LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervallen overgangsregeling oldtimer wegens te laat betalen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Waterside

Vervallen overgangsregeling oldtimer wegens te laat betalen

Ongelezen bericht door Waterside »

Eind november kreeg ik van de Belastingdienst de rekeningen voor de motorrijtuigenbelasting voor mijn oldtimer en mijn oldtimer motor.
Hierbij maak ik reeds sinds 2014 gebruik van de overgangsregeling, waardoor de motorrijtuigenbelasting een kwart van het normale bedrag bedraagt met een maximum van € 123,00 per jaar. In de veronderstelling dat ik beide rekeningen had betaald heb ik de rekeningen afgelegd in mijn administratie.

Nu kreeg ik vorige week tot mijn verbazing opnieuw 2 rekeningen, maar nu voor het normale tarief; € 201,00 (per kwartaal) voor mijn auto en € 29,00 (per kwartaal) voor mijn motor. Blijkt het dat ik per abuis de rekeningen van november niet had betaald.

Nu blijkt het zo te zijn dat de overgangsregeling voor oldtimers vervalt op het moment dat er niet of te laat betaald wordt. Hierdoor vallen beide voertuigen onder het normale tarief. De overgangsregeling opnieuw aanvragen gaat alleen weer vanaf 2019. Dit betekent voor mij dat mijn hobby's op jaarbasis € 768,00 meer gaan kosten.

Het kan toch niet zo zijn dat de Belastingdienst dit zomaar uitvoert zonder eerst een herinnering te sturen of een sanctie op te leggen dat in verhouding staat tot het verschuldigde bedrag. Daarbij is er geen mogelijkheid van automatische incasso wanneer je gebruik maat van deze overgangsregeling.

Weet iemand of hier alsnog iets tegen te doen is?

juliomariner

Re: Vervallen overgangsregeling oldtimer wegens te laat betalen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Mijn chef heeft precies hetzelfde gehad, type foutje betaaldatum 21-1 i.p.v. 21-12.
Gebeld met de belastingdienst maar ze zeggen helaas peanutbutter.
Eventueel een bezwaarschrift indienen zou misschien eventueel kunnen helpen maar geef u weinig kans

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Waterside schreef:Eind november kreeg ik van de Belastingdienst de rekeningen voor de motorrijtuigenbelasting voor mijn oldtimer en mijn oldtimer motor.
Hierbij maak ik reeds sinds 2014 gebruik van de overgangsregeling, waardoor de motorrijtuigenbelasting een kwart van het normale bedrag bedraagt met een maximum van € 123,00 per jaar. In de veronderstelling dat ik beide rekeningen had betaald heb ik de rekeningen afgelegd in mijn administratie.

Nu kreeg ik vorige week tot mijn verbazing opnieuw 2 rekeningen, maar nu voor het normale tarief; € 201,00 (per kwartaal) voor mijn auto en € 29,00 (per kwartaal) voor mijn motor. Blijkt het dat ik per abuis de rekeningen van november niet had betaald.

Nu blijkt het zo te zijn dat de overgangsregeling voor oldtimers vervalt op het moment dat er niet of te laat betaald wordt. Hierdoor vallen beide voertuigen onder het normale tarief. De overgangsregeling opnieuw aanvragen gaat alleen weer vanaf 2019. Dit betekent voor mij dat mijn hobby's op jaarbasis € 768,00 meer gaan kosten.

Het kan toch niet zo zijn dat de Belastingdienst dit zomaar uitvoert zonder eerst een herinnering te sturen of een sanctie op te leggen dat in verhouding staat tot het verschuldigde bedrag. Daarbij is er geen mogelijkheid van automatische incasso wanneer je gebruik maat van deze overgangsregeling.

Weet iemand of hier alsnog iets tegen te doen is?
Waarom was je in de veronderstelling dat je al betaald had? Je geeft zelf aan dat automatische incasso niet kan plaats vinden, dus dat moet wel handmatig gebeurd zijn.

Sja, en de voorwaarden voor dit speciale tarief zijn duidelijk. Je hebt je er niet aan gehouden, dus dit jaar val je buiten de boot.

Scholten1978

Ongelezen bericht door Scholten1978 »

Heb vandaag ook kennis mogen maken met dit "mooie" systeem. Sinds begin gebruik gemaakt van deze regeling, maar had dit jaar geen acceptgiro gekregen. Uit eigen beweging gaan bellen met belastingtelefoon auto. Na tig keer door keuzemenu vanwege drukte verbinding verbroken te zijn, uiteindelijk half januari gewone belastingtelefoon gebeld en wel iemand aan de lijn gekregen. Er zou een storing zijn in systeem en rekening zou alsnog verstuurd worden. Nog drie keer gevraagd dat ik zeker niet te laat was. Na nog een paar weken gewacht te hebben op acceptgiro weer gebeld (en na nog een aantal pogingen bd auto te pakken gekregen). Bericht simpel: u heeft pech en onze collega heeft niet goed gekeken. Geen rectificatie mogelijk en enige middel is direct bezwaar. Men geeft vervolgens aan dat dit dan aan postbezorger ligt, maar mijn verantwoordelijkheid is om na te gaan of ik post niet heb gekregen. Gek genoeg hebben we nog twee andere auto's waarvan we wel elk kwartaal keurig een acceptgiro krijgen. Hele systeem van overgangsregeling is dus gebaseerd op 1 brief zonder herinnering of enig andere back-up. Bizar! Vooral gezien dat ze zelf ook niet eens telefonisch bereikbaar zijn (tot 17h en als verbinding niet wordt verbroken dan minimaal met 15 min in de wacht). Enige optie is dan bezwaarschrift. Dit kost iedereen dan vervolgens weer tijd. Vooral het feit dat je zelf aan de bel trekt en dat er dan geen enkele persoon werkt die kan komen met een oplossing in combinatie met onjuiste informatie verstekken geeft wel te denken over hoe deze regeling is ingeregeld. Kan me niet voorstellen dat dit niet vaker misgaat. Bij mij gaat het om ruim eur 1000 verschil voor een auto die nota bene sinda eind oktober al stilstaat in de garage vanwege deelname aan deze regeling. Hoezo maakt de belastingdienst het makkelijker....

jan123t

Ongelezen bericht door jan123t »

Heb momenteel exact dezelfde situatie, ook ik was te laat met betalen. Ik ga dit jaar dus een vermogen betalen voor deze 1700kg wegende Benz.
Heb n bezwaarschrift ingediend maar verwacht daar niet veel van, de regels zijn absurd maar duidelijk.
Zou het n optie zijn om de auto te verkopen , direct weer terug te kopen en de regeling weer opnieuw aanvragen ?

Waterside

Ongelezen bericht door Waterside »

de belastingdienst gaf mij aan dat je jouw auto wel mag verkopen en dat de nieuwe koper wel gebruik mag maken van de overgangsregeling, maar je mag deze niet verkopen in een directe kring. Tenminste ...wanneer het voor de belastingdienst de schijn heeft dat jij op zo'n manier alsnog gebruik probeert te maken van de overgangsregeling, dan ben je strafbaar...
Kortom er is niets dat we kunnen doen om dit jaar alsnog (met dezelfde auto) gebruik te maken van de overgangsregeling...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien in uw agende zetten wanneer u weer die regeling moet aanvragen?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jan123t schreef:Heb momenteel exact dezelfde situatie, ook ik was te laat met betalen. Ik ga dit jaar dus een vermogen betalen voor deze 1700kg wegende Benz.
Heb n bezwaarschrift ingediend maar verwacht daar niet veel van, de regels zijn absurd maar duidelijk.
Zou het n optie zijn om de auto te verkopen , direct weer terug te kopen en de regeling weer opnieuw aanvragen ?
Serieus, je wéét dat je een fout hebt gemaakt, en toch dien je een bezwaarschrift in? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen?

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

@sjohie: Niet geschoten is altijd mis.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Costnix schreef:@sjohie: Niet geschoten is altijd mis.
Ik noem het tijdsverspilling van mensen die ik als belastingbetaler liever bezig zie met terechte bezwaren. Andersom bekeken, wat mij betreft komt er een vooraf te betalen tarief, zeg 250 euro, welke men terugkrijgt bij een succesvol bezwaar. Gewoon om dit soort perverse acties uit de systemen te weren.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Bezwaar maken is kansloos.

Er is wettelijk bepaald dat het lagere tarief uitsluitend geldig is onder een aantal voorwaarden. Een van die voorwaarden is: Vóór aanvang van het tijdvak moet de belasting voldaan zijn. In dit geval vóór: 01-01-2018. Het tijdvak is geheel 2018.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat bezwaar is in feite niets anders dan een protest, meer waarde als dat heeft het niet...

Het komt er dus op neer dat je bezwaar bij de wetgever (de Tweede Kamer) zult moeten aantekenen omdat je de betalingstermijn blijvend wil veranderen. Een andere mogelijkheid is er niet. Waarom zou de Tweede Kamer dat willen veranderen? Maar ook al zou dat gebeuren, dan gaat dat nooit met terugwerkende kracht.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kenteken schorsen en U geld komt terug, mits op eigen terrein geparkeerd en niet op de openbare NL wegen komt....
In 2019 kun je weer voor lage tarief rijden en geef ze een auto incasso en je bent nooit meer te laat.

Je mag met geschorst wel in Duitsland of België rijden en dat is ook voor jongere voertuigen als Camper met zwaar gewicht en verhuurd rendabel mits niemand stiekem toch NL in duikt.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

stofzuigertje schreef:Kenteken schorsen en U geld komt terug, mits op eigen terrein geparkeerd en niet op de openbare NL wegen komt....
In 2019 kun je weer voor lage tarief rijden en geef ze een auto incasso en je bent nooit meer te laat.

Je mag met geschorst wel in Duitsland of België rijden en dat is ook voor jongere voertuigen als Camper met zwaar gewicht en verhuurd rendabel mits niemand stiekem toch NL in duikt.
Ben je nou serieus van mening dat je met een NL geschorste wagen tòch door Europa kunt rijden? Onverzekerd enzo? Tijd voor je pillen, Stofzuiger. Je bent verschrikkelijk verkeerd bezig.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@stofzuiger.

Niet gelezen dat voor die speciale regeling gaan automatische incasso afgegeven kan worden?

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

De titel geeft het al aan: U betaalt te laat. En ja het kan wel zo zijn dat de belastingdienst dan toeslaat.

j.van bunt

Ongelezen bericht door j.van bunt »

heel apart dat je dan zo word afgestraft!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

j.van bunt schreef:
21 okt 2018 10:54
heel apart dat je dan zo word afgestraft!
Waarom is dat apart?

Gesloten