LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hybride warmtepomp met koeling ervaringen?
Hybride warmtepomp met koeling ervaringen?
We zijn al enige tijd aan het kijken naar de opties om het tijdens de zomer koeler te krijgen in huis. Vooral op de slaapkamers. Een optie zo zijn een airco te hangen op de overloop. Maar dan is het probleem beneden nog niet opgelost en dat zal een aanzienlijke verhoging van de energierekening tot gevolg hebben. Nu zie ik dat er ook hybride warmtepompen zijn die de mogelijkheid hebben om te koelen en daar zit momenteel ook een aanzienlijke subsidie op. We hebben in heel ons huis zowel beneden en boven vloerverwarming liggen. We hebben geen radiatoren of andere verwarming. Mijn ketel +/-10 jaar oud (Nefit) in combinatie met een zonneboiler. En dit werkt al 10 jaar naar tevredenheid. In de komende jaren wil ik ook gaan investeren in zonnepanelen. Mijn dak is goed georiënteerd voor zonnepanelen. 100% op het zuiden en afmetingen van +/- 7.5 breed en een lengte van +/- 7 meter. De koeling heeft momenteel echter prioriteit. Zoals ik in de diverse brochures lees is een hybride warmtepomp een goede oplossing. Vooral in combinatie met zonnepanelen over een paar jaar. Heeft er iemand ervaring met dit soort systemen?
Re: Hybride warmtepomp met koeling ervaringen?
Ik ken die systemen alleen van nieuwe kantoorpanden en het duurt lang, voordat ze zijn ingeregeld. Bij 1 gebouw in de buurt van Amsterdam CS werkte alles pas in het derde jaar naar tevredenheid.
Hoe zit het met de isolatie van je huis? Combinatie van dak- en gevelisolatie geeft vaak hetzelfde resultaat: in de zomer blijft het binnen koel, in de winter hoef je nauwelijks een verwarming aan te zetten om het warm te krijgen.
Hoe zit het met de isolatie van je huis? Combinatie van dak- en gevelisolatie geeft vaak hetzelfde resultaat: in de zomer blijft het binnen koel, in de winter hoef je nauwelijks een verwarming aan te zetten om het warm te krijgen.
Google eens op "huis warmtepomp klaarmaken" u krijgt dan verschillende resultaten waar met wat gegevens van de woning er uitkomt welke warmtepomp in uw situatie het beste is dit heb ik zelf ook pas geleden gedaan.
Wij hebben een hybride warmtepomp die ook kan koelen. Om koud water door de vloer te laten lopen, moeten we bij de ketel een schakelaar omzetten van verwarmingsstand naar koelstand. Mogelijk moet je ook de thermostaten in je huis veranderen. immers je moet nu de thermostaat lager instellen dan de werkelijke temperatuur en de thermostaat moet dan wel een signaal naar de hybride ketel kunnen geven dat die daadwerkelijk moet gaan koelen. Vervolgens stroomt er koud water door de vloer. En dat merk je, zeker als je met blote voeten door het huis loopt. Het koelen kost wel veel energie. Evenals het verwarmen met zo'n hybride systeem. Je dak vol leggen met zonnepanelen is zeker aan te raden.
Voorheen verbruikten we ca. 3400 m3 gas en nu ca. 1400 m3. En voorheen verbruikten wij ca. 4800 kWh per jaar tegen nu 8500, waarvan 1500 door de zonnepanelen rechtstreeks verbruikt worden en 7000 kWh van het net wordt afgenomen. ook leveren we 7000 kWh terug aan het net. Dus netto betalen we over 0 kWh, maar dat gaat straks veranderen als je niet meer volledig mag salderen. Dat wordt dan bijbetalen. We moeten dan nl. gaan betalen over de 7000 kWh die we afnemen en dat zal meer zijn (alleen al door de belastingen die erop zitten) dan we terugkrijgen voor de teruggeleverde 7000 kWh. Kortom, je kunt ermee koelen, het vergt een aardige investering (hybride systeem, zonnepanelen, thermostaten en mogelijk een 3-fasen-aansluiting in de meterkast) die je pas op de lange termijn zult terug verdienen.
Voorheen verbruikten we ca. 3400 m3 gas en nu ca. 1400 m3. En voorheen verbruikten wij ca. 4800 kWh per jaar tegen nu 8500, waarvan 1500 door de zonnepanelen rechtstreeks verbruikt worden en 7000 kWh van het net wordt afgenomen. ook leveren we 7000 kWh terug aan het net. Dus netto betalen we over 0 kWh, maar dat gaat straks veranderen als je niet meer volledig mag salderen. Dat wordt dan bijbetalen. We moeten dan nl. gaan betalen over de 7000 kWh die we afnemen en dat zal meer zijn (alleen al door de belastingen die erop zitten) dan we terugkrijgen voor de teruggeleverde 7000 kWh. Kortom, je kunt ermee koelen, het vergt een aardige investering (hybride systeem, zonnepanelen, thermostaten en mogelijk een 3-fasen-aansluiting in de meterkast) die je pas op de lange termijn zult terug verdienen.
Maar de vraag is dan: hoe effectief is het koelen? Hoeveel energie kost het om de woning een graad lager te krijgen. Hoe efficiënt is het systeem?
3400 M3 gas is echt een flinke bak.. die heb je terug gebracht naar 1400 maar dat is ons jaarverbruik zo'n beetje..
3000 kWh extra vind ik ook niet echt schokkend.
3400 M3 gas is echt een flinke bak.. die heb je terug gebracht naar 1400 maar dat is ons jaarverbruik zo'n beetje..
3000 kWh extra vind ik ook niet echt schokkend.
-
Je 'ruilt' dus 2000m3 gas van ca €0,70/m3 tegen 3700kWh van ca €0,20/kWh. In geld zou dat €660 aan besparing opleveren.Zwartkate schreef: ↑16 aug 2020 12:31Wij hebben een hybride warmtepomp die ook kan koelen. Om koud water door de vloer te laten lopen, moeten we bij de ketel een schakelaar omzetten van verwarmingsstand naar koelstand. Mogelijk moet je ook de thermostaten in je huis veranderen. immers je moet nu de thermostaat lager instellen dan de werkelijke temperatuur en de thermostaat moet dan wel een signaal naar de hybride ketel kunnen geven dat die daadwerkelijk moet gaan koelen. Vervolgens stroomt er koud water door de vloer. En dat merk je, zeker als je met blote voeten door het huis loopt. Het koelen kost wel veel energie. Evenals het verwarmen met zo'n hybride systeem. Je dak vol leggen met zonnepanelen is zeker aan te raden.
Ik rekende zonder saldeertarief voor de zonnestroom, dat levert nu voorlopig nog €300 extra op.
Kwam me in eerste instantie ongeloofwaardig over, dus even wat verder rekenen.
Een hele goeie warmtepomp kan een COP van 4 hebben, dus 3700kWh stroom levert dan 14800kWh warmte.
Delen we dit door 2000m3, dan is dat 7,4kWh/m3.
Vuistregel voor gas is: 1m3 levert 10kWh, maar daar moeten nog wat schoorsteenverliezen van af.
Het lijkt me dat een deel van het extra stroomverbruik ook in de verworven koelmogelijkheid is gaan ziitten.
Energetisch lijkt het verhaal van Zwartkate toch wel te kunnen kloppen.
Natuurlijk staat tegenover de energieruilwinst wel een flinke investering in apparatuur...
Ook wel opvallend: afschaffen saldering zonnestroom verlaagt de winst niet eens zo heel veel.
Nog iets: in België willen ze het piekstroomverbruik extra gaan belasten. Als dat trend wordt lijkt me dat nadelig voor de warmtepompeconomie.