Tank jij weleens over de grens?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Radar
Site Admin

Tank jij weleens over de grens?

Ongelezen bericht door Radar »

Artikel: https://radar.avrotros.nl/artikel/zovee ... nken-62464

Als reactie op de flink stijgende benzine- en dieselprijzen heb je de beelden vast gezien: Nederlanders steken massaal de grens overs om goedkoper te tanken in Duitsland of België. Maar is het de rit het eigenlijk wel waard? En hoe veilig en legaal is het?

Radar zocht uit het uit in dit artikel en vraagt zich af: wat zijn jouw ervaringen met tanken over de grens?

StevieNL81

Re: Tank jij weleens over de grens?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Goedkoper!

Wij gaan 2x per maand naar Duitsland. Samen met sigaretten en coca cola voor 99 cent bespaart ieder ritje zeker 100 euro.

Nu moet ik zeggen dat wij alleen voor eigen gebruik kopen maar ik zie ook mensen met shoppers vol sigaretten en shag en jerrycans bij de pomp. Dat laatste lijkt ons veel te gevaarlijk.

Bovendien irriteert het als je achter iemand wacht die eerst de auto vol gooit en dan nog ff 3 jerrycans van de achterbank pakt.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik rij heel veel rond in de grensregio, maar tanken over de grens, nee.
Ik heb een vaste pomp die vandaag €2,019 per liter kost. Dat is goedkoper dan de tankstations net over de grens.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

NeoDutchio schreef:
12 mar 2026 11:49
Ik heb een vaste pomp die vandaag €2,019 per liter kost. Dat is goedkoper dan de tankstations net over de grens.
Ik heb deze week nog €167,7 in België betaald.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kuklos schreef:
12 mar 2026 11:51
NeoDutchio schreef:
Kleine aanvulling, ik rij in de grensregio van Duitsland. Daar is het duurder dan de Nederlandse pomp.

StevieNL81

Ik tank vaak in Bunde en daar staat hij nu op 1.889
Nog geen 5 min van de grens.

Mijn lokale Tango staat op 2.119 dus dat scheelt wel.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Of tanken over de grens voordeliger is hangt van de afstand tot de grens af omdat je het aantal kilometers heen en weer terug ook mee moet tellen.

Wil je tot 240 liter meer benzine meenemen komt daar de éénmalige aanschaf van de jerrycans nog bij maar dan loop je door het gewicht van de benzine een kans dat je bij een grenscontrole door de douane staande gehouden wordt.

Van uit mijn woonplaats tot de eerste grotere plaats in Duitsland is om en nabij de 50 kilometer maar in die plaats waar veel Nederlanders de boodschappen doen is de benzine niet bijster veel goedkoper omdat die tankstations bijna snelwegprijzen aanhouden.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
12 mar 2026 11:56
kuklos schreef:
12 mar 2026 11:51
NeoDutchio schreef:
Kleine aanvulling, ik rij in de grensregio van Duitsland. Daar is het duurder dan de Nederlandse pomp.
Zeldzaamheid , duurder in nl, , tank al richting 40 jaar .de als grensbewoner. Ben maar blij dan met die ene goedkopere dag.
Aral e10 1,98 nu; dat kan over paar minuten weer anders zijn.

StevieNL81

Ik trapte ooit in die eerste pomp over de grens in Duitsland aan de snelweg. Je denkt Duitsland = goedkoper maar die zat zelfs 20ct boven de prijzen in NL.

jonis

StevieNL81 schreef:
12 mar 2026 13:47
Ik trapte ooit in die eerste pomp over de grens in Duitsland aan de snelweg. Je denkt Duitsland = goedkoper maar die zat zelfs 20ct boven de prijzen in NL.
Tja, ik zie op dit moment gewoon 55ct verschil tussen meine aral Tankstelle en 1tje aan de a44 snelweg.
+/- 25% duurder; maar de auto zou ook tot zo'n 30% zuiniger kunnen rijden op 1 tank gemiddeld + lang stuk.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Zeker

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Los van de afstand, mijn tijd is me meer waard dan een uur heen en terug rijden voor een paar tientjes….

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Tijd heb ik wel. Maar vanuit Utrecht, met een tank van 32 liter, heeft het weinig zin denk ik...

Sigaretten en cola heb ik niet nodig, dus daar valt ook geen voordeel te behalen. En verder? Ik heb voor mezelf niet zoveel nodig, een auto vol met zooi, waar moet ik het laten...

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Als we de inkomstenbelasting hier hetzelfde maken als in België kan de brandstof goedkoper worden. Dan lever je met een modaal inkomen wel 400... 500 euro in. Maar de benzine is dan wel lekker goedkoop.... Ik denk dat het voor de meesten toch gunstiger is om dan hier te wonen en onze brandstofprijzen te betalen....

jonis

rwolters schreef:
12 mar 2026 18:55
Als we de inkomstenbelasting hier hetzelfde maken als in België kan de brandstof goedkoper worden. Dan lever je met een modaal inkomen wel 400... 500 euro in. Maar de benzine is dan wel lekker goedkoop.... Ik denk dat het voor de meesten toch gunstiger is om dan hier te wonen en onze brandstofprijzen te betalen....
Je weet ook wat ze aan zorgverzekering betalen?
Wat boeit een keer tanken dan?
Of iets gunstig is bepaalt niet 1 uitgave maar een totaalplaatje inkomsten- uitgaven; wat er uiteindelijk dus overblijft.
Maar dan nog; ik heb van beide buren collega's; en klagen doen ze allemaal.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

De eerste Belgische pomp hier is op 25 KM afstand, dus dat zou op zich te doen moten zijn, Maar ik tank daar toch liever nooit. Diverse mensen hier uit de straat die gaan wekelijks daar naar toe voor te tanken, en brengen dan ook gelijk alcoholische dranken en tabak mee. Ik drink geen alcohol en rook niet, dus dat koop ik nooit. Maar al die personen hier uit mijn straat die hebben altijd gedonder met hun automotor ongeacht het merk of type wat ze hebben. Ikzelf tank altijd premium benzine en heb tot op heden toe nog geen motor problemen gehad. Mijn vorige auto 250.000 KM mee gereden en mijn huidige staat nu ook al op 200.000 KM. Daarom tanken in het buitenland?? Voor mij het bewijs van het gezegde: Goedkoop is duurkoop.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De grap is dat België meer accijnzen binnen haalt, door minder accijns per liter te rekenen. Duitsland, Nederland, Frankrijk en sinds dit jaar ook Luxemburg komen graag de grens over om te tanken en sigaretten te halen. Vorig jaar heeft België al een record (6 miljard euro) aan accijnzen binnen gehaald, wat ongeveer gelijk is aan Nederland als je naar het aantal inwoners kijkt. Dit jaar verwacht men daar nog even dik overheen te gaan, want de accijnzen zijn juist met deze reden hetzelfde gebleven. Verhogen betekent namelijk minder tankers uit andere landen, dus aan het einde een lager resultaat.

Overigens is de benzine in Duitsland en België exact hetzelfde als in Nederland.

jonis

peter17111962 schreef:
13 mar 2026 07:54
De eerste Belgische pomp hier is op 25 KM afstand, dus dat zou op zich te doen moten zijn, Maar ik tank daar toch liever nooit. Diverse mensen hier uit de straat die gaan wekelijks daar naar toe voor te tanken, en brengen dan ook gelijk alcoholische dranken en tabak mee. Ik drink geen alcohol en rook niet, dus dat koop ik nooit. Maar al die personen hier uit mijn straat die hebben altijd gedonder met hun automotor ongeacht het merk of type wat ze hebben. Ikzelf tank altijd premium benzine en heb tot op heden toe nog geen motor problemen gehad. Mijn vorige auto 250.000 KM mee gereden en mijn huidige staat nu ook al op 200.000 KM. Daarom tanken in het buitenland?? Voor mij het bewijs van het gezegde: Goedkoop is duurkoop.
Premium hebben ze ook over de grens.....de e10 hier ook.
Maar tank vooral waar je jezelf lekker bij voelt; maar bewezen heb je niets.
Alleen jouw buren hebben problemen, al die belgen en duitsers zelf niet.

rdik

Ongelezen bericht door rdik »

Ik tank al jaren in Duitsland, simpelweg omdat ik er vlakbij woon en het me per tankbeurt zo’n tien euro scheelt. Daarmee zijn de reiskosten er meteen uit. Daarnaast haal ik er ook mijn rookwaar, want dat prijsverschil is echt enorm: tien pakjes shag kosten in Nederland ongeveer 245 euro, terwijl ik in Duitsland rond de 100 euro kwijt ben. Dat tikt dus flink aan.
En het blijft niet bij brandstof en tabak. Ook andere dingen zijn daar voordeliger. In de supermarkten betaal je vaak minder voor dagelijkse boodschappen zoals vlees, frisdrank, drogisterijartikelen en babyproducten. Alcohol en sterke drank zijn goedkoper door lagere accijnzen, en autoproducten zoals motorolie of ruitensproeiervloeistof schelen ook behoorlijk.
Wat ik zelf ook merk: Duitse winkels hebben vaak een groter assortiment, vooral als het gaat om bio-, vegan- of glutenvrije producten. Daarnaast zijn de verpakkingen meestal groter, waardoor de prijs per kilo of liter lager ligt. Zelfs diensten zoals autowassen of kleine onderhoudsklusjes zijn er vaak goedkoper.
Alles bij elkaar opgeteld levert het dus niet alleen per keer voordeel op, maar op jaarbasis echt een groot verschil.
Laatst gewijzigd door rdik op 13 mar 2026 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ron5300 schreef:
12 mar 2026 13:00
Wil je tot 240 liter meer benzine meenemen komt daar de éénmalige aanschaf van de jerrycans nog bij maar dan loop je door het gewicht van de benzine een kans dat je bij een grenscontrole door de douane staande gehouden wordt.
Kan de douane zien hoe zwaar je benzine is?

Plaats reactie