Welke algemene voorwaarden geleden bij private lease? Bij eerste contract of verlenging van contract?
-
Welke algemene voorwaarden geleden bij private lease? Bij eerste contract of verlenging van contract?
Naast een bedrijfsauto hebben we 7 jaar in een private lease auto gereden. Eerste contract was voor 5 jaar. Voor 10.000 km. per jaar.
Daarna twee keer verlengd.voor zelfde aantal km.
31 januari 2025 is de auto ingeleverd. Zonder schade met 53.585 km. op de teller.
In de laatste algemene voorwaarden staat dat de totaal gereden kilometers verrekend zullen worden aan de hand van bundelverrekening. De leasemaatschappij adverteert daar ook mee via ANWB private lease.
Op basis van die bundelverrekening zou de leasemij. ons ruim € 1.000,-- terug moeten betalen. €13,-- tot 17,-- per maand. 84 maanden x € 13,-- = € 1.052,--.
De leasemaatschappij weigert de terugbetaling omdat naar hun schrijven die bundelverrekening niet in de algemene voorwaarden van het eerste contract stond.
Nu is onze vraag of de leasemaatschappij daarin gelijk heeft. Wij denken dat de laatste algemene voorwaarden aan ons gestuurd bij verlenging in 2024 gelden in deze situatie.
Weet iemand van jullie het antwoord hierop?
Bedankt alvast voor jullie antwoorden op deze vraag.
P.S. in de vraag moet GELEDEN natuurlijk GELDEN zijn maar kan dit niet wijzigen.
Daarna twee keer verlengd.voor zelfde aantal km.
31 januari 2025 is de auto ingeleverd. Zonder schade met 53.585 km. op de teller.
In de laatste algemene voorwaarden staat dat de totaal gereden kilometers verrekend zullen worden aan de hand van bundelverrekening. De leasemaatschappij adverteert daar ook mee via ANWB private lease.
Op basis van die bundelverrekening zou de leasemij. ons ruim € 1.000,-- terug moeten betalen. €13,-- tot 17,-- per maand. 84 maanden x € 13,-- = € 1.052,--.
De leasemaatschappij weigert de terugbetaling omdat naar hun schrijven die bundelverrekening niet in de algemene voorwaarden van het eerste contract stond.
Nu is onze vraag of de leasemaatschappij daarin gelijk heeft. Wij denken dat de laatste algemene voorwaarden aan ons gestuurd bij verlenging in 2024 gelden in deze situatie.
Bedankt alvast voor jullie antwoorden op deze vraag.
P.S. in de vraag moet GELEDEN natuurlijk GELDEN zijn maar kan dit niet wijzigen.
Re: Welke algemene voorwaarden geleden bij private lease? Bij eerste contract of verlenging van contract?
Onduidelijkheid in de algemene voorwaarden behoort in voordeel consument te zijn.
In het nieuwe beding over bundelverrekening had simpelweg kunnen staan dat dit enkel geldt voor lease contracten gesloten vanaf datum X. Of niet geldt met terugwerkende kracht voor verlengde contracten.
In het nieuwe beding over bundelverrekening had simpelweg kunnen staan dat dit enkel geldt voor lease contracten gesloten vanaf datum X. Of niet geldt met terugwerkende kracht voor verlengde contracten.
-
Re: Welke algemene voorwaarden geleden bij private lease? Bij eerste contract of verlenging van contract?
M.i. zijn gewoon de laatste algemene voorwaarden van toepassing. Zie het als je autoverzekering. Die wordt ook ieder jaar verlengd, en dan krijg je ook steeds opnieuw de meest recente algemene voorwaarden. Die kunnen inderdaad aangepast zijn vergeleken met de eerste die je ooit kreeg.
Maar: dat geldt natuurlijk alleen voor de periode dat die algemene voorwaarden van toepassing zijn. Dus het laatste jaar. Over de 6 eerdere jaren zijn ze natuurlijk niet van toepassing.
Maar: dat geldt natuurlijk alleen voor de periode dat die algemene voorwaarden van toepassing zijn. Dus het laatste jaar. Over de 6 eerdere jaren zijn ze natuurlijk niet van toepassing.
Algemene voorwaarden gelden vanaf het moment dat ze van toepassing zijn, ze hebben geen terugwerkende kracht. Die verrekening is uiteraard alleen geldig voor het laatste jaar, want alleen over die periode zijn ze van toepassing geweest.Francesco26 schreef: ↑22 feb 2025 08:25Nu is onze vraag of de leasemaatschappij daarin gelijk heeft. Wij denken dat de laatste algemene voorwaarden aan ons gestuurd bij verlenging in 2024 gelden in deze situatie.
Je kunt natuurlijk niet zo aan cherry picking doen dat je de voorwaarden die één jaar vaan kracht zijn geweest, nu ineens met terugwerkende kracht van toepassing verklaard op de voorgaande zes jaar.
Mooie doelredenering, maar uiteraard onjuist. Het is evident dat voorwaarden alleen gelden vanaf het moment dat ze van toepassing zijn, omdat ze per definitie geen terugwerkende kracht kunnen hebben. Er is dus helemaal geen sprake van onduidelijkheid, maar slechts van een doelredenering.16again schreef: ↑22 feb 2025 09:02Onduidelijkheid in de algemene voorwaarden behoort in voordeel consument te zijn.
De bundelverrekening vindt pas plaats bij einde contract, en op dat moment zijn simpelweg de nieuwe voorwaarden van kracht.
De vraag is eerder of TS 1 contract heeft gehad (7 jaar) of 3 (5 + 1 + 1). In laatste geval kan er natuurlijk geen sprake zijn van verrekening over 7 jaar.
En dan hoort TS enkel een bundelverrekening te krijgen over laatste jaar.
De vraag is eerder of TS 1 contract heeft gehad (7 jaar) of 3 (5 + 1 + 1). In laatste geval kan er natuurlijk geen sprake zijn van verrekening over 7 jaar.
En dan hoort TS enkel een bundelverrekening te krijgen over laatste jaar.
bupaul
vindt dit leuk
De vraag is natuurlijk hoeveel km er gereden zijn in het laatste jaar. Dat zijn namelijk de totaal verreden kilometers waar naar wordt verwezen in de voorwaarden die voor dat laatste jaar gelden. Als dat er meer zijn dan die 10.000, dan kan er zomaar nog geld bij moeten.
bupaul
vindt dit leuk
-
Dank voor jullie antwoorden. Het verbaast mij wel dat sommigen zeggen dat algemene voorwaarden voor een zelfde leaseauto alleen zouden gelden voor laatste Jaar. Het gekochte verandert toch niet? Wij hebben alleen verlengd. En kregen daar aangepaste algemene voorwaarden bij.
Daarmee vervallen dan toch eerdere algemene voorwaarden maar gelden wel voor hele periode van 7 jaar? Lees ik ook op website van Juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... orwaarden/
Daarmee vervallen dan toch eerdere algemene voorwaarden maar gelden wel voor hele periode van 7 jaar? Lees ik ook op website van Juridisch loket:
Dat vraag ik me wel af, ik heb genoeg diensten die ik al langere tijd afneem, en waar dan soms nieuwe voorwaarden actief worden bij een verlenging. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat die voorwaarden dan ook van toepassing werden in positieve of negatieve zin op de al genoten periode van de dienstverlening. Die aangepaste voorwaarden werden altijd actief vanaf moment X in de aankondiging, of op moment van aangaan van de overeenkomst tot verlenging.Francesco26 schreef: ↑22 feb 2025 14:27Dank voor jullie antwoorden. Het verbaast mij wel dat sommigen zeggen dat algemene voorwaarden voor een zelfde leaseauto alleen zouden gelden voor laatste Jaar. Het gekochte verandert toch niet? Wij hebben alleen verlengd. En kregen daar aangepaste algemene voorwaarden bij.
-
Dat het 'gekochte' niet verandert betekent niet dat het contract en de voorwaarden niet kunnen veranderen.Francesco26 schreef: ↑22 feb 2025 14:27Het gekochte verandert toch niet? Wij hebben alleen verlengd. En kregen daar aangepaste algemene voorwaarden bij.
Eerlijk gezegd zie ik dat niet terug in je link.Daarmee vervallen dan toch eerdere algemene voorwaarden maar gelden wel voor hele periode van 7 jaar? Lees ik ook op website van Juridisch loket:
Mijn autoverzekering had bij ruitschade geen eigen risico. Toen veranderde de algemene voorwaarden en is er een eigen risico van 100 euro per gebeurtenis.
Dat betekend dan niet dat ik nu opeens 200 euro moet betalen omdat ik eerder 2 maal ruitschade heb gedeclareerd.
Dat betekend dan niet dat ik nu opeens 200 euro moet betalen omdat ik eerder 2 maal ruitschade heb gedeclareerd.
Justmeagain
vindt dit leuk
Kan je de exacte tekst uit jouw link citeren waaruit dat zou blijken?Francesco26 schreef: ↑22 feb 2025 14:27Daarmee vervallen dan toch eerdere algemene voorwaarden maar gelden wel voor hele periode van 7 jaar? Lees ik ook op website van Juridisch loket:
Ook uit die link blijkt letterlijk dat de voorwaarden alleen van kracht zijn als ze voor de koop (in dit geval: voor de verlenging) van toepassing zijn verklaard. Er is daarnaast geen sprake van een wijziging van de algemene voorwaarden tijdens het contract, maar van nieuwe algemene voorwaarden bij de verlenging van het contract (wat in de praktijk gewoon een nieuw contract is).
Als er geen nieuwe contracten zijn gesloten en er geen expliciete toepasselijkheid van gewijzigde voorwaarden is, zijn sowieso de nieuwe voorwaarden niet van kracht en zijn de oude voorwaarden het lopende contract blijven beheersen.
Als er geen nieuwe contracten zijn gesloten en er geen expliciete toepasselijkheid van gewijzigde voorwaarden is, zijn sowieso de nieuwe voorwaarden niet van kracht en zijn de oude voorwaarden het lopende contract blijven beheersen.
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze dan ineens 6 jaar terugwerken… daar hoef je niet eens juridisch naar te kijken, daarbij volstaat basale logica al.
-
Zoals het hier ook staat omschreven
https://it-jurist.nl/nieuws/hoe-je-alge ... t-wijzigen
gelden nieuwe algemene voorwaarden toch boven oude algemene voorwaarden?
De leasemaatschappij heeft 3x ons laten tekenen. Bij aanvang contract voor 5 jaar leasen en 2x bij verlenging van een jaar. Bij de eerste ondertekening stond er bij minder kilometers zouden we een teruggave krijgen op basis van het verschil in aantal gereden kilometers en afgesproken kilometers.
Bij de twee contract verlengingen voor 1 jaar langer leasen stond dat de bundelverrekening verdeeld zal worden over de jaren dat de private lease heeft geduurd. Bij ons dus 7 jaar.
Dan hebben wij toch recht op de bundelverrekening?
Zie bv dit:
https://www.ayvens.com/nl-nl/private-lease/
De leasemaatschappij heeft 3x ons laten tekenen. Bij aanvang contract voor 5 jaar leasen en 2x bij verlenging van een jaar. Bij de eerste ondertekening stond er bij minder kilometers zouden we een teruggave krijgen op basis van het verschil in aantal gereden kilometers en afgesproken kilometers.
Bij de twee contract verlengingen voor 1 jaar langer leasen stond dat de bundelverrekening verdeeld zal worden over de jaren dat de private lease heeft geduurd. Bij ons dus 7 jaar.
Zie bv dit:
https://www.ayvens.com/nl-nl/private-lease/
Uiteraard niet. Op het moment van de declaraties golden de oude voorwaarden immers nog.PGros schreef: ↑22 feb 2025 15:13Mijn autoverzekering had bij ruitschade geen eigen risico. Toen veranderde de algemene voorwaarden en is er een eigen risico van 100 euro per gebeurtenis.
Op zich wel mee eens, maar als je nieuwe AV opstelt dienen die ook zonder basale logica voldoende duidelijk te zijn.
Zeker als er al eerder is afgerekend voor meer/minder kilometers
Maar als er nu iets staat, dat het over contractperiode geldt zonder voorbehoud, dan heeft de lease maatschappij een harde dobber om hard te maken dat het niet voor de hele contractperiode geldt.
ALS. maar staat dat er wel? Het enige dat ik zie is dat Francesco26 continu in zijn eigen voordeel aan het redeneren is, maar dat is nogal twijfelachtig als onderbouwing dat hij gelijk heeft. Zo is op mijn vraag om de exacte tekst uit zijn eerste link die hem gelijk zou geven nooit een antwoord gekomen.
Nee. Dat waar je naar verwijst gaat over tussentijdse wijzigingen van algemene voorwaarden binnen een lopend contract. Bij jou gaat het om nieuwe contracten die als gevolg van verlenging ontstaan.Francesco26 schreef: ↑22 feb 2025 19:18Zoals het hier ook staat omschreven
Je komt nu met een stukje nieuwe informatie. Als je wilt dat we er iets zinnigs over zeggen, moet je meer inzicht geven dan je nu doet. Kan je een kopie van de contracten (geanonimiseerd) plaatsen of letterlijk citeren? Conclusies verbinden aan jouw interpretatie van wat er staat is niet zo zinvol.Francesco26 schreef: ↑22 feb 2025 19:18De leasemaatschappij heeft 3x ons laten tekenen. Bij aanvang contract voor 5 jaar leasen en 2x bij verlenging van een jaar. Bij de eerste ondertekening stond er bij minder kilometers zouden we een teruggave krijgen op basis van het verschil in aantal gereden kilometers en afgesproken kilometers.
Je verwijst naar een algemene pagina met heel veel informatie, waarbij we maar moeten raden wat je wilt zeggen. Waar verwijs je concreet naar?
U kunt een officiële klacht indienen bij de leasemaatschappij.
Komt u er samen niet uit en is de leasemaatschappij aangesloten bij Stichting Keurmerk Private Lease dan dient u daar een klacht in
Link: https://keurmerkprivatelease.nl/keurmerk/klacht
De uitspraak hiervan is bindend Alleen een rechter kan dan nog de uitspraak aanpassen.
Komt u er samen niet uit en is de leasemaatschappij aangesloten bij Stichting Keurmerk Private Lease dan dient u daar een klacht in
De uitspraak hiervan is bindend Alleen een rechter kan dan nog de uitspraak aanpassen.
-
Dank voor deze link. We zijn nog steeds via mail in gesprek en wachten nog maar even af.Har45 schreef: ↑23 feb 2025 20:14U kunt een officiële klacht indienen bij de leasemaatschappij.
Juridisch loket gevraagd en zij zeggen dat zoals zij dat lezen de laatste algemene voorwaarden de voorgaande doen vervallen. Probleem is ook dat Ayvens vorig jaar Leaseplan heeft overgenomen. Communiceert wat lastig.
Maar allen bedankt voor jullie antwoorden
Graag gedaan. Maar het zou wel netjes zijn als je dan ook op die antwoorden reageert.