Moet Milka consument compenseren voor reeptekort?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
witte angora

Re: Moet Milka consument compenseren voor reeptekort?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk hoort dit in het andere topic thuis, maar ok. Degene die ik lekker vond had een echte chocoladesmaak. Blijkbaar zitten er meer smaakstoffen in. Nog een reden om dat te laten staan.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Is het een idee om goede chocolade te kopen en die dan zelf te raspen voor de boterham?
Bijv 85% chocolade van Lindt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zou zomaar een idee kunnen zijn. Is nog goedkoper ook.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
18 mei 2026 11:23
Dat zou zomaar een idee kunnen zijn. Is nog goedkoper ook.
Nou, dat niet hoor :wink: Die chocolade kost 45 euro per kilo - daar komt die extra pure hagelslag blij lange na niet aan.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vandaag zag ik toevallig dat Jumbo ook hagelslag heeft met 30% minder suiker. Van welk ingrediënt zit er dan juist meer in, vroeg ik me af.
Sapristi, het gaat om de cacaobestanddelen! Puur bevat dan 50% tegen 10,75 €/kg (i.p.v. 32% tegen 5,32 of 7,24 €/kg)
Voor de melkhagelslag geldt iets vergelijkbaars. De dure variant 40% tegen 10,75 €/kg, normaal 20% tegen 5,15 of 6,55 €/kg.

Let ook op de grootte van de verpakkingen, 200 g voor de dure variant, 380 of 600 voor de goedkopere. Het zou mij niet verbazen als de ‘kleine’ verpakking van de gewone hagelslag vroeger 400 g was.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
18 mei 2026 08:44
Het is niet alleen 1500 km verderop oorlog. Er zit nogal wat gedoe met olie aan te komen. De consensus wordt steeds meer dat, ook al gaat die straat vandaag nog open, pas in 2027 de boel genormaliseerd is.

Ik zou me meer zorgen gaan maken over een stijgende inflatie, om wat te noemen.
Krijgen we weer gezever over stijgende inflatie, terwijl die al 3 maanden niet echt gestegen is. Ja, die heeft een klap gehad in februari, maar daarna is er weinig inflatie geweest.

Misschien moeten we inflatie maar eens gaan weergeven op basis van de maand ervoor en niet op basis van de maand een jaar eerder. Nu geeft een eenmalige inflatie van 5% een heel jaar lang iedere maand inflatie.

Overigens, de lonen stijgen dit jaar sterker (4,5% in het eerste kwartaal, verwachte inflatie over het hele jaar is ongeveer 2,8%) dan de inflatie en de koopkracht is omhoog gegaan.

Ik kan me hier best aan ergeren en vind dat nieuwsoutlets dat ook veel beter mogen uitleggen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
18 mei 2026 19:18

Misschien moeten we inflatie maar eens gaan weergeven op basis van de maand ervoor en niet op basis van de maand een jaar eerder. Nu geeft een eenmalige inflatie van 5% een heel jaar lang iedere maand inflatie.
Als je het per maand doet ga je appels met peren vergelijken. Er zitten immers heel veel seizoensinvloeden in de prijzen van veel producten. En de meeste salarissen worden ook op jaarbasis aangepast. Dan zeggen maandcijfers ook niets meer. Inflatie is voor de gemiddelde burger slechts ter informatie. Voor beleidsmakers is het belangrijker, en die hebben gegevens per jaar nodig.

Moneyman

Nijogeth schreef:
Dat gebeurt al vele jaren. Het CBS publiceert niet alleen jaarcijfers, maar ook gewoon maandcijfers.

Nijogeth

Ik denk dat je de cpi bedoelt, wat eigenlijk consumentenprijsindex is. Die pakt het prijspeil en zet die ieder jaar weer op 100. Die staat in april op 102.5. een inflatie dus van 2.5% ten opzichte van januari.

De 2.8% is ten opzichte van april 2025.

Nijogeth

rwolters schreef:
20 mei 2026 16:52
Nijogeth schreef:

Als je het per maand doet ga je appels met peren vergelijken. Er zitten immers heel veel seizoensinvloeden in de prijzen van veel producten. En de meeste salarissen worden ook op jaarbasis aangepast. Dan zeggen maandcijfers ook niets meer. Inflatie is voor de gemiddelde burger slechts ter informatie. Voor beleidsmakers is het belangrijker, en die hebben gegevens per jaar nodig.
Maarja, dan blijft nog steeds dat de meeste mensen die cijfers niet goed begrijpen. Als de prijzen in maart en april 2025 exact gelijk zijn geweest en de inflatie in maart 2026 is 2% en die van april 2026 is 1,5%, dan betekent dat namelijk dat de prijzen in april 2026 lager liggen dan in maart 2026.

Dan moeten we maar niet de inflatie noemen en paniek zaaien om niets.

Moneyman

Nijogeth schreef:
20 mei 2026 18:19
Ik denk dat je de cpi bedoelt, wat eigenlijk consumentenprijsindex is. Die pakt het prijspeil en zet die ieder jaar weer op 100. Die staat in april op 102.5. een inflatie dus van 2.5% ten opzichte van januari.

De 2.8% is ten opzichte van april 2025.
De CPI is gewoon de graadmeter van het CBS waarmee de inflatie wordt uitgedrukt.

Nijogeth

Ik weet wat het is, ik zeg alleen dat overal de inflatie ten opzichte van vorig jaar wordt genoemd en je zo zelfs maandenlange prijsdalingen kan hebben en toch inflatie kan communiceren (doordat de prijzen op 1 moment flink zijn gestegen en daarna langzaam zakken), waardoor mensen in paniek raken.

Gesloten