LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartstarieven en offertes opvragen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
joritim
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:44

Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door joritim »

Onze tandarts heeft een offerte afgegeven voor een behandeling. Ter vergelijking heb ik bij diverse tandartsen een zelfde offerte opgevraagd met de behandelingscodes erbij vermeldt. Als antwoord krijg je dan dat je langs kunt komen voor een intake om een offerte opmaat te krijgen, deze intake kost
E 160,--.
De overheid adviseert de patienten om te gaan "shoppen" maar de tandartsen werken daar niet aan mee...... voor mij is het einde nu zoek.......

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

joritim schreef:Onze tandarts heeft een offerte afgegeven voor een behandeling. Ter vergelijking heb ik bij diverse tandartsen een zelfde offerte opgevraagd met de behandelingscodes erbij vermeldt. Als antwoord krijg je dan dat je langs kunt komen voor een intake om een offerte opmaat te krijgen, deze intake kost
E 160,--.
De overheid adviseert de patienten om te gaan "shoppen" maar de tandartsen werken daar niet aan mee...... voor mij is het einde nu zoek.......

Een intake 160 euro !?

Dus het werkt niet zo dat als je een andere tandarts belt en vraagt wat het daar kost dat jij je daar kan laten behandelen ?
Daar hoeft toch niet eerst een intake vooraf, je weet toch wat je moet laten doen...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

joritim schreef: Als antwoord krijg je dan dat je langs kunt komen voor een intake om een offerte opmaat te krijgen, deze intake kost
E 160,--.
Sja dat schiet niet op natuurlijk.
Chocomelk schreef:Daar hoeft toch niet eerst een intake vooraf, je weet toch wat je moet laten doen...
Wel en niet natuurlijk. Wat de ene tandarts noodzakelijk vindt, vindt de ander niet en andersom.

Nu vraag ik me eigenlijk af waar consumenten dit soort ervaring kwijt kunnen om een klacht in te dienen. Consuwijzer ? NZA ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef:
joritim schreef: Als antwoord krijg je dan dat je langs kunt komen voor een intake om een offerte opmaat te krijgen, deze intake kost
E 160,--.
Sja dat schiet niet op natuurlijk.
Chocomelk schreef:Daar hoeft toch niet eerst een intake vooraf, je weet toch wat je moet laten doen...
Wel en niet natuurlijk. Wat de ene tandarts noodzakelijk vindt, vindt de ander niet en andersom.

Nu vraag ik me eigenlijk af waar consumenten dit soort ervaring kwijt kunnen om een klacht in te dienen. Consuwijzer ? NZA ?
Als ik een offerte vraag zoals TS, en ik geef de behandelingscodes op, dan moet ik een prijs krijgen.
Alles andere is bulls...t!
Ik ga nu een beetje off topic.
Als ik naar de garage bel, en vraag voor een knalpot voor mijn auto, krijg ik een prijs.
Dan zegt de garagehouder ook niet, kom langs, dan krijg je een offerte op maat, misschien is ook nog een stuk pijp niet in order.

Ik hoor steeds het is een experiment, maar intussen koken zij gaar.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:
Als ik een offerte vraag zoals TS, en ik geef de behandelingscodes op, dan moet ik een prijs krijgen.
Alles andere is bulls...t!
Ik ga nu een beetje off topic.
Als ik naar de garage bel, en vraag voor een knalpot voor mijn auto, krijg ik een prijs.
Dan zegt de garagehouder ook niet, kom langs, dan krijg je een offerte op maat, misschien is ook nog een stuk pijp niet in order.

Ik hoor steeds het is een experiment, maar intussen koken zij gaar.
Mee eens.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef:
Emmy75 schreef:
joritim schreef: Als antwoord krijg je dan dat je langs kunt komen voor een intake om een offerte opmaat te krijgen, deze intake kost
E 160,--.
Sja dat schiet niet op natuurlijk.
Chocomelk schreef:Daar hoeft toch niet eerst een intake vooraf, je weet toch wat je moet laten doen...
Wel en niet natuurlijk. Wat de ene tandarts noodzakelijk vindt, vindt de ander niet en andersom.

Nu vraag ik me eigenlijk af waar consumenten dit soort ervaring kwijt kunnen om een klacht in te dienen. Consuwijzer ? NZA ?
Als ik een offerte vraag zoals TS, en ik geef de behandelingscodes op, dan moet ik een prijs krijgen.
Alles andere is bulls...t!
Ik ga nu een beetje off topic.
Als ik naar de garage bel, en vraag voor een knalpot voor mijn auto, krijg ik een prijs.
Dan zegt de garagehouder ook niet, kom langs, dan krijg je een offerte op maat, misschien is ook nog een stuk pijp niet in order.

Ik hoor steeds het is een experiment, maar intussen koken zij gaar.
Ik zei niet voor niks wel en niet. Dit ben ik namelijk met u eens.

Denk wel dat het verstandig is dat iedereen die dit soort klachten heeft deze ook meldt op een punt waar ze verzameld worden. Dan snijdt deze beroepsgroep zichzelf in de vingers.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef: Ik zei niet voor niks wel en niet. Dit ben ik namelijk met u eens.

Denk wel dat het verstandig is dat iedereen die dit soort klachten heeft deze ook meldt op een punt waar ze verzameld worden. Dan snijdt deze beroepsgroep zichzelf in de vingers.
Wel en niet betekend bij mij , ja en nee, en het was jouw reactie niet op mijn bericht, maar op chocomelk, dus moet je met haar eens zijn! :wink: !

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef:
Emmy75 schreef: Ik zei niet voor niks wel en niet. Dit ben ik namelijk met u eens.

Denk wel dat het verstandig is dat iedereen die dit soort klachten heeft deze ook meldt op een punt waar ze verzameld worden. Dan snijdt deze beroepsgroep zichzelf in de vingers.
Wel en niet betekend bij mij , ja en nee, en het was jouw reactie niet op mijn bericht, maar op chocomelk, dus moet je met haar eens zijn! :wink: !
Met dit laatste reageerde ik op uw bericht waarbij u mij quote en mijn uitspraak uitlicht. Met wel en niet bedoel ik ook ja en nee.

Ik ben het met u en choco eens dat het mogelijk zou moeten zijn voor een tandarts om adhv de behandelcodes een prijs af te geven. Daar is inderdaad geen intake voor nodig. ( tot zover het "ja" deel ).
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een tandarts met een andere tandarts van mening kan verschillen over de aanpak van een behandeling, waarbij verrichtingen en prijs anders worden. Als iemand bij een garage komt voor de vervanging van een uitlaat, voert deze garage gewoon uit. Een eerlijke garage zou wel aangeven dat het misschien níet nodig is. Bij een tandartsbehandeling ligt dat toch even anders. ( Vandaar het "nee" deel ).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een tandarts met een andere tandarts van mening kan verschillen over de aanpak van een behandeling, waarbij verrichtingen en prijs anders worden.
Dat kan inderdaad, maar dat was niet de vraag van topicstarter. Zijn vraag aan andere tandartsen was: wat kosten die en die codes bij U.
Dat vat ik. Daarom lijkt het me ook zinnig dat TS een klacht indient waar deze verzameld worden. Weet alleen niet waar.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Dat kan inderdaad, maar dat was niet de vraag van topicstarter. Zijn vraag aan andere tandartsen was: wat kosten die en die codes bij U.
Bij velen tandartspraktijken kun je de prijslijst inzien als ze die op de website hebben geplaats, maar wat heb je eraan dat je weet wat de kosten zijn als je dan nog eens een offerte op maat moet afrekenen van 160 euro ? :shock
Emmy75 schreef: Dat vat ik. Daarom lijkt het me ook zinnig dat TS een klacht indient waar deze verzameld worden. Weet alleen niet waar.
Dat vraag ik me dus ook af.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Nu vraag ik me eigenlijk af waar consumenten dit soort ervaring kwijt kunnen om een klacht in te dienen. Consuwijzer ? NZA ?
Mischien hier
http://www.ant-online.nl/ANTOnline/Pati ... nplan.aspx

(weet het ook niet zeker)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Bij velen tandartspraktijken kun je de prijslijst inzien als ze die op de website hebben geplaats, maar wat heb je eraan dat je weet wat de kosten zijn als je dan nog eens een offerte op maat moet afrekenen van 160 euro ? :shock
geen pieieiep.. Maarja je hebt er ook niets aan als ze geen patiënten meer aannemen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@choco,

Vraag me af of een dergelijke instelling gaat signaleren dat het vrijgeven van de tarieven niet werkt :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:Bij velen tandartspraktijken kun je de prijslijst inzien als ze die op de website hebben geplaats, maar wat heb je eraan dat je weet wat de kosten zijn als je dan nog eens een offerte op maat moet afrekenen van 160 euro ? :shock
geen pieieiep.. Maarja je hebt er ook niets aan als ze geen patiënten meer aannemen.
Nee zeer zeker heb je daar niets aan.
Maar TS geeft niet aan dat waar TS info heeft opgedaan of die wel of geen patienten meer aanneemt.
Maar al die neemt die wel nieuwe patienten aan dan nog waarom 160 euro moeten betalen voor een intake en offerte op maat.
Waarom niet gewoon ik heb te horen gekregen dat ik dit of dat moet laten doen, klopt dat ?
Ja oke wat kost het bij..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ choco,
Denk dat vogels wel een aardig punt had. Het shoppen ontmoedigen in de regio.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:@ choco,
Denk dat vogels wel een aardig punt had. Het shoppen ontmoedigen in de regio.
Dat zou heel goed kunnen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een tandarts met een andere tandarts van mening kan verschillen over de aanpak van een behandeling, waarbij verrichtingen en prijs anders worden.
Dat kan inderdaad, maar dat was niet de vraag van topicstarter. Zijn vraag aan andere tandartsen was: wat kosten die en die codes bij U.
Precies zo is het, en of een andere tandarts anders wil werken, is hier niet aan order.
Deze wil TS opzadelen met een klein €160,00 voor een nieuwe offerte, en dit is schandelijk.
Stelletje graaiers! :twisted:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:
Precies zo is het, en of een andere tandarts anders wil werken, is hier niet aan order.
Deze wil TS opzadelen met een klein €160,00 voor een nieuwe offerte, en dit is schandelijk.
Stelletje graaiers! :twisted:
Mee eens.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door berend12 »

In mijn stad namen ze op vrijdag (op een na) geeneens de telefoon op toen ik een pijnklacht had. Zouden ze dan een offerte maken als ik dat vraag?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartstarieven en offertes opvragen

Ongelezen bericht door vroem »

@TS (en anderen die met hetzelfde "'probleem"" zitten:

Je stelt dat je offertes opgevraagd had met codes erbij. Als betreffende praktijken een website hebben staan waarschijnlijk de tarieven daar gewoon op... is dan gewoon , aangezien je de beschikking hebt over de codes, gewoon een invuloefening die je makkelijk zelf kan doen. En als je telefonisch opvraagt omdat de tarieven (nog) niet openbaar vermeld staan, kan je natuurlijk vragen of ze een standaard prijslijst opsturen, of er gewoon langsgaan (tarieven hangen of liggen in de wachtkamer ).

Dat je wilt shoppen is best, maar je wordt wel geacht daar ook zelf moeite voor te doen, en het werk/behandeling niet volledig bij anderen neer te willen leggen (gratis) zo werkt dat niet....niet in de zorg in ieder geval, en als ik al zoiets meemaak dat er iets opgevraagd wordt, komt er wel een lijst mitsen en maren bij van mijn kant, en een aantal voorwaarden waar patiënt aan moet voldoen wil ik de moeite nemen verder te gaan. Ik neem namelijk nooit 1 op 1 een behandelplan van een ander over, want uitvoering en resultaat is wel mijn verantwoording, dan neem ik ook de verantwoording voor het maken ervan, en dus de tijd en dus moet de patiënt ook maar de kosten willen accepteren. Is gevolg ervan.
Even voor de duidelijkheid: als tandarts vind ik dit hele idee van shoppen, zeker alleen op prijs, te bespottelijk voor woorden...je hebt het namelijk over een menselijk lichaam, niet over een auto waar een onderdeeltje vervangen moet worden. Dat velen dat niet willen of kunnen inzien, is niet probleem en/of schuld van de zorgverleners. Dat een club zoals de NPCF die zogenaamd in patiëntenbelang handelt hier voorstander van is vind ik ook onbegrijpelijk, want op lange termijn komt er alleen maar ellende van. Bij selecteren op (laagste) prijs alleen in ieder geval wel...
Daarnaast: die prijsverschillen bestonden voorgaande jaren ook al, en toen kon men ook gewoon een second opinion, of een andere mening vragen. Die tijd kost wel geld, en dat doet het nog steeds. Is ook absoluut niet verboden aan consultaties een kostenpost op te hangen, waarschijnlijk bestaande uit een uitgebreid onderzoek en noodzakelijke foto`s, wellicht gebitsmodellen etc. ik neem tenminste niet aan dat men voor een enkel vullinkje elders gaat kijken, maar alleen voor grote klussen.

Gesloten