Shell Recharge spookfactuur

Andere onderwerpen over auto en vervoer
gdekeijzer

Shell Recharge spookfactuur

Ongelezen bericht door gdekeijzer »

Sinds een aantal dagen ontvang ik facturen voor laadsessies die ik niet zelf heb uitgevoerd. Het gaat om sessies in Duitsland, op zo’n 550 km afstand van mijn woonplaats.

Het zijn dus geen “spookfacturen” in de zin dat ze niet bestaan, maar het zijn wel laadsessies die niet door mij zijn gedaan, terwijl ik er wél voor moet betalen.

Na de eerste factuur heb ik direct contact opgenomen met Shell. Wat een drama. Telefonisch is er vrijwel geen doorkomen aan. Via de app heb ik uiteindelijk contact kunnen krijgen. Vervolgens moest ik zelf een complete bewijslast aanleveren om aan te tonen dat ik deze laadsessies niet heb uitgevoerd.

Ik heb onder andere aangegeven dat:
  • mijn auto (een hybride) überhaupt niet de opgegeven hoeveelheid stroom kan opslaan;
    ik op het moment van laden gewoon thuis op de bank zat;
    de laadsessies 550 km verderop plaatsvonden.
Daar werd eerlijk gezegd nauwelijks op gereageerd.

De kwestie ligt nu bij de financiële afdeling. Ik vraag me sterk af wat zij hiermee moeten doen, behalve simpelweg het geld terugbetalen. Het bedrag is inmiddels al van mijn creditcard afgeschreven. Die ga ik nog laten storneren, maar ook dat betekent weer extra administratieve rompslomp en bewijslast.

En prompt krijg ik dit weekend opnieuw twee forse rekeningen binnen. Weer twee stevige laadsessies in Duitsland, terwijl ik op dat moment in een restaurant in Delft zat. Met andere woorden: iemand anders laadt op mijn kosten.

Uit voorzorg heb ik inmiddels mijn betaalpasoptie en laadpassen in de app geblokkeerd.

Maar opnieuw moet ik een hele bewijslast aanleveren bij de financiële afdeling. Je zou je toch afvragen waarom hier geen aparte anti-fraudeafdeling tussen zit.

Zijn er meer mensen die last hebben van dit soort “spooklaadfacturen”?

Bij het zoeken op diverse fora zie ik vergelijkbare meldingen voorbij komen. Ook daar lees ik veel klachten over de bereikbaarheid en de bereidwilligheid van de Shell-klantenservice.

Benieuwd of er meer issues zijn en of dit groter is dan alleen mijn factuurtjes

Seinhuis

Re: Shell Recharge spookfactuur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit is een lastig casus. Omdat uw pas wordt gebruikt, wordt u verantwoordelijk gehouden voor de rekeningen.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Uw pas is niet gestolen?
Wanneer niet is deze waarschijnlijk ergens geskimmed. Hierbij worden de gegevens op de pas gekopieerd en op ern blanco card gezet.

gdekeijzer

Mijn pas is absoluut niet geskimmed. Deze zat/zit namelijk nog gewoon thuis in de envelop.
Nooit gebruikt en nooit buiten de deur geweest.

(ik heb nog een andere laadpas partij)

Maar blijft idd lastige casus.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Uw provider iets losgelaten mbt tot persoonsgegevens?

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Mijn pas is absoluut niet geskimmed. Deze zat/zit namelijk nog gewoon thuis in de envelop.
"Nooit gebruikt en nooit buiten de deur geweest.

Dat zegt niets. Dat pasje heeft U immers ontvangen in een envelop met de post.
zo een pas maakt immers draadloos contact. dus RFID scanner, of een smartphone met een app
tegen de envelop houden is genoeg om die code uit te lezen zonder die envelop open te hoeven maken.
Dus een via de post ontvangen pasje kan al ge skimt zijn nog voordat U die heeft ontvangen.

Lees onderstaande website maar eens hoe simpel dat dat is.

https://www.autoblog.nl/nieuws/let-op-l ... je-7140137

Vraag me wel af of de redactie eens een uitzending kan wijden aan hoe slecht, of zelfs
vaak helemaal niet, RFID dingen zijn beveiligd. Met dit soort dingen of mogelijk nog
ergere dingen tot gevolg.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Misschien een domme vraag, want ik rij gewoon in een benzineauto, maar is de pas niet te blokkeren?
Daarna vraagt u een nieuwe aan.

gdekeijzer

Sira schreef:
24 feb 2026 11:04
Misschien een domme vraag, want ik rij gewoon in een benzineauto, maar is de pas niet te blokkeren?
Daarna vraagt u een nieuwe aan.
Dat heb ik ondertussen gedaan (nog geen nieuwe aangevraagd).

Vervelende is dat op de factuur geen pasnummer of een referentie daarnaar word vermeld.
Alleen de locatie en de hoeveelheid stroom.

Plaats reactie