LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtaantasters

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
basamersfoort

Houtaantasters

Ongelezen bericht door basamersfoort »

Hallo,

Afgelopen week een bouwtechnisch rapport laten uitvoeren, daaruit is gebleken dat er Houtaantasters in de woning aanwezig waren. Nu heeft het bureau er ook een bedrag bijgezet wat de kosten zouden zijn als wij dit laten verhelpen. Dit bedrag was 359 euro. Nu ben ik benieuwd hoe zij aan het bedrag zijn gekomen??
Heeft iemand ook tips tav dit probleem? Daarnaast wil ik natuurlijk erachter komen wat voor een soort houtaantasters er in de woning aanwezig zijn. Mag ik zomaar in de woning om dit te testen en moet de verkopende partij hiermee akkoord gaan?

Ik heb het stukje uit het rapport bijgevoegd zodat jullie dit ook kunnen lezen. Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie en ik hoop dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen.

Houten vloeren: houtaantasters
Er zijn sporen gevonden van houtaantastende insecten in het vloerbeschot of de vloerbalken en -constructies. Ten tijde van het onderzoek lijken deze actief. Andere mogelijk aanwezige houtaantasters zijn: schimmels, boktor, bruinrot en dergelijke. In verband hiermee adviseren we u een uitgebreid en nader onderzoek te laten uitvoeren. Hierbij kan dan balk voor balk worden geïnspecteerd en de exacte omvang van het gebrek worden bepaald.
€ 359,00Directkosten - Termijnkosten - Verbeterkosten
Enkele houtaantasters zoals bruinrot of boktor zijn zeer moeilijk visueel waar te nemen. Om deze te traceren of te herkennen moet er al bijna een destructief onderzoek (een onderzoek waarbij onderdelen weggehaald, opengemaakt of beschadigd moeten worden om de diagnose te kunnen stellen). Uiteraard heeft de inspecteur hiernaar gekeken en is er, tenzij anders vermeld, geen directe aanleiding om hier ongerust over te zijn. Deze inspectie is heel nadrukkelijk visueel. Bij nader onderzoek waarbij balk voor balk wordt ‘afgeklopt’ kan alsnog blijken dat een aantasting in meer of mindere mate aanwezig is

crazyme

Re: Houtaantasters

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoewel niet duidelijk beschreven neem ik aan dat het een aankoop van een bestaande woning betreft.

Wanneer er boktor in de constructie zit lijkt mij dit een hele goede reden om de koop af te blazen. Ik zou de verkopende partij vragen om het uitgebreide onderzoek te laten uitvoeren op hun kosten.

GJvdZ

Re: Houtaantasters

Ongelezen bericht door GJvdZ »

basamersfoort schreef:Dit bedrag was 359 euro. Nu ben ik benieuwd hoe zij aan het bedrag zijn gekomen??
Je mag hopen dat bouwkundigen die een woning keuren weten wat dit soort zaken kosten. Lijkt me elementaire vakkennis.

Gesloten