LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asbest leien 2024

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
wesley.landkoer
Contacteer:

Asbest leien 2024

Ongelezen bericht door wesley.landkoer »

Goedemorgen,

WIj hebben asbesthoudende leien op ons dak. Onze woning staat 'gewoon' op een woonerf in de bebouwde kom......het is 2024 en we hebben geen geld om ons dak te laten vervangen.

Gaat de overheid ons het huis uit gooien of wat staat ons te wachten?

Alvast bedankt.

Mvg,
Wesley

berndv

Re: Asbest leien 2024

Ongelezen bericht door berndv »

De informatie is vrij duidelijk:
Asbestdak na 2024
Wie na 2024 nog een asbestdak heeft moet dit verwijderen. Gemeenten kunnen eigenaren met een boete (dwangsom) dwingen om het asbestdak te verwijderen.
U heeft nu dus nog een kleine 7 jaar om te zorgen dat u van de asbest leien af komt.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Maak een inschatting van de kosten, en begin vast te sparen. Zodat het totaal bedrag voor de kosten beschikbaar is in 2023. Maar bedenk wel, vele wachten tot het laatste moment, waardoor de beschikbaarheid van bedrijven minder zal worden, en de prijs tzt fors hoger zal liggen dan nu al.

Dat uw woning op een woonerf staat en in de bebouwde kom is juist een reden om het goed aan te pakken.
Asbest is geen leuk goedje, de verscherpte regelgeving is er niet voor niets.

Sparen kan je goed doen door minder uit te geven, aan vakanties, roken, nieuwe auto, luxe artikelen (doorstrepen wat niet van toepassing is)..........

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

BL2 schreef:Maak een inschatting van de kosten, en begin vast te sparen. Zodat het totaal bedrag voor de kosten beschikbaar is in 2023. Maar bedenk wel, vele wachten tot het laatste moment, waardoor de beschikbaarheid van bedrijven minder zal worden, en de prijs tzt fors hoger zal liggen dan nu al.

Dat uw woning op een woonerf staat en in de bebouwde kom is juist een reden om het goed aan te pakken.
Asbest is geen leuk goedje, de verscherpte regelgeving is er niet voor niets.

Sparen kan je goed doen door minder uit te geven, aan vakanties, roken, nieuwe auto, luxe artikelen (doorstrepen wat niet van toepassing is)..........
Alles doorgestreept (onderstreept maar goed) en nu.
Stel ik heb echt het geld er niet voor, wat dan? Hoe wil de overheid dit gaan oplossen?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Het klinkt hard, maar u als woningeigenaar is en blijft verantwoordelijk. Het kan toch niet zo zijn dat de belastingbetaler dit voor u gaat betalen. Niet de overheid maar u moet uw eigen probleem gaan oplossen.
Asbest is nu eenmaal.een goedje waar serieus moet mee worden omgegaan.
Als er echt over een jaar of 6 nog geen geld beschikbaar is zult een lening moeten afsluiten. Dat het dan heel duur gaat worden is zeker een feit.
Andere oplossing, probeer de woning te verkopen, maar dat zal ook moeilijk en kostbaar gaan worden.

juliomariner

Zolang het asbest onbeschadigd op het dak ligt is het geen gevaar voor de volksgezondheid.
Ik vind het dan discutabel om mensen op kosten te jagen. Waarom niet gewoon laten liggen?

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Aanvullend op de link van @Jetsertje kunt u hier https://mijn.rvo.nl/subsidieregeling-ve ... sbestdaken subsidie aanvragen
Dat doet de overheid dus al en dat lijkt me heel netjes. De woning is van u dus u zult het verder zelf op moeten lossen.
Overigens is vergelijkbare problematiek eerder aan de orde geweest bij mensen met een olietank in de tuin. Ook daar was/is men zelf verantwoordelijk voor het opruimen en voor de kosten.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

juliomariner schreef:Zolang het asbest onbeschadigd op het dak ligt is het geen gevaar voor de volksgezondheid.
Ik vind het dan discutabel om mensen op kosten te jagen. Waarom niet gewoon laten liggen?
Die discussie heeft toch geen zin want een besluit is al genomen door de overheid.

juliomariner

Daar heeft u wel gelijk in

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

juliomariner schreef:Stel ik heb echt het geld er niet voor, wat dan? Hoe wil de overheid dit gaan oplossen?
Dan moet je toch eens gaan nadenken over wat je fout hebt gedaan in je leven dat ervoor zorgt dat een kleine tegenslag niet te veroorloven valt. Immers, als je het geld voor het verwijderen van asbest de komende jaren niet bij elkaar kunt sparen, hoe zit het dan met een spontane en veel kleinere tegenslag?
BL2 schreef:Het klinkt hard, maar u als woningeigenaar is en blijft verantwoordelijk. Het kan toch niet zo zijn dat de belastingbetaler dit voor u gaat betalen. Niet de overheid maar u moet uw eigen probleem gaan oplossen.
Het is een maatschappelijk probleem dus het is logisch dat hier subsidies voor zijn.
juliomariner schreef:Zolang het asbest onbeschadigd op het dak ligt is het geen gevaar voor de volksgezondheid.
Dan zou je 100% moeten garanderen dat geen gevaar voor volksgezondheid kan ontstaan, en dat is iets wat je niet kunt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Omdat het door weersinvloeden kan eroderen, op die manier kunnen toch vrije vezels ontstaan en in het leefmilieu komen. Het is niet zo dat je dat ook meteen visueel kan zien, zoals bij serieuze beschadigingen van de platen zelf. Maw, wat jij als intact zo ziet, kan best toch kleine hoeveelheden respirabele asbestvezels afgeven. Daar is lang en complex onderzoek door gedaan, oa door het ingenieursbureau waar ik voor werk.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

wesley.landkoer schreef:Goedemorgen,

WIj hebben asbesthoudende leien op ons dak. Onze woning staat 'gewoon' op een woonerf in de bebouwde kom......het is 2024 en we hebben geen geld om ons dak te laten vervangen.

Gaat de overheid ons het huis uit gooien of wat staat ons te wachten?

Alvast bedankt.

Mvg,
Wesley
Dan moet je hopen dat je eigen gemeente wat coulance toont, en niet meteen op 01-01-2025 je via een dwangsom ertoe dwingt. Overigens zijn er regelingen waar je gebruik van kan maken, check dat anders ff bij je eigen gemeente.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Helaas speelt het weer niet altijd mee in Nederland en kan met een storm het dak kapot gaan. Daarnaast met evt. brand is er opruimwerk meer dan zonder asbest.

Iets te kort door de bocht uw reaktie.

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

U heeft nog ruim zes jaar om gezamenlijk met iedereen in de buurt het asbest te laten verwijderen. Als iedereen het apart laat doen, wordt get veel duurder, dus ven een collectief!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je eigen dak is nog te doen maar als het een rijtjeshuis is wat doorloopt moet je het samen met buren vervangen.
Als die weigeren kun je ook niets.
Door slijpen tot erfgrens mag niet wegens dat asbest en breken ook niet.

Ik vermoed dat je je ook op overmacht kan beroepen als je samen met hele huizenblok het in 1x moet doen.
Als 1 persoon weigerde en je zit in midden kun je niets.

Verder is het ooit gebouwd en goedgekeurd door bouwbesluit en gemeente dus een ooit goede woning word nu afgekeurd?

Gesloten