LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Achteraf extra kosten badkamer. Voor wiens rekening?
Achteraf extra kosten badkamer. Voor wiens rekening?
In januari 2014 hebben wij een badkamer gekocht voor onze nog op te leveren woning. Wij hebben toen afgesproken dat de badkamer voor een bepaald bedrag zou worden gemonteerd. Bedrag afgesproken, offerte ondertekend. Klaar is kees.
In verband met de naderende oplevering is deze week de installateur langsgekomen en die heeft ons laten weten dat de montage van de badkamer op €2000,- meer uitkomt dan het afgesproken bedrag, dit omdat de verkoper een rekenfout heeft gemaakt in het aantal tegels én is uitgegaan van het verlaagde belastingtarief. Dit laatste ten onrechte, aangezien het een nieuwbouw woning betreft.
Verkoper stelt zich op het punt dat wij de €2000,- extra moeten betalen, want wij hebben volgens hem (in januari) de onjuiste hoogte van de badkamer doorgegeven (1.90 m ipv 2.75 m) Wij weten zeker dat we de juiste maten hebben doorgegeven en zijn dan ook geenszins van plan om de 2000 euro extra neer te tellen.
Staan wij in ons recht? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
In verband met de naderende oplevering is deze week de installateur langsgekomen en die heeft ons laten weten dat de montage van de badkamer op €2000,- meer uitkomt dan het afgesproken bedrag, dit omdat de verkoper een rekenfout heeft gemaakt in het aantal tegels én is uitgegaan van het verlaagde belastingtarief. Dit laatste ten onrechte, aangezien het een nieuwbouw woning betreft.
Verkoper stelt zich op het punt dat wij de €2000,- extra moeten betalen, want wij hebben volgens hem (in januari) de onjuiste hoogte van de badkamer doorgegeven (1.90 m ipv 2.75 m) Wij weten zeker dat we de juiste maten hebben doorgegeven en zijn dan ook geenszins van plan om de 2000 euro extra neer te tellen.
Staan wij in ons recht? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Re: Achteraf extra kosten badkamer. Voor wiens rekening?
Wat staat er op de tekening qua hoogte?
De BTW wordt een moeilijk verhaal.
De BTW wordt een moeilijk verhaal.
Op de tekening staat niets over de hoogte. Alleen de omtrek staat op de tekening. Wij hebben de offerte van de installateur bekeken en daarop staat dat de verkoper is vergeten d achterste muur van de douche en de muur achter het toilet mee te rekenen. Het gaat dus niet -zoals de verkoper beweert- om de hoogte, maar om twee "stukken muur" die hij is vergeten mee te rekenen, aldus de installateur.
Wat de BTW betreft: Er staat 6% arbeid op de offerte die wij hebben ondertekend. Kunnen wij daar geen rechten aan ontlenen? De verkoper wist immers dat er sprake was van een nieuwbouw woning, maar heeft desondanks toch gewoon 6% gerekend.
Wat de BTW betreft: Er staat 6% arbeid op de offerte die wij hebben ondertekend. Kunnen wij daar geen rechten aan ontlenen? De verkoper wist immers dat er sprake was van een nieuwbouw woning, maar heeft desondanks toch gewoon 6% gerekend.
als jij de juiste info hebt aangeleverd, of als in elk geval het huis is gemaakt zoals hij op tekening staat, dan zouden er geen extra kosten mogen worden gerekend voor het stuk tegelwerk dat de installateur vergeten is, voor wat betreft de hogere BTW, weet ik niet wat je rechten zijn.
normaal gesproken is een consumenten prijs inclusief BTW.
ik zou toch proberen om er met de installateur uit te komen, misschien ieder de helft van het verschil? uiteindelijk zou je andersom ook het te veel betaalde geld terug willen hebben
normaal gesproken is een consumenten prijs inclusief BTW.
ik zou toch proberen om er met de installateur uit te komen, misschien ieder de helft van het verschil? uiteindelijk zou je andersom ook het te veel betaalde geld terug willen hebben
Moeilijke kwestie. Je kunt het proberen, alleen jezelf dan wel afvragen hoe ver je het op de spits wil drijven. Ik zou, zoals Kokka aangeeft kiezen voor de middenweg, het verschil delen. Ieder de helft. Daar zou ik dan wel weer op staan.
-
Een hoogte van de badkamer van 1.90. En de installateur durft met droge ogen te beweren dat jullie DAT doorgegeven hebben? Wat een kul.
En consumentenprijzen zijn altijd inclusief BTW.
Blijkbaar gaat hij wat verzinnen om jullie om zijn winstmarge wat op te krikken. Ik zou het niet accepteren. Afspraak = afspraak, behalve als de prijs zodanig laag was dat je had kunnen weten dat die irreeel is. En anders annuleren en een andere installateur zoeken. Dat recht heb je ook.
En consumentenprijzen zijn altijd inclusief BTW.
Blijkbaar gaat hij wat verzinnen om jullie om zijn winstmarge wat op te krikken. Ik zou het niet accepteren. Afspraak = afspraak, behalve als de prijs zodanig laag was dat je had kunnen weten dat die irreeel is. En anders annuleren en een andere installateur zoeken. Dat recht heb je ook.
Als de verkoper heeft gerekend met 19% BTW dan moet je toch 21% BTW betalen.
Ken heel veel badkamers die niet tot plafond betegeld zijn.Een hoogte van de badkamer van 1.90. En de installateur durft met droge ogen te beweren dat jullie DAT doorgegeven hebben? Wat een kul.
Een hoogte van 1.90 is net zo absurd.
Mag je zeker apart noemen, de hoogte; 2.75m is wel riant hoog maar kan natuurlijk een aparte nieuwbouwwoning zijn. En hoeft niet helemaal betegeld te worden, denk ik dan. Maar zelfs van een bouwtekening zou ik niet uitgaan van de volledig correcte maten. Dacht trouwens dat het 6% btw was met nieuwbouw. (Weet niet zeker, meer).snuffel1 schreef:onze nog op te leveren woning
Welke badkamerboer kan een prijsafspraak maken zonder de woning gezien te hebben dat vraag ik me dan af. U geeft de globale bouwtekening met de maten aan en op basis daarvan wordt er een offerte gemaakt, zonder meerwerk bent u dan klaar. U heeft eigenlijk wel een hele rare woning want een nieuwe woning met een badkamer die 2 meter 75 van vloer tot plafond meet is wel heel apart te noemen.
Ja maar het huis moet dan ouder zijn dan 2 jaar. De vergissing is dus wel snel gemaakt.snuffel1 schreef:De 6 % regeling voor arbeid is opgetrokken tot medio 2015 maar hang me er niet aan op. .
-
Als in de offerte duidelijk 2 muren niet zijn betegeld, maakt dat nu deel uit van de overeenkomst. De installateur hoeft deze 2 wanden ook niet te betegelen om zich volledig aan de overeenkomst te houden.Ruby84 schreef:Op de tekening staat niets over de hoogte. Alleen de omtrek staat op de tekening. Wij hebben de offerte van de installateur bekeken en daarop staat dat de verkoper is vergeten d achterste muur van de douche en de muur achter het toilet mee te rekenen. Het gaat dus niet -zoals de verkoper beweert- om de hoogte, maar om twee "stukken muur" die hij is vergeten mee te rekenen, aldus de installateur.
Het aan jullie geoffreerde bedrag is een bruto bedrag. Immers een particulier kan nergens de betaalde btw terugvragen.Ruby84 schreef:Wat de BTW betreft: Er staat 6% arbeid op de offerte die wij hebben ondertekend. Kunnen wij daar geen rechten aan ontlenen? De verkoper wist immers dat er sprake was van een nieuwbouw woning, maar heeft desondanks toch gewoon 6% gerekend.
Deze fout is daarmee voor rekening en risico van de ondernemer
Zoals al door anderen gesteld is overleg met de installateur nu het beste. Persoonlijk zou ik voorstellen om de 2 extra wanden wel te betalen , maar het 6% BTW tarief voor zijn risico te houden.
Verkoper dient de BTW af te dragen, daar geldt sowieso het percentage van 21%.alfatrion schreef:Als de verkoper heeft gerekend met 19% BTW dan moet je toch 21% BTW betalen.
Maar het lijkt me niet dat verkoper daarom zomaar de verkoopprijs mag verhogen.
Ook bij foutieve berekening (6% ipv 21%) niet.
Zeker als BTW niet apart berekend staat op de offerte, en koper dus niet kon weten dat foutief berekend is.
Indien BTW tarief door de overheid wordt verandert, dan mag verkoper wel tussentijds de prijs daarop aanpassen.
-
Nee, dit is een vergissing waarvan direct duidelijk kan zijn dat het foutief is. Vergelijk het met een product in de etalage met een prijs die zo laag is dat het niet kán kloppen; de winkelier is dan niet verplicht te leveren tegen die prijs.Ruby84 schreef: Wat de BTW betreft: Er staat 6% arbeid op de offerte die wij hebben ondertekend. Kunnen wij daar geen rechten aan ontlenen? De verkoper wist immers dat er sprake was van een nieuwbouw woning, maar heeft desondanks toch gewoon 6% gerekend.
De vergissing is ook wel begrijpelijk: in veel nieuwbouwwoningen huurt de aannemer iemand in die het hele project doet. Dan loopt het ook via de aannemer, niet via de toekomstige eigenaar. Projecten van één woning waarbij de opdracht van de eigenaar komt zijn over het algemeen bestaande woningen.
Je hebt gelijk (art. 52 Wet op de omzetbelasting) maar dan mag de verkoper de overeenkomst vernietigen op grond van een oneigenlijke dwaling. Als aangegeven is dat er een BTW percentage van 6% is gerekend dan moet de koper de fout bekent zijn.16again schreef:Maar het lijkt me niet dat verkoper daarom zomaar de verkoopprijs mag verhogen.alfatrion schreef:Als de verkoper heeft gerekend met 19% BTW dan moet je toch 21% BTW betalen.
Ook bij foutieve berekening (6% ipv 21%) niet.
Eens.16again schreef:Zeker als BTW niet apart berekend staat op de offerte, en koper dus niet kon weten dat foutief berekend is.
Ik had hier al op geantwoord, maar kennelijk is er iets mis gegaan.
1. BTW van 21% is gewoon voor TS, 6% is voor bestaande woningen
2. extra muren zijn voor de leverancier
3. tegels moet je niet tot het plafond laten lopen. 1,90m is wel laag, 2,20m is in dit geval het beste
3. tegels moet je niet tot het plafond laten lopen. 1,90m is wel laag, 2,20m is in dit geval het beste
-
Ik vraag me af wat er nou precies in die offerte staat eigenlijk. Als er bijvoorbeeld in staat: muren 3 strekkende meter, terwijl het 4 strekkende meter is, dan kun je op je vingers uittellen dat het niet klopt. Het zou me ook niks verbazen als de gegeven maten (1,90 en 2.75) niet de hoogtematen zijn, maar op een of andere manier lengtematen (waarbij er uiteraard in dat geval méér lengtematen in de offerte moeten staan).
Ik zal nog een toelichting geven op mijn erg korte antwoord:
TS heeft de offerte getekend waarin 6% stond vermeldt. De hoogte van de BTW is geen keuze van de leverancier, dus daarmee wijzigt de offerte niet, wel het eindbedrag. Wel erg slordig van die verkoper, maar TS heeft ook een onderzoeksplicht en is akkoord gegaan met iets dat niet klopt dat hij had moeten weten en de aanbieding vanuit de kant van de leverancier is niet gewijzigd, die is namelijk duidelijk gebaseerd op 6% BTW, een foutieve aanname.
Nou, @witte_angora heeft wel een punt. Als de lengte-maten van de muren op de Offerte staan, of het aantal tegels, dan staat de leverancier in haar recht. Staat dat er niet op, dan had die verkoper maar beter moeten leren rekenen. Als de leverancier in haar recht staat betekent het wel dat TS de koop kan ontbinden, want TS mag er vanuit gaan dat die verkoper goed kan rekenen.
3. tegels moet je niet tot het plafond laten lopen. 1,90m is wel laag, 2,20m is in dit geval het
Tegels kun je beter niet tot het plafond laten lopen i.v.m. de vocht-regulerende werking van beton of behang die tegels niet hebben. Ik neem aan dat de verkoper de tegels tot 1,90 meter heeft ingepland, erg minimaal, maar volgens de offerte dus kloppend. Persoonlijk zou ik er nog een rijtje tegels bij nemen bij een plafondhoogte van 2,75. Beetje hoe het uitkomt, ergens tussen de 2,10 en 2,30. De extra kosten daarvoor zijn m.i. ook voor TS. Maar goed, wat kost een rijtje tegels als je toch al bezig bent? Mooie compensatie voor de BTW-fout van de verkoper zou ik zeggen.
TS heeft de offerte getekend waarin 6% stond vermeldt. De hoogte van de BTW is geen keuze van de leverancier, dus daarmee wijzigt de offerte niet, wel het eindbedrag. Wel erg slordig van die verkoper, maar TS heeft ook een onderzoeksplicht en is akkoord gegaan met iets dat niet klopt dat hij had moeten weten en de aanbieding vanuit de kant van de leverancier is niet gewijzigd, die is namelijk duidelijk gebaseerd op 6% BTW, een foutieve aanname.
Nou, @witte_angora heeft wel een punt. Als de lengte-maten van de muren op de Offerte staan, of het aantal tegels, dan staat de leverancier in haar recht. Staat dat er niet op, dan had die verkoper maar beter moeten leren rekenen. Als de leverancier in haar recht staat betekent het wel dat TS de koop kan ontbinden, want TS mag er vanuit gaan dat die verkoper goed kan rekenen.
3. tegels moet je niet tot het plafond laten lopen. 1,90m is wel laag, 2,20m is in dit geval het
Tegels kun je beter niet tot het plafond laten lopen i.v.m. de vocht-regulerende werking van beton of behang die tegels niet hebben. Ik neem aan dat de verkoper de tegels tot 1,90 meter heeft ingepland, erg minimaal, maar volgens de offerte dus kloppend. Persoonlijk zou ik er nog een rijtje tegels bij nemen bij een plafondhoogte van 2,75. Beetje hoe het uitkomt, ergens tussen de 2,10 en 2,30. De extra kosten daarvoor zijn m.i. ook voor TS. Maar goed, wat kost een rijtje tegels als je toch al bezig bent? Mooie compensatie voor de BTW-fout van de verkoper zou ik zeggen.
-
1 = is gewoon voor de installateur. Het is niet aan de klant om het juiste btw tarief te zoeken. Hij betaalt een bruto bedrag en hoeft zich niet over de opbouw zorgen te makenczarczar schreef:Ik had hier al op geantwoord, maar kennelijk is er iets mis gegaan.
2 = Nee, want er staat blijkbaar duidelijk op de offerte dat deze muren niet worden betegeld
3 = Tegels kunnen gewoon tot aan plafond, dit gebeurt heel vaak en vochtregulerende werking, daar bestaat afzuiging voor
0 uit 3
-
Dat badkamers niet tot het plafond moeten worden betegeld vanwege de vochtregulering klopt - voor oudere woningen. Mijn woning is van 2008, en mijn ogen rolden zo ongeveer uit mijn kassen toen ik de badkamer zag: betegeld tot aan het plafond. Terwijl ik altijd anders geleerd had.
Maar inderdaad: vanwege het afzuigsysteem is er veel minder last van vocht, plus dat de huidige badkamers groter zijn (dus groter plafondoppervlak), en de douchekoppen minder water afgeven. In de huidige generatie nieuwbouwwoningen is het plafond kennelijk groot genoeg voor voldoende absorptievermogen.
Maar inderdaad: vanwege het afzuigsysteem is er veel minder last van vocht, plus dat de huidige badkamers groter zijn (dus groter plafondoppervlak), en de douchekoppen minder water afgeven. In de huidige generatie nieuwbouwwoningen is het plafond kennelijk groot genoeg voor voldoende absorptievermogen.