Penetrante geur houten kozijn

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Sabrina1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2023 20:40

Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Sabrina1984 »

Wie kan ons helpen?!

Vanuit het raamkozijn komt een nare geur! Als het raam dicht zit ruik je het niet in de kamer, wel als het raam open staat of als je echt op de plek van het kozijn zelf ruikt. Het lijkt op een urine geur. We hebben al van alles geprobeerd, HG nare geurtjes, dettol, biotex, schuren en opnieuw lakken. Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

Groetjes Sabrina

witte angora
Berichten: 31082
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee. Misschien de kater van de buren, die zo nodig zijn territorium af moest bakenen?

J. Deltoer
Berichten: 3185
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zou ook uit de spouw kunnen komen waar misschien wat dode dieren liggen te rotten.

riddert
Berichten: 2150
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door riddert »

Steenmarters in de spouw, muizen of ratten. Geeft een enorme stank omdat te pas en te onpas hun behoefte doen.
Laat eens een ongediertebestrijder naar de situatie kijken.

Erthanax
Berichten: 9798
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Steenmarters of ratten zijn misschien te groot, maar muizen zou heel goed kunnen. Die kunnen door een piepklein gaatje of kiertje, bv tussen het kozijn en de waterslag (de vensterbank aan de buitenkant). Omdat het kozijn meestal een stukje oversteekt, hoeft zo'n gaatje (bv een uitgevallen voeg) helemaal niet op te vallen.

Nevyn
Berichten: 1322
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Komt niet van het kozijn zelf, want dan zou je het sterker ruiken als het dicht zit. Dus zou de hierboven genoemde oorzaken eens controleren.

juliomariner
Berichten: 4940
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als het toch van het kozijn koimt zou ik de aannemer vragen welke (hardhout) soort het kozijn is.
Er zijn enkele hardhoutsoorten die er om bekend staan als kattenbak te ruiken. Dit komt door het boterzuur in het hout.
Angelim Vermelo is zo'n houtsoort die hier om bekend staat.

Morgan le Fay
Berichten: 532
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

juliomariner schreef:
12 apr 2023 10:32
Als het toch van het kozijn koimt zou ik de aannemer vragen welke (hardhout) soort het kozijn is.
Er zijn enkele hardhoutsoorten die er om bekend staan als kattenbak te ruiken. Dit komt door het boterzuur in het hout.
Angelim Vermelo is zo'n houtsoort die hier om bekend staat.
Deze dus, onbehandeld (nieuw)hardhout stinkt in mijn beleving naar hondenstront en daar ga je van over je nek.

juliomariner
Berichten: 4940
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door juliomariner »

Niet elke soort heeft het even sterk maar Angelim is er berucht om.

rwolters
Berichten: 1654
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door rwolters »

Is er toevallig onlangs in geboord? Dan wil er wel eens een nog ergere geur vanaf komen.

Methusalah
Berichten: 1222
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik gok ook dat het gewoon het hout is. Sommige houtsoorten kunnen ongelooflijk stinken. Helemaal als het vochtig wordt en daarna aan het opdrogen is.

Als het goed is verdwijnt het wel na een (onbepaalde) periode...ooit.

Sterkte.

Bw80
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2023 17:37

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Bw80 »

@sabrina1984 ben je er nog achter gekomen? Ik heb hetzelfde in mijn huis en geen idee wat het is en wat te doen. Het komt vanachter de raamrubbers uit het hout zelf. Hebben jullie dat ook geschilderd?
Laatst gewijzigd door Bw80 op 05 sep 2023 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Driense
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2023 12:24

Re: Penetrante geur houten kozijn

Ongelezen bericht door Driense »

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik woon nu 3 maanden in een vrije sector appartement en heb de stank al bij de bezichtiging opgemerkt. Dat heb ik toen ook gemeld, maar het werd afgedaan met ‘even goed luchten’
Luchten, schoonmaken het helpt allemaal niet. Maar nu zegt de verhuurder dat er niets aan de hand is.
Dus als jij achter de oplossing komt hoor ik het graag 😅

Plaats reactie