn dat je in je spiegel kijkt en niemand ziet waarna je besluit van rijbaan te wisselen. Op het moment dat je instuurt zit ineens iemand op je bumper die je nooit hebt zien aankomen.

Zeker met de bochtige wegen die we hier hebben ( Daarom is Nederland o.a. niet ingericht voor die hoge snelheid, in Dld bijvoorbeeld zitten er veel minder (scherpe) bochten in de weg ) zie je bij dat soort hoge snelheden iemand gewoon niet tot nauwelijks aankomen.

Overigens hoef je maar één keer wel iemand tegen te komen die er niet op bedacht is dat jij met zo'n hoge snelheid aankomt en het gaat vreselijk mis.

Moneyman

sjohie schreef:Een belangrijke peiler van de verkeerswetgeving is dat het een stuk voorspelbaarheid introduceert. Dat betekend bijvoorbeeld dat je iemand op een gelijkwaardige kruising van rechts voorrang verleend, waar die ander dan ook op rekent, en dat je er bij het invoegen op de snelweg in het donker van uit mag gaan dat er niet iemand met 200 km/h uur aan komt razen, want dat betekent nogal wat meer qua snelheidsverschil. Als iemand maar zelf inschattingen gaat maken, dus afwijkend van de regels en door bebording getoonde lokale dingen, gaat het meestal mis.
Je hebt helemaal gelijk. Daarom heb ik het ook over "stukken snelweg" en niet over "de snelweg". Belangrijke nuance ;-) als er sprake is van overig verkeer, bochtige wegen of op- en afritten, is te hard rijden juist weer wel gevaarlijk.

Mijn punt is en blijft: er wordt hier door heel wat mensen generiek gereageerd - en het leven is niet zwart óf wit. Onder veel omstandigheden is 20 km/u te hard rijden al gevaarlijk, onder sommige omstandigheden is veel meer te hard rijden nog steeds niet gevaarlijk. Uiteraard kunnen er nu allerlei situaties genoemd worden waarin hard rijden gevaar oplevert, maar daarmee wordt mijn punt niet onderuit gehaald... ;-)
ciske schreef:
Moneyman schreef:Anderen? Welke anderen? Ik rijd zo vaak op snelwegen terwijl er zowel voor als achter mij niets of niemand in beeld is.
Dat denk jij! Man je maakt mij niet wijs dat je de enigste bent op de weg. Al zie je ze misschien niet , ze zijn er wel degelijk. Blijft onverantwoord gedrag!
O, en die rijden allemaal zonder verlichting? :shock: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moneyman op 01 jun 2015 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Moneyman schreef: Niets is eenduidig of rechtlijnig, ook dit niet. Alles valt of staat met de omstandigheden van het specifieke geval. Ik durf wel te stellen dat 200 rijden in een 120-gebied soms minder gevaarlijk is dan 40 rijden in een 30-gebied.

ik moet me hier toch bij aansluiten. de omstandigheden bepalen de gevaarzetting. ik vind het ook veel te hard, maar ik heb er een stuk minder moeite mee als met die imbecielen die met 60 bij mij door de straat jakkeren, terwijl je maar 30 mag. Ik rijdt zelf ook wel eens te hard, maar nooit binnen de bebouwde kom en al helemaal niet in een woonwijk.. ik haal meestal de 30 niet eens

Gesloten