LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kapotte verwarming (warmtepomp)

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Veerleve

kapotte verwarming (warmtepomp)

Ongelezen bericht door Veerleve »

Sinds 19 december is onze warmtepompmodule kapot. Het bedrijf waar wij een onderhoudscontract mee hebben is binnen 24u langs geweest maar durfde reparatie niet aan waardoor zij contact gezocht hebben met de leverancier. Deze is dinsdag de 23e langs geweest om tot de conclusie te komen dat onze pomp vervangen dient te worden. Een paar uur later kregen wij per mail een offerte van meer dan 1500,-. Monteur geeft aan dat we de verwarming op noodbedrijf moeten zetten zodat we toch tijdelijk kunnen verwarmen.
Onze verbazing uitgesproken per mail, maar geen reactie op gekregen, wel van het onderhoudsbedrijf met de mededeling voorzichtig te zijn met het noodbedrijf omdat dit al snel 500,- per week extra aan energie kosten kan betekenen. Uiteindelijk blijkt de leverancier zijn jaarlijkse sluiting te hebben tot 5 januari. Dus wij douchen al 2 weken bij de buren en ons huis is nu rond de 17 graden. Vandaag contact gehad met de leverancier om akkoord te geven op de offerte en wat blijk...Ze hebben het druk dus deze week worden wij nog niet geholpen.
Mag een leverancier van warmtepompen een gezin meer dan 3 weken in de koude laten zitten?

kokka

Re: kapotte verwarming (warmtepomp)

Ongelezen bericht door kokka »

waarom zou dat niet mogen?
het wordt een ander verhaal als het om een defect zou gaan dat binnen de garantie valt.
dan hebben ze de wettelijke plicht om je binnen redelijke termijn en met zo min mogelijk "last" te helpen.
ze kunnen er nu zelfs voor kiezen om je helemaal niet te helpen.
ik zie even niet waarom je op noodbedrijf in eens voor 500 euro per week extra zou gaan stoken?
de electrische naverwarmer gaat dan de taak van de compressor overnemen ( het verwarmen van het water dus)
500 euro zou neerkomen op een constant opgenomen vermogen van 12KW dat lijkt me nogal overdreven.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik kan u niet goed volgen. U geeft aan dat u op 5 januari akkoord geeft op een offerte van 23 december jl. Hoe kunt u dan verwachten al voor 5 januari geholpen te worden? En waarom is het vreemd dat u een aantal dagen moeten wachten na het akkoord geven op een offerte? Als u eerder akkoord had gegeven, was u wellicht sneller aan de beurt geweest.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Veerleve schreef:Het bedrijf waar wij een onderhoudscontract mee hebben is binnen 24u langs geweest maar durfde reparatie niet aan waardoor zij contact gezocht hebben met de leverancier. .......Mag een leverancier van warmtepompen een gezin meer dan 3 weken in de koude laten zitten?
kokka schreef:waarom zou dat niet mogen?
Valt het bedrijf waar je het onderhoudscontract mee hebt niet eerder iets te verwijten?
Zij kunnen dit niet zelf fixen, hebben blijkbaar geen eigen voorraad, en moeten zelf leverancier inschakelen, en kunnen nergens terecht als leverancier met vakantie is.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Veerleve schreef:Sinds 19 december is onze warmtepompmodule kapot. Het bedrijf waar wij een onderhoudscontract mee hebben is binnen 24u langs geweest maar durfde reparatie niet aan waardoor zij contact gezocht hebben met de leverancier. Deze is dinsdag de 23e langs geweest om tot de conclusie te komen dat onze pomp vervangen dient te worden. Een paar uur later kregen wij per mail een offerte van meer dan 1500,-. Monteur geeft aan dat we de verwarming op noodbedrijf moeten zetten zodat we toch tijdelijk kunnen verwarmen.
Onze verbazing uitgesproken per mail, maar geen reactie op gekregen, wel van het onderhoudsbedrijf met de mededeling voorzichtig te zijn met het noodbedrijf omdat dit al snel 500,- per week extra aan energie kosten kan betekenen. Uiteindelijk blijkt de leverancier zijn jaarlijkse sluiting te hebben tot 5 januari. Dus wij douchen al 2 weken bij de buren en ons huis is nu rond de 17 graden. Vandaag contact gehad met de leverancier om akkoord te geven op de offerte en wat blijk...Ze hebben het druk dus deze week worden wij nog niet geholpen.
Mag een leverancier van warmtepompen een gezin meer dan 3 weken in de koude laten zitten?
Bedenk wel dat warmtepompen bij particulieren relatief zeldzaam zijn, wat ook zijn weerslag heeft op de voorraad van onderdelen bij de diverse partijen in een keten. Zie het zo, nieuwe banden voor een Volkswagen golf trek je zo bij de kwikfit van het schap als het moet, voor een Ferrari is dat een ander verhaal. Beiden zijn weliswaar auto's en worden door consumenten gebruikt, maar toch.

Voeg dan nog de feestdagen (en lange weekenden voor veel medewerkers, want ze vielen zo mooi dit jaar) toe aan de mix, en je pas recente ok op de offerte, en dan sta je waar je nu staat. Erg vervelend, maar het lijkt me niet dat een van de bedrijven echt verwijtbaar langzaam handelt in dit verhaal.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedenk wel dat warmtepompen bij particulieren relatief zeldzaam zijn, wat ook zijn weerslag heeft op de voorraad van onderdelen bij de diverse partijen in een keten.
Het onderhoudsbedrijf weet van tevoren dat er een warmtepomp installatie is. Als ze geen (fatsoenlijke) reparaties daarop kunnen verrichten, dan moeten ze geen contact aanbieden dat dat wel pretendeert.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

kweenie schreef:
Bedenk wel dat warmtepompen bij particulieren relatief zeldzaam zijn, wat ook zijn weerslag heeft op de voorraad van onderdelen bij de diverse partijen in een keten.
Het onderhoudsbedrijf weet van tevoren dat er een warmtepomp installatie is. Als ze geen (fatsoenlijke) reparaties daarop kunnen verrichten, dan moeten ze geen contact aanbieden dat dat wel pretendeert.
daarentegen kan je ook niet van elk onderhoudsbedrijfje verwachten dat ze elk type pomp op voorraad hebben voor het geval er eens ergens eentje de geest geeft.
het is heel vervelend voor TS, maar of er iemand te verwijten is betwijfel ik.

Emlichheimer

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

pawarana copy schreef: Jij zit ook op elk topic te bashen, typisch een form van azijnzeiken
Wie zit hier nou elk topic te bashen, en dus typisch een vorm van azijnzeiken? :lol: :lol: :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, ze zullen niet iedere pomp op voorraad hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat die zaken wel ergens bij bijvoorbeeld een groothandel of importeur te verkrijgen zijn.

ik vraag me daarom ook af wie in dit verhaal de 'leverancier ' is. Gaat het hier om het bedrijf dat de pomp heeft geïnstalleerd of om de fabrikant /installateur? Het lijkt een beetje of het gaat om de installateur. Dan zou ik denken, kijk nog even verder naar een bedrijf dat de boel sneller kan regelen.

Ik denk trouwens dat het extra verbruik eerder 500 kwh zal zijn dan 500 euro. Anders zou je wel heel veel warmte verbruiken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
Ben ik met je eens, echter gaat het hier ultimo om het plaatsen van een compleet nieuwe ter vervanging, en niet meer om reparatie (met wat onderdelen). En dan zou TS eigenlijk de tijd die hij zelf genomen heeft om te beslissen over de gedane offerte, en dus vervanging van die pomp, af moeten trekken van die genoemde drie weken. Immers, die offerte is gedaan op de 23e, nadat de monteur had geconstateerd dat reparatie niet kon, en pas op 5 januari heeft hij die offerte omgezet in een daadwerkelijke opdracht.

3 weken is lang, en klinkt zo op zich zelf erg als periode om zonder warm water en CV te zitten, maar ik vind dat TS wel wat afwachtend is geweest. Ik bedoel, verwachten dat je zo de dag voor kerst met een enkel mailtje een offerte kan bevestigen is ook wel wat tam, zeker als je in de kou zit. Dan zou ik toch direct in de telefoon klimmen, email is dan toch wat te vrijblijvend, zoals nu blijkt.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Al zou een van de bedrijven al iets te verwijten zou zijn (naar mijn mening niet), dan had de vraagsteller het bedrijf in gebreke moeten stellen en moeten sommeren alsnog per omgaande het probleem op te lossen. Nu dat niet is gedaan door de vraagsteller staat hij met lege handen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef: En dan zou TS eigenlijk de tijd die hij zelf genomen heeft om te beslissen over de gedane offerte, en dus vervanging van die pomp, af moeten trekken van die genoemde drie weken. Immers, die offerte is gedaan op de 23e, nadat de monteur had geconstateerd dat reparatie niet kon, en pas op 5 januari heeft hij die offerte omgezet in een daadwerkelijke opdracht.
Heeft TS zo lang getwijfeld over offerte, of heeft TS gewacht tot het bedrijf weer benaderbaar was?

Gesloten