LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1e keer koop ontbonden obv financiering, 2e keer mondeling

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Henk555
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2010 20:17

1e keer koop ontbonden obv financiering, 2e keer mondeling

Ongelezen bericht door Henk555 »

Hoi iedereen,

Het volgende.

Ik heb de eerste keer het aankoop van het huis ontbonden obv van geen toekenning van koopsubsidie (potje was leeg) en dus ook ontbinding obv geen financiering binnen de overeengekomen termijn. Dat was op 17 mei. Op 20 mei zijn we overeengekomen we telefonisch overeengekomen dat ik het huis wil kopen voor 10% minder. Ik heb dit dezelfde avond per email bevestigd met de clausules bouwkundig rapport, voorbehoud financiering van 4 weken en dat ik de geiser niet over wil nemen en dat ik dit contract graag wil inzien en daar van af wil. Ik heb mijn les geleerd na de tweede keer, dus wel bouwkundig rapport laten uitvoeren en geiser niet overnemen. Nu heb ik vanavond met de verkopende makelaar gesproken dat ik alsnog niet de koop wil laten doorgaan. De makelaar hevig boos. Kan ik me voorstellen maar we zijn een ander huis tegengekomen. Die ziet er beter onderhouden uit, betere ramen en kozijnen, betere dakgoten, meterkast al vernieuwd e.d. De makelaar laat het er echter niet bij zitten. Daarvoor heb ik een aantal vragen:

1) Wat kan de makelaar nu tegen mij doen om toch dat huis af te nemen?
2) Wat kan/moet ik doen dat de koop niet doorgaat? Ik heb het nieuwe koopcontract nog niet getekend.
3) Nu las ik op internet dat je niet de tweede keer gebruik mag maken van bedenktijd als je het huis binnen 6 maand weer koopt? Klopt dit? Ik heb de 1e keer ontbonden obv geen financiering, krijg ik dan de tweede keer ook bedenktijd?
4) Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Ik heb het koopcontract met het andere huis nog niet getekend.

Groeten

Taan
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2009 12:09

Re: 1e keer koop ontbonden obv financiering, 2e keer mondeling

Ongelezen bericht door Taan »

http://www.notaris.nl/page.asp?id=1025

Volgens deze bron is er zolang je geen voorlopig koopcontract hebt getekend geen sprake van een overeenkomst. Je zit dus nog helemaal niet aan het huis vast.

Wel of geen bedenktijd is dus niet ter zake.

Ik snap wel dat ze boos zijn, maar daar moet je lekker maling aan hebben.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: 1e keer koop ontbonden obv financiering, 2e keer mondeling

Ongelezen bericht door Miss M »

Ik denk ook dat er in feite geen koop gedaan is, maar netjes is dit natuurlijk niet. Je gaat toch éérst kijken welk huis je het meest bevalt, dan ga je er eens goed over nadenken en nog eens en dan ga je over tot koop. Je hebt de verkoper nu het idee gegeven dat de woning verkocht is en trekt je dan lekker terug. Om eerlijk te zijn, of je nu in je recht staat of niet, ik vind het behoorlijk asociaal!

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: 1e keer koop ontbonden obv financiering, 2e keer mondeling

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als er nog geen koopovereenkomst is getekend, dan is er voor de wet nog geen koopovereenkomst. Er is op dit punt echt er wel al rechtspraak gewezen. Daaruit blijkt dat op het moment dat er wilsovereenstemming is, er wel al verplichtingen zijn ontstaan. Dat is het geval als er overeenstemming is over de prijs, de woning en eventueel ook andere zaken. Dat is in jouw geval het geval. Je kunt dus verplicht worden om de nieuwe koopovereenkomst te tekenen en de woning af te nemen. Of 10% boete te betalen.

Dat je nadat je uit onderhandelt was een mooiere woning tegenkomt, is je eigen schuld. Dat had je dan maar eerder moeten bekijken.

Gesloten