LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kleiner wonen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
wimschook
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2007 15:18

kleiner wonen

Ongelezen bericht door wimschook »

Ik ben ervan overtuigd dat er meer mensen zijn als ik die best uit hun eengezinswong willen en wat kleiner en tegelijk gelijkvloers willen wonen, maar die toch wat problemen hebben met een, wat ze tegenwoordig een appartementengebouw noemen (een flat dus). ik pleit dus eigenlijk voor de bouw van meer 'bungalows' die niet meteen zo enorm groot hoeven te zijn, maar bijvoorbeeld met een ruime woon-/eetkamer en 2 of eventueel 3 kamertjes om te slapen, te werken en die als logeerkamer voor de kleinkinderen dienst kunnen doen. een kleine tuin is ook een wens.
In Zoetermeer (en waarschijnlijk ook in andere plaatsen) vind je dit soort woningen niet of nauwelijks. is dit een idee voor een projectontwikkelaar of is dat misschien gewoon veel te duur?

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door witte angora »

In West-Brabant gaan er stemmen op (in 5 gemeenten) om de komende jaren alleen nog maar seniorenwoningen te bouwen. Dit met het oog op de komende vergrijzing.

Ik woon al een tijdje gelijkvloers, en ik moet je zeggen: heerlijk. Ik zou niet anders meer willen. Dus van mij mag het, een hele partij bungalows voor 55-plussers die uit de kinderen zijn.

Probleem in de Randstad zijn natuurlijk de grondprijzen, daardoor worden bungalows voor de lagere inkomens onbetaalbaar. Maar wat is er mis met de huidige generatie appartementsgebouwen, zeker als er flinke balkons bij zitten? Niet iedereen heeft nog behoefte aan een tuin.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Klopt, de meeste 55+ers willen volgens mij geen eens een tuin.
Mijn moeder ging verhuizen omdat zij eindelijk na jaren wachten een gelijkvloerse woning kreeg op de begane grond van een appartementengebouw zonder lift.
Zij blij, krijgt ze de sleutel, blijkt er een tuin van 11x6 bij te zitten!
Terwijl een gebouw verder een identiek complex een tuin had van max. 4x6!
Hier had ze zich ook op ingesteld, oké het is geen specifiek seniorencomplex waar ze woont, maar wie verwacht er nu zo'n absurde tuin bij een flatje?
Tuin is verdorie groter dan de halve flat zelf!
Stond het onkruid nog 2 meter hoog ook, maar er werd niks aan gedaan, dit moest ze zelf maar regelen.
Geen schutting, enkel gras met onkruid.
Maar goed, dat is uiteindelijk voor een flinke duit geregeld.
Ik denk dat bij seniorenwoningen (flats) geen achterlijk grote tuinen moeten zitten.
De meeste mensen gaan immers verhuizen omdat ze ouder worden en dingen gaan mankeren.
Een megatuin onderhouden is dan zwaar.
Bij een bungalow zou dit volgens mij ook zo moeten zijn en dan is een mooie, aangepaste (senioren)flat met een lift op de plek waar normaal 15 bungalows zouden kunnen staan veel praktischer.
Maar vergeet ook de jongere mensen met een beperking niet, die moeten ook ergens wonen.
Dan is zo'n goed aangepaste flat bouwen beter dan allerlei eensgezinswoningen volledig aanpassen.
Op termijn is dat ook veel goedkoper.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar vergeet ook de jongere mensen met een beperking niet, die moeten ook ergens wonen.
Dan is zo'n goed aangepaste flat bouwen beter dan allerlei eensgezinswoningen volledig aanpassen.
Op termijn is dat ook veel goedkoper.
Dat klopt precies wat je zegt.

Ooit heb ik twee gezinnen gekend waarvan één van de partners MS had. Beiden woonden in een eensgezinswoning. Beiden kregen een traplift. Ik heb nog nooit zulke ondingen gezien, als ik eerlijk mag zijn.

Het eerste gezin was al uit de kinderen, de man is inmiddels overleden. Maar wat dat gekost heeft, om de woning aan te passen! Het zou inderdaad veel en veel voordeliger zijn geweest, maar voor de man ook veel praktischer, als ze een ruime gelijkvloerse woning hadden gekregen. Maar die waren er simpelweg niet. Dan had de vrouw daar ook kunnen blijven, nadat de man was overleden. Maar wat moet een gezonde vrouw alleen met een woning met drie verdiepingen, een stuk of 4 slaapkamers en een traplift? :?

Het tweede gezin is inmiddels verhuisd naar een aangepaste woning. Maar ook zij kregen in eerste instantie een peperdure traplift, compleet met aangepast keukenblok en noem maar op.

Is allemaal niet zo erg, maar het kan zo veel makkelijker, praktischer, en goedkoper. Gewoon veel meer gelijkvloerse, levensloopbestendige woningen bouwen. In beginsel voor 55+, maar ook voor jongeren die beperkingen hebben. Zelfs al zitten ze in een rolstoel, dan kunnen ze nog zonder al te veel problemen in de hele woning komen. Zo'n traplift lijkt aardig, maar het is zo onhandig als maar zijn kan.

bonaire
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2010 20:27

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door bonaire »

Wij hebben een bungalowtje van 90m2 met een oppervlakte van 250m2 op de grens van Utrecht en Gelderland. In 2006 helemaal laten opknappen van binnen en van buiten WOZ waarde 300K vandaag kregen we een ouder echtpaar aan de deur die hadden hun villa verkocht voor 550 K willen onze bungalow kopen en bieden 375K.

De vraag naar gelijkvloers wordt steeds groter door de vergrijzing van de mensen die dit jaar met pensioen gaan (1945) mensen willen best nog een tuin hebben mits die onderhoudsvrij is en geen flatje maar woonruimte voor oudjes is schaars.

Goede gok geweest van ons 10 jaar geleden om dit bungalowtje te kopen voor 150 K.

Voor ons de beste investering ooit :D

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

witte angora schreef:(...) Maar wat dat gekost heeft, om de woning aan te passen! Het zou inderdaad veel en veel voordeliger zijn geweest, maar voor de man ook veel praktischer, als ze een ruime gelijkvloerse woning hadden gekregen. Maar die waren er simpelweg niet. Dan had de vrouw daar ook kunnen blijven, nadat de man was overleden. Maar wat moet een gezonde vrouw alleen met een woning met drie verdiepingen, een stuk of 4 slaapkamers en een traplift? :?

Het tweede gezin is inmiddels verhuisd naar een aangepaste woning. Maar ook zij kregen in eerste instantie een peperdure traplift, compleet met aangepast keukenblok en noem maar op.
Wat ik nog erger vind, is dat als de persoon met een beperking dan ooit de huurwoning verlaat, alle aanpassingen er gewoon uitgesloopt worden en weggegooid.
Ze zoeken dus niet altijd naar een ander iemand met een beperking die in die woning kan trekken.
De mening van de woningbouw: vraag maar opnieuw aan bij de Wmo.
Wat denk je dat dat allemaal kost?
Dus meer levensloop/aangepaste flats bouwen, dat scheelt op termijn een berg met geld van heb ik jou daar. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vraag me af waarom je persé een grondgebonden woning zou willen, als je op leeftijd bent en niet meer dan een kleine tuin wilt/moet. Waarbij er ook nog eens grote kans is dat je over een jaar of 5-10 het onderhoud van die kleine tuin ook niet meer wilt of aankunt. Volgens mij zou je daarom veel beter een goed appartement kunnen hebben.

Het lijkt mij dan ook een belangrijke achterliggende vraag waarom mensen zo graag een grondgebonden woning willen, als ze daarbij slechts een onderhoudsvrije, kleine, tuin zouden willen. Dat klinkt meer als een appartement met een groot balkon, zonder bovenburen, dat zich op de begane grond bevindt. Maar waarom dan persé zo'n bungalow in plaats van een normaal appartement met een groot balkon in een appartementencomplex? Volgens mij is er vooral een grote mentale drempel om naar een appartement te gaan, misschien omdat je het gevoel hebt dat een appartement niet helemaal jou eigen huis is? Of vanwege een slecht gevoel of slechte verhalen uit het verleden?

wimschook
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2007 15:18

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door wimschook »

De wens voor een bungalowtje i.p.v. een appartement komt voort uit de negatieve ervaringen van veel mensen over het wonen in een appartementengebouw, met daarbij alle kosten voor en problemen rond de VvE, overlast van medebewoners, etc.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zijn zaken die je bij het kiezen van een appartement kunt bekijken. Net als bij het kiezen van een bungalow is het bij het kiezen van een appartement ook verstandig om je huiswerk te doen.

Er zijn bv. genoeg appartementencomplexen die zich voornamelijk richten op senioren, mensen die waarschijnlijk een vergelijkbare leefstijl hebben en dus waarschijnlijk niet tot veel overlast zullen zorgen. Overigens zul je bij de keuze van een bungalow ook last kunnen hebben van je buren en buurtgenoten. Het is volgens mij dus vooral een gevoelskwestie.

De VVE en de kosten van de VVE zijn ook zaken die je van tevoren kunt bekijken. Een groot deel van de kosten van de VVE bestaat trouwens uit een reservering voor toekomstig onderhoud. Het voelt misschien als weggegooid geld als je elke maand bv. 100 euro voor toekomstig onderhoud aan de VVE moet betalen, veel mensen zullen liever eens in de 4 jaar 5000 euro in eens aan onderhoud voor de eigen woning willen uitgeven. Dan heb je toch meer het gevoel dat je er invloed op hebt.

Maar je moet ook niet vergeten dat je zeker over een aantal jaren, als je nog wat ouder bent, wellicht helemaal geen zin meer hebt in het regelen van onderhoud. Dan zit je volgens mij in een appartement, waar de VVE het belangrijkste onderhoud regelt, toch prettiger dan in een bungalow waar je zelf alles moet regelen.

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Ik woon als gehandicapte in een flat/appartement terwijl ik het meer kan bestempelen als een gestapelde bungalow.

Ik woon wel op de begane grond, heb een balkon van 9m2 en voor me ligt een door de vve onderhouden tuin van nog eens 9 meter diep.

Ik waan me haast nooit gestapeld hiero!

Het voordeel is denk ik wel dat wij in de flat (met 10 app. totaal) een niet opdringerige maar wel goed werkende sociale controle hebben, en onze vve allesbehalve slapend is. Zaken zijn dus goed geregeld, daar word ik enkel gelukkig van!

Bovendien wordt er nogal eens geklaagd (hier niet hoor) over de hoogtes van de bijdrage vve, maar als ik dan kijk, bij elk huis dat je koopt moet je toch geld apart zetten/sparen voor je groot onderhoud?
Vergeten mensen dat of zo?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door G7 »

Ook wij ( 60+ ) hebben ons jaren geleden in laten schrijven voor kleiner en gehuurd wonen. Hebben nu voor het eerst gereageerd op een nieuw te bouwen appartementencomplex met lift en groot balkon, aan een leuke doorlopende weg en en kregen dezelfde week al bericht dat we een appartementje uit mochten zoeken. (soc.huur)

Ook wij hebben er juist voor gekozen om er GEEN tuin bij te willen hebben. Zijn over een half jaar gereed, maar aangezien we nu in een ( mooie ) koop tussenwoning wonen, moeten we zien die eerst te verkopen en hebben alles al in gang gezet.... maar dat valt momenteel tegen. Nog niemand op geweest. :?

Zie het dat leuke appartementje dus al bijna aan mijn neus voorbij gaan, maargoed, we hebben nog even te gaan. Maar ik kan me goed voorstellen dat sommigen juist geen onderhoud meer willen en op zoek gaan/zijn naar een appartementje. Lijkt me heerlijk!!!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

En huren is nog slim ook als oudere of gehandicapte, want dan draai je niet zelf op voor het onderhoud. :wink:

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: kleiner wonen

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Ben ik het niet helemaal mee eens Violet...

Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat ik dit appartement(srecht) gekocht heb in 2002, want ja, ik draai dan binnen wel op voor de onderhoudskosten (buiten wordt geregeld door de VVE), maar dat weegt voor mij niet op tegen de spaarpot (die ik in deze tijd weliswaar wat minder vul, maar wat hopelijk weer aantrekt) waar ik in woon.

Hoewel ik ook wel weer kan begrijpen dat huren voor sommige mensen echt gewoon een betere keuze is dan kopen.

Maar dit wijkt wellicht weer te veel van het oorspronkelijke onderwerp af, kleiner wonen...

Gesloten