ZeerPrivé schreef: ↑15 aug 2022 14:39
Dat laatste kan, maar daar ga ik me zeker niet in verdiepen, dat laat ik aan jou over. TS heeft op zeker gewoon een variabel contract, een vast contract wordt nooit automatisch verlengd met een nieuw vast contract. Klaar mee.
Toch ben ik het met de TS eens. Als je de oude voorwaarden van Oxxio opzoek (geldig bij vaste contracten afgesloten voor 20 december 2021 (
https://www.oxxio.nl/brochures/Voorwaar ... t_2021.pdf)) staat er de volgende tekst:
Hoe lang duurt je overeenkomst?
De duur van je overeenkomst spreken we vooraf af. Je kunt bij ons voor twee soorten overeenkomsten kiezen:
1. Een overeenkomst waarbij we vooraf afspreken hoe lang de overeenkomst duurt, bijvoorbeeld 3 jaar.
In de overeenkomst staat hoe lang deze duurt. In deze tijd veranderen de tarieven van stroom en/of gas voor jou niet.
Tot 30 dagen voordat de overeenkomst afloopt, kun je ons laten weten dat je de overeenkomst beëindigt. Doe je dat
niet? Dan krijg je ook daarna gewoon stroom en/of gas van ons geleverd. Je krijgt dan een nieuw tarief, dit tarief blijft 1
jaar gelijk. Ook gelden op dat moment onze nieuwe voorwaarden. Vanaf deze tijd mag je de overeenkomst ieder moment
kosteloos beëindigen. Als je ons laat weten dat je de overeenkomst wilt beëindigen, doen we dat na 30 dagen.
2. Een overeenkomst die voor onbepaalde tijd duurt en die jij ieder moment mag beëindigen.
Bij deze overeenkomst mogen wij het tarief van stroom en/of gas ieder moment veranderen. Meestal doen we dat in
januari en juli. Als je ons laat weten dat je de overeenkomst wilt beëindigen, doen we dat na 30 dagen.
De tekst onder punt 1 geeft aan dat er bij klanten met een vast contract een nieuw tarief ingaat als deze vaste termijn is afgelopen. Dit tarief blijft dan voor 1 jaar vaststaan. De klant is echter vrij om over te stappen naar een andere aanbieding (opzegtermijn van 30 dagen). Dit is dus geen vast contract, de nieuwe voorwaarden gaan gelden, maar de tarieven staan wel vast voor 1 jaar volgens deze voorwaarden. Dit is een constructie die ik ook alleen van Oxxio ken, bij andere aanbieders ben ik deze constructie nog niet tegengekomen. Dit product werd in de contacte-mails van Oxxio LosVast genoemd.
Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021, er is daardoor nu ook geen informatie meer te vinden over deze abonnementsvorm. Op internet vind ik bij klacht.nl nog wel onderstaande tekst: "Je tarieven
In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast tarieven per 3-7-2019. Met LosVast heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App." Ook hier wordt gesproken vaste tarieven voor 1 jaar (zoals genoemd in de voorwaarden. Er zijn dus wel mensen welke volgens deze voorwaarden nog recht hebben dit vaste tarief.
Ik ken 2 personen welke op dit moment dit LosVast tarief hebben.
- 1: Origineel 1 jaar contract per 01-01-2021, aanbieding met nieuwe LosVast tarieven gekregen op 2-12-2021 met ingangsdatum 01-01-2022. Deze nieuw gecommuniceerde tarieven dienen dus door te lopen tot 01-01-2023. Deze persoon heeft ook nog geen nieuwe aanbieding gehad.
- 2: Origineel 1 jaar contract per 02-03-2021, aanbieding met nieuwe LosVast tarieven gekregen op 21-02-2022 met ingangsdatum 03-02-2022 (in deze e-mail staat vermeld dat het gaat om LosVast tarieven). Deze nieuw gecommuniceerde tarieven dienen dus door te lopen tot 03-02-2023. Deze persoon heeft echter vandaag 22-08-2022 nieuwe tarieven gekregen, in deze e-mail wordt LosVast niet meer genoemd, maar heet het gewoon variabel.
Op basis van de originele voorwaarden (zie hierboven) welke zijn aangegaan bij het originele contract hoort dit tarief 1 jaar door te lopen.
Oxxio heeft inmiddels 2 maal de algemene voorwaarden aangepast. Dit doen ze ook voor alle bestaande klanten. In deze algemene voorwaarden noemen ze onderstaande tekst:
Artikel 8. Slotbepalingen
8.1 Dit Voorwaardenoverzicht geldt vanaf 5 september 2022. Op deze
datum vervalt de vorige versie van het Voorwaardenoverzicht.
Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere
bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig.
8.2 Dit Voorwaardenoverzicht en de hierin genoemde tarieven kunnen
wijzigen wanneer een bestaande of nieuwe wettelijke regeling, of
een besluit van de overheid dit voorschrijft. Over wijzigingen van
de voorwaarden en tarieven ontvang je minimaal 10 dagen voor
ingangsdatum persoonlijk bericht.
Op de website staat de tekst: Deze voorwaarden gelden vanaf 5 september voor iedereen met een Oxxio-overeenkomst. (
https://www.oxxio.nl/voorwaarden). Mag Oxxio zomaar de voorwaarden aanpassen voor alle klanten?