LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Andere onderwerpen over dieren
erikbtw
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2017 00:04

Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door erikbtw »

Hallo allemaal

Ik zou jullie mening graag willen weten over de markant krokantjes, wat zijn jullie ervaring met dit kattenvoer.
Onze kat eet amper deze goedkope brokjes maar dat ben ik wel gewend maar in de tijd dat wij deze kattenbrokken aan de kat gaven kreeg de kat last van blaasontsteking, dit kan toeval zijn maar ik vertrouw het voer niet.

wat is jullie mening hier over, alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2017 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Mucha

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door berndv »

erikbtw schreef:Hallo allemaal

Ik zou jullie mening graag willen weten over de markant krokantjes, wat zijn jullie ervaring met dit kattenvoer.
Onze kat eet amper deze goedkope brokjes maar dat ben ik wel gewend maar in de tijd dat wij deze kattenbrokken aan de kat gaven kreeg de kat last van blaasontsteking, dit kan toeval zijn maar ik vertrouw het voer niet.

wat is jullie mening hier over, alvast bedankt
Dat kan natuurlijk. Één van de katten van mijn ouders had indertijd ook vaak last van blaasontsteking. Dit bleek veroorzaakt te worden door het relatief harde water hier. Nadat mijn ouders de katten in plaats van kraanwater, bronwater zijn gaan geven, was het probleem over.

Het zijn net mensen. Waar de één geen last heeft bij het eten van wat dan ook, hoeft er voor de ander maar een spore van pinda's of noten ergens in te zitten om een levensbedreigende situatie te krijgen.

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het merk 'markant' ken ik eerlijk gezegd niet. Ik weet wel dat sommige katten gevoelig kunnen zijn voor wat er in het voer zit. Mijn eigen kat krijgt nu een speciaal dieetvoer van Royal Canin. Is ze niet altijd even blij mee, het is en blijft een Diva met praatjes. Maar sommige merken supermarktvoer komt er net zo hard weer uit als dat het er in gaat, ook al eet ze het graag. Plus dat haar vacht dunner werd. Op het dieetvoer doet ze het wel goed.

Bij twijfel kun je altijd even bij de dierenarts langs lopen. Zou ik in jouw geval sowieso doen vanwege de blaasontsteking. Het kan inderdaad toeval zijn, maar beter kun je het zeker weten.

Boesta
Berichten: 257
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door Boesta »

Blaasontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën. Het is complete onzin om te denken dat dit door goedkoop voer kan komen. U dient z.s.m. naar uw dierenarts te gaan en u door de dierenarts laten informeren over de oorzaak en de behandeling. Indien u te laat naar een dierenarts gaat kan uw kat hieraan zelfs overlijden.

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens onderstaande links wordt een blaasontsteking bij katten zelden veroorzaakt door bacteriën. Wel door andere oorzaken.

https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
https://www.dierendokters.com/katten/zi ... blaasgruis

doefje
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2008 17:26

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door doefje »

Mijn kat heeft bijna altijd MARKANT (droog en nat) gegeten en hij heeft er nooit last van gehad. Helaas heb ik hem afgelopen woensdag na bijna 21 jaar moeten laten inslapen. Maar ik weet heel zeker dat dit niet aan MARKANT-voeding heeft gelegen.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Als eigenaar van katten met zowel blaasgruis als suikerziekte weet ik inmiddels dat er erg slecht voer bestaat.
Meestal is dat het goedkoopste voer; veel natrium- en magnesium zouten, veel granen en ruwe as.
Het zout is er voor om te zorgen dat katten het lekker vinden en de granen en ruwe as zijn goedkoop vulmiddel.

Naast het, vaak goedkoopste, erg slechte voer is er eigenlijk alleen keus uit minder slecht voer. Sinds ik mijn katten alleen nog maar 'puur' voer geef zijn de problemen met suikerziekte en blaasgruis zo goed als verdwenen.
Wat is 'puur' voer? Mijn katten krijgen alleen nog rauw slachtafval (gevogelte en konijn) met daaraan toegevoegd wat vlees.
Dus huid, ingewanden, veertjes, haren botten, kraakbeen en spierweefsel.
Het ontwerp van een kat is dat het puur een vlees eter is. Nu zullen ze niet meteen ziek worden van kattenvoer maar net zo goed zijn er ook mensen die zowat hun hele leven op maar één soort eten moeten teren. Ook dat kan wel maar iedereen weet inmiddels wel dat dat niet gezond is.

Nu zal ben ik zelf geen gezondheidsfreak (niets ten nadele bedoeld van mensen die gezondheid extreem naleven) maar feit is dat mijn katten van de insuline af zijn, minder vaak ziek zijn, geen gebitsproblemen hebben en geen blaasproblemen meer hebben.

meelaansyl
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:22

Re: Blaasontsteking kat door kattenvoer Markant?

Ongelezen bericht door meelaansyl »

Bepaalde merken kunnen zorgen voor problemen. Onze kat, en meer katten als je online gaat zoeken, moest veel braken. Sinds ik geen Whiskas meer geef is dat zo goed als over.

Gesloten