LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Canon Pixma printer MP520 probleem?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
e-mieltje

Canon Pixma printer MP520 probleem?

Ongelezen bericht door e-mieltje »

Ben sinds sept 2008 in bezit van Pixma MP520 printer van Canon.
Aanschafprijs destijds € 85,50, garantie 1 jaar.
Heb aanvankelijk geen problemen gehad. Heb ongeveer 1 jaar geleden alle 4 de inktpatronen vervangen (van Canon naar Pelikan, geschikt voor dit merk en type). Ik gebruik deze printer niet echt intensief en overwegend voor zwart-wit afdrukken..
Apparaat begon ongeveer 3 maanden geleden problemen te vertonen waarbij de afdrukkwaliteit steeds slechter werd. Is nu zover dat het wel de voor afdrukken vereiste "handelingen" verricht maar van een afdruk totaal niets (meer) zichtbaar is.
Heb op internet gezocht naar meningen/ervaringen m.b.t. dit specifieke produkt. Heb gezien dat men in het algemeen tevreden is over de prestaties en de kwaliteit/prijsverhouding. Het valt hierbij echter op dat deze meningen in nagenoeg alle gevallen betrekking hebben op de eerste ervaringen met deze printer, dus kort na aanschaf en dus tijdens de nog lopende garantieperiode.
Ik heb contact opgenomen met Canon Service en men laat mij weten dat ik de printer bij een raparatiebedrijf kan aanbieden, dit wanneer ik de originele inktpatronen gebruikt heb en de reiniging van de printkop niet lukt volgens de door de handleiding aangegeven methode.
Reiniging van de printkop is meerdere malen geprobeerd maar verbeterde niets, zorgde zelfs bij elke poging voor verslechtering.
Mijn vragen zijn nu:
Hebben anderen ook deze ervaring?
Is het een probleem dat typisch voor deze CANON printer geldt of kennen andere Canon typen of andere printermerken dit ook?
Kan er hier sprake zijn van een ondeugdelijk product? (Al na 2 1/2 jaar onbruikbaar en slechts tegen hoge kosten weer herstelbaar).
Weet iemand of dit probleem bij Canon bekend is?

Herstelkosten bedragen overigens, volgens info van door Canon aangewezen servicebedrijf, € 29,00 voor onderzoek naar evt. reparatie mogelijkheid en € 60,00 tot € 80,00 voor vervanging printkop.
Kosten staan dus in geen enkele verhouding met de prijs van een nieuwe (ander merk???) printer,

henk51

Re: Canon Pixma printer MP520 probleem?

Ongelezen bericht door henk51 »

Canon printers zijn goede kwaliteitsprinters.
Ze hebben 1 nadeel de vaste printkop. Je moet hem eigenlijk veel aan laten staan want dan reinigt hij af en toe de printkop. Je print weinig alleen zwart daardoor verstoppen de kleur spuitmondjes. Je moet omdat je de printer weinig gebruikt meermaals de printkoppen reinigen kost wel veel inkt. Ik gebruik zelf ook vervangende inktcardridges ik print veel en moet ze zeker 1 maal per maand vervangen.Als je weinig print kan je beter een HP aanschaffen de printkop zit op de cartridge. Als je google gebruikt zijn er wel tips om zelf je printkop goed te reinigen.
Hieronder een tip
Als het nog niet goed is:

(aannemend dat de rubber afdichtingen onder in cartridge goed zijn)

er zijn speciale inktkop reiniging vloeistoffen te koop maar bij ernstige verstopping werkt dat soms niet.
inktpatronen verwijderen (en eventueel tijdelijk afplakken om uitdrogen te vermijden)
cartridge (printkop) verwijderen en minimaal 24 uur "voetenbad" geven:
printkop plaatsen in een 1 cm diep laagje gedistileerde water + paar druppels afwas zeep (met citroen) in een ondiep schaaltje
zo nodig nog eens 24 uur

Daarna printkop onder lopende kraan houden; niet een straal water maar liever snel druppelend. Houd de printkop een eind onder de kraan; druppels vallen dan met enige kracht
a) op de inkt aanvoer openingen
b) dan op de printopeningen (printkop onderste boven houden)

cartridge afvegen (pluisloze doek of tissue)
testen.

nog niet goed:
hetzelfde als hier boven maar + 20% huishoud amoniak.
NB! In goed geventileerde (buiten)ruimte plaatsen. Amoniak dampen kunnen gevaarlijk zijn ...
probeer bovenstaande maar eens.

gr Henk

e-mieltje

Ongelezen bericht door e-mieltje »

Bedankt voor je snelle reactie en de tips, Henk51.
Vraag me af of de chip onderzijde printkop wel bestand is tegen de invloed van genoemde vloeistof(fen).
Wil het overigens best eens proberen.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

De tip van Henk is goed, maar ik zou het eerst met een beetje warm water proberen.
Heb dit al verschillende keren toegepast en het werk, behalve, als de kop natuurlijk stuk is.
Andere vloeistoffen heb ik pas gebruikt, toen het helemaal niet meer werkte.
Canon is een goed product, en de cartridges zijn het goedkoopst.
Trouwens Pelikaan, vermoedelijk bij de Mediamarkt gekocht, is voor deze printers en naar mijn ervaring niet het beste vervangende product .

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tennis schreef:De tip van Henk is goed, maar ik zou het eerst met een beetje warm water proberen.
Heb dit al verschillende keren toegepast en het werk, behalve, als de kop natuurlijk stuk is.
Andere vloeistoffen heb ik pas gebruikt, toen het helemaal niet meer werkte.
Canon is een goed product, en de cartridges zijn het goedkoopst.
Trouwens Pelikaan, vermoedelijk bij de Mediamarkt gekocht, is voor deze printers en naar mijn ervaring niet het beste vervangende product .
Ik gebruik bij voorkeur altijd de originele Canon inkt maar heb onlangs ook inkt bij de HEMA gekocht en die bevalt ook prima. Foto's met HEMA inkt zijn bijna net zo goed als met Canon inkt.

Met mijn vorige Canon printer ook andere merken inkt geprobeerd, maar dat was doffe ellende: inconsistente kleuren en veel vaker verstoppingen. Canon gebruikt kleinere inktdruppels dan andere merken dus wellicht dat dat de oorzaak is van verstoppingen met sommige inkten.

Gesloten