LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cv-ketelprobleem: kapotte wisselaar? Leeg expansievat?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Rioolvis

Cv-ketelprobleem: kapotte wisselaar? Leeg expansievat?

Ongelezen bericht door Rioolvis »

Enkele weken geleden ontdekte ik dat de druk van mijn ketel terug liep. Na bijvullen tot 2.2 bar paar dagen later 1.6 en na een week op 1. Cv monteur erbij gehaald en onderhoudsbeurt gegeven en nieuw expansievat. Problemen bleven. Nu denk ik aan een kapotte wisselaar. Heb al mijn leidingen nagelopen voor zover kan ik geen lekkage vinde. Bij koude cv ( stekker eruit en bijvullen) lekt er druppels gewijs water in mijn sifon naar de afvoer. Maar het lijkt ook of mijn expansievat leeg is. Hartstikke hol en bij bijvullen na paar dagen moet er weer veel water in. Zou het een kapot expansievat kunnen zijn of lopen die dingen altijd vol? Bij een lekke warmtewisselaar lees ik dat dat water in de ketel verdampt. Dus waarom lekken er druppels in die sifon?? Ben effe ten einde raad. Zal waarschijnlijk nieuwe ketel worden. Jammer van die laatste onderhoudsbeurt en vat.. of heeft er iemand misschien suggesties? Gaat om een remeha avanta uit 2006

BL2

Re: Cv-ketelprobleem: kapotte wisselaar? Leeg expansievat?

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat de druk terugloopt kan overal aan liggen. Ik zou de onderhoudsmonteur maar even terugroepen om de klus nu echt te klaren.
Een Remeha uit 2006 is zeker nog niet op, maar vervangen zou voordeliger kunnen zijn als de warmtewisselaar defect is.
Maar het moet natuurlijk wel vast staan dat de ketel ook het probleem is.
Een Remeha is zeer makkelijk te openen, dus er maar eens inkijken of er iets van lekkage te zien is.
Als de ketel enige tijd uit staat mogen er geen druppels meer in de sifon lopen. Immers wat er in de sifon loopt is waterdamp welke vrij komt bij de verbranding.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Weet U wel wat een Expansie vat is?

Een kant de waterdruk en andere kant van de ketel de bel die de druk verschillen met uitzetten moet opvangen.
Boven en onder hoor je een andere klank als het goed is.

Verder kan een ketel ook teveel druk zo afvoeren, ik doe zelf 2.0 maar hoe betrouwbaar is jou meter?

Bovendien, kijk eens bij elke radiator in gehele huis want het lek kan echt overal zijn....
Wel rekening houden met uurloon want zoeken kost geld, zelf zoeken en lek vinden is gratis.
De monteur heeft iets gevonden, snel hersteld om het betaalbaar te houden dus niets mis mee.
Bij lang zoeken en niets gevonden krijgt U tenslotte een hogere rekening en gewoon terug laten komen.

Rioolvis

Wat een expanie vat is weet ik wel. Maar ik weet ook wat ik zie en hoor..
Als ik klop op het expansievat lijkt hij nu toch echt weer leeg... en in de sifon druppelt het toch echt in de rioolbuis.. hij staat nu 2 dagen uit en de druk neemt toch echt af. De meter zal niet kapot zijn want beneden heb ik er nog 1. En op de benedenverdieping neemt de druk ook af. Evenveel als boven. Als ik hem boven vul staat de meter b.v. op 2.0 en beneden op 2.3 .na een dag boven op 1.8 en beneden op 2.1 (zo ongeveer ) maar waarom druppelt hij als de stekker eruit is. Er is immers geen verbranding . Voor mij een raadsel

lijfrente

Ongelezen bericht door lijfrente »

Rioolvis schreef:Enkele weken geleden ontdekte ik dat de druk van mijn ketel terug liep. Na bijvullen tot 2.2 bar paar dagen later 1.6 en na een week op 1. Cv monteur erbij gehaald en onderhoudsbeurt gegeven en nieuw expansievat. Problemen bleven. Nu denk ik aan een kapotte wisselaar. Heb al mijn leidingen nagelopen voor zover kan ik geen lekkage vinde. Bij koude cv ( stekker eruit en bijvullen) lekt er druppels gewijs water in mijn sifon naar de afvoer. Maar het lijkt ook of mijn expansievat leeg is. Hartstikke hol en bij bijvullen na paar dagen moet er weer veel water in. Zou het een kapot expansievat kunnen zijn of lopen die dingen altijd vol? Bij een lekke warmtewisselaar lees ik dat dat water in de ketel verdampt. Dus waarom lekken er druppels in die sifon?? Ben effe ten einde raad. Zal waarschijnlijk nieuwe ketel worden. Jammer van die laatste onderhoudsbeurt en vat.. of heeft er iemand misschien suggesties? Gaat om een remeha avanta uit 2006

Dat je expansievat leeg is, betekend, dat het goed is.

Een vol expansievat is stuk, dus daaraan kan de fout niet zijn.

Ook alle leidingen gecontroleerd ?

Nergens een leiding waar je geen zicht op hebt?

Rioolvis

Volgens mij is hij helemaal leeg.. druk loopt terug. Maar kan het zijn dat de wisselaar stuk is als hij uit staat dan druppelt hij langs de sifon. Maar expansievat lijkt helemaal leeg.. of zou het een ontluchtingsprobleemkunnen zijn? Maar vind die druppels zo vreemd. Bij koude toestand

lijfrente

Ongelezen bericht door lijfrente »

Rioolvis schreef:Volgens mij is hij helemaal leeg.. druk loopt terug. Maar kan het zijn dat de wisselaar stuk is als hij uit staat dan druppelt hij langs de sifon. Maar expansievat lijkt helemaal leeg.. of zou het een ontluchtingsprobleemkunnen zijn? Maar vind die druppels zo vreemd. Bij koude toestand

Alles ontlucht?
Dat er druppels via de syfon lopen, heeft niets met overdruk te maken.
Dat zijn condensdruppels.

Loop nog eens de hele installatie na, met alle radiatoren te ontluchten, om dan de installatie weer bij te vullen (2,0 bar)!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je na vullen en ontluchten zoals het hoorde de stekker eruit trekt moet het lekken stoppen.
Anders is de klep die hier zit vermoedelijk lek.
Of het is de ketel, de wisselaar, is dat de tapwater warmtewisselaar of van de ketel zelf...

Gewoon monteur vragen en bij lek ketel een nieuwe halen.

Rioolvis

Ga straks weer ontluchten..blijf het raar vinden dat er condens druppelt terwijl dat ding uit staat...thnx ga weer proberen..alle leidingen zover nagelopen niks gevonden. In ketel zie ik ook geen nat.

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Als je ketel uit staat is dat geen condens, je warmtewisselaar is lek, daar komt dat water uit.

BL2

Juist, dat gaf ik ook al aan.
Ketel hoort dan niet te lekken. Immers er is geen condens door verbranding.
Is de warmtewisselaar echt de oorzaak, dan zou ik zeker een nieuwe ketel kopen.

Rioolvis

Maar het kan dan dat er via die druppels na enkele dagen zoveel minder druk op staat? Wil zeker weten dat t die warmtewisselaar is. Anders straks na een nieuwe ketel nogsteeds dat probleem. Balen!

Rioolvis

En kan dit eigenlijk verder kwaad? Tot er een nieuwe ketel hangt bedoel ik.. of na het douchen maar de stekker eruit? Beneden heb ik gelukkig warm water via boilertje..

BL2

Zeker weten doe je alleen als je de verbrandingskamer openmaakt, en dan zie je alleen nog maar de voorste. Er zitten er namelijk twee in.
Geen verstand ervan: bel de monteur.

Het kan niet echt kwaad, immers de ketel stopt vanzelf als waterdruk te laag is.

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Rioolvis schreef:Maar het kan dan dat er via die druppels na enkele dagen zoveel minder druk op staat? Wil zeker weten dat t die warmtewisselaar is. Anders straks na een nieuwe ketel nogsteeds dat probleem. Balen!
Ja dat kan, met vele druppels heb je zo een emmer vol en ga maar na hoelang het duurt om een emmer te vullen via de kraan, zolang sta je waarschijnlijk ook je ketel bij te vullen.
En kan dit eigenlijk verder kwaad? Tot er een nieuwe ketel hangt bedoel ik.. of na het douchen maar de stekker eruit? Beneden heb ik gelukkig warm water via boilertje..
Zoals BL2 zegt kan dit niet echt kwaad, zou ook niet te lang wachten met reparatie of een nieuwe ketel, lekkage is vrijwel zeker onstaan door corrosie en zo'n lek kan snel erger worden en dan sta je ineens onder een koude douche.

Rioolvis

Oké dat wordt een nieuwe ketel! Thnx allemaal. In ieder geval geen lekkage in de vloer..

BL2

Bij een ketel van 11 jaren oud is er ongeveer het omslagpunt. Een reparatie van enkele honderden euro's is dan al niet meer de moeite, omdat Remeha ketels nu eenmaal relatief goedkoop zijn. Bij een reparatie van 300 euro of meer ben een dief van eigen portemonee omdat de levensduur nog maar enkele jaren is.
Met een nieuwe ketel kan je weer zeker 10 / 15 jaren zonder storingen vooruit. Dat de warmtewisselaar nu al defect is, is overigens wel redelijk snel voor een Remeha.

Gesloten