Hallo,
Na intensief mail verkeer tussen Oxxio en mij en verschillende medewerker hieronder het laatste antwoord van Oxxio.
Goedendag!
Excuses voor het late bericht, het is ontzettend druk en we proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen.
Ik kan goed begrijpen dat je je afvraagt hoe dit precies zit. De tarieven stonden eerder inderdaad in principe 1 jaar vast bij maandelijks opzegbare LosVast tarieven. Het is altijd zo geweest dat we bij vaste contracten van bijvoorbeeld een jaar niet direct stroom en gas inkochten voor een heel jaar. We kopen de stroom en het gas per kwartaal of per 6 maanden in. Pas als de eerste periode voorbij is, wordt het tweede gedeelte ingekocht voor iedereen die klant is/blijft , enzovoorts.
Dit doen we omdat we regelmatig zien dat een klant vroegtijdig overstapt en dus zijn contract niet afmaakt. Zouden wij wel inkopen voor de hele looptijd dan zouden wij te met een ingekocht overschot zitten dat wij (meestal) met verlies terug moeten verkopen aan de markt.
Normaliter merkte je hier als klant niets van, omdat de tarieven van alle kwartalen altijd dicht bij elkaar lagen, waardoor we dezelfde tarieven konden blijven doorberekenen voor een heel jaar.
Omdat de inkooptarieven momenteel na een bepaalde periode zo enorm zijn gestegen t.o.v. de tarieven zoals afgesproken in het contract, is het helaas niet altijd mogelijk om voor een langere periode dezelfde tarieven aan klanten door te rekenen. De tarieven kunnen daarom tussentijds gewijzigd worden naar tarieven die conform de huidige markt zijn. Extreme prijsstijgingen proberen we in eerste instantie op te vangen door hogere tarieven te hanteren voor nieuwe klanten. Maar in extreme gevallen kunnen we helaas niet anders.
In de algemene voorwaarden op
www.oxxio.nl/voorwaarden, punt 19,3 is ook terug te lezen dat tarieven tussentijds zouden kunnen wijzigen. Helaas zijn we nu genoodzaakt dit te doen.
Ik hoop zo je een goede antwoord te geven op je voorgaande vragen!
*
Niet echt een bevredigend antwoord dus.
Daarbij interesseert mij Oxxio zijn inkoop taktiek niet.
Moeten wij hier nu echt rechtsbijstand voor inschakelen?
Heeft iemand hier die (contractueel inhoudelijk) sterk is al een mening over?