LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidsoverlast; wanbeleid vereniging van eigenaren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
laurentvisser

Geluidsoverlast; wanbeleid vereniging van eigenaren

Ongelezen bericht door laurentvisser »

Mijn Klacht
Op 15-12-2016 heeft deze VvE beheerder nieuwe dakventilatoren geplaatst. Ik woon op de bovenste verdieping van het complex en heb nu al 5 maanden last van geluidsoverlast. De 10 jaar daarvoor (ik woon er sinds 2006) heb ik nooit last gehad. De Horst doet niks om het op te lossen. Ze schakelen geen deskundige in, ze reageren niet op emails, ze komen afspraken en beloften niet na enz. Vorige maand heb ik een deadline gesteld; als de problemen 30-04 niet zijn verholpen start ik een rechtszaak. De Horst is een zeer onprofessioneel en onbetrouwbaar bedrijf.

Gewenste Oplossing
Er moet een deskundige komen om te beoordelen of het systeem wel deugt en hoe het systeem geïsoleerd moet worden. Ik wil geen geluidsoverlast meer ervaren. Het rapport van de deskundige moet bindend zijn. Daarnaast wil dat het contract met De Horst ontbonden wordt en dat er een nieuwe beheerder wordt gezocht. Ook wil ik een schadevergoeding van € 2000 voor het opzettelijk verstoren van mijn woongenot wegens wanbeleid.

laurentvisser

Re: Geluidsoverlast; wanbeleid vereniging van eigenaren

Ongelezen bericht door laurentvisser »

Voor de volledigheid, het gaat om http://www.dehorstbv.nl/

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wie eist bewijst. U geeft aan overlast te ondervinden, dan is het ook aan u om bewijs aan te leveren. U zal dus een deskundige moeten regelen die controleert of u daadwerkelijke aanwijsbare hinder en overlast ervaart. Mocht dit het geval zijn, kunt u de kosten verhalen op de VVE.

Het is dus niet de taak van de VVE om aan te tonen of u wel of geen overlast heeft.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik neem aan dat er meer bewoners zijn die op de bovenste verdieping wonen?
Hebben zij er ook last van of bent u de enige bewoner.
Zo ja dan kunt u als collectief optreden/klagen.

groeten Henk

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

laurentvisser schreef:Mijn Klacht
Op 15-12-2016 heeft deze VvE beheerder nieuwe dakventilatoren geplaatst. Ik woon op de bovenste verdieping van het complex en heb nu al 5 maanden last van geluidsoverlast. De 10 jaar daarvoor (ik woon er sinds 2006) heb ik nooit last gehad. De Horst doet niks om het op te lossen. Ze schakelen geen deskundige in, ze reageren niet op emails, ze komen afspraken en beloften niet na enz. Vorige maand heb ik een deadline gesteld; als de problemen 30-04 niet zijn verholpen start ik een rechtszaak. De Horst is een zeer onprofessioneel en onbetrouwbaar bedrijf.

Gewenste Oplossing
Er moet een deskundige komen om te beoordelen of het systeem wel deugt en hoe het systeem geïsoleerd moet worden. Ik wil geen geluidsoverlast meer ervaren. Het rapport van de deskundige moet bindend zijn. Daarnaast wil dat het contract met De Horst ontbonden wordt en dat er een nieuwe beheerder wordt gezocht. Ook wil ik een schadevergoeding van € 2000 voor het opzettelijk verstoren van mijn woongenot wegens wanbeleid.
Maar wat is je vraag aan de mensen op het forum? Hier regelen wij geen deskundigen, en kunnen we geen contracten met wie dan ook sluiten en/of ontbinden, of een schadevergoeding toekennen.

En hoezo 'opzettelijk' verstoren van je woongenot?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

laurentvisser schreef:Mijn Klacht

Gewenste Oplossing
Altijd zo mooi, geen oplossing op 30 april dan start ik een rechtzaak. Waarom ben je hier dan aan het klagen?

Daarnaast kun jij niet eisen dat contract met De Horst ontbonden wordt en dat er een nieuwe beheerder komt, immers ben jij geen contract partij maar de VvE. De Horst voert enkel in opdacht van de VvE taken uit, als jij eigenaar bent van het appartement dan ben jij deel van de VvE.

Stel dat je een schadevergoeding zou krijgen betaal je deze dus indirect zelf via de maandelijke VvE bijdrage.

Denk dat je eerst maar een deskundige moet inschakelen die kan beoordelen of er sprake is van "opzet"en of er überhaupt sprake is van geluidsoverlast.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Probeer te achterhalen wat het oude merk was en wat het nieuwe merk is afzuiger. Heb je deze kijk dan op internet hoeveel watt ze hebben en hoeveel decibel geluid ze maken.
Met je mob telefoon een app voor decibel halen van internet , en op verschillende plaatsen in huis meten en vooral tijdens koken Ook om 23,00 uur . Ook p ca 1,50 meter meten.

Voor geluid zijn regels voor.

Heb hier het zelfde gehad .92 dec geluid overdag . In de avond leek het wel 120 decibel .

.

sylvesterb

gosewijn schreef: Heb hier het zelfde gehad .92 dec geluid overdag . In de avond leek het wel 120 decibel .
.
Als je 92 decibel staat gelijk aan een voorbijrazende trein / drillboord en dit veroorzaakt ook gehoorbeschadigingen. 120 decibel is een sirene van een brandweerauto en meer dan een laag overvliegend vliegtuig. Als een afzuiginstallatie dergelijke geluiden maakt het stuk en heeft specificaties op internet weinig zin.

gosewijn

Afzuiger hing in de nok op zolder recht boven de open trap. Volgens de arbo voorschriften was dit gevaarlijk voor de monteur om deze schoon te maken. Ladder moest tussen de spijlen van de ballustrade geplaatst worden. Tijdens koken op hhgste stand , tv -radio was in de woonkamer niet te horen of zeer ergelijke trilling in de woonkamer .Tijdens slapen op eerste stand deuren dicht houden zoveel herrie . De afvoerpijp die eerst recht omhoog liep hebben ze met een haakse bocht verlegd naast ballustrade , ook dat gaf herrie .Van afzuigeruitgang naar boven weer bocht met ribbels , die ribbels veroorzaakte in de pijp door de luchtstroom ook weer herrie . Ze hebben toen die plastic -harmonica slang tussen geplaatst , daar werdt je nog gekker van. Ze hebben toen naar lang aandringen van mij een geluidsarme afvoerpijp geplaatst . Geluid is nu redelijk , nog niet volgens de normen .
De ventilator was van een geheel ander type dan de oude ; kast was ongeveer 35x 35 x 35 cm , de oude 10x 20x20 cm, ook dat maakte een groot verschil , en capaciteit was veel hoger.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Een decibelmeter op een telefoon !
Is die geijkt dan ? Daar heb je natuurlijk niets aan.....
Een simpele afzuigen welke 92 decibel veroorzaakt moet een straalmotor bezitten. Dat wordt op Schiphol nog niet gehaald.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:Een decibelmeter op een telefoon !
Is die geijkt dan ? Daar heb je natuurlijk niets aan.....
Een simpele afzuigen welke 92 decibel veroorzaakt moet een straalmotor bezitten. Dat wordt op Schiphol nog niet gehaald.
Bij 80db moet je werkgever je gehoorbescherming al aanbieden en bij gemiddeld 85db over de dag ben je als werknemer verplicht om gehoorbescherming ook te dragen volgens Arbo + RI+E.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, aangezien niemand weet hoe hard het geluid is bij de topicstarter is een discussie over decibellen zinloos denk ik. Verder is er door de TS geen enkele vraag gesteld en is de TS nog niet terug geweest om te reageren, ook niet op de vraag wat nu zijn vraag precies is. Vooralsnog kunnen we niet zoveel met dit topic denk ik.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

De eerste vraag die bij mij opkomt, is woon jij in een koopappartement, of huur je dit? In het eerste geval kan jij je inderdaad tot de VvE wendden, maar als jij huurt is je enige aanspreekpunt je verhuurder, en niét de VvE.

gosewijn

BL2
Zoals gewoonlijk een loze kreet. :wink:
Met een tel. decibelmeter is het goed te meten ,voor indicatie.
Heb je wel eens in een badkamer met klopboormachine in beton geboord ? zit je zomaar boven de 100 dec.
Ik heb ook aangegeven dat de bochten bij mij de grootste problemen geven .
Ik zou zeggen kom eens een uurtje bij mij op de zolder Hobby kamer gezellig OH . :shock:

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

gosewijn schreef:BL2
Zoals gewoonlijk een loze kreet. :wink:
Met een tel. decibelmeter is het goed te meten ,voor indicatie
Beroepsmatig veel met deze materie bezig. Meetgegevens gemeten met een mobiel worden resoluut van tafel geveegd als compleet onbetrouwbaar. Er valt zeker wat te meten met zo'n App, maar wat je meet is compleet niet geijkt. Dus je kan hooguit een verschil in decibel meten, niet de werkelijke waardes.
En juist om de gemeten waardes draait het !

Zat vanmorgen in de trein, eens met een app (FNV) gemeten, kwam tussen de 81 en 83 decibel uit.
De conducteur droeg geen gehoorbescherming.
Vorige week voor mijn werk met het vliegtuig naar Zwitserland, in het vliegtuig met dezelfde App meet ik (achterin gezeten, dus achter de motoren) tot 87 decibel. De stewardessen droegen geen gehoorbescherming.......

gosewijn

:)
Mijn meting met telefoon 91 Dec , monteur 92 Dec met prof meetapparatuur .
Vliegtuig kun je niet vergelijken ..

TS woont in de bovenste verdieping van appartement, dus zal er een krachtige motor in ventilatie zitten. Ik kan mij heel goed voorstellen van Ts als je rustig in de kamer zit en 80 dec hoort dat dit bijzonder hinderlijk kan zijn .
Volgens mijn specificaties van ventilator mag zij niet meer dan 64 dec geluid geven op volle stand.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
Zat vanmorgen in de trein, eens met een app (FNV) gemeten, kwam tussen de 81 en 83 decibel uit.
De conducteur droeg geen gehoorbescherming.
Vorige week voor mijn werk met het vliegtuig naar Zwitserland, in het vliegtuig met dezelfde App meet ik (achterin gezeten, dus achter de motoren) tot 87 decibel. De stewardessen droegen geen gehoorbescherming.......

Indien de dagdosis (het gemiddelde) hoger is dan 85 dB(A) is de werknemer tevens verplicht om gehoorbescherming te dragen volgens de arbowet gehoorbescherming. Vanaf 83 dB(A) mag een werknemer maximaal 4 uur zonder gebruik van gehoorbescherming werken. In de 4 uur daaropvolgend mag dan geen (te) hoog geluidsniveau voorkomen.
Als medewerkers geen gehoorbescherming dragen kun je natuurlijk de oordoppenpolitie bellen... :roll:

Bij mijn werkgever ga je er in elk geval op aangesproken worden als je in de verplichte zones niet draagt.....maar de meeste mensen vinden het ook wel sowieso aangenamer mét...

sylvesterb

gosewijn schreef::)

TS woont in de bovenste verdieping van appartement, dus zal er een krachtige motor in ventilatie zitten. Ik kan mij heel goed voorstellen van Ts als je rustig in de kamer zit en 80 dec hoort dat dit bijzonder hinderlijk kan zijn .
Volgens mijn specificaties van ventilator mag zij niet meer dan 64 dec geluid geven op volle stand.
80 Decibel is erg hinderlijk, maar TS zegt nergens hoeveel decibel het is.

64 Debibel is naast een wasmachine, gezien de afzuiger niet in zijn woonkamer staat zou je hier binnen nagenoeg niets meer van mogen horen.

TS dreigt enkel met een rechtzaak, en stelt eisen die hij niet kan stellen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

gosewijn schreef::)

1dB is al een fors merkbaar verschil, als je weet dat 3dB extra een 2x zo hard geluid betekent. Dat is ook de reden waarom metingen van zulke apps, en helemaal als het enkele, dus niet in een meetserie gedane, metingen zijn, in geen enkele procedure van waarde zijn. Als TS echt stappen wil zetten, zal het door een bedrijf, met geijkte meters en conform protocollen etc, gemeten moeten worden.

Maar goed, of TS is huurder, en heeft niks van doen met de VvE, of TS is eigenaar, en in dat geval zou elke bij de rechter gewonnen schadevergoeding van de VvE een sigaar uit eigen doos zijn, want TS zal dan als lid van die VvE moeten meebetalen aan de eigen schadevergoeding. (en bij een gelijk dus ook aan de juridische kosten die de verliezende partij doorgaans dient te betalen aan de winnende partij)

Gesloten