LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Paneel van zonneboiler defect na 3 jaar
Paneel van zonneboiler defect na 3 jaar
In 2009 hebben wij via Ymere een nieuwbouwhuis betrokken. In dit huis bevindt zich vanaf de oplevering een zonneboiler en het zonnepaneel staat op het platte dak. Al vrij snel hebben wij storing aan de electronica gehad en dit is door de fabrikant Dutch Solar Systems hersteld nadat de installateur Breman Haarlem (waar wij een all in contract mee hebben) er niet uit kwam. Een half jaar geleden kregen we onverwacht een brief van DSS dat ze een bezoek wilden brengen in opdracht van Ymere om het systeem na te kijken. We weten nog steeds niet wat daar precies is nagekeken. Een paar dagen na dit bezoek viel het me op dat er een rood storingslampje brandde. Breman gebeld en deze kwamen er wederom niet uit. Weer een afspraak met DSS gemaakt. Deze stelde nu 3 maanden geleden dat het zonnenpaneel op het dak defect is. Na diverse telefoontjes hoe dit opgelost moest worden kregen we via Breman (de opdrachtgever aan DSS voor de storing) een offerte om het paneel te vervangen voor een bedrag van ruim € 1.100,=. Hierop heb ik DSS gebeld met de mededeling dat ik vind dat het paneel gewoon kosteloos vervangen dient te worden omdat je van een dergelijk product mag verwachten dat het 20 tot 30 jaar meegaat en dat ik me wil beroepen op het conformiteitsprincipe. De persoon aan de lijn begreep niet wat dit was maar was het met me eens en zou met de directeur overleggen hoe dit het beste opgelost kon worden. Hierop heb ik dezelfde dag een nieuwe aanbieding gekregen met de volgende tekst:
Het systeem is geplaatst in juni 2009, het systeem is dus 3 jaar oud. In deze 3 jaar heeft het systeem 2053 bedrijfsuren, dat komt overeen met ca. 2 jaar normaal functioneren. Gezien het aantal bedrijfsuren heeft het systeem dus ca. 2 jaar normaal gefunctioneerd waarna de collector lek is geraakt. Een productiefout is uitgesloten aangezien het syteem ca. 2 jaar normaal heeft gefunctioneerd. Productie fouten komen vrijwel direct aan het licht aangezien het systeem direct in storing zou gaan. Er moet dus iets gebeurd zijn waardoor de collector na 2053 bedrijfsuren defect raakt.
Gezien het bovenstaande valt het vervangen van de collector daarom niet onder onze garantie regeling. Wel hebben wij gemeend om u tegemoet te komen met een korting van 50% op het onderdeel collector met sensor.
Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen,
Dutch Solar Systems b.v.
Het komt er op neer dat de nieuwe prijs € 764,= bedraagt. Vanzelfsprekend ga ik ook hier niet mee accoord en ben me aan het beroepen op vervolgstappen. Ik denk aan een aangetekende brief waarin ik wederom wijs op het conformiteitsprincipe en dat DSS mag bewijzen dat het paneel door mijn toedoen defect is gegaan. Er wordt namelijk gesuggereerd dat het paneel anders dan een produktiefout na 2053 draaiuren is stuk gegaan. Hoe weten ze aantal draaiuren? En wie zegt mij dat het systeem goed werkte tijdens die draaiuren?
Zijn er mensen die nog tips kunnen geven om dit tot een goed einde te brengen? Ik ga er tenminste van uit dat ik in mijn recht sta en mag verwachten dat er een ondeugdelijk produkt is geleverd.
Mvg
Rob
Het systeem is geplaatst in juni 2009, het systeem is dus 3 jaar oud. In deze 3 jaar heeft het systeem 2053 bedrijfsuren, dat komt overeen met ca. 2 jaar normaal functioneren. Gezien het aantal bedrijfsuren heeft het systeem dus ca. 2 jaar normaal gefunctioneerd waarna de collector lek is geraakt. Een productiefout is uitgesloten aangezien het syteem ca. 2 jaar normaal heeft gefunctioneerd. Productie fouten komen vrijwel direct aan het licht aangezien het systeem direct in storing zou gaan. Er moet dus iets gebeurd zijn waardoor de collector na 2053 bedrijfsuren defect raakt.
Gezien het bovenstaande valt het vervangen van de collector daarom niet onder onze garantie regeling. Wel hebben wij gemeend om u tegemoet te komen met een korting van 50% op het onderdeel collector met sensor.
Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen,
Dutch Solar Systems b.v.
Het komt er op neer dat de nieuwe prijs € 764,= bedraagt. Vanzelfsprekend ga ik ook hier niet mee accoord en ben me aan het beroepen op vervolgstappen. Ik denk aan een aangetekende brief waarin ik wederom wijs op het conformiteitsprincipe en dat DSS mag bewijzen dat het paneel door mijn toedoen defect is gegaan. Er wordt namelijk gesuggereerd dat het paneel anders dan een produktiefout na 2053 draaiuren is stuk gegaan. Hoe weten ze aantal draaiuren? En wie zegt mij dat het systeem goed werkte tijdens die draaiuren?
Zijn er mensen die nog tips kunnen geven om dit tot een goed einde te brengen? Ik ga er tenminste van uit dat ik in mijn recht sta en mag verwachten dat er een ondeugdelijk produkt is geleverd.
Mvg
Rob
Re: Paneel van zonneboiler defect na 3 jaar
Gezien het feit dat het apparaat in 3 jaar, de uren voor 2 jaar heeft gemaakt, mag je er van uit gaan dat het niet overmatig gebruikt is.
Wat nu we de vraag is, wie is de leverancier? Is het rechtstreeks door de fabrikant geleverd, moet u daar zijn, is het niet door de fabrikant geleverd, heeft hij ook niets met uw non-conformiteitseis te maken.
Wat heeft Breman hierover gezegd? U heeft met hen een all-in contract, dat is toch neem ik aan een contract wat storingen verhelpt? Waar heeft u anders dat contract voor bij hen, als u nog op kosten komt via de fabrikant.
Wat nu we de vraag is, wie is de leverancier? Is het rechtstreeks door de fabrikant geleverd, moet u daar zijn, is het niet door de fabrikant geleverd, heeft hij ook niets met uw non-conformiteitseis te maken.
Wat heeft Breman hierover gezegd? U heeft met hen een all-in contract, dat is toch neem ik aan een contract wat storingen verhelpt? Waar heeft u anders dat contract voor bij hen, als u nog op kosten komt via de fabrikant.
rvbilsen
Het is inderdaad belangrijk om dit af te wikkelen met de verkoper/installateur. Hij is degeen met wie je destijds een koopovereenkomst hebt afgesloten en ook na 3 jaar normaal gebruik mag je als consument verwachten dat het defekt gratis wordt opgelost. De verkoper/installateur dient dan de schade maar te verhalen op zijn voorschakel (de fabrikant/importeur). Daar sta jij als koper geheel buiten.
Sukses, Maxiem.
Aanvulling:
Op zoek naar bondgenoten/lotgenoten?
*Je kunt jouw bericht natuurlijk ook op andere consumentenfora plaatsen. Wellicht dat je daar lotgenoten/bondgenoten aantreft, die hetzelfde overkomt. Hieronder volgen een aantal mogelijke forumadressen, waaruit je zelf kunt kiezen.
Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1586270
Het is inderdaad belangrijk om dit af te wikkelen met de verkoper/installateur. Hij is degeen met wie je destijds een koopovereenkomst hebt afgesloten en ook na 3 jaar normaal gebruik mag je als consument verwachten dat het defekt gratis wordt opgelost. De verkoper/installateur dient dan de schade maar te verhalen op zijn voorschakel (de fabrikant/importeur). Daar sta jij als koper geheel buiten.
Sukses, Maxiem.
Aanvulling:
Op zoek naar bondgenoten/lotgenoten?
*Je kunt jouw bericht natuurlijk ook op andere consumentenfora plaatsen. Wellicht dat je daar lotgenoten/bondgenoten aantreft, die hetzelfde overkomt. Hieronder volgen een aantal mogelijke forumadressen, waaruit je zelf kunt kiezen.
Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1586270
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 06 jul 2012 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is onzin om te stellen dat een verborgen gebrek zich altijd binnen twee jaar openbaart. Maar jij moet wel bewijzen dat het product non-conform is. Ik zou daarom eerst een kijken hoe je het een en ander aannemelijk kunt maken, anders ben je nergens.
Hoe moeten wij dat bewijzen dan? DSS stelt dat er mogelijk iets is gebeurd waardoor het paneel nu stuk is. Ik heb ergens gelezen dat zij moeten aantonen dat het onze schuld is en dat lijkt me niet makkelijk. Als iets binnen 3 jaar kapot gaat wat minimaal 20 jaar mee moet gaan dan kun je toch spreken van een ondeugdelijk produkt?
We hebben het huis gekocht van Ymere, de installatie is geleverd door DSS en geinstalleerd door Breman. Ik snap dat geen van de partijen zin heeft om voor de kosten op te draaien en dat het lastig is om je recht te halen, maar wij hebben nu wel een kappotte zonneboiler. Ik ga nog contact opnemen met Ymere en Breman om te kijken wat zij er van vinden en hopelijk is er een partij die ons wil helpen.
Rob
We hebben het huis gekocht van Ymere, de installatie is geleverd door DSS en geinstalleerd door Breman. Ik snap dat geen van de partijen zin heeft om voor de kosten op te draaien en dat het lastig is om je recht te halen, maar wij hebben nu wel een kappotte zonneboiler. Ik ga nog contact opnemen met Ymere en Breman om te kijken wat zij er van vinden en hopelijk is er een partij die ons wil helpen.
Rob
Producten kunnen voortijdig kapot gaan doordat ze geleverd worden met verborgen gebreken, maar ook door abnormaal gebruik. Je zou het product door onafhankelijke deskundige kunnen laten onderzoeken. Als hij verklaart dat het waarschijnlijk een verborgen gebrek is dan sta je een stuk sterker. Op dat moment ligt het m.i. op de weg van de verkoper om zijn stelling te bewijzen.
Bij non-conformiteit zijn de onderzoekskosten van deze derde partij voor de verkoper. Je bent zelf niet verplicht om de verkoper toegang tot het product te geven.
Bij non-conformiteit zijn de onderzoekskosten van deze derde partij voor de verkoper. Je bent zelf niet verplicht om de verkoper toegang tot het product te geven.
N.a.v. mijn bovenstaande verhaal ben ik vandaag gebeld door de directeur van DSS. Ze was behoorlijk verbolgen dat ik mijn verhaal hier op het forum heb gezet en dat dit haar bedrijf een slechte naam bezorgd. Ze vond dat ik best eerst het verhaal naar had kunnen sturen om er alsnog over te praten, terwijl de 2e aanbieding het uiterste was wat er gedaan kon worden. Dus ik heb geoordeeld dat er geen ruimte voor discussie over was. Ik zal niet het hele gesprek (26 minuten) vermelden maar het was een voor 90% een monoloog van haar kant waarin voornamelijk werd herhaald dat DSS geen ondeugdelijke producten levert en dat het vrijwel zeker is dat het kapotte paneel komt door bevriezing vanwege een verkeerde vulaktie die niet door DSS is uitgevoerd. Nou ook niet door mij of door iemand anders. Op de opmerking van mij dat ik als consument met de gebakken peren zit doordat ik een installatie heb die me na een paar jaar in de steek laat kreeg ik de vriendelijke woorden: "**** happens".
Ze vond dat de mensen bij haar op het bedrijf het niet verdienden dat een dergelijk negatief verhaal op het internet stond want wat op internet verschijnt, staat er voor eeuwig op. Ik heb haar uitgenodigd om haar kant van het verhaal hieronder te schrijven maar "zo ben ik niet" werd er geantwoord. Ik heb nog aangeboden om de kosten van de 2 jaar die de installatie zogenaamd wel goed heeft gewerkt te betalen en ben bereid om 20% van de eerste offerte zijnde €220,= te voldoen. Maar daarop kreeg ik nog de opmerking dat ze helemaal uit Enschede moeten komen met 2 man en een hoogwerker en dat die kosten gewoon voor mijn rekening zijn.
Maar goed, het kwam er op neer dat alles wat ik heb geschreven niet waar is, dat DSS alleen maar zeer goede produkten levert en als er iets stuk gaat, dit de schuld is van de gebruiker.
Gelukkig heb ik nog een cv-ketel waar warm water uitkomt anders had ik zelf de koude douche gehad terwijl ik denk dat iemand anders die verdient.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Rob
Ze vond dat de mensen bij haar op het bedrijf het niet verdienden dat een dergelijk negatief verhaal op het internet stond want wat op internet verschijnt, staat er voor eeuwig op. Ik heb haar uitgenodigd om haar kant van het verhaal hieronder te schrijven maar "zo ben ik niet" werd er geantwoord. Ik heb nog aangeboden om de kosten van de 2 jaar die de installatie zogenaamd wel goed heeft gewerkt te betalen en ben bereid om 20% van de eerste offerte zijnde €220,= te voldoen. Maar daarop kreeg ik nog de opmerking dat ze helemaal uit Enschede moeten komen met 2 man en een hoogwerker en dat die kosten gewoon voor mijn rekening zijn.
Maar goed, het kwam er op neer dat alles wat ik heb geschreven niet waar is, dat DSS alleen maar zeer goede produkten levert en als er iets stuk gaat, dit de schuld is van de gebruiker.
Gelukkig heb ik nog een cv-ketel waar warm water uitkomt anders had ik zelf de koude douche gehad terwijl ik denk dat iemand anders die verdient.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Rob
Vraagje;
Is het een zonnecollector voor Warm water of ...
Zonnepaneel voor stroom.
De boilers zijn zeer betrouwbaar maar nog vrij duur.
Ik ga er vanuit dat het een zonnepaneel is die geen stroom meer geeft.
Hoeveel panelen heeft U?
Vaak is overbruggen 1 paneel en kijken wat deze doet voldoende.
Zo ga je alle panelen af en weet je welke defect is.
Bij opgave welke panelen het zijn, dus merk, hoeveel Wp en maten is vaak een goedkoper alternatief te leveren.
Zo kost een 190 Wp €190,-
Een 230 Wp maar €219,-
en 250 Wp voor €249,-
Wel komt er montage bij maar andere zijn ook leverbaar.
Omdat ze in serie staan (string noemen ze dat) is het net als kerstboom, dat 1 stuk allemaal ze het niet meer doen.
Eventueel kunt U op het www.zonnepaneelforum.nl verder zoeken en daar zijn naast vakmensen ook enkele behulpzame doe het zelvertjes met redelijke ervaring, dus duur hoeft niet.
Verder hebben de huidige panelen normaal tot 10 jaar 90% garantie en tot 25 jaren 80% en bij minder of niets gratis nieuwe.
Dus als ze minder leveren heb je al recht op een nieuwe.
Wel slordig dat deze firma nu zijn naam verpest met slechte service en verkopen maar niet weten hoe je een rode lamp moet herstellen.
Ook is een losse kabel mogelijk van niet goed aangedrukte stekker
mogelijk dus waarom zo moeilijk?
Is het een zonnecollector voor Warm water of ...
Zonnepaneel voor stroom.
De boilers zijn zeer betrouwbaar maar nog vrij duur.
Ik ga er vanuit dat het een zonnepaneel is die geen stroom meer geeft.
Hoeveel panelen heeft U?
Vaak is overbruggen 1 paneel en kijken wat deze doet voldoende.
Zo ga je alle panelen af en weet je welke defect is.
Bij opgave welke panelen het zijn, dus merk, hoeveel Wp en maten is vaak een goedkoper alternatief te leveren.
Zo kost een 190 Wp €190,-
Een 230 Wp maar €219,-
en 250 Wp voor €249,-
Wel komt er montage bij maar andere zijn ook leverbaar.
Omdat ze in serie staan (string noemen ze dat) is het net als kerstboom, dat 1 stuk allemaal ze het niet meer doen.
Eventueel kunt U op het www.zonnepaneelforum.nl verder zoeken en daar zijn naast vakmensen ook enkele behulpzame doe het zelvertjes met redelijke ervaring, dus duur hoeft niet.
Verder hebben de huidige panelen normaal tot 10 jaar 90% garantie en tot 25 jaren 80% en bij minder of niets gratis nieuwe.
Dus als ze minder leveren heb je al recht op een nieuwe.
Wel slordig dat deze firma nu zijn naam verpest met slechte service en verkopen maar niet weten hoe je een rode lamp moet herstellen.
Ook is een losse kabel mogelijk van niet goed aangedrukte stekker
mogelijk dus waarom zo moeilijk?
In mijn eerste bericht schrijf ik dat het een zonneboiler betreft en dus geen zonnepaneel voor stroom. Het paneel heeft een eigen gesloten vloeistofleiding. Volgens het instructieblad heet dit een gesloten leegloopsysteem. Het water in dit gesloten systeem wordt door de zonnecollector opgewarmd. Het water in het voorraad vat wordt opgewarmd door het verhitte water in het gesloten systeem.
Nu wordt er dus gesuggereerd dat het gesloten systeem is stukgevroren en dit zou zijn gekomen door het (verkeerd) bijvullen van het systeem. Dit bijvullen is in ieder geval door mij nooit gedaan.
Nu wordt er dus gesuggereerd dat het gesloten systeem is stukgevroren en dit zou zijn gekomen door het (verkeerd) bijvullen van het systeem. Dit bijvullen is in ieder geval door mij nooit gedaan.
Het open systeem is meestal met 2 waters.
Een voor de CV die alleen binnen in huis zit.
Het 2e deel is voor buiten en daar gaat vaak anti vries door het water, dat alleen tot sneeuw kan vormen maar zelden lek kan vriezen.
Lek dicht maken en opnieuw met juiste vullen en meestal is dat enkele liters antivries met water bijvullen.
De installateur moet voor de juiste vloeistoffen zorgen dus zijn fout dus moet hij de schade vergoeden.
Een rechtsbijstandsverzekeraar vragen is meestal de oplossing.
Nu is het afschuiven van de fabriek naar installateur en omgekeerd dus het kastje naar de muur verhaal.
Of het een installatie of fabrieksfout is maakt eigenlijk niet uit, hij moet de garantie op de installatie regelen als de fabriek weigerde dus hij is en blijft wettelijk 100% verantwoordelijk voor de volledige normale garantie.
Een voor de CV die alleen binnen in huis zit.
Het 2e deel is voor buiten en daar gaat vaak anti vries door het water, dat alleen tot sneeuw kan vormen maar zelden lek kan vriezen.
Lek dicht maken en opnieuw met juiste vullen en meestal is dat enkele liters antivries met water bijvullen.
De installateur moet voor de juiste vloeistoffen zorgen dus zijn fout dus moet hij de schade vergoeden.
Een rechtsbijstandsverzekeraar vragen is meestal de oplossing.
Nu is het afschuiven van de fabriek naar installateur en omgekeerd dus het kastje naar de muur verhaal.
Of het een installatie of fabrieksfout is maakt eigenlijk niet uit, hij moet de garantie op de installatie regelen als de fabriek weigerde dus hij is en blijft wettelijk 100% verantwoordelijk voor de volledige normale garantie.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jul 2012 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Gisteren is DSS langs geweest om het zonnenpaneel te vervangen. Na tussenkomst van de firma Breman die bij ons het onderhoud doet aan de cv e.d. kreeg ik een nieuw voorstel om het paneel op korte termijn te laten vervangen voor een bedrag van € 184,= ex. BTW zijnde het vruchtgebruik van de 2 jaar dat de installatie wel gewerkt zou hebben. Ik ben hiermee accoord gegaan en gisteren is het paneel vervangen en werkt de installatie weer probleemloos. Op mijn verzoek is op straat het oude paneel open gemaakt en bleek er een koperen leiding gescheurd te zijn. Dit zag er inderdaad uit als een scheur door bevriezing zoals ik dat in mijn werk vaker ben tegengekomen. Ik ben dus wel accoord gegaan met bovengenoemde bedrag maar ik heb zelf niets verkeerd gedaan en zeker niet het gesloten systeem bijgevuld zoals is beweerd. Maar goed, het probleem is opgelost en we gaan er van uit dat alles nu 50 jaar blijft werken.
Rob
Rob
Dit kapotvriezen is een bekend probleem bij slechte installatie van het paneel, er zitten openingen in die moeten zorgen voor de afvoer van condenswater, en als die door slechte installatie (deels) verstopt zijn, dan kan een paneel dus kapot vriezen.rvbilsen schreef:In mijn eerste bericht schrijf ik dat het een zonneboiler betreft en dus geen zonnepaneel voor stroom. Het paneel heeft een eigen gesloten vloeistofleiding. Volgens het instructieblad heet dit een gesloten leegloopsysteem. Het water in dit gesloten systeem wordt door de zonnecollector opgewarmd. Het water in het voorraad vat wordt opgewarmd door het verhitte water in het gesloten systeem.
Dit aldus een familielid die werkte bij een grote CV-ketel fabrikant, die mede hierom de teugels qua installateurs strak hebben aangehaald, omdat zij de klachten kregen, die te wijten waren aan het broddelwerk van de installateur.
Ik zou daar nog eens goed naar laten kijken in dit geval, een goed aangelegd systeem behoord nl niet te bevriezen..