Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Karientje0022
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2022 15:15

Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Karientje0022 »

Goedemiddag,

Stom stom stom. Via Wijkopenautos.nl mijn auto te koop gezet. Werd gebeld, kreeg meteen een bod van €250. Als ik akkoord ging met dat bod, zouden de gegevens van de opkoper verstuurd worden. Ik voelde me onder druk gezet en er werd gedaan alsof mijn geliefde auto rijp was voor de sloop.

Er is in het hele telefoongesprek niet gesproken over een (bindende) overeenkomst verder.
Ik had alles laten bezinken en toch besloten niet tot verkoop over te gaan. Nu kreeg ik een mail, waarin staat

"Bedankt voor je bericht.

Toen je je akkoord hebt gegeven voor de verkoop voor een bedrag van € 250,- is er een bindende overeenkomst gemaakt tussen jou en de kopende partij, Relder Parts. Beide partijen dienen zich te houden aan de gemaakte afspraken.

Ik verwijs je hiervoor door naar de Algemene Voorwaarden behorende bij de overeenkomst die is gesloten"

Nogmaals. Er is nooit iets gezegd over een al dan niet bindende overeenkomst!

Wat moet ik hier mee?

NeoDutchio
Berichten: 12388
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zodra u ja gezegd hebt aan de telefoon is dat een bevestiging op het aanbod. Daarmee ontstaat een overeenkomst. Als u zich onder druk gezet voelde zal u dat moeten aantonen dat dat op een manier gebeurd is die niet door de beugel kan.
De enige hoop die u nog kan hebben is als de koper komt opdagen en een ander bod geeft voor uw auto. Op dat moment vervallen alle eerdere afspraken en zodra u daarop nee zegt is er niets aan de hand.

Verder is het verstandig om eerst onderzoek te doen met de partij die u wilt inschakelen. Wij kopen auto’s staat er om bekend om lage biedingen te doen, om veel af te kraken om de prijs nog lager te krijgen en om bij de auto met meer leugens de prijs te drukken.

Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Karientje0022 schreef:
29 aug 2022 15:28
Nogmaals. Er is nooit iets gezegd over een al dan niet bindende overeenkomst!
Je denkt precies verkeerd om. Een dergelijke overeenkomst is altijd bindend, tenzij dat uitgesloten is. Als er niets gezegd wordt, is een overeenkomst dus bindend. Daar kun je niets meer aan doen.

Je enige optie zou zijn om de koop te ontbinden op grond van dwang of dwaling, maar de bewijslast ligt dan bij jou.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door 16again »

Karientje0022 schreef:
29 aug 2022 15:28
Ik verwijs je hiervoor door naar de Algemene Voorwaarden behorende bij de overeenkomst die is gesloten"
Zijn die voorwaarden dan op de juiste wijze ter hand gesteld? Wat sowieso telefonisch niet lukt.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Als het ter hand stellen praktisch gezien niet mogelijk is (zoals bij het telefonisch sluiten van een overeenkomst het geval is), is ter hand stellen niet verplicht.

Overigens zal het al dan niet van toepassing zijn van de algemene voorwaarden weinig verschil maken, lijkt mij.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)

riddert
Berichten: 2145
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door riddert »

witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door witte angora »

riddert schreef:
31 aug 2022 17:59
witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.
Hoe weet jij zo goed dat het om de katalysator gaat? En dan nog, dan is 250 een best bedrag. Een sloopauto levert doorgaans 100-125 op, meer zit er vaak niet in.

Prijzen van katalysators bij dat bedrijf: https://www.relder.nl/nl/onderdelen/Uitlaat/Katalysator

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door jonis »

riddert schreef:
31 aug 2022 17:59
witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.
Op het moment dat ze komen opdagen en met een lager bod dan 250,- gaan komen. ( zoals ook gewoonlijk) Dan vervalt met dat nieuwe bod de gehele overeenkomst.

Nijogeth
Berichten: 10135
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
31 aug 2022 13:56
Karientje0022 schreef:
29 aug 2022 15:28
Nogmaals. Er is nooit iets gezegd over een al dan niet bindende overeenkomst!
Je denkt precies verkeerd om. Een dergelijke overeenkomst is altijd bindend, tenzij dat uitgesloten is. Als er niets gezegd wordt, is een overeenkomst dus bindend. Daar kun je niets meer aan doen.

Je enige optie zou zijn om de koop te ontbinden op grond van dwang of dwaling, maar de bewijslast ligt dan bij jou.
Ik mis het deel dat TS ja zou hebben gezegd. Ze zei dat ze zich onder druk gezet vond en het bod laag vond, niet dat ze ja heeft gezegd.

Nijogeth
Berichten: 10135
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
31 aug 2022 18:47
riddert schreef:
31 aug 2022 17:59
witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.
Hoe weet jij zo goed dat het om de katalysator gaat? En dan nog, dan is 250 een best bedrag. Een sloopauto levert doorgaans 100-125 op, meer zit er vaak niet in.

Prijzen van katalysators bij dat bedrijf: https://www.relder.nl/nl/onderdelen/Uitlaat/Katalysator
Ligt heel erg aan het model auto. Toyota heeft modellen waarvan de inhoud van de katalysator ruim boven de 500 euro aan edelmetalen bevat.

riddert
Berichten: 2145
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door riddert »

witte angora schreef:
31 aug 2022 18:47
riddert schreef:
31 aug 2022 17:59
witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.
Hoe weet jij zo goed dat het om de katalysator gaat? En dan nog, dan is 250 een best bedrag. Een sloopauto levert doorgaans 100-125 op, meer zit er vaak niet in.

Prijzen van katalysators bij dat bedrijf: https://www.relder.nl/nl/onderdelen/Uitlaat/Katalysator
Zeker weten of het puur om de katalysator gaat weet ik ook niet. Maar als een auto demontage bedrijf een auto koopt is dat meestal niet om als pronkstuk in de etalage te zetten.
Redelijkerwijs mag je dus aannemen dat het gaat om de onderdelen waaronder meestal het meest waardevolle de katalysator is, het oud ijzer en de verwijderingsbijdrage.
Vandaar mijn opmerking dat het uiterlijk van de wagen niet interessant is voor de koper.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan is het alsnog de vraag of de TS daadwerkelijk 250 gaat krijgen op het moment dat de sloper op de stoep staat. Best kans dat het alleen bedoeld is om aan de deur te kunnen komen, en dat er straks niet meer dan 100 of 125 geboden wordt, want de staat, meneer, de staat, we kunnen er zo weinig mee...

En in dat geval is de overeenkomst dus ontbonden.

Heb het wel eens bij de hand gehad, een handelaar bood ruim 500 euro voor mijn Matizje met een lekke koppakking, moest ik hem wel brengen ergens in het zuiden van het land. 'We hebben een deal!', mailde ik. Nooit meer iets van gehoord natuurlijk.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jonis schreef:
31 aug 2022 19:54
Op het moment dat ze komen opdagen en met een lager bod dan 250,- gaan komen. ( zoals ook gewoonlijk) Dan vervalt met dat nieuwe bod de gehele overeenkomst.
Onjuist. Er is een overeenkomst en daar kunnen ze alleen onderuit als partijen het daar over eens worden. Maar er is best kans op dat ze zullen aangeven de auto niet te willen kopen voor dit bedrag en dan kun je toe happen. Kun je ze ook de kosten van de benzine in de maag schuiven.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kosten van welke benzine?

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door jonis »

alfatrion schreef:
31 aug 2022 21:47
jonis schreef:
31 aug 2022 19:54
Op het moment dat ze komen opdagen en met een lager bod dan 250,- gaan komen. ( zoals ook gewoonlijk) Dan vervalt met dat nieuwe bod de gehele overeenkomst.
Onjuist. Er is een overeenkomst en daar kunnen ze alleen onderuit als partijen het daar over eens worden. Maar er is best kans op dat ze zullen aangeven de auto niet te willen kopen voor dit bedrag en dan kun je toe happen. Kun je ze ook de kosten van de benzine in de maag schuiven.
Als je mijn reaktie onjuist vindt, wat denk je dan te moeten toehappen....dat is toch hetzelfde wat ik post; er is geen overeenkomst meer als de handelaar met een nieuw lager bod komt.

NeoDutchio
Berichten: 12388
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
31 aug 2022 21:47
jonis schreef:
31 aug 2022 19:54
Op het moment dat ze komen opdagen en met een lager bod dan 250,- gaan komen. ( zoals ook gewoonlijk) Dan vervalt met dat nieuwe bod de gehele overeenkomst.
Onjuist. Er is een overeenkomst en daar kunnen ze alleen onderuit als partijen het daar over eens worden. Maar er is best kans op dat ze zullen aangeven de auto niet te willen kopen voor dit bedrag en dan kun je toe happen. Kun je ze ook de kosten van de benzine in de maag schuiven.
Ik kan het zo snel even niet vinden, maar er is een zaak geweest bij de Rijdende Rechter. Ja, er is een mondelinge overeenkomst, maar zodra de koper de auto ziet en hij een ander bod doet, vervallen alle voorgaande afspraken. En dat ander bod kan komen omdat de auto een putje of deukje heeft wat van te voren niet bekend is. Onzin natuurlijk, het gaat de koper enkel om het lokken van de klant om daarna de auto af te branden om goedkoop in handen te krijgen. Vaak auto's met onderhoud of een aflopende APK waardoor de verkoper te snel ja zegt.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Wijkopenautos.nl ANWB en al die “hulp” verkoopsites die zeggen een eerlijke prijs te bieden voor je vervoer middel… zijn allen gelieerd aan bedrijven en opkopers. De prijs die u krijgt is dus de inkoop van een bedrijf. En niet de waarde die u vind als particuliere verkoopwaarde.

Een keer geprobeerd met mijn motor… ik kreeg de schrotprijs aangeboden, niet op gereageerd… toen werd ik ook nog gebeld.. de man hartelijk uitgelachen nog net niet uitgescholden.. wat een mafklappers.( motor was geheel opgeknapt, nieuw gespoten, motorisch superstaat (professioneel laten tunen)
Er word simpelweg geboden op leeftijd en kilometerstand..

Maar voor een iemand die gevoelig is voor druk zijn deze sites (ook de ANWB) een goudmijn voor de bedrijven.

Dus ten allertijden eerst goed informeren en uitzoeken zodat je de werkelijke waarde weet en jouw waarde waarvoor je hem wil verkopen.. daarna pas akkoord geven op biedingen binnen jouw grenzen.

Voor nu heb je daar niet veel aan, maar hopelijk voor een volgende keer..

Nevyn
Berichten: 1318
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wij hebben 2 auto's via de ANWB verkocht, moet zeggen dat ik voor beide auto 's een nette prijs heb gekregen.
Ingeleverd bij een bedrijf bij ons in de stad , werd hij nog wel even nagekeken, maar werd niet moeilijk gedaan.
Met wij kopen auto's heb ik geen ervaring.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
31 aug 2022 22:22
Ik kan het zo snel even niet vinden, maar er is een zaak geweest bij de Rijdende Rechter. Ja, er is een mondelinge overeenkomst, maar zodra de koper de auto ziet en hij een ander bod doet, vervallen alle voorgaande afspraken.
Net zoals Visser niet heeft aangegeven dat aardappels best rot mogen zijn heeft de Rijdende rechter dit niet aangegeven.
NeoDutchio schreef:
31 aug 2022 22:22
En dat ander bod kan komen omdat de auto een putje of deukje heeft wat van te voren niet bekend is.
Het is altijd mogelijk dat de verkoper niet kan leveren. Echter, dat maakt het voorgaande niet waar. Je kan een overeenkomst niet vernietigen door een nieuw aanbod te doen.

Plaats reactie