LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inmeting perceel

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Kippie1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2012 23:28

Inmeting perceel

Ongelezen bericht door Kippie1985 »

Hallo,

Enige tijd geleden is het perceel van onze nieuwbouwwoning door het kadaster ingemeten.
Nu blijkt dat het kadaster, per ongeluk, een stuk gemeente grond erbij heeft gerekend wat niet van ons hoort te zijn.
Dit komt neer op een woz waarde verhoging van 25000 euro.

Nu vraag ik mij af wat we hiermee kunnen / moeten doen ?!

Melding maken bij het kadaster en gewoon aangeven dat dit fout is gegaan?
Of is dit niet slim en hebben we bijv. de mogelijkheid om de gemeente dit stuk grond terug te laten 'kopen'?
Het is tenslotte nu als ons perceel aangemeten.

Ik hoop van iemand te horen.

Vriendelijke groeten,

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door nevermind »

Kippie1985 schreef:Hallo,

Enige tijd geleden is het perceel van onze nieuwbouwwoning door het kadaster ingemeten.
Nu blijkt dat het kadaster, per ongeluk, een stuk gemeente grond erbij heeft gerekend wat niet van ons hoort te zijn.
Dit komt neer op een woz waarde verhoging van 25000 euro.

Nu vraag ik mij af wat we hiermee kunnen / moeten doen ?!

Melding maken bij het kadaster en gewoon aangeven dat dit fout is gegaan?
Of is dit niet slim en hebben we bijv. de mogelijkheid om de gemeente dit stuk grond terug te laten 'kopen'?
Het is tenslotte nu als ons perceel aangemeten.


Ik hoop van iemand te horen.

Vriendelijke groeten,



Dus jullie hebben ook zwart op wit, dat jullie voor deze M2 betaald hebben?

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door witte angora »

Reken jezelf maar niet rijk... de gegevens zoals het hoort te zijn zijn heus wel ergens opgeslagen. Dat het kadaster fouten maakt is bekend, en hier trappen ze heus niet in. Het beste zou je kunnen proberen de boel te laten herstellen zoals het moet zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door sjohie »

Hoe komt u precies aan die 25.000 euro extra WOZ waarde op basis van het stukje extra grond? Zijn die extra m²'s dan bij het huis getrokken mbv een afscheiding oid? WOZ waarden worden namelijk niet strikt bepaald op basis van het aantal m² van een perceel, anders zou elke appartementbewoner zich een kriek lachen volgens mij. :wink:

Kippie1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2012 23:28

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door Kippie1985 »

Nee, we hebben hier niet voor betaald uiteraard maar die m2 staan nu wel op onze naam door een fout van het kadaster. Bij de gemeente is deze fout toevallig ontdekt en de woz waarde daar is al 25000euro hoger na deze inmeting. Dit heb ik nagevraagd dus zal dan wel kloppen.

Ik ga er ook niet vanuit dat we hier daadwerkelijk geld voor krijgen aangezien iedereen met goed verstand natuurlijk weet dat die grond simpelweg niet van ons is. Ik bedoel mijn vraag ook meer juridisch gezien aangezien die grond nu wel echt op onze naam staat...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door nevermind »

Een tegenvraag.
Wat had je gedaan, als het kadaster te weinig aan grondoppervlakte had aangegeven, en een stukje van jouw grond nog aan de gemeente toebehoorde?

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door electomonteur »

waarschijnlijk word de op vervlakte van de tuin of wat dan ook door een waarde betaler per m2 getrokken voor de waarde bepaling
en daar door kan het dus zijn dat dat stuk grond een kwart ton zou kunenn op brengen

maar als de gemeente op de hoogte is zou ik het lekker via de gemeente late corrigeren en ook de woz waarde mee laten corrigeren

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door nevermind »

electomonteur schreef:waarschijnlijk word de op vervlakte van de tuin of wat dan ook door een waarde betaler per m2 getrokken voor de waarde bepaling
en daar door kan het dus zijn dat dat stuk grond een kwart ton zou kunenn op brengen

maar als de gemeente op de hoogte is zou ik het lekker via de gemeente late corrigeren en ook de woz waarde mee laten corrigeren
Brrrr, zou je dat eens kunnen vertalen?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Kippie1985 schreef:Nee, we hebben hier niet voor betaald uiteraard maar die m2 staan nu wel op onze naam door een fout van het kadaster. Bij de gemeente is deze fout toevallig ontdekt en de woz waarde daar is al 25000euro hoger na deze inmeting. Dit heb ik nagevraagd dus zal dan wel kloppen.

Ik ga er ook niet vanuit dat we hier daadwerkelijk geld voor krijgen aangezien iedereen met goed verstand natuurlijk weet dat die grond simpelweg niet van ons is. Ik bedoel mijn vraag ook meer juridisch gezien aangezien die grond nu wel echt op onze naam staat...
Zoiets kan na verloop van jaren wel verjaren maar dat duurt nog even en dan kan het wel van u worden.
Als het een kleiner stukje gemeentegroen is wat blijkbaar aan uw perceel vastligt is het best het overwegen waard dit toe te voegen aan het perceel. Dan hoeft de gemeente het ook niet te onderhouden en heeft u geen overlast van dat stukje dat niet al te best onderhouden wordt.

Een hogere woz heeft nadelen, hoger EWF, hogere gemeentelijke en waterschapsbelastingen.
De hogere woz kan ook voordelen hebben. Het kan zijn dat u daardoor een andere verhouding heeft tussen hypotheek en woningwaarde. Mogelijk zit er in uw hypotheek een risico opslag ingebakken die er mischien wel eens vanaf zou kunnen door die hogere woz. De besparing hieraan zou voordeliger kunnen zijn dan de extra kosten van de hogere woz.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inmeting perceel

Ongelezen bericht door nevermind »

Zoiets kan na verloop van jaren wel verjaren maar dat duurt nog even en dan kan het wel van u worden.
Dat klopt, maar dan moet je nog wel een paar jaren wachten.
Trouwens, als je in tussentijd gaat verkopen, komt er wel dan wel een probleem op jouw af, want het klopt van geen meter.
Helaas geeft TS geen antwoord op mijn vraag.

De verjaringstermijn om je grond terug te vorderen, verloopt namelijk na 20 jaar

Gesloten