Het zijn dus geen “spookfacturen” in de zin dat ze niet bestaan, maar het zijn wel laadsessies die niet door mij zijn gedaan, terwijl ik er wél voor moet betalen.
Na de eerste factuur heb ik direct contact opgenomen met Shell. Wat een drama. Telefonisch is er vrijwel geen doorkomen aan. Via de app heb ik uiteindelijk contact kunnen krijgen. Vervolgens moest ik zelf een complete bewijslast aanleveren om aan te tonen dat ik deze laadsessies niet heb uitgevoerd.
Ik heb onder andere aangegeven dat:
- mijn auto (een hybride) überhaupt niet de opgegeven hoeveelheid stroom kan opslaan;
ik op het moment van laden gewoon thuis op de bank zat;
de laadsessies 550 km verderop plaatsvonden.
De kwestie ligt nu bij de financiële afdeling. Ik vraag me sterk af wat zij hiermee moeten doen, behalve simpelweg het geld terugbetalen. Het bedrag is inmiddels al van mijn creditcard afgeschreven. Die ga ik nog laten storneren, maar ook dat betekent weer extra administratieve rompslomp en bewijslast.
En prompt krijg ik dit weekend opnieuw twee forse rekeningen binnen. Weer twee stevige laadsessies in Duitsland, terwijl ik op dat moment in een restaurant in Delft zat. Met andere woorden: iemand anders laadt op mijn kosten.
Uit voorzorg heb ik inmiddels mijn betaalpasoptie en laadpassen in de app geblokkeerd.
Maar opnieuw moet ik een hele bewijslast aanleveren bij de financiële afdeling. Je zou je toch afvragen waarom hier geen aparte anti-fraudeafdeling tussen zit.
Zijn er meer mensen die last hebben van dit soort “spooklaadfacturen”?
Bij het zoeken op diverse fora zie ik vergelijkbare meldingen voorbij komen. Ook daar lees ik veel klachten over de bereikbaarheid en de bereidwilligheid van de Shell-klantenservice.
Benieuwd of er meer issues zijn en of dit groter is dan alleen mijn factuurtjes