LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eengezinswoning en Woningsplitsing
Eengezinswoning en Woningsplitsing
Kennissen hebben het volgende probleem:
Hun buren hebben de eengezinswoning( Twee onder een kap) naast hun verhuurd, voor een periode van steeds 3 jaar.
Hebben zeker al 5 verschillende nationaliteiten gehad, en behalve eventueel de taal, geen problemen gehad, en nog steeds niet.
Nu blijkt, als deze periode is afgelopen, zij deze eengezinswoning willen verbouwen, dus een woningsplitsing maken, om daar studentenkamers te realiseren.
Volgens hun uitspraak, is er meer aan deze situatie te verdienen, dus opnieuw verhuren aan een ander gezin weer voor een bepaalde periode is niet meer gewenst.
Nergens in de straat zijn studentenkamers gevestigd, en zij denken dat er al overlast is geprogrammeerd.
Welke stappen kunnen zij ondernemen, om dit te voorkomen?
Heeft iemand een soortgelijke ervaring met deze situatie?
Hun buren hebben de eengezinswoning( Twee onder een kap) naast hun verhuurd, voor een periode van steeds 3 jaar.
Hebben zeker al 5 verschillende nationaliteiten gehad, en behalve eventueel de taal, geen problemen gehad, en nog steeds niet.
Nu blijkt, als deze periode is afgelopen, zij deze eengezinswoning willen verbouwen, dus een woningsplitsing maken, om daar studentenkamers te realiseren.
Volgens hun uitspraak, is er meer aan deze situatie te verdienen, dus opnieuw verhuren aan een ander gezin weer voor een bepaalde periode is niet meer gewenst.
Nergens in de straat zijn studentenkamers gevestigd, en zij denken dat er al overlast is geprogrammeerd.
Welke stappen kunnen zij ondernemen, om dit te voorkomen?
Heeft iemand een soortgelijke ervaring met deze situatie?
-
Re: Eengezinswoning en Woningsplitsing
ik zou zeggen informeer eens bij de gemeente of er in uw straat/ wijk/ dorp/ stad wel studenten woningen zijn toegestaan
In het meeste geval zijn die niet toegestaan in bepaald gebieden
Zo ja informeer dan of de betreffende persoon hier vergunning of ontheffing voor heeft
zo ja is er weinig aan te doen
zo nee bij de gemeente klagen dat ze dat van plan is en jij overlast vreest
dan kan de gemeente de persoon aan spreken en er afspraken over maken of gewoon weg verbieden
in het algemeen gelden die ontheffingen maar voor een x aantal jaar en moeten ze na die periode opnieuw worden verlengt
Dan kan u en de rest van de straat bezwaar maken en dat goed onderbouwen en dan word de vergunning of ontheffing niet verlengt en moeten ze het weer terug bouwen naar normaal woon huis
Zo ja informeer dan of de betreffende persoon hier vergunning of ontheffing voor heeft
dan kan de gemeente de persoon aan spreken en er afspraken over maken of gewoon weg verbieden
in het algemeen gelden die ontheffingen maar voor een x aantal jaar en moeten ze na die periode opnieuw worden verlengt
Dan kan u en de rest van de straat bezwaar maken en dat goed onderbouwen en dan word de vergunning of ontheffing niet verlengt en moeten ze het weer terug bouwen naar normaal woon huis
electomonteur schreef:ik zou zeggen informeer eens bij de gemeente of er in uw straat/ wijk/ dorp/ stad wel studenten woningen zijn toegestaan
Het was mooi, als je dit zou kunnen onderbouwen, met ...weet ik wat!
Dat zijn zo dingen waar de kennissen graag meer over willen weten.
Onderbouwen ? Dat is toch algemeen bekend dat dat in 99,9% van de gevallen niet in het bestemmingsplan past ? Die kennissen moeten maar eens naar de gemeente gaan.
Bestemmingsplan is toch wonen, als eengezinswoning en als studenten kamers?sjoegel schreef:Onderbouwen ? Dat is toch algemeen bekend dat dat in 99,9% van de gevallen niet in het bestemmingsplan past ? Die kennissen moeten maar eens naar de gemeente gaan.
Nee hoor. Dan zou een junkenopvang ook wonen zijn ?
Volgens mij wel, maar veel gemeenten eisen tegenwoordig dat men een vergunning vraagt voor het verhuren van kamers, en dan meer als 2 kamers in 1 pand, commerciële verhuur dus. Oa om te voorkomen dat er hele straten vol met studentenpanden komen. Vaak zijn er regels voor een X aantal studentenkamers per straat etc etc. Via die route zou eea aangezwengeld kunnen worden. Zo hebben mijn ouders ook aan pandjesbaas op de knieën gekregen. Dat was zo'n gesjeesde wannabee vastgoed tycoon die na een lelijke scheiding dacht wel even wat snel geld bijelkaar te kunnen verhuren, maar daar stak de gemeente dus mooi een stokje voor.nevermind schreef:Bestemmingsplan is toch wonen, als eengezinswoning en als studenten kamers?sjoegel schreef:Onderbouwen ? Dat is toch algemeen bekend dat dat in 99,9% van de gevallen niet in het bestemmingsplan past ? Die kennissen moeten maar eens naar de gemeente gaan.
Zo hebben mijn ouders ook aan pandjesbaas op de knieën gekregen.
Met welke argumenten?
Natuurlijk is door mijn kennissen al wat huiswerk verricht, maar volgens hun, is het een grijs gebied, en niemand ook de gemeente niet, komt met echte uitspraken op de proppen.
@sjoegel
Niet gewoon iets plaatsen, wat jouw mening is, maar feiten, en niets anders.
Bedankt!
Met welke argumenten?
Natuurlijk is door mijn kennissen al wat huiswerk verricht, maar volgens hun, is het een grijs gebied, en niemand ook de gemeente niet, komt met echte uitspraken op de proppen.
@sjoegel
Niet gewoon iets plaatsen, wat jouw mening is, maar feiten, en niets anders.
Bedankt!
die kennissen kunnen de gemeente gewoon een briefje sturen met de mededeling dat ze hun eigen woning per 1-12-2012 gaan ombouwen tot studentenwoning. Bij niet reageren gaan ze ervan uit dat de gemeente akkoord is.Moet je eens kijken hoe snel je antwoord hebt of het mag !
Afwachten en denken dat de antwoorden vanzelf naar je toekomen werkt niet. kom uit de luie stoel en onderneem zelf iets.
Afwachten en denken dat de antwoorden vanzelf naar je toekomen werkt niet. kom uit de luie stoel en onderneem zelf iets.
Normaal reageer ik op dit soort onzin niet, want je kan niet lezen:sjoegel schreef:die kennissen kunnen de gemeente gewoon een briefje sturen met de mededeling dat ze hun eigen woning per 1-12-2012 gaan ombouwen tot studentenwoning. Bij niet reageren gaan ze ervan uit dat de gemeente akkoord is.Moet je eens kijken hoe snel je antwoord hebt of het mag !
Dus er is geen luie stoel, en er is al iets ondernomen.Natuurlijk is door mijn kennissen al wat huiswerk verricht, maar volgens hun, is het een grijs gebied, en niemand ook de gemeente niet, komt met echte uitspraken op de proppen.
Dus je wilt op dit forum een antwoord en dan ga je met de laptop naar de dienstdoende gemeente en dan zeg je; "op het forum staat dit en dat dus het mag wel of niet ". Zo werkt het niet. Wees assertief en doe wat ik je zei dan heb je met een paar dagen antwoord. Eentueel wil ik je wel helpen met het opstellen van de brief.
Voor jouw nog eens op een rijtje:sjoegel schreef:Dus je wilt op dit forum een antwoord en dan ga je met de laptop naar de dienstdoende gemeente en dan zeg je; "op het forum staat dit en dat dus het mag wel of niet ". Zo werkt het niet. Wees assertief en doe wat ik je zei dan heb je met een paar dagen antwoord. Eentueel wil ik je wel helpen met het opstellen van de brief.
Er is op internet gezocht, naar soortgelijke situatie`s, niet alleen van mij kennissen, maar ook door mij.
Neem nu gewoon aan, dat ik best goed kan speuren.!
Er is mondeling contact geweest met het juridisch loket.
En eer was een mailwisseling met de gemeente(uitkomst zie boven van mijn berichten).
Misschien bedoel je het ook goed, maar je begrijpt er niets van!
Wij zoeken dus mensen, welke misschien in hetzelfde bootje zitten, of al ervaring hebben.
Helaas is er nog geen antwoord van sjohie, want dit was interessant hoe zijn/haar ouders dit voor mekaar gekregen hebben.
In elke gemeente is de situatie anders. Doe nu gewoon wat ik zeg, dit gemiep hier biedt geen oplossing, en dwing de gemeente een standpunt in te nemen. Alleen zo kom je erachter hoe ze er tegenover staan. Geloof me ik heb vaker met dit bijltje gehakt.
Ga ervan uit dat het een eigen huis is. Ze hebben kennelijk dan van de hypotheekverstrekker toestemming gehad om te verhuren. Verbouwen en er een studentenhuis van maken, dan zullen ze m.i. toch weer met de bank in conclaaf moeten. Dit alles is natuurlijk niet zo als er sprake is van afgelopen hypotheek. Dan krijg je inderdaad te maken met en toestemming voor de verbouw en toestemming voor verhuur voor studenten, bij de Gemeente aan te vragen.
Dat op dit huis nog een hypotheek rust is te betwijfelen.tenormin schreef:Ga ervan uit dat het een eigen huis is. Ze hebben kennelijk dan van de hypotheekverstrekker toestemming gehad om te verhuren. Verbouwen en er een studentenhuis van maken, dan zullen ze m.i. toch weer met de bank in conclaaf moeten. Dit alles is natuurlijk niet zo als er sprake is van afgelopen hypotheek. Dan krijg je inderdaad te maken met en toestemming voor de verbouw en toestemming voor verhuur voor studenten, bij de Gemeente aan te vragen.
De kennissen hebben opnieuw een afspraak gemaakt bij de gemeente, om misschien nog een uitspraak te verkrijgen,welke rechten zij hebben.
Misschien reageert dan sjohie nog, welke stappen de ouders hebben ondernomen.
Ik kan niet echt advies geven, maar studenten geven niet altijd overlast.
bekenden van mij hebben dit ook gehad, ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben maar zo ging het ongeveer (misschien dat dat helpt bij het begin van je zoektocht)
Om het huis in verschillende woningen te splitsen moest er een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente (dat scheen te moeten omdat het huis als een wooneenheid geregistreerd stond en dat moest dus veranderd worden) Mijn bekenden hebben toen tegen die vergunning bewaar aangetekend en dat bezwaar ook gewonnen, ik weet dat zij een aantal gronden hadden:
- overlast
- er was iets niet in orde met de brandveiligheid (te weinig uitgangen voor het aantal bewoners)
ik weet niet precies waarom de vergunning toen niet afgeleverd is (misschien ook wel door iets anders dan het bezwaar van mijn bekenden) maar zeker het brandveiligheidspunt zou een goede optie zijn.
Isabel
Om het huis in verschillende woningen te splitsen moest er een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente (dat scheen te moeten omdat het huis als een wooneenheid geregistreerd stond en dat moest dus veranderd worden) Mijn bekenden hebben toen tegen die vergunning bewaar aangetekend en dat bezwaar ook gewonnen, ik weet dat zij een aantal gronden hadden:
- overlast
- er was iets niet in orde met de brandveiligheid (te weinig uitgangen voor het aantal bewoners)
ik weet niet precies waarom de vergunning toen niet afgeleverd is (misschien ook wel door iets anders dan het bezwaar van mijn bekenden) maar zeker het brandveiligheidspunt zou een goede optie zijn.
Isabel
Hoe staat dit "wonen" precies in het bestemmingsplan geformuleerd ? Misschien geeft dit toch wel enig uitsluitsel. Het ene "wonen" is het andere niet. Niet in elk bestemmingplan mogen woonhuizen zoals eensgezinswoningen zomaar omgebouwd worden tot andere woongerelateerde doeleinden.nevermind schreef:Bestemmingsplan is toch wonen, als eengezinswoning en als studenten kamers?sjoegel schreef:Onderbouwen ? Dat is toch algemeen bekend dat dat in 99,9% van de gevallen niet in het bestemmingsplan past ? Die kennissen moeten maar eens naar de gemeente gaan.
Om een voorbeeldje te geven. Stel de eigenaar van een 2kapper koopt de andere helft van het blok, dan mag deze niet zomaar van deze 2 woningen 1 maken omdat dan een woning permanent wordt onttrokken aan de woningmarkt, maar dat is heel erg afhankelijk van de gemeente. Sommigen zullen het goed vinden, anderen stellen eisen zoals dat de woning ook weer makkelijk gesplitst moet kunnen worden in 2 en in weer andere gemeenten mag het helemaal niet. Natuurlijk is dit een heel ander voorbeeld, maar het ombouwen tot studentenkamers zou ook gezien kunnen worden als het onttrekken van een eensgezinswoning aan de woningmarkt.
Het beleid van de gemeente zal ook afhangen van de specifieke gemeente waar het om gaat. In de omgeving van een studentenstad bij uitstek met chronish tekort aan studentenkamers zal er wellicht ander beleid zijn dan in een gemeente waar de dichtsbijzijnde studie gelegenheid vele kilometers verderop ligt.
Toch zal de gemeente die vragen moeten kunnen beantwoorden, anders zorgt de gemeente er maar voor dat uw vrienden iemand te spreken krijgen die het wel kan beantwoorden.
Misschien een heel raar idee, maar mogelijk kunnen zij dit ook eens navragen aan een makelaar of projectontwikkelaar uit die gemeente. Zij zijn meestal aardig op de hoogte van de bestemmingsplannen, weten wat vaak net wel of niet mag en weten vaak ook waar de "grenzen" (figuurlijk gesproken) van de gemeente liggen.
Dat klopt, toevallig bonje met de buren laatst gezien ? Studenten in een studentenhuis hadden "bonje" met andere studenten in datzelfde studentenhuis over overlast.ciske schreef:Ik kan niet echt advies geven, maar studenten geven niet altijd overlast.
Isabel1 schreef:bekenden van mij hebben dit ook gehad, ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben maar zo ging het ongeveer (misschien dat dat helpt bij het begin van je zoektocht)
- overlast
Isabel
Ook hier in de stad is er veel overlast door studenten, niet alleen wat het wonen betreft, maar ook in het uitgaansleven.
Wat de brandveiligheid betreft, zou ik dit punt ook aan mijn kennissen doorgeven.
Nog is niet zeker, of er al een vergunning aangevraagd is,maar zij willen vooraf weten, wat er voor mogelijkheden zijn.
Bedankt voor de tip.
@Emmy
Zij leven in een gewoon woongebied, en voor dit gebied moet toch een bestemmingsplan bestaan.
Zijn bestemmingsplannen niet in wonen, agrarisch en industrie verdeeld?
Wonen heeft volgens mij geen onderverdeling in een bestemmingsplan.
Maar zoals vandaag al geschreven, wordt een nieuwe afspraak gemaakt, om licht in het duister te krijgen.
Zij leven in een gewoon woongebied, en voor dit gebied moet toch een bestemmingsplan bestaan.
Zijn bestemmingsplannen niet in wonen, agrarisch en industrie verdeeld?
Wonen heeft volgens mij geen onderverdeling in een bestemmingsplan.
Maar zoals vandaag al geschreven, wordt een nieuwe afspraak gemaakt, om licht in het duister te krijgen.