| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeente verplicht buitenlicht?
Gemeente verplicht buitenlicht?
Beste forumleden,
wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht wat volgend jaar gebouwd gaat worden. Nu moeten we gaan passeren bij e notaris en er staat een stukje in welke de aannemer erin moest zetten van de gemeente waar wij wonen.
Kort samengevat komt het erop neer dat tijden de bouw het mogelijk is (vanwege het Politieveiligheid keurmerk) een buitenlamp aan onze schuur komt te hangen om het achterpad te verlichten.
Hier hebben we opzich geen problemen mee, maar daarnaast melden ze dat de lamp aangesloten wordt op het electriciteitsnet van de bewoner en deze dus ook opdraait voor de kosten hiervan. Het is een rijtje van 8 woningen, waarbij er 7 gebruikmaken van het achterpad. Als die lamp dus aan onze schuur gehangen wordt (wij hebben derde woning dus grote kans) moeten wij de elektriciteit gaan betalen voor een buitenlamp welke elke nacht minimaal 10-12 uur brand. Daarnaast in de winter natuurlijk meer. Dit dus de rest van de tijd dat we daar gaan wonen!
Kan de gemeente zoiets verplichten? Overigens moeten we deze ook onderhouden etc, en als we dit niet doen hebben we een boete van EU 100.000 direct te voldoen aan de gemeente aan onze broek.....
Ik hoor graag!!
wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht wat volgend jaar gebouwd gaat worden. Nu moeten we gaan passeren bij e notaris en er staat een stukje in welke de aannemer erin moest zetten van de gemeente waar wij wonen.
Kort samengevat komt het erop neer dat tijden de bouw het mogelijk is (vanwege het Politieveiligheid keurmerk) een buitenlamp aan onze schuur komt te hangen om het achterpad te verlichten.
Hier hebben we opzich geen problemen mee, maar daarnaast melden ze dat de lamp aangesloten wordt op het electriciteitsnet van de bewoner en deze dus ook opdraait voor de kosten hiervan. Het is een rijtje van 8 woningen, waarbij er 7 gebruikmaken van het achterpad. Als die lamp dus aan onze schuur gehangen wordt (wij hebben derde woning dus grote kans) moeten wij de elektriciteit gaan betalen voor een buitenlamp welke elke nacht minimaal 10-12 uur brand. Daarnaast in de winter natuurlijk meer. Dit dus de rest van de tijd dat we daar gaan wonen!
Kan de gemeente zoiets verplichten? Overigens moeten we deze ook onderhouden etc, en als we dit niet doen hebben we een boete van EU 100.000 direct te voldoen aan de gemeente aan onze broek.....
Ik hoor graag!!
Re: Gemeente verplicht buitenlicht?
Dat kan natuurlijk niet kloppen. En het is ook ern raar voorschrift. Pas als de huizen zo goed als klaar zijn worden de meters geplaatst. Dus waar moet de elektr dan vandaan komen?
Maar zolang de woning nog niet aan de eigenaar opgeleverd is, heeft die eigenaar nog geen energieleverancier en kan hij ook niet voor de kosten aangesproken worden.
En dat na oplevering één eigenaar verantwoordelijk is voor de verlichting van het achterpad en daarvoor ook de kosten moet dragen, kan natuurlijk niet kloppen.
Dan zet de gemeente daar maar een lantaarnpaal neer.
Die aannemer moet dat beslist verkeerd begrepen hebben. Of iedereen moet een lamp hebben bij het achterpad, met bijvoorbeeld een bewegingsmelder.
Neem contact op met de gemeente of uw makelaar.
Maar zolang de woning nog niet aan de eigenaar opgeleverd is, heeft die eigenaar nog geen energieleverancier en kan hij ook niet voor de kosten aangesproken worden.
En dat na oplevering één eigenaar verantwoordelijk is voor de verlichting van het achterpad en daarvoor ook de kosten moet dragen, kan natuurlijk niet kloppen.
Dan zet de gemeente daar maar een lantaarnpaal neer.
Die aannemer moet dat beslist verkeerd begrepen hebben. Of iedereen moet een lamp hebben bij het achterpad, met bijvoorbeeld een bewegingsmelder.
Neem contact op met de gemeente of uw makelaar.
-
stefanhouterman
Hoe denk je, dat een aannemer aan stroom komt?
Deze moet ook de verlichting van het bouwterrein voor zijn rekening nemen.
Lees de passage bij de notaris nog een keer door, en laat er een clausule inzetten, dat de kosten voor de aannemer zijn.
Omdat jullie nog geen eigen meter hebben, hoe zou het dan bepaald moeten worden?
Deze moet ook de verlichting van het bouwterrein voor zijn rekening nemen.
Lees de passage bij de notaris nog een keer door, en laat er een clausule inzetten, dat de kosten voor de aannemer zijn.
Omdat jullie nog geen eigen meter hebben, hoe zou het dan bepaald moeten worden?
Het klopt wel dat het hebben van een buitenlamp een eis is voor de PKVW, zonder die lamp zal je huis niet geheel aan het keurmerk voldoen.
Maar waarom een boete? als je niet voldoet, lijkt me dat meer je eigen pakkie-an, bijvoorbeeld problemen met je verzekeraar.
denk dat er hier een miscommunicatie gaande is.
Maar waarom een boete? als je niet voldoet, lijkt me dat meer je eigen pakkie-an, bijvoorbeeld problemen met je verzekeraar.
denk dat er hier een miscommunicatie gaande is.
Stel dat het WEL zo is, neem een bouwlamp, LED van 10 Watt. Dan heb je al een aardige lichtbundel.moeten wij de elektriciteit gaan betalen voor een buitenlamp welke elke nacht minimaal 10-12 uur brand.
10 Watt = 0,01 KiloWatt
Stel 10 uur gemiddeld = 0,1 kWh per dag
Ik betaal zon 25 cent voor een kWh = 2,5 cent per dag.
365 * 2,5 / 100 = 9,13 Euro / jaar
-
ruitenheer
Ja, in de koopovereenkomst kan een verplichting worden opgenomen om de aanwezigheid van een dergelijke lamp te dulden. Die verplichting zal waarschijnlijk bij iedere nieuwe eigenaar worden opgenomen. Tot het moment dat de woning wordt opgeleverd, zullen de stroomkosten voor rekening van de bouwer komen. Pas tijdens de oplevering worden de meterstanden opgenomen en komt de stroom voortaan voor uw rekening.
Volgens mij wordt een huis pas op het aller laatst aangesloten op de grid. Tot die tijd gebruiken ze gewoon aggregaten op "rode" diesel...Boetes van een ton vanwege het niet verlichten lijken me zwaar overdreven. Maar ja, het is nog steeds weekend.
-
stefanhouterman
Natuurlijk wordt het huis pas aangesloten als het klaar is.igen schreef:Volgens mij wordt een huis pas op het aller laatst aangesloten op de grid. Tot die tijd gebruiken ze gewoon aggregaten op "rode" diesel...Boetes van een ton vanwege het niet verlichten lijken me zwaar overdreven. Maar ja, het is nog steeds weekend.
Maar aggregaten op rode diesel..........
Het bouwbedrijf laat een tijdelijke bouwaansluiting maken, waar ze de stroom voor het bouwen afnemen.
https://www.essent.nl/content/grootzake ... index.html#
Vaak zijn zulke gezamenlijke paden gezamenlijk eigendom van de bewoners en worden de kosten e.d. via een VVE verrekend. Is of komt er bij jullie blok een VVE? Of is ieder 'stukje' van het pad eigendom van de eigenaar van de woning waar het pad langs loopt?
Beetje raar als het anders allemaal voor jouw rekening zou komen. Die stroomkosten is dan niet zozeer een probleem of een grote kostenpost, maar de lamp zelf zal ook regelmatig kapot gaan. Per ongeluk of door vandalisme. Als jij daar steeds alleen voor zou moeten opdraaien lijkt mij niet echt eerlijk.
Beetje raar als het anders allemaal voor jouw rekening zou komen. Die stroomkosten is dan niet zozeer een probleem of een grote kostenpost, maar de lamp zelf zal ook regelmatig kapot gaan. Per ongeluk of door vandalisme. Als jij daar steeds alleen voor zou moeten opdraaien lijkt mij niet echt eerlijk.
-
Kees Albers
Wellicht kan de aannemer gevraagd worden een bewegingssensor bij te plaatsen, deze verbruimt circa 1,1 watt per uur, dus per jaar (bijna) 10 KwH, stel dat een 3W led-lamp 333 uur zou branden, dan bedragen de totale kosten per jaar (10+1)*0,225 = ongeveer € 0,25 per jaar. Daar zou ik me niet druk om maken.
-
VioletPrue
Als de steeg goed verlicht is, zal er weinig vandalisme plaatsvinden.kweenie schreef:Vaak zijn zulke gezamenlijke paden gezamenlijk eigendom van de bewoners en worden de kosten e.d. via een VVE verrekend. Is of komt er bij jullie blok een VVE? Of is ieder 'stukje' van het pad eigendom van de eigenaar van de woning waar het pad langs loopt?
Mijn moeder heeft iets soortgelijks gehad, elk stuk steeg dat parallel liep met het erf was van degene die er woonde. Dus ook het onderhoud. Behalve de persoon op de hoek, die had 0 onderhoud, een groter erf en maakte gebruik van de steeg. En klaagde over elk sprietje gras dat tussen de tegels groeide. Die mensen heb je.
Een lamp aan uw schuur lijkt me ook voor uw veiligheid een goed idee en met een bewegingssensor brandt hij niet constant. Ook lijkt mij dat zo'n ding een aan/uitknop heeft, en dat hij dus gewoon uitgeschakeld kan worden. Lekker ophangen en u verder niet druk maken. Heeft u toch dat keurmerk dat weer voordelig kan uitpakken met de verzekering van het huis.
Inbrekers houden niet van licht, dus heel verstandig het achterpad te verlichten!
Maar ja om nou als enige voor die kosten op te moeten draaien gaat wel heeeeeeeeel ver.
Aangezien de 6 andere gebruikers er ook profijt van hebben, zou ik zeggen…. deel de kosten. Dan moeten je buren jouw elk jaar 9.13 / 6 = 1.52166666 euro betalen.
PS. Vergeet niet dat om het achter de komma eerlijk te houden, elke 4 jaar het bedrag 1.52 eenmalig verhoogt moet worden naar 1,53
Maar ja om nou als enige voor die kosten op te moeten draaien gaat wel heeeeeeeeel ver.
Aangezien de 6 andere gebruikers er ook profijt van hebben, zou ik zeggen…. deel de kosten. Dan moeten je buren jouw elk jaar 9.13 / 6 = 1.52166666 euro betalen.
PS. Vergeet niet dat om het achter de komma eerlijk te houden, elke 4 jaar het bedrag 1.52 eenmalig verhoogt moet worden naar 1,53
-
stofzuigertje
Ik zie dit anders;
Namelijk, als de gemeente saaie dezelfde lampen monteerde betaalde de gehele gemeente voor jou achterom pad.
En als bewoners zelf iets mogen uitzoeken vind ik beter, zelf Led Lampje over 10 jaren of langer vervangen en die kosten, nihil, en de gehele gemeente word hierdoor betaalbaar.
Eigenlijk zouden meerdere gemeentes dit moeten doen en of het met of zonder bewegingsmelder is maakt me niet eens zoveel uit.
Verder is het bij vele gemeentes soms dat je maanden na de melding pas een nieuwe lamp erin kreeg dus ook dat kan sneller op die manier.
Zelf doen dus geen vakman nodig is voordeliger dan dure gemeente betalen dus eigenlijk moeten we deze regel op nog meer plaatsen invoeren!
Namelijk, als de gemeente saaie dezelfde lampen monteerde betaalde de gehele gemeente voor jou achterom pad.
En als bewoners zelf iets mogen uitzoeken vind ik beter, zelf Led Lampje over 10 jaren of langer vervangen en die kosten, nihil, en de gehele gemeente word hierdoor betaalbaar.
Eigenlijk zouden meerdere gemeentes dit moeten doen en of het met of zonder bewegingsmelder is maakt me niet eens zoveel uit.
Verder is het bij vele gemeentes soms dat je maanden na de melding pas een nieuwe lamp erin kreeg dus ook dat kan sneller op die manier.
Zelf doen dus geen vakman nodig is voordeliger dan dure gemeente betalen dus eigenlijk moeten we deze regel op nog meer plaatsen invoeren!
10 Watt = 0,01 KiloWatt
Net even op een bouwlamp gekeken die ik heb en die is maar 5 Watt.
Dus nog geen 5 Euro / jaar.
Net even op een bouwlamp gekeken die ik heb en die is maar 5 Watt.
Dus nog geen 5 Euro / jaar.
Wij huren dan wel, maar er hangt ook aan onze schuur een lamp om het achterpad te verlichten. Krijgen we 1,48 per maand huurkorting voor
Komen we wel mee uit de kosten, denk ik. En voor mij is het fijn als ik 's winters in het donker met de fiets over het pad moet.
Komen we wel mee uit de kosten, denk ik. En voor mij is het fijn als ik 's winters in het donker met de fiets over het pad moet.
-
stefanhouterman
Alle redenatie en berekeningen zijn niet relevant, want het gaat er alleen om de tijd van de bouw en dan nog dat het mogelijk is.
Dus druk maken om niets.
Net zoals ik eerder aangegeven heb, dat tijdens de bouw een "Bouwaansluiting" aanwezig is, waar de aannemer zijn stroom van gebruikt, dus ook een tijdelijke bouwlamp.
Dus druk maken om niets.
Net zoals ik eerder aangegeven heb, dat tijdens de bouw een "Bouwaansluiting" aanwezig is, waar de aannemer zijn stroom van gebruikt, dus ook een tijdelijke bouwlamp.
-
VioletPrue
Het gaat niet om "tijdens de bouw wordt hij opgehangen en daarna gaat hij weg, want het is een tijdelijke bouwlamp", het gaat om "al tijdens de bouw wordt de lamp voor u opgehangen, u hoeft dat niet meer zelf te doen". Een bewoner betaalt toch niet voor de verlichting tijdens de bouw? Er staat ook:stefanhouterman schreef:Alle redenatie en berekeningen zijn niet relevant, want het gaat er alleen om de tijd van de bouw en dan nog dat het mogelijk is.
Dus druk maken om niets.
Het gaat dus gewoon om een buitenlamp aan de schuur om het achterpad te verlichten.remcos85 schreef: Dit dus de rest van de tijd dat we daar gaan wonen!