LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BVA

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Marcosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2011 16:23

IK zeg BVA veilingen Niet doen!

Ongelezen bericht door Marcosa »

Ik zou zeggen oppassen met BVA veilingen.
Ik heb per ongeluk een bod gedaan van 7,50 bij BVA veilingen. Ik heb direct gebeld maar op zondag werd er niet opgenomen dus een mail gestuurd met het verhaal dat het niet een gewilde bod is geweest. En helaas blijkt het ook nog om een defecte apparaat te gaan.
De reactie is dat ik pech heb gehad en gewoon moet afnemen. Hoewel het om een klein bedrag gaat voel ik mij wel bedonderd.
Ik koop niets meer bij BVA veilingen, ze komen mij niet betrouwbaar over en van enige coulance hebben ze zeker nog nooit gehoord.
Ik wilde ook eerst een auto kopen maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Je mag er niet eens test rit mee doen en er wordt ook geen test rit namens BVA mee uitgevoerd, dus koop je hoogst waarschijnlijk een glimmende Kattenbak waarvan het een en ander defect blijkt te zijn.
IK zeg BVA veilingen Niet doen!

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: BVA

Ongelezen bericht door Remster »

Op een veiling krijgen spijtoptanten volgens mij nooit coulance; je moet het in feite zo zien dat je op een 'echte' veiling duidelijk je hand omhoog had gestoken.. koop is koop.
Dat je geen proefrit kunt maken is ook niet vreemd. Zoek anders eens op wat het principe van een veiling is, want volgens mij is dat niet helemaal duidelijk.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: BVA

Ongelezen bericht door Brainless »

Dat je geen testrit mag doen is heel normaal bij (openbare)veilingen.
Ik weet niet anders dan dat je alleen de mogelijkheid hebt om (meerdere keren) te komen kijken naar de auto/motor.

Hoe kun je nu per ongeluk een bod doen?
Je zal toch een bedrag in moeten voeren om daarna op ok te klikken

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: BVA

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien moet je eerst eens de voorwaarden lezen voor je een bod doet!
Volgens mij moet je je ook eerst registreren en staan de voorwaarden helder op de site.
Beetje simpel om BVA zwart te maken terwijl jezelf een leesbril nodig hebt...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: BVA

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Excuus, maar ben het met de andere eens.

Om een bod te doen bij BVA:
1. Moet men zich eerst registreren.
2. Men moet ingelogd zijn.
3. Men moet bod invullen en plaats bod klikken.
4. Krijgt eerst een controlescherm van kosten incl. alle bijkomende zaken en moet dan het bod nog eens bevestigen.

Dus hoezo per ongeluk geboden ?

Hoe alles werkt staat duidelijk uitgelegd op de site van BVA onder de FAQ en de voorwaarden. Daar wordt o.a. ook uitgelegd dat een eenmaal geplaatst bod bindend is. Ik zou zeggen eerst lezen en dan pas registreren.

Indien u wilt proefrijden in een auto, moet u deze niet op een veiling kopen, maar bij een garage. Omdat altijd het gevaar bestaat van een kapotte rammelbak moeten mensen daar rekening mee houden met het bod. Dus aanzienlijk lager blijven zitten dan de normale verkoopprijs. Garantie is tot aan de poort (en dat nog niet) daar moet men rekening mee houden met het bod.

Mensen verliezen zichzelf graag in een veiling. Noem het persé willen 'winnen', noem het een ander het licht niet in de ogen gunnen of wat dan ook, maar er wordt soms gewoonweg dom en teveel geboden op een veiling. Voorbeeldje hiervan bij de It's veilingen. Op een bepaalde Miele wasmachine werd regelmatig 1400 euri (incl. kosten geboden). Terwijl de winkelverkoopprijs op kieskeurig rond 1500,-. Dat is toch geen koopje meer. Als je dit ding in de winkel voor 100,- meer koopt, krijg je hem vaak gratis thuisbezorgd (met transportrisico voor de transporteur), op de plaats gezet en geïnstalleerd en je hebt een aanspreekpunt voor garantie. Dit alles geven mensen op voor 100,-. Ze moeten het ding ineens zelf gaan halen enz.

Misschien moet u zich eens inlezen over hoe alles werkt op een veiling. Dit ligt echt niet aan BVA, maar aan u die de voorwaarden niet leest, "per ongeluk" vanalles zit te kopen en het werkt zo bij elke veiling ongeacht of deze online is of niet.

En nee ik werk niet bij BVA. Heb er alleen zelf al aardig wat leuke koopjes op de kop getikt.
Marcosa schreef:Ik zou zeggen oppassen met BVA veilingen.
Ik heb per ongeluk een bod gedaan van 7,50 bij BVA veilingen. Ik heb direct gebeld maar op zondag werd er niet opgenomen dus een mail gestuurd met het verhaal dat het niet een gewilde bod is geweest. En helaas blijkt het ook nog om een defecte apparaat te gaan.
De reactie is dat ik pech heb gehad en gewoon moet afnemen. Hoewel het om een klein bedrag gaat voel ik mij wel bedonderd.
Ik koop niets meer bij BVA veilingen, ze komen mij niet betrouwbaar over en van enige coulance hebben ze zeker nog nooit gehoord.
Ik wilde ook eerst een auto kopen maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Je mag er niet eens test rit mee doen en er wordt ook geen test rit namens BVA mee uitgevoerd, dus koop je hoogst waarschijnlijk een glimmende Kattenbak waarvan het een en ander defect blijkt te zijn.
IK zeg BVA veilingen Niet doen!

Marcosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2011 16:23

Re: BVA

Ongelezen bericht door Marcosa »

Nou zo te horen vele BVA fans. En dat mag hoor
Maar wel erg gemakkelijk om naar voorwaarden te wijzen.
Ik blijf erbij dat er veel rommel met glans verkocht wordt via dit soort sites.
Bij gezeur dan makkelijk naar de voorwaarden wijzen.
En de meeste mensen durven dan al niets meer.

Laat staan op een auto die niet getest mag worden, een rapport geeft geen info over of de auto, ja dat er een krasje op de bumper zit maar technisch niets.

OP deze manier kunnen ze je namelijk alles verkopen, want een kapotte versnellingsbak zie je niet als je er een rondje om heen loopt.
Wel leuk voor de gokkers onder ons.

Nederlandsrecht prevaleert uiteraard boven de zelf geschreven voorwaarden.

Nou is het discutabel om te stellen dat het dwaling is geweest, maar het feit blijft dat ik een bod uitbracht wat ik op dat moment helemaal niet wilde doen.
Ik drukte werkelijk verkeerd, en ja alles stond scherp dat wel want alleen daar kun je zien wat de kosten zijn eerder niet.

Het gaat hier gelukkig om een klein bedrag dus daar doen we niet moeilijk over.
Maar wat nu als ik op een karretje van 20.000 een dergelijke fout maak. Dan ben je lekker de Sjaak, of toch niet?
Wiet weet het?

Even de regels bij een aankoop:
Wettelijke eisen aan een overeenkomst:

· Er moet een wilsovereenstemming zijn tussen beide partijen
· De contractpartijen moeten handelsbekwaam zijn
· De inhoud van de overeenkomst moet bepaalbaar zijn.
· De overeenkomst mag niet in strijd zijn met de wet, de openbare orde of goede zeden.

Wilsovereenstemming
Een overeenkomst tot stand door een aanbod van een partij een aanvaarding van het aanbod door de andere partij. Wanneer de wederpartij akkoord gaat kan men ervan uitgaan dat de overeenstemming is bereikt.

Wilsgebreken: bij wilsgebreken is er sprake van geen vrije wil
· Bedreiging: Het onder dwang iemand pressen een overeenkomst aan te gaan
· Bedrog: Als iemand willens en wetens verkeerde informatie geeft.
· Dwaling: een overeenkomst sluiten op grond van een onjuiste voorstelling van zaken (in dit geval, niet willen bieden, en daarvan dadelijk melding gemaakt).
· Misbruik van omstandigheden: Doet zich voor wanneer iemand door gebruik te maken van een bijzondere omstandigheid een ander overhaalt tot het sluiten van een overeenkomst
· Bescherming tegenpartij: Een van de partijen heeft een dusdanig overwicht en oefent dit met druk uit op de tegenpartij

Iemand die onder een van de bovengenoemde omstandigheden een overeenkomst sluit. Kan deze ongedaan laten maken
Deze overeenkomst is vernietigbaar.

Ben benieuwd of er iemand is die hier kennis van heeft.
Groet, m

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: BVA

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dwaling: een overeenkomst sluiten op grond van een onjuiste voorstelling van zaken (in dit geval, niet willen bieden, en daarvan dadelijk melding gemaakt).
Dit klopt van geen kant.

Dwaling is een verkeerde voorstelling van zaken geven. Dat is hier absoluut niet aan de orde. Het artikel is weergegeven zoals het is.
(dwaling zou zijn als in de veiling-documentatie over een roze olifant wordt gesproken en uiteindelijk blijkt dat het een grijs nijlpaard betreft)

U heeft willens en wetens een bieding uitgebracht en daarmee is de wilsovereenstemming een feit.

Kortom de overeenkomst is niet vernietigbaar vanwege het ontbreken van wilsovereenstemming of wilsgebrek.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: BVA

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Marcosa schreef:Laat staan op een auto die niet getest mag worden, een rapport geeft geen info over of de auto, ja dat er een krasje op de bumper zit maar technisch niets.

OP deze manier kunnen ze je namelijk alles verkopen, want een kapotte versnellingsbak zie je niet als je er een rondje om heen loopt.
Wel leuk voor de gokkers onder ons.
Dat kan inderdaad. Daarom gaf ik ook aan dat bieders daarmee rekening moeten houden. Op dit soort veilingen zou men ruim onder de gemiddelde marktwaarde moeten blijven. Dan is er ruimte om dit soort gebreken te herstellen en heeft de koper nog steeds een koopje gedaan.
Marcosa schreef:Ik drukte werkelijk verkeerd, en ja alles stond scherp dat wel want alleen daar kun je zien wat de kosten zijn eerder niet.
Zoals ik al stelde moet men behoorlijk wat handelingen verrichten voordat men het bod definitief kan plaatsen. Inderdaad is het na dat controlescherm nog maar 1 klik. Toch vind ik dat men zelf dan beter moet opletten wat men doet. Net zoals de vele topics over het verkeerd spellen van de naam bij even vlug een ticket boeken.

Overigens kan men die kosten ook zelf even uitrekenen. Het is echt niet nodig eerst in te loggen en een bod in te vullen en plaats bod te klikken om in dat laatste scherm te komen. Kwestie van even de rekenmachine op de computer erbij pakken als men dit niet uit het hoofd kan.

Dwaling is niet in het BW opgenomen om spijtoptanten een ontsnappingsmogelijkheid te geven. U kunt ook niet iets in een winkel kopen en na een paar dagen zeggen, maar er was sprake van dwaling want ik wilde dit eigenlijk niet kopen. Daarbij moet de dwaling veroorzaakt zijn door een mededeling dan wel zwijgen van de wederpartij. De gedwaalde kan zich niet beroepen op dwaling die deze zelf veroorzaakt heeft.
Maar goed, vraag het gerust na bij juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: BVA

Ongelezen bericht door bianca82 »

net op de website gekeken staat er duidelijk op.. overigens is dit ook bij real life veilingen het geval geboden is geboden.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: BVA

Ongelezen bericht door cherokee »

TS wil graag gelijk krijgen maar helaas, eerst maar eens begrijpen wat een veiling nu echt inhoudt voordat je meedoet.
BVA veilingen is een doodnormale veiling , en dan is het nu eenmaal zo dat daar andere regels gelden dan bij een rechtstreekse koop.
Je kunt er goedkoop aan zaken komen, maar je kunt ook een keer op je snufferd gaan.
It's all in the game.

rheevan
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2010 21:19

Re: BVA

Ongelezen bericht door rheevan »

Heb daar op meerdere keren op artikelen gebied. En soms iemand bied meer dan ik.
Het kan gebeuren, maar in hun reglement staat als je op iets bied moet je het nemen anders stuur ze het naar een incasso bureau. En wat gebeurd er al die artikelen komen terug.

Ik denk dit is een grote spel van BVA zelf. Hun bied een hogere bedraag om te kijken als je hoger gaat bieden. En dit voor een een veiling met namen van advocaten en notarissen is triest al het zo is.

Denk is tijd dat radar dit bedrijf onder de loep neem en al de vieze vuil naar buiten brengt.

rheevan
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2010 21:19

Re: BVA

Ongelezen bericht door rheevan »

Vandaag is BVA contact met mij genomen. Maar op een heel verkeerde manier. Want ik gebruik ook de zelfde gebruikersnaam hier als bij hun. Dus ze hebben gebeld om vragen te stellen en informatie te geven hoe het werk bij hun.

Maar om eerlijk te zijn was niet zo overtuigd. Ik zal in de loop van de week contact opnemen met de notaris voor verdere uitleg.

Dus het wordt vervolgd.

Dus pas op met het zelfde gebruikersnaam want ze bellen terug zonder toestemming.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: BVA

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

rheevan schreef:Heb daar op meerdere keren op artikelen gebied. En soms iemand bied meer dan ik.
Het kan gebeuren, maar in hun reglement staat als je op iets bied moet je het nemen anders stuur ze het naar een incasso bureau. En wat gebeurd er al die artikelen komen terug.
Nee, het is een veiling dus alleen het hoogste bod telt
Dus pas op met het zelfde gebruikersnaam want ze bellen terug zonder toestemming.
Moet iemand nu al toestemming krijgen om je te mogen bellen ?
Hoe krijgt hij/zij die toestemming dan ?

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: BVA

Ongelezen bericht door anita1971 »

Beetje vreemd verhaal!!!!!

Ik heb hele goede ervaringen met BVA

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: BVA

Ongelezen bericht door Brainless »

Ik heb ook goede ervaringen met BVA.
Afgelopen woensdag nog een magnetron opgehaald in Zwolle.

Rob Verberkt
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2011 15:04

Re: BVA

Ongelezen bericht door Rob Verberkt »

Zojuist heb ik me aangemeld bij Radar. Ik snap er niet veel van maar we gaan het gewoon proberen. Ik voel me nl. zo gefopt !

Een maand geleden kocht ik een Audi A3 bij BVA veilingen.
De Audi A3 had 142dkm gereden en is van eind 2001.
Op de BVA site stonden 2 gebreken.
1. Kapot dashboard kastje
2. Krasje op de achterbumper

Prima voor ons want het is een stadsautotje.

Toen ik de Audi A3 opgehaald had kwam ik er achter dat ze 3 liter
olie verbruikt op 150km. ( zag overigens duidelijk bij het starten, zwarte rook ) Uiteraard hebben we dit meteen gemeld bij BVA.( dag erna, naar 2 verschillende mail adressen van BVA ) Maar geen reactie.
Toen we de Audi A3 naar de garage brachten kwamen we erachter dat de complete motor kapot was. Dit was al een bekend probleem omdat je duidelijk zag dat alles al een keer uit elkaar was gehaald. Ze hadden bij het terugmonteren nl. rode kit gebruikt in plaats van een orginele pakking.
Conclusie => Nieuwe gereviceerde motor erin, kosten 2.000eu.

Uiteraard heb ik BVA bijna dagelijks op de hoogte gesteld van de reparatie en de kosten. Ik denk dat ik ongeveer 10 mails heb verstuurd. Ook met foto's / filmpjes van het probleem.
( heb alles bewaard )

Wat me nu het meest irriteerd is dat ik slecht 2 mails heb teruggekregen en dat ze niet met een oplossing komen. Sterker nog het is nu al 2 weken stil. ( vanuit hun kant ). Ik heb sterk het gevoel dat ze het wisten en dat ze nu niet meer gaan reageren.

Maar wat gaan we eraan doen. Ik heb rechtsbijstand en wil tot het uiterste gaan omdat me onrecht is aangedaan. Wat overigens nog NOOIT gebeurd is !

Ik hoor het graag van jullie ..............

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: BVA

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Een veiling is geen winkel.

Je vermeldt niet of dit een executieveiling was of niet, maar voor executieveiligen gelden speciale wettelijk bepalingen.

Bij een veiling koop je het product zoals gezien en in orde bevonden en dien jezelf nadrukkelijk onderzoek te doen naar de conditie van het product.
Daarvoor zijn namelijk ook de kijkdagen bedoeld.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: BVA

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@Rob Verberkt,

Welkom op dit forum.
Om te beginnen win eens advies in bij rechtsbijstand en juridisch loket (dan heeft u 2 meningen). Advies bij juridisch loket is doorgaans gratis. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx Als zij er niet veel heil in zien, denk ik dat u het beter kunt laten varen.

Dit soort dingen zijn bekende problemen bij veilingen en dat moet de kopen incalculeren. Producten die op veilingen verkocht worden, worden voetstoots verkocht. Er zijn geheid kijkdagen geweest waarop u had kunnen gaan kijken naar de auto. Indien iemand voornemens is om zo een auto aan te schaffen, zou deze iemand moeten meenemen met gedegen kennis van auto's (2 zien meer dan 1) en altijd gaan kijken op de kijkdagen.

Vervolgens moet men het maximale bod zo laag plaatsen dat dit soort risico's gedekt zijn en men zelfs met reparaties nog een leuk koopje op de kop heeft getikt, dus ruim onder de marktwaarde blijven en anders afhaken. Probleem is dat veel consumenten dit niet begrijpen en dan kunt u het product beter voorbij laten gaan dan tegen elkaar op blijven bieden.

Dit soort risico's is onderdeel van het spel dat veilingen heet. Een consument moet de spelregels dus goed kennen of niet mee doen of het risico bestaat op veel leergeld.

Was het toevallig deze ? http://api.bva-auctions.com/lots/index/3986/1787881 Ook als het deze niet was wilde ik deze even als voorbeeld aanhalen. Naar mijn mening is deze (net wat) te duur verkocht als men de veilingkosten en BTW meeneemt in vergelijking met bijvoorbeeld de prijzen op marktplaats. Als zich dan dit soort gebreken voordoen, betaalt men als snel teveel.

Oja, voor de volledigheid ik werk niet bij BVA, ik heb er zo af en toe wel eens een koopje gedaan. Ik volg die site regelmatig en met name met de It's veilingen heb ik mensen echt gek zien doen. Voorbeelden van meer betalen dan de prijs in een (web)winkel kwam regelmatig voor bij artikelen die nogal gewild waren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: BVA

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest_Gerards/Vijverberg

Tenzij je zeer ervaren bent in het kopen en verkopen van auto's, moet je gewoon wegblijven van dit soort (auto)veilingen. Of gokken en als het verkeerd uitpakt zelf de (enorme) schade dragen.

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: BVA

Ongelezen bericht door denny009 »

Rob, als je iets via een veiling van BVA koopt (BVA autmotive) heb je volgens mij nooit garantie, je mag volgens mij zelfs geen proefritje maken.

Zo'n veiling is vooral voor garage's die niet van hun auto's afkomen (benzineslurpers) of auto's die iets mankeren, BVA is slechts een tussenpersoon.

Ik sprak laatst iemand die er werkt, die zei ook dat je biedt op een artikel, je het verplicht moet afnemen. Anders krijg je inderdaad het incasso op je dak, ongeacht je financiele situatie, had je maar niet moeten bieden zeggen ze dan (op zich ook terecht) en inderdaad geen garantie.

Ik kijk wel eens op de site wat voor auto's er op staan, meestal van Franse makelij (Renault Laguna's, 407's, 307's) zie er zelden iets van Japanse makelij op staan, zegt dus genoeg.

Gesloten