LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Forse stank overlast buren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jill k

Forse stank overlast buren

Ongelezen bericht door Jill k »

Hallo allemaal,

Met de hoop wat tips te kunnen krijgen heb ik een account aangemaakt hier.
De situatie is zo, wij wonen sinds 2016 in een jaren 50 hoekwoning die door de vorige bewoners in 2008 is gemoderniseerd en geisoleerd. Echter hebben wij met regelmaat last van de erg sterke etenslucht van de buren. Het komt vooral uit de trapkast. Maar het is ook te ruiken in het van de gang verplaatste toilet naar het midden van ons huis. (Door een afzuigingsroostertje) Ook op zolder in de kast waar de ketel staat is het erg sterk. Wij ondervinden hier hinder van omdat het zelfs aan onze schone kleding te ruiken is die op zolder hangt te drogen. Ook hebben we veel geluidsoverlast van een doortrekkend toilet wij denken met stortbak. De geluidsoverlast kan ik me nog wel voor afsluiten want zij zullen ons ook wel horen dat is geen probleem. We hebben een goede verstandshouding met de buren alleen de communicatie is erg beperkt door taalbarriere. Kan ik de woningbouw bellen dat zij wat aan hun afzuiging en ventilatie doen?

Met vriendelijke groet jill

hänschen klein

Re: Forse stank overlast buren

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het lijkt mij in ieder geval handig voor onderzoek wanneer u primair inzicht krijgt via de woningbouw hoe de ventilatie resp. de afvoerbuizen in de beide huizen zijn geïnstalleerd alvorens met verbeteringsvoorstellen te (kunnen) komen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bij taalbarriere wordt het inderdaad moeilijk communiceren en is inschakelen van de WB een goed idee. Zij hebben mogelijk iemand die kan bemiddelen.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik zou ook even bij de buren vragen of zij uw kookkunsten ook ruiken... twee bewoners met dezelfde klacht staan samen sterker.

hänschen klein

Miepje1 schreef:Ik zou ook even bij de buren vragen of zij uw kookkunsten ook ruiken... twee bewoners met dezelfde klacht staan samen sterker.
Het betreft een hoekwoning met dus als enige buur een slecht nederlands begrijpende/sprekende buur ... :oops:

Jill k

Bedankt alvast voor de reacties :) zouden wij ook nog gaten kunnen dichten ergens? Of zeg ik nu wat geks?

Jill k

Nog ter verduidelijking wij hebben een koopwoning en naast ons een sociale huurwoning. De huurwoningen die nu vrijkomen in de straat worden verkocht omdat ze erg verouderd zijn.

hänschen klein

Jill k schreef:Bedankt alvast voor de reacties :) zouden wij ook nog gaten kunnen dichten ergens? Of zeg ik nu wat geks?
U kunt alle gaten dichten die uw eigen ventilatie niet behinderen. Zijn zij onderdeel van het ventileren in uw eigen huis moet u wèl de vocht- en lucht aan en afvoer in uw eigen echter woning aanpassen.

- Stootluchten bij voorbeeld
- Ook d.m.v. een ventilator (in natte ruimtes zonder venster)
- Ramen opengezetten bij het koken in de keuken om de kooklucht af te voeren.

Kijk eens bij de aangeboden ventilatoren en roosters in uw bouwmarkt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jill k schreef:Hallo allemaal,

Met de hoop wat tips te kunnen krijgen heb ik een account aangemaakt hier.
De situatie is zo, wij wonen sinds 2016 in een jaren 50 hoekwoning
Stop maar, je hebt hiermee al genoeg gezegd. Woningen uit die tijd zijn indertijd uit de grond gestampt. Isolatie is er niet of nauwelijks, en de muren zijn megadun. Je hoort letterlijk alles van elkaar, inderdaad ook het toilet dat doorgetrokken wordt. Toen ik in zo'n hok woonde wenste de buurman me een keer vanuit het toilet zelfs welterusten, had ik net de telefoonhoorn neergelegd waarbij ik dus tegen mijn gesprekspartner zei dat ik er in ging. :shock:

Eerlijk gezegd zie ik maar één oplossing, en dat is een nieuwe muur langs de scheidingsmuur te zetten, met een goed stuk isolatie. Maar dan ook langs de hele scheidingsmuur, anders heeft het nog geen nut.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien kunt u nog eens de vorige bewoners van uw huis benaderen ? Misschien hadden zij er ook last van.
Anders zeker de WBV van uw buren inschakelen en mee laten " ruiken " ... :?
Ik herinner mij iets dergelijks ve uitzending bij de Rijdende rechter en er is toen wel iets geconstateerd qua ventilatie e.d en ook opgelost.

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

witte angora schreef:

Eerlijk gezegd zie ik maar één oplossing, en dat is een nieuwe muur langs de scheidingsmuur te zetten, met een goed stuk isolatie. Maar dan ook langs de hele scheidingsmuur, anders heeft het nog geen nut.

Helpt alleen, als de vloeren niet aan een stuk gestort zijn, want de geluidsoverdracht komt via de vloeren.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Hoi Jill,

Geluidsoverlast is een moeilijk punt. 1. Het betreft een relatief oude woning en 2. er zit een groot verschil tussen 'leefgeluiden' en 'geluidshinder'.

Wat betreft de geur, waar ik me overigens goed kan voorstellen dat, die hinderlijk is. Probeer u eens in contact te komen met iemand die verstand heeft van geuronderzoek. Zoals er voor lekkages lekdetectiebureaus zijn zijn er voor dergelijke situaties geuronderzoekers. (Die werken bijvoorbeeld met verschillende kleuren lucht) Hierdoor worden kieren duidelijk zichtbaar en weet u waar u kunt isoleren.

Ik weet niet of geur van eten onder 'leefgeuren' vallen die buren van elkaar dienen te dulden, zoals dat met geluid zo is. Maar dat is uiteraard een grijs gebied. Probeer in ieder geval, desnoods met behulp van buurtbemiddeling en/of tolk tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is voordat u juridische stappen gaat zetten.

Succes met de kwestie.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

De meeste huizen van de jaren 50 tot 70 hebben in het afvoerkanaal geen pijp zitten , waardoor de geur ik kleine kiertjes door de muur heen komt .
oplossing zowel bij u als de buren pijp aan brengen.

gosewijn

De meeste huizen van de jaren 50 tot 70 hebben in het afvoerkanaal geen pijp zitten , waardoor de geur ik kleine kiertjes door de muur heen komt .

mp2017

gosewijn schreef:De meeste huizen van de jaren 50 tot 70 hebben in het afvoerkanaal geen pijp zitten , waardoor de geur ik kleine kiertjes door de muur heen komt .
Door het metselwerk en door de gestukte muur? :shock:

gosewijn

waardoor de geur ik kleine kiertjes door de muur heen

Beter lezen aub. :(

mp2017

gosewijn schreef:waardoor de geur ik kleine kiertjes door de muur heen

Beter lezen aub. :(
Nou dan hebben toch vele mensen een probleem, als bij een gemetselde muur een daarop het stukwerk nog geurtjes door de muur komen. :lol:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... zm&ampcf=1

Niets aan te doen. Verhuurder is geen partij want u woont in een koopwoning.

gosewijn

Nou dan hebben toch vele mensen een probleem, als bij een gemetselde muur een daarop het stukwerk nog geurtjes door de muur komen.

U heeft waarschijnlijk nooit een jaren 50 woning van binnen gezien laat staan gewoond. Ik had een huis van 1972 het zelfde probleem . Ga eens kijken hoe een schoorsteen of luchtafvoerkanaal is gebouwd , en reageer dan .

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Bob Schurkjens schreef:https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... zm&ampcf=1

Niets aan te doen. Verhuurder is geen partij want u woont in een koopwoning.
Juist wel, wie anders?

Gesloten