LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV-ketel vervangen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Onze 12 jaar oude Agpo Econpact 225c is volgens de monteur (die jaarlijks onderhoud uitvoert) toe aan vervanging. De ketel lekt op diverse punten. Enkele lekkages zijn opgelost maar een aantal lekkages durft de monteur niet aan te beginnen omdat hij bang is dat als hij de koppelingen loshaalt, het hek van de dam is en meer lekkages zal veroorzaken.

Inderdaad zie je onderaan de ketel op diverse plekken vocht en kalkafzetting.

Maar moeten wij 'm echt nu vervangen? Hij werkt nog prima, maakt geen rare geluiden en is goed onderhouden (en veilig). Of is de kans dat hij er in de winter ineens mee stopt heel groot, omdat hij lekt?

Voordeel van een nieuwe ketel: zuiniger en meer comfort ivm hogere waterdruk en sneller en meer warm water (de ketel die we op het oog hebben is de Remeha Calenta 40c CW5.

Alle tips zijn welkom!

riddert
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door riddert »

Ik zou de ketel pas vervangen als deze echt de geest geeft. Ketels zijn voldoende op voorraad bij leveranciers, en vervanging zal binnen een dag geregeld zijn, zeker als u zoals u schrijft klant bent bij een installateur.

Of een nieuwe ketel zuiniger is valt te betwijfelen, veel zal het niet schelen als de oude ook een hr ketel is.

Kortom, gewoon door laten draaien zolang deze nog goed functioneert.

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou ook mijn aanpak zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Dan moet je er wel rekening mee houden dat niet elke monteur direct de volgende werkdag beschikbaar is om een ketel te vervangen. In de praktijk kun je zo een week zonder warm water en verwarming zitten.

Ook betaal je dan de hoofdprijs om logische redenen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Welk voordeel heb je, als je nog wacht met een nieuwe ketel?
Misschien houd deze nog tot het voorjaar, dan is volgens mij niet meer zoveel navraag, dan in de wintertijd.

Alleen als het in de winter gebeurd, betaal je de hoofdprijs, zoals mijn voorganger al heeft aangehaald.
Trouwens de gekozen ketel is uitstekend en zuinig.

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is sprake van een onderhoudscontract. Bij mij betekent dat ook dat ik binnen 24 uur een vervangend toestel heb. Vandaar dat ik voor dezelfde aanpak zou gaan. Of dat bij TS ookmhbgeval is, en zo niet, of je met het risico kunt leven, is persoonlijk. Voor t zelfde geld gaat dat ding nog jaren mee.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

@dens

Heb je een onderhoudscontract met de monteur?

Gaat de monteur ook eventueel de nieuwe ketel plaatsen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

- Uit belangstelling, wat lekt er dan allemaal. Lekt het uit de ketel zelf, of lekken de aansluitingen buiten/onder de ketel. Zoveel zit er nu ook niet in een CV ketel wat kan lekken. Alles zit eigenlijk met afdichtingsringetjes (pakkingen) dicht, dus dit herstellen zou eigenlijk niet moeilijk moeten zijn.
Dat is eigenlijk standaard werk bij zo'n hit and run onderhoudscontract, als het goed is.
Komt wat vreemd over dat men dit niet dicht zou kunnen krijgen. De drukken zijn in een CV systeem erg laag, max 1,5 tot 2,0 bar.
Denk dat het een verkooppraatje is, erger voorstellen dan dat het werkelijk is. Komt heel vaak voor, bij veel commerciele bedrijven........

- Een algemene opmerking: zo'n servicecontract, 40 procent van de Nederlanders heeft het, maar in 12 jaar heb je vaak al vele malen een nieuwe ketel hieraan betaald. Je betaald je namelijk groen en geel.
Onze ketel was (na 8 jaar geen onderhoud) ook wat defect. Onderhoudsbedrijf vroeg maar liefst E 180,00 alleen al om "lid" te worden. Euro 80,00 servicecontract voor 2015, Euro 80,00 omdat we geen contract hadden en en 20,00 inschrijfgeld ! ! Een ander bedrijf had een andere berekening, maar totaal nagenoeg even duur.
En dan staat de monteur pas op de mat en begint kosten arbeidsloon te lopen en kosten reparatie komen er ook nog bij....... Voor dat je hetbweet kan je beter een nieuwe ketel kopen, een Remeha is er al voor rond de 900,00 euro en gaat zeker weer 5 jaar of meer mee, zonder onderhoud. Zo'n onderhoudsbeurtje stelt namelijk amper iets voor, max. 15 minuten werk......... En onderdelen welke vaak defect gaan, zoals de driewegklep, gaan dat toch wel, met of zonder contract.

- Ik zou de ketel gewoon laten werken, beetje druplekkage kan echt geen kwaad. Wel de waterdruk in het systeem in de gaten houden en evt wat water bijvullen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Nog kan ik nergens lezen, dat TS een servicecontract heeft, alleen een monteur die het jaarlijkse onderhoud doet.

Daarom mijn aparte vraag aan TS.
Je hebt gelijk, een servicecontract stelt niets voor .
Een beetje klusser doet het zelf en spaart veel geld in de loop der jaren.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

-------
Laatst gewijzigd door Brahms op 07 nov 2015 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Bedankt voor alle reacties!

Wij hebben geen onderhoudscontract en dat zal ik ook nooit nemen. Ik hou niet zo van contracten, hahah. We laten wel al jaren de ketel onderhouden bij een bedrijf uit het dorp. Mochten we een nieuwe ketel kopen: het bedrijf wat onze ketel nu in onderhoud heeft krijgt zeker de kans om 'm te vervangen maar ik vraag meerdere offertes aan en vergelijk goed. Ik hoef niet persé de laagste prijs maar ik kan een euro ook maar 1x uitgeven dus kijk goed om me heen. Een CV-ketel is gelukkig geen emotie aankoop.

@Brahms: tja wat lekt er? Ik was er niet bij toen de monteur hier was maar ik zie de sporen van kalk wel lopen. Het lijkt me van de plek te komen waar de leidingen aan de ketel bevestigd zijn. Vandaar ook mijn twijfel om de ketel te vervangen en daarom dit topic. De monteur riep overigens vorig jaar hetzelfde en hij heeft het toch weer een jaar gedaan :-)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Juist, die CV-onderhoudsbedrijven harken jaren lang heel veel geld binnen. Vooral in de eerste jaren na aanschaf ketel is er amper of geen echt onderhoud of herstel nodig. Vaak betaal je dan rond de Euro 70,00 tot 90,00 per jaar. Dat loopt snel op. Na 10 jaren is dit zo ongeveer het bedrag van een nieuwe ketel ! Een nieuwe Remeha kost immers excl. montage maar zo'n E 900,00.
Daarbij komt ook nog dat er vaak zgn iets gevonden word wat defect zou zijn, terwijl ketel gewoon werkt. Dat zgn preventief vervangen is natuurlijk zeer prettig voor de inkomsten van dit soort bedrijven.
Daarom willen ze ook zo graag regelmatig langskomen......

Voorbeeldje: Onze Remeha had na plaatsing ruim 8 jaar prima gewerkt zonder enig onderhoud totdat ie het niet meer deed. De reparatie was iets meer dan Euro 250,00 door een installatiebedrijf zonder servicecontracten.
Maar wel Euro 640,00 alleen al aan contractkosten uitgespaard en een enorm bedrag aan zgn. revisies sets (a 35,00 euro) en zgn. "nodig zijnde reparaties" ...........
Gaat ie nu weer defect, dan komt er gewoon een nieuwe.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

dens schreef:Bedankt voor alle reacties!

Wij hebben geen onderhoudscontract en dat zal ik ook nooit nemen. Ik hou niet zo van contracten, hahah. We laten wel al jaren de ketel onderhouden bij een bedrijf uit het dorp. Mochten we een nieuwe ketel kopen: het bedrijf wat onze ketel nu in onderhoud heeft krijgt zeker de kans om 'm te vervangen maar ik vraag meerdere offertes aan en vergelijk goed. Ik hoef niet persé de laagste prijs maar ik kan een euro ook maar 1x uitgeven dus kijk goed om me heen. Een CV-ketel is gelukkig geen emotie aankoop.

@Brahms: tja wat lekt er? Ik was er niet bij toen de monteur hier was maar ik zie de sporen van kalk wel lopen. Het lijkt me van de plek te komen waar de leidingen aan de ketel bevestigd zijn. Vandaar ook mijn twijfel om de ketel te vervangen en daarom dit topic. De monteur riep overigens vorig jaar hetzelfde en hij heeft het toch weer een jaar gedaan :-)
Bedankt voor het respons.

Als het aan de koppelingen aan de ketel ligt, dan zou ik gewoon nieuwe pakkingen laten plaatsen, misschien zelf de koppelstukken vervangen.

Ik denk na het respons, ik zou dan ook geen nieuwe ketel nemen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

dens schreef:...."Het lijkt me van de plek te komen waar de leidingen aan de ketel bevestigd zijn........
De lekkage zit dus (waarschijnlijk) buiten de ketel. Zie dan geen reden om de ketel te vervangen. De aansluitingen moeten wel heel erg slecht zijn wil dit niet simpel hersteld kunnen worden. Dit zijn gewoon geschroefde verbindingen met een afdichtingsringetje ertussen a 0,15 cent per stuk.

Bij een nieuwe ketel zal het pijpwerk toch wel vervangen worden als er wordt overgestapt naar een ander type en/of merk. Gewoon kijken hoe lang die het nog blijft doen. Suc6

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Quark »

Er kan wel steeds over kosten worden gepraat, maar een lekke ketel, kan ook een levensgevaarlijke situatie opleveren. (Koolmonoxide)
Zelf heb ik een contract met de energie wacht, kost me 10 euro per maand en ze komen 1 x per 1,5 jaar de ketel schoonmaken, als er wat kapot is betaal ik alleen de materialen.
Al mijn ketel, nu 12 jaar kapot gaat, zijn er veel bedrijven die mij een stuk goedkoper een nieuwe ketel kunnen leveren dan de energie wacht.

Denk ten eerste aan veiligheid, waar hangt de ketel (op zolder bij slaapkamers)

Vraag wat offertes bij verschillende bedrijven !!

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

@Quark

De ketel lekt aan de wateraansluitingen, daar is niets gevaarlijks aan.

Contract:

10*12*12 = € 1440

Jammer voor het geld.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

@Quark: de ketel is 100% veilig. Alleen lichte waterlekkage. Mocht de veiligheid in het geding komen dan bestel ik direct een nieuwe.

Over het energiecontract bij Energiewacht: onze ketel wordt jaarlijks onderhouden, wat ons 65 euro kost. Oké, er is een keer een nieuwe expansievat geplaatst en een paar extra pakkingen maar tot nu toe gemiddeld 65 euro per jaar. 10 euro per maand voor een onderhoudscontract waarbij ze 1x per 1,5 jaar komen en je ook nog de materialen moet betalen lijkt me erg veel geld.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door harkja »

Brahms schreef:Juist, die CV-onderhoudsbedrijven harken jaren lang heel veel geld binnen. Vooral in de eerste jaren na aanschaf ketel is er amper of geen echt onderhoud of herstel nodig. Vaak betaal je dan rond de Euro 70,00 tot 90,00 per jaar. Dat loopt snel op. Na 10 jaren is dit zo ongeveer het bedrag van een nieuwe ketel ! Een nieuwe Remeha kost immers excl. montage maar zo'n E 900,00.
Daarbij komt ook nog dat er vaak zgn iets gevonden word wat defect zou zijn, terwijl ketel gewoon werkt. Dat zgn preventief vervangen is natuurlijk zeer prettig voor de inkomsten van dit soort bedrijven.
Daarom willen ze ook zo graag regelmatig langskomen......

Voorbeeldje: Onze Remeha had na plaatsing ruim 8 jaar prima gewerkt zonder enig onderhoud totdat ie het niet meer deed. De reparatie was iets meer dan Euro 250,00 door een installatiebedrijf zonder servicecontracten.
Maar wel Euro 640,00 alleen al aan contractkosten uitgespaard en een enorm bedrag aan zgn. revisies sets (a 35,00 euro) en zgn. "nodig zijnde reparaties" ...........
Gaat ie nu weer defect, dan komt er gewoon een nieuwe.
Koolmonoxide is een moordenaar tenzij je vindt dat je leven niets waard is :wink:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De meeste reacties zijn wel erg kort door de bocht.

Het onderhouden van een CV-ketel kan wel degelijk nuttig zijn. De warmtewisselaar voor de douche moet ontkalkt worden en ook de branders hebben onderhoud nodig om te zorgen dat ze optimaal blijven functioneren.

Als gebruiker zie je niet hoeveel extra gas je verbruikt door vervuilde branders of een verkalkte warmtewisselaar, en het is daarom ook niet makkelijk om te berekenen wat de onderhoudsbeurt je kost of oplevert.

Tevens kunnen een slecht functionerend luchtafvoerkanaal of vervuilde branders in ernstige gevallen ook een onvolledige verbranding opleveren, waardoor koolmonoxide kan ontstaan, wat een giftig gas is.

Natuurlijk kun je wachten tot de ketel de geest geeft en dan op zoek gaan naar een nieuwe, maar dit is niet voor iedereen een goede oplossing. Mensen met kleine kinderen of ouderen kunnen niet altijd een paar dagen zonder warm water en verwarming.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Absoluut eens met Leo the Emperor: onderhoud laten wij dan ook jaarlijks doen. Ook al hangt de CV op zolder in de waskamer waar altijd een deur naar het balkon openstaat (dus koolmonoxide vergiftiging zullen we niet zo snel last van hebben), ik wil niet het risico lopen op gevaarlijk situaties.

Ik wil alleen maar zeggen dat onze ketel absoluut veilig is en dat dat niet de reden is om 'm nu te vervangen. Ik vraag me allen af wat de gemiddelde levensduur is van deze Agpo ketel en of de huidige lekkages een voorteken zijn van een defect.

Wat tot nu toe mijn conclusie is: de ketel zou best nog een tijd kunnen draaien, de lekkages kunnen geen kwaad. Maar als ie plotseling kapot gaat dan is het risico dat we een tijdje zonder ketel zouden kunnen zitten en dat de prijs voor vervanging waarschijnlijk wat hoger kan zijn omdat we op dat moment 'haast' hebben. Dus het blijft een gok.

Overigens hier nog een foto van de onderkant van de ketel:



Afbeelding

Gesloten