LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liander speelt vals bij gasafsluiting

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
snah1954
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2019 18:19

Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door snah1954 »

Liander is bij een aanvraag voor afsluiting van het gas volgens de geschillencommissie gehouden om de consument twee opties aan te bieden:
Optie 1: Het compleet verwijderen van de aansluitleiding (dit is de Liander standaard oplossing)
Optie 2: Het tweezijdig afdoppen van de aansluitleiding (aan de kant van de hoofdleiding en in de meterkast)
Nu valt op dat Liander nalaat om klip-en-klaar optie 2 aan te bieden. Verder valt op dat als je verder spit in de regels dat Liander hogere kosten rekent voor optie 2 dan bij optie 1.
Dit terwijl een kind kan bedenken dat in het merendeel van de gevallen optie 2 veel voordeliger is als de dure optie 1 (sept 2019 € 687,-)
Immers hoeft met geen bestrating te verwijderen, niet de leiding uitgraven, dichtmaken en bestrating terugleggen.

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarom moet van u de gasaansluiting verwijderd worden?

Als de aansluiting u niet in de weg zit en u slechts van de kosten voor vastrecht af wil komen, volstaat het om de Aansluit en Transportovereenkomst en uw energiecontract voor gas op te zeggen. Dit doet u simpelweg door uw energieleverancier een mailtje te sturen met de mededeling dat u het gas contract en bijbehorende ATO wil opzeggen, met inachtneming van de minimale opzegtermijn.

Zie ook:

energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting ... 78083.html

En

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1709785

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kunt u het iets inkorten waar bewijs staat dat je een gasaansluiting kosteloos kan opzeggen. De eerste link geeft 6 pagina's met diverse verouderde links.
In de tweede link staat een zaak die niet lijkt op deze. Daar heeft de netbeheerder op eigen houtje besloten om de aansluiting te laten verwijderen.

Overigens is die uitspraak in de tweede link goed te gebruiken in een hoop andere topics. De gedaagden kregen een rekening voor iets waar ze zelf geen opdracht voor hebben gegeven. Na het ontvangen van de facturen, herinneringen en aanmaningen hebben ze niets ondernomen. Pas bij de dagvaarding is er actie ondernomen. Oftewel, als je meent een onterechte factuur te ontvangen, dan moet je dus altijd zelf aan de bel trekken.

snah1954
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2019 18:19

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door snah1954 »

Ivo.w schreef:
20 sep 2019 22:01
Waarom moet van u de gasaansluiting verwijderd worden?

Als de aansluiting u niet in de weg zit en u slechts van de kosten voor vastrecht af wil komen, volstaat het om de Aansluit en Transportovereenkomst en uw energiecontract voor gas op te zeggen. Dit doet u simpelweg door uw energieleverancier een mailtje te sturen met de mededeling dat u het gas contract en bijbehorende ATO wil opzeggen, met inachtneming van de minimale opzegtermijn.

Zie ook:

energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting ... 78083.html

En

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1709785
Klopt, maar dan gaat het om verzegeling die volgens de huidige regels een jaar mag duren en ook een behoorlijk bedrag kost.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik ben enkele jaren terug overgestapt van Gas&Stroom naar alleen Stroom bij nieuwe aanbieder.

De Stroom werd overgenomen, het gas moest ik bij oude opzeggen, anders bleven die kosten doorlopen door geen andere aanbieder te nemen.

Ik kreeg dreig brieven met het toenmalige iets lagere bedrag, maar als ik spijt kreeg, de kraan dicht gedraaid en niets gedaan.
Er is aangeboden tegen kosten afsluiten en/of verwijderen, maar als ik ooit toch Gas wil, kraan open en aanmelden bij leverancier is dan voldoende.

Nu 3 jaar afrekeningen verder en nog steeds niemand geweest van Liander, nog steeds niets afgedopt door hun, ik heb zelf de binnenleiding afgezaagd en dop gedraaid op 12cm afstand, korter kan ik niet komen....

Na diverse dreig brieven en je moet leverancier kiezen is na 1½ jaar dit gestopt.
Gratis van 't Gas af tot nu toe, en er zijn vele die het ook op deze manier doen.

Liander heeft leverplicht en aansluitplicht nog steeds in deze regio, maar ik geen afname plicht!
Zonder Gas leverancier kan ook niemand de Liander kosten doorberekenen en dat gaat nu al ruim 3 jaren goed!

Er is niets verzegeld maar dat mogen ze wel doen, zelf afgedopt en open draaien zou geen lek moeten geven... niet getest!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zal de laatste zijn die van het gas gaat en het zal ze een hoge afkoopsom kosten.
Maar wie dan leeft die dan zorgt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door tttlocke »

Komkommertijd schreef:
21 sep 2019 10:58
Gratis van 't Gas af tot nu toe....
Tot nu toe.
Ik zie nog wel mogelijkheden voor Liander om u met de kosten te confronteren.

Ik bedoel, u heeft een gasaansluiting, die u niet kwijt wil (voor het geval u spijt krijgt), maar u weigert daarvoor te betalen omdat u op dit moment geen gas wil gebruiken. U zegt alleen uw overeenkomst voor gas op bij de leverancier. Vervolgens zet u de zaag in andermans eigendom.
Dat je van je gasaansluiting af wil, die overeenkomst zou willen opzeggen en dat je daarvoor in ieder geval niet een torenhoog bedrag wil betalen, is begrijpelijk. Maar zoals u het doet, kan niet de bedoeling zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door olaf79 »

tttlocke schreef:
21 sep 2019 13:02
Komkommertijd schreef:
21 sep 2019 10:58
Gratis van 't Gas af tot nu toe....
Tot nu toe.
Ik zie nog wel mogelijkheden voor Liander om u met de kosten te confronteren.

Ik bedoel, u heeft een gasaansluiting, die u niet kwijt wil (voor het geval u spijt krijgt), maar u weigert daarvoor te betalen omdat u op dit moment geen gas wil gebruiken. U zegt alleen uw overeenkomst voor gas op bij de leverancier. Vervolgens zet u de zaag in andermans eigendom.
Dat je van je gasaansluiting af wil, die overeenkomst zou willen opzeggen en dat je daarvoor in ieder geval niet een torenhoog bedrag wil betalen, is begrijpelijk. Maar zoals u het doet, kan niet de bedoeling zijn.
Als het koophuis betreft staat in vrijwel elke notariele akte een clausule (van origine opgelegd door de gemeente die de grond verkocht voor de bouw van het huis) om het pand te doen aansluiten en aangesloten te houden op de openbare nutsvoorzieningen. Dus wel degelijk een verplichting een gasleiding te hebben en in stand te houden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door tttlocke »

olaf79 schreef:
21 sep 2019 15:01
....
Als het koophuis betreft staat in vrijwel elke notariele akte een clausule (van origine opgelegd door de gemeente die de grond verkocht voor de bouw van het huis) om het pand te doen aansluiten en aangesloten te houden op de openbare nutsvoorzieningen. Dus wel degelijk een verplichting een gasleiding te hebben en in stand te houden.
Heel mooi, maar waarom is dat een reactie op wat ik schrijf?

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb een mobiel abonnement, maar ik wil de komende jaren niet bellen of gebeld worden, maar de provider moet wel mijn telefoonnummer vasthouden voor het geval dat. De provider loopt dus geld mis en gaat echt niet onbetaald een telefoonnummer aanhouden.
Dit is hetzelfde als met een gasaansluiting. Je wilt nu niets afnemen, maar de leiding moet wel blijven liggen. Niet zo vreemd dus dat daar kosten aan zijn. Daarbij is het huis gekocht met gasaansluiting en is het de wens van de eigenaar om deze af te laten sluiten, of in het geval van Komkommer niet meer te gebruiken. Zie ook het resultaat in de eerder gegeven link wat er gebeurd als je niet reageert op brieven van de netbeheerder.

16again
Berichten: 16130
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
21 sep 2019 13:02
Komkommertijd schreef:
21 sep 2019 10:58
Gratis van 't Gas af tot nu toe....
…. U zegt alleen uw overeenkomst voor gas op bij de leverancier. Vervolgens zet u de zaag in andermans eigendom.
Ik verwacht dat er na de meter/hoofdkraan gezaagd is, en dat is eigendom huiseigenaar

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik aan de verkeerde kant zou zagen die ik zelf niet kan afsluiten is het Boem....

Zo dom ben ik ook weer niet, maar fornuis en ketel weg gehaald en dan wil je niet dat iemand per ongeluk de kraan open draaide dus na dicht draaien maar even afgedopt.

Ja, eerst kraan, dan meter en daar zit de uitgang op naar mijn woning en die mag ik zagen en afdoppen!
Dat is eigen leiding en weer aankoppelen is na weghalen dop weer mogelijk!

Maar ik riep ook, nog gratis tot nu toe!
Wel 3 jaren geen vast recht kosten meer en met de huidige Pellets prijzen dus 680 Kg gratis mits je zelf bij de fabriek ging halen...
Ook geen administratie van leverancier en de gestegen Gas belastingen misgelopen
maar wel gedaalde stroom belasting op het nog steeds geleverde stroom....

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

snah1954 schreef:
21 sep 2019 10:41
Ivo.w schreef:
20 sep 2019 22:01
Waarom moet van u de gasaansluiting verwijderd worden?

Als de aansluiting u niet in de weg zit en u slechts van de kosten voor vastrecht af wil komen, volstaat het om de Aansluit en Transportovereenkomst en uw energiecontract voor gas op te zeggen. Dit doet u simpelweg door uw energieleverancier een mailtje te sturen met de mededeling dat u het gas contract en bijbehorende ATO wil opzeggen, met inachtneming van de minimale opzegtermijn.

Zie ook:

energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting ... 78083.html

En

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1709785
Klopt, maar dan gaat het om verzegeling die volgens de huidige regels een jaar mag duren en ook een behoorlijk bedrag kost.
Nee, het gaat niet om verzegelen of afsluiten van gas. Het gaat om simpelweg kosteloos opzeggen van de overeenkomst. Het is niet nodig en zeker niet wettelijk verplicht dat je als klant eerst verzegelen, afsluiten of weghalen van de gasaansluiting regelt.

Je mag gewoon opzeggen. Wat Liander vervolgens met de aansluiting doet, is volledig hun pakkie an. En daarmee ook voor hun rekening. Bij mij is de aansluiting anderhalf jaar geleden al weg gehaald zonder dat ik daarvoor een cent heb moeten betalen.

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

tttlocke schreef:
21 sep 2019 13:02
Komkommertijd schreef:
21 sep 2019 10:58
Gratis van 't Gas af tot nu toe....
Tot nu toe.
Ik zie nog wel mogelijkheden voor Liander om u met de kosten te confronteren.

Ik bedoel, u heeft een gasaansluiting, die u niet kwijt wil (voor het geval u spijt krijgt), maar u weigert daarvoor te betalen omdat u op dit moment geen gas wil gebruiken. U zegt alleen uw overeenkomst voor gas op bij de leverancier. Vervolgens zet u de zaag in andermans eigendom.
Dat je van je gasaansluiting af wil, die overeenkomst zou willen opzeggen en dat je daarvoor in ieder geval niet een torenhoog bedrag wil betalen, is begrijpelijk. Maar zoals u het doet, kan niet de bedoeling zijn.
Het probleem van Liander is dat die gasaansluiting van Liander is en niet van de consument. Als er niemand een contract heeft voor een specifieke aansluiting, is er simpelweg niemand aan wie de netbeheerder kosten kan doorberekenen.

En in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden van de netbeheerders staat simpelweg dat je als consument de overeenkomst mag opzeggen.

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
21 sep 2019 15:27
Ik heb een mobiel abonnement, maar ik wil de komende jaren niet bellen of gebeld worden, maar de provider moet wel mijn telefoonnummer vasthouden voor het geval dat. De provider loopt dus geld mis en gaat echt niet onbetaald een telefoonnummer aanhouden.
Dit is hetzelfde als met een gasaansluiting. Je wilt nu niets afnemen, maar de leiding moet wel blijven liggen. Niet zo vreemd dus dat daar kosten aan zijn. Daarbij is het huis gekocht met gasaansluiting en is het de wens van de eigenaar om deze af te laten sluiten, of in het geval van Komkommer niet meer te gebruiken. Zie ook het resultaat in de eerder gegeven link wat er gebeurd als je niet reageert op brieven van de netbeheerder.
Je gedachtengang is verkeerd. Als er geen contract is, dan hoeft de netbeheerder de leiding niet te laten liggen.

Je kan het dan ook veel beter met de KPN-lijn of Ziggo aansluiting vergelijken. Je contract kun je opzeggen en de kabel blijft gewoon liggen. Of niet, als de eigenaar van de kabel er geen heil in ziet.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ivo.w schreef:
21 sep 2019 23:17
En in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden van de netbeheerders staat simpelweg dat je als consument de overeenkomst mag opzeggen.
Hier een recente uitspraak van dit jaar: https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... n-betalen/
Hier staat toch echt in dat de kosten voor de consument zijn.

"De netbeheerder heeft deze uitspraak voorgelegd aan de kantonrechter. Die besliste op 14 augustus 2019 dat het bindend advies met kenmerk 119641 vernietigd moet worden. De verwijderkosten komen voor rekening van de consument. Daarnaast moet de consument mee werken aan de verwijdering van de aansluiting."

Lady1234
Berichten: 27180
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een nep verhaal. Alsof ze in een appartementencomplex de hele leiding tot in de straat gaan weghalen. Dan zou het afdoppen wel ineens veilig zijn?

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
22 sep 2019 00:29
Wat een nep verhaal. Alsof ze in een appartementencomplex de hele leiding tot in de straat gaan weghalen. Dan zou het afdoppen wel ineens veilig zijn?
Het gaat er om dat de gemoeide kosten voor de consument zijn. Deze wil immers van de aansluiting af en deze zal dus moeten betalen daarvoor.
En in uw geval, bij een appartementencomplex komt 1 leiding binnen die verdeeld wordt. Die afsluiting zal dus moeten gebeuren vanaf een verzamelpunt. Indien mogelijk, want je hebt te maken met een VVE en een bewoner mag niet zomaar dusdanige aanpassingen doen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
22 sep 2019 00:11
Ivo.w schreef:
21 sep 2019 23:17
En in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden van de netbeheerders staat simpelweg dat je als consument de overeenkomst mag opzeggen.
Hier een recente uitspraak van dit jaar: https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... n-betalen/
Hier staat toch echt in dat de kosten voor de consument zijn.

"De netbeheerder heeft deze uitspraak voorgelegd aan de kantonrechter. Die besliste op 14 augustus 2019 dat het bindend advies met kenmerk 119641 vernietigd moet worden. De verwijderkosten komen voor rekening van de consument. Daarnaast moet de consument mee werken aan de verwijdering van de aansluiting."
Bovenstaande bijdrage is misleidend.
Er staat inderdaad dat de kosten voor rekening komen van de consument maar daar is geen principiële inhoudelijke beoordeling aan vooraf gegaan.
De kosten zijn in dit geval voor deze consument omdat de consument de vordering van de netbeheerder ten overstaan van de rechtbank niet heeft weersproken.
De consument heeft geen inhoudelijk verweer gevoerd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Liander speelt vals bij gasafsluiting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ophangbalk?
Ik heb links nog de Gas leiding zitten, en rechts al sinds 1982 een dop!

Zij beweren dat afdoppen niet permanent veilig is?
Alle wel gebruikers hebben ook een leiding onder druk en dat gaat maar zelden fout, meestal de leiding in de woning bij de eigenaar maar zelden in de meterkast.

Gesloten