LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschil met Sanders Meubelstad over verkleurde stoelen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ansanon

Geschil met Sanders Meubelstad over verkleurde stoelen

Ongelezen bericht door Ansanon »

Vorig jaar hebben we 4 vrij prijzige eetkamerstoelen bij Sanders Meubelstad besteld. Die zijn met enige vertraging geleverd.

Bij de levering bleken een aantal vrij forse verkleuringen op de stoelen aan alle zijden. Dit is gelijk opgenomen met Sanders Meubelstad.

Deze gaf vrij stellig aan dat dit hoort bij de stof. Mijn mening is dat in de winkel getoonde staal effen van kleur was en ik dit resultaat niet zou mogen accepteren op basis van de bij of voor de overeenkomst gesloten beschikbare informatie.

Na een klacht bij de Geschillencommissie Wonen voorgelegd te hebben om de stoelen opnieuw te laten stofferen is deze amateurclub alleen ingegaan op het productieproces van de stof en niet op mijn verzoek of er al dan niet een geldige overeenkomst tot stand gekomen is nu Sanders Meubelstad de informatieplicht heeft geschonden. Een expert was volgens deze amateurclub nodig om vast te stellen dat de verkleuringen bij het productieproces horen. Dan heb ik als consument uiteraard ook diezelfde kennis (altijd standaard heb ik een aantal experts op verschillende gebieden) paraat bij het sluiten van een overeenkomst en ligt het risico bij mij? Dit lijkt me niet conform de wetgeving die hierin heel duidelijk is: de partij die de informatieplicht schendt, dient het risico te dragen voor het verkeerd of anders interpreteren van de voorwaarden bij of voor het sluiten van de overeenkomst. Uiteraard heb ik daarbij als consument ook een onderzoeksplicht, maar in dit geval ligt het niet voor de hand dat ik kennis heb van stoffen of overduidelijk in de staal heb kunnen zien dat deze verkleuringen mogelijk waren bij de levering. De wet beschermt de zwakke partij tegen de professioneel opererende partij die kennis van zaken dient te hebben van hun eigen aangeboden producten en deze dient te delen met de overeenkomstsluitende consument.

Momenteel heb ik de zaak voorgelegd aan mijn jurist die bezig is hiervoor een zaak aan te spannen bij de rechter.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jan 2018 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde uitspraken

NeoDutchio

Re: Geschil met Sanders Meubelstad over verkleurde stoelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hoopt dat er een oplossing komt? Er is al tekst verwijderd uit uw relaas en noemt Sanders amateurs. Niet echt slim als u nog iets gedaan wilt hebben van hun. Wellicht scheelt het om uw woorden aan te passen.

Holy53

Ongelezen bericht door Holy53 »

NeoDutchio schreef:U hoopt dat er een oplossing komt? Er is al tekst verwijderd uit uw relaas en noemt Sanders amateurs. Niet echt slim als u nog iets gedaan wilt hebben van hun. Wellicht scheelt het om uw woorden aan te passen.
Ts bedoelt Geschillencommissie Wonen:
Na een klacht bij de Geschillencommissie Wonen voorgelegd te hebben om de stoelen opnieuw te laten stofferen is deze amateurclub alleen ingegaan op het productieproces van de stof en niet op mijn verzoek

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als u zoveel experts hebt ,waarom stelt u dan deze vraag hier. U heeft een fout gemaakt om niet om een groter staal te vragen of te kijken in de winkel of deze stof op een andere stoel is gemaakt. als u de geschillen com, inschakelt komt altijd een expert kijken . U kunt naar de rechter gaan , maar die kan niets aan deze uitspraak doen, hooguit de zaak terug verwijzen naar de geschillen commissie om nogmaals de zaak te onderzoeken.

Ansanon

Ongelezen bericht door Ansanon »

In reactie op dhr/mw Gosewijn: het gedeelte van zoveel experts was sarcastisch bedoeld. Hoe kan een overeenkomst tot stand komen met een professionele partij als Sanders die bekend moet zijn met hun stoffen en andere materialen zonder dat dat zij daarover de klant duidelijk informeren? Dan zou ik als consument bij het aangaan van een overeenkomst elke keer een expert dienen in te schakelen was mijn opmerking, maar welke consument heeft daar de beschikking over (laat staan de kosten daarvoor wil en kan maken)? De wetgever heeft juist ons als consument willen beschermen door voorwaarden te stellen aan professionele partijen bij het aangaan van een overeenkomst met een niet-professionele partij die geen bedrijf uitoefent.

Over het stuk van het verzoek tot herstofferen kan ik korter zijn: het verzoek was herstofferen met een gegarandeerde stof (in overleg) welke geen verkleuring tot gevolg kan hebben. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan door een extern bedrijf laten herstofferen op kosten van Sanders Meubelstad.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zijn het misschien Show modellen uit etalage of vlak bij het raam stonden?

En ook een nieuwe rol stof is mogelijk, fabrieken pakken nadat deze op is de volgende uit soms ander verf bad.
De zitting en rug kan bij een stoel ook van een andere rol stof komen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

stofzuigertje schreef:Zijn het misschien Show modellen uit etalage of vlak bij het raam stonden?

En ook een nieuwe rol stof is mogelijk, fabrieken pakken nadat deze op is de volgende uit soms ander verf bad.
De zitting en rug kan bij een stoel ook van een andere rol stof komen.
Of de vleug is niet dezelfde kant op gestoffeert.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Het zal waarschijnlijk shading zijn. Dan neem je iets kleurverschil waar door een andere lichtinval. Is een normaal verschijnsel en daar valt niet veel aan te doen. Dat woord is vast gebruikt in het rapport maar wordt hier doelbewust niet gebruikt.

Dat ts de geschillencommissie als een stelletje amateurs neerzet zegt meer over ts dan over de commissie.
Ts is gewoon een slechte verliezer.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Dan maar afwachten wat de advocaat en de rechter doen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Ansanon schreef: Momenteel heb ik de zaak voorgelegd aan mijn jurist die bezig is hiervoor een zaak aan te spannen bij de rechter.
En wat doet u dan hier met dat semi-intelligent klinkende gebrabbel? "voor de overeenkomst gesloten beschikbare informatie"??? Een "informatieplicht" over een staal stof die u zelf uitgekozen heeft? "de partij die de informatieplicht schendt, dient het risico te dragen voor het verkeerd of anders interpreteren van de voorwaarden"??

Allemaal gebrabbel en interessantdoenerij. Beperk u tot uw klacht en de feiten en geeft simpel aan waar het volgens u fout is gegaan. Als de Geschillencommissie Wonen uw klacht al heeft afgewezen is deze het klaarblijkelijk met de verkoper eens.

Succes bij de rechter!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Een "informatieplicht" over een staal stof die u zelf uitgekozen heeft? "de partij die de informatieplicht schendt, dient het risico te dragen voor het verkeerd of anders interpreteren van de voorwaarden"??
Dat lijkt me niet helemaal een holle frase. Verkoper had kunnen (en behoren?) te waarschuwen voor mogelijk kleurverschil. Ik heb genoeg meubelboekjes doorgebaderd die vol stonden met "materiaal is natuurproduct, hierdoor zijn kleurverschillen, zelfs binnen eenzelfde meubel, niet uit te sluiten."

Dan weet je als klant tenminste waar je aan toe bent.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:Dat lijkt me niet helemaal een holle frase. Verkoper had kunnen (en behoren?) te waarschuwen voor mogelijk kleurverschil. Ik heb genoeg meubelboekjes doorgebaderd die vol stonden met "materiaal is natuurproduct, hierdoor zijn kleurverschillen, zelfs binnen eenzelfde meubel, niet uit te sluiten."

Dan weet je als klant tenminste waar je aan toe bent.
Wil niet zeggen dat dat hier niet het geval was. Uit ervaring kan ik zeggen dat veel mensen niet de moeite nemen om informatie te lezen over een artikel dat zij van plan zijn om aan te schaffen. Mogelijk of zelfs waarschijnlijk heeft dat wel in het stalenboek gestaan, maar heeft TS die info over het hoofd gezien.

16again

Moet je dan als klant het stalenboek compleet uitpluizen?
Verkoper dient die informatie te verstrekken, en kan dit soort discussies achteraf voorkomen, door iets als "kleurschakering besproken" op opdracht te vermelden.
Laatst gewijzigd door 16again op 11 jan 2018 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Hier heeft de geschillencommissie zich al over gebogen. En er over geoordeeld.

newmikey

16again schreef:Moet je dan als klant het stalenboek compleet uitpluizen?
Verkoper dient die informative te verstrekken, en kan dit sort discussies achteraf voorkomen, door iets als "kleurschakering besproken" op opdracht te vermelden.
Compleet uitpluizen lijkt mij nu ook weer overdreven. Maar net als dat je als consument dient te weten dat leer kan plooien en verweren, hout kan splinteren en RVS op den duur dof kan worden, kan je en moet je op de hoogte ijn van het feit dat stoffen een vleug hebben en er onder bepaald licht anders uit kunnen zien.

Hoe groot moet zo'n opdrachtvel zijn om alles wat besproken is te noteren? Waarna we vervolgens hier welles/nietes discussies krijgen of dit wel echt is besproken. Zullen we maar bij elk verkoopgesprek audio opnamen maken met een verborgen microfoon dan? We lijken tegenwoordig te denken dat je letterlijk elke eventualiteit kunt afdekken door een procesmatige aanpak en vastlegging. Dat leidt tot niets. In dit geval is er mogelijk een verkeerd verwachtingspatroon bij de klant, gezien het feit dat ook de Geschillencommisie al een oordeel heeft uitgesproken.

We hebben een beoordelingsmogelijk (Geschillencommissie) ingebouwd dus wat zou "kleurschakering besproken" op de opdracht dan nog toevoegen?

16again

newmikey schreef:We hebben een beoordelingsmogelijk (Geschillencommissie) ingebouwd dus wat zou "kleurschakering besproken" op de opdracht dan nog toevoegen?
Dan behoort de klant duidelijk te zijn dat kleurverschil kan optreden, hierdoor heeft klant een andere verwachting, en dat is een belangrijk punt mbt conformiteitseis.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

Sanders gaf blijkbaar 'vrij stellig aan' dat de verkleuring hoort bij de stof. Heeft u na de geschillencommissie dat inzicht ook gekregen, of niet?
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat u bij het vaststellen van verkleuringen verhaal probeert te halen, juist omdat u in de winkel een andere indruk heeft opgedaan. Opvallend trouwens hoeveel beantwoorders hier denken te weten waaraan die verkleuring ligt, of waarom u daarvan op de hoogte had moeten zijn, terwijl ze niets van de stoelen afweten.
Mogelijk helpt het u te verdiepen in de stofkenmerken als u er een zaak van zou willen maken.

newmikey

10 seconden googelen levert het volgende op:

Typische eigenschappen van meubelstoffen
Typische meubelstofeigenschappen zijn sterk afhankelijk van het type garen, de stofconstructie en de eventuele nabehandeling. Er zijn echter een drietal natuurlijke eigenschappen die voorkomen bij de meeste stoffen namelijk:
shading, plooivorming en pilling.

Shading
Met shading wordt het ontstaan van verkleuring in de stof bedoeld. Op de betreffende plaatsen liggen de polen niet overal in dezelfde richting. Afhankelijk van waar je naar het stof kijkt, lijkt de stof donkerder van kleur. Shading heeft niets met verkleuring te maken. Het is een optisch effect in de stof. Shading wordt internationaal door de meubelbranche niet als fabricagefout gezien.

Plooivorming
Een nieuwe stoffen bank of fauteuil is in het begin nog strak in model. Het moet als het ware (net als bij nieuwe leren schoenen) worden ‘ingelopen’. Door gebruik ontstaat er plooivorming. Dit ontstaat vanuit de natuurlijke rek die in de stof aanwezig is. De vulling en vering passen zich aan en lopen ca. 10% in stramheid terug om uiteindelijk op ongeveer 85% van de nieuwwaarde constant te blijven.

Pilling
Zogenaamde pilling wordt veroorzaakt door losse vezeltjes die door draaiende beweging gaan vilten of klitten. Het is een verschijnsel dat op den duur verdwijnt. Met een pluizenkam wordt over het algemeen een goed resultaat geboekt. Als een lus is stukgetrokken, trek deze dan nooit uit, maar werk deze naar de achterzijde van de stof.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

je kunt geen oordeel geven als je niet weet welke stofsoort er op zit.

Kleurverschillen mag niet in een stof voorkomen. In elk stalenboek zit een omschrijving over de kwaliteit van de stof .

Ik heb het idee dat het een microvezel stof is , als je die aanraakt krijg je vlekken. wrijf er met de hand over of zachte stoffer en het is weg

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

gosewijn schreef:Ik heb het idee dat het een microvezel stof is , als je die aanraakt krijg je vlekken. wrijf er met de hand over of zachte stoffer en het is weg
als dat zo zou zijn dan zou TS echt uit een ei komen, en dan had de verkoper dit, na het horen van de klacht, vast wel even uitgelegd. Dit lijkt me dus hoogst onwaarschijnlijk

Gesloten