LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schadeformulier

Andere onderwerpen over auto en vervoer
chanty250
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2012 15:32

schadeformulier

Ongelezen bericht door chanty250 »

Hallo

Ik zal de situatie even kort uitleggen

Ik heb ongeveer 8 weken geleden een kleine aanrijding gehad, ik wilde een schadeformulier invullen, maar tegenpartij wilde dit niet. Na enig aandringen toch wat gegevens ingevuld, maar bij lange na niet alles en compleet.

Ondertussen eigen schade buiten de verzekering om laten maken. Na 4 weken belt de tegenpartij met het verzoek dat hij alsnog een volledig ingevuld schadeformulier wil hebben. Aangegeven dit vreemd te vinden en dat ik eerst wil overleggen met me verzekering. Vervolgens heeft tegenpartij niets meer laten horen en promt na weer 4 weken wordt er weer contact opgenomen.

Kan de tegenpartij nog een ingevuld schadeformulier eisen?

MAXIEM

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door MAXIEM »

chanty250

Nee, dat kan de tegenpartij niet eisen. Wel is het maatschappelijk fatsoenlijk om ter plekke het gehele formulier in te vullen en daar de handtekeningen op te zetten. Het enige wat je nu aan de tegenpartij verplicht bent te geven, is de naam en het adres van de verzekeraar en jouw polisnummer. Uiteraard moet je wél jouw verzekeraar inlichten over het voorval, maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt.

Maxiem.

Note: als je door de tegenpartij bedreigd of gestalkt wordt, dan is het raadzaam om hiervan aangifte te doen bij de politie.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door pima »

IDD een schadeformulier invullen voor je eigen verzekering, met alleen de summiere gegevens van de tegenpartij, als het goed is zoekt jouw verzekering het dan verder uit.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door Linoge »

MAXIEM schreef: Note: als je door de tegenpartij bedreigd of gestalkt wordt, dan is het raadzaam om hiervan aangifte te doen bij de politie.
En waaruit maak je dan op dat ze bedreigd of gestalkt wordt? Met 2 keer contact, iedere keer na 4 weken, lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk, dus is dat advies even nuttig als het recept voor een appeltaart in dit geval.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Kan de tegenpartij nog een ingevuld schadeformulier eisen?
Het mag dan zo zijn dat je alleen de basisgegevens hoeft door te geven aan de tegenpartij, maar dan zal je toch een schadeformulier voor je eigen verzekring moeten invullen.

Je moet er rekening mee houden dat de tegenpartij jou aansprakelijk zal stellen voor de schade, die overigens qua bedrag altijd tegenvalt.

Zonder fatsoenlijk weerwoord, ben je straks de schuldige.

Mijn advies is :

1. Vul het schadeformulier volledig in en stuur dit naar je eigen verzekeringsmaatschappij.
2 Stel de tegnpartij op de hoogte dat je het schadeformulier naar je eigen verzekering hebt gestuurd en geef ze polisnummer en verdere gegevens van jouw verzekering.
3. Doe verder niets aan laat de verzekering het volledig afwerken

MAXIEM

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Leo The Emperor

Een prima advies!

Met collegiale groet, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 30 mar 2012 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

chanty250
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2012 15:32

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door chanty250 »

Bedankt,

maar het probleem is dat ik mijn schade al buiten de verzekering om heb laten repareren want dit was volgens mijn tussenpersoon voordeliger

MAXIEM

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door MAXIEM »

chanty250

Dan nog kun je jouw verzekeraar gewon het ingevulde (maar niet ondertekende) formulier ter informatie toezenden.

Maxiem.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

maar het probleem is dat ik mijn schade al buiten de verzekering om heb laten repareren want dit was volgens mijn tussenpersoon voordeliger
Je moet nu voorkomen dat je ook de schade aan de auto van de tegenpartij gaat betalen, en dat hierdoor je schadevrije jaren worden aangetast

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Heb je gevraagd waarom de tegenpartij nu ineens wel het formulier ingevuld wilt zien?

Komt beetje over dat de tegenpartij een andere schade wilt verhalen op jou.
Of dat deze nu toch meer schade blijkt te hebben als destijds verondersteld.

Zou hem een schrijven sturen dat volgens afspraak dit, zus en zo en dat nu is afgehandeld.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Zou hem een schrijven sturen dat volgens afspraak dit, zus en zo en dat nu is afgehandeld
Dat heeft niet zoveel zin als de tegenpartij inmiddels een (eenzijdig) schadeformulier met aansprakelijkheidsstelling van TS naar hun verzekering heeft gestuurd.

Vandaar ook dat ik TS adviseer om een eigen schadeformulier in te vullen (waar TS overigens ook kan aangeven dat hij zijn eigen schade inmiddels zelf heeft gerepareerd zonder deze te claimen)

MAXIEM

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Leo The Emperor

Mijn gewaardeerde collega teunbosseman schrijft:
Komt beetje over dat de tegenpartij een andere schade wilt verhalen op jou.
Dat is dus de reden, dat ik in eerste instantie het advies geef om het formulier niet te ondertekenen. Laat de verzekeraar van TS maar eerst een vooronderzoek doen.

Met collegiale groet, Maxiem.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: schadeformulier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

MAXIEM schreef:Leo The Emperor

Mijn gewaardeerde collega teunbosseman schrijft:
Komt beetje over dat de tegenpartij een andere schade wilt verhalen op jou.
Dat is dus de reden, dat ik in eerste instantie het advies geef om het formulier niet te ondertekenen. Laat de verzekeraar van TS maar eerst een vooronderzoek doen.

Met collegiale groet, Maxiem.
Beste Maxiem,

Het betreft hier een kleine blikschade, dus veel onderzoek zal de verzekeraar niet willen uitvoeren.
Even aannemende dat er een aansprakelijkheidssteling ligt van de tegenpartij, dien je toch weerwoord te geven, en een ingevuld schadeformulier is hier prima voor geschikt.

Ik zie het nut niet zo in om een niet ondertekende versie te sturen, stuur dan niks en wacht tot jouw verzekeraar vraagt waarom je het ongeluk en de schade ( van de tegenpartij) niet hebt aangemeld.

Het lijkt mij altijd beter om proactief de zaak te behandelen in plaats van te wachten tot anderen de regie nemen. Tevens zie ik niet in hoe een ingevuld formulier nadelig voor TS kan uitwerken

Gesloten