Tuurlijk niet, het is nu 'goedemorgen Achmed/Fatma', althans voor de niet-werkenden dan.Een win-winsituatie, waarbij oude tijden herleven. “Goedemorgen Pieter/Siemen!”
PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Personeelstekort
Daar verliest PostNL de slag, omdat de werktijden niet aansluiten op de dagindeling van de doelgroep. Werkende moeders bijvoorbeeld hebben 's morgens tijd als de kinderen op school zitten, PostNL biedt 's middags werk of aan de randen van de dag ('s morgens vroeg of 's avonds laat).
Tweede reden is de parttime functie zelf: van een minimumloon en max ca. 20 uur per week kan niemand rondkomen. En besparen op de loonkosten is de reden, dat het parttimefuncties zijn, want bij parttime zijn de loonkosten per uur lager dan bij fulltime. Daarmee is PostNL alleen interessant voor wie wil bijverdienen, niet voor wie er van rond moet komen.
De directie mikt op 2-3 dagen per week lopen, maar dat is natuurlijk erg langzaam, duur, inefficiënt als de bezorger nog steeds veel huizen voorbij loopt. Vanaf de fiets bezorgen is dan logischer, omdat de bezorger per uur langs veel meer huizen komt dan lopend.
Dat verschil in tijd schijnt zo groot te zijn, dat PostNL met veel minder bezorgers dan nu ineens meer service kan bieden en alle post de volgende dag kan langsbrengen. Meeste bedrijven willen post op maandag-vrijdag, niet op zaterdag omdat ze op zaterdag dicht zijn.
Als vergelijking: vroeger heette de functie 'postbode' en die begon de dag met sorteren om daarna te bezorgen. Om te besparen op loonkosten is dit uit elkaar getrokken (functie simpeler = lagere functiewaardering = lager salaris) en omgezet naar 2 parttime-functies. Bij allebei is er tekort aan mensen, vooral in regio's waar meer bedrijven eenvoudig werk aanbieden.Erthanax schreef: ↑21 mar 2024 23:35Is dat echt zo? Volgens mij is nu het probleem dat er weinig poststukken zijn, maar wel elke dag de ronde gedaan moet worden (behalve op zondag en maandag, meen ik). Dan heb je dus veel mensen nodig voor weinig werk, dus parttime. Met minder bezorgdagen, bv drie, wordt het juist gemakkelijker om fulltime “brievenbestellers” in te zetten, lijkt me, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Daar verliest PostNL de slag, omdat de werktijden niet aansluiten op de dagindeling van de doelgroep. Werkende moeders bijvoorbeeld hebben 's morgens tijd als de kinderen op school zitten, PostNL biedt 's middags werk of aan de randen van de dag ('s morgens vroeg of 's avonds laat).
Tweede reden is de parttime functie zelf: van een minimumloon en max ca. 20 uur per week kan niemand rondkomen. En besparen op de loonkosten is de reden, dat het parttimefuncties zijn, want bij parttime zijn de loonkosten per uur lager dan bij fulltime. Daarmee is PostNL alleen interessant voor wie wil bijverdienen, niet voor wie er van rond moet komen.
De topdame van PostNL heeft het (ongeveer) zo gezegd: een bezorger loopt 7 huizen voorbij en bezorgt daarna bij 3 huizen post.Erthanax schreef: ↑21 mar 2024 23:35Het is wel een interessant logistiek probleem, want met minder bezorgdagen moeten er meer poststukken opgeslagen worden; en omdat er per ronde meer adressen met post zullen zijn, zal een ronde langer duren.
Even kort door de bocht zou ik verwachten dat een bezorger twee grote rondes per dag kan doen. In twee dagen dus vier routes/wijken, met een vaste bezorger rond een vast tijdstip. Een win-winsituatie, waarbij oude tijden herleven. “Goedemorgen Pieter/Siemen!”
De directie mikt op 2-3 dagen per week lopen, maar dat is natuurlijk erg langzaam, duur, inefficiënt als de bezorger nog steeds veel huizen voorbij loopt. Vanaf de fiets bezorgen is dan logischer, omdat de bezorger per uur langs veel meer huizen komt dan lopend.
Dat verschil in tijd schijnt zo groot te zijn, dat PostNL met veel minder bezorgers dan nu ineens meer service kan bieden en alle post de volgende dag kan langsbrengen. Meeste bedrijven willen post op maandag-vrijdag, niet op zaterdag omdat ze op zaterdag dicht zijn.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Totaal onmogelijk plan, als je de huidige inzet en omloop van het materieel ziet. En de drukte op stations en in treinen is weer gigantisch.Bezorgdeburger schreef: ↑22 mar 2024 08:44Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.
-
- Berichten: 32341
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Er wordt me nogal wat genoemd, zeg.
Zit er nog even naar te kijken. Bevoorraden van stations via de trein is zeker niet zo'n gekke gedachte. Hang een goederenwagon achter een passagierstrein, uiteraard buiten de spits, en je komt een heel eind volgens mij. Alles in rolcontainers per station, dan heb je het zo de trein uit.Vlak langs de route, in Waddinxveen, staat namelijk een distributiecentrum dat treinen kan bevoorraden. Vanuit dat distributiecentrum is het mogelijk om diverse ketens op de genoemde stations te bevoorraden, denk aan de Julia’s, Kiosk en Smullers.
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 mar 2024 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Twee parttime functies tegen het minimumloon van zeg 20 uur, zijn mijns inziens niet “voordeliger” voor de werkgever dan één baan van 40 uur tegen het minimumloon.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Ik krijg tegenwoordig nog maar eens in de twee weken post die er toe doet. Dan is 1 bezorgdag in de week meer dan voldoende.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Goed idee, vooral bij eindstationswitte angora schreef: ↑22 mar 2024 09:29
Zit er nog even naar te kijken. Bevoorraden van stations via de trein is zeker niet zo'n gekke gedachte. Hang een goederenwagon achter een passagierstrein, uiteraard buiten de spits, en je komt een heel eind volgens mij. Alles in rolcontainers per station, dan heb je het zo de trein uit.
BL2
vindt dit leuk
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Dan zullen sommige perrons verlengd moeten worden of treinen ingekort.witte angora schreef: ↑22 mar 2024 09:29Er wordt me nogal wat genoemd, zeg.Zit er nog even naar te kijken. Bevoorraden van stations via de trein is zeker niet zo'n gekke gedachte. Hang een goederenwagon achter een passagierstrein, uiteraard buiten de spits, en je komt een heel eind volgens mij. Alles in rolcontainers per station, dan heb je het zo de trein uit.Vlak langs de route, in Waddinxveen, staat namelijk een distributiecentrum dat treinen kan bevoorraden. Vanuit dat distributiecentrum is het mogelijk om diverse ketens op de genoemde stations te bevoorraden, denk aan de Julia’s, Kiosk en Smullers.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Zinloos om te kijken wat vroeger werkte. De wereld verandert continu. In dit specifieke geval moet je dan vrachtwagens laten gaan rijden tussen stations en distributie-/sorteercentra. Of je moet de complete PostNL infra gaan veranderen. Welk probleem los je daarmee op?Bezorgdeburger schreef: ↑22 mar 2024 08:44Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Ze willen hier vast op 2e paasdag mee van start gaan
BL2
vindt dit leuk
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Vroeger hadden gewone treinstellen (Mat 54 en Mat 64) een bagageruimte en werd er redelijk wat pakketpost vervoerd in de normale dienstregeling.
Op grote stations reden er speciale “pickup-wagens” rond om de pakketten te verplaatsen. Die karretjes hadden een intrigerend ontwerp waarbij de chauffeur voorop stond, op een soort kantelschotel waarmee hij kon sturen door naar links of rechts te leunen. “Gasgeven” en remmen ging met twee hendels links en rechts, waaraan hij zich vasthield. Als jongetje leek het me fantastisch om daarop rond te rijden.
Op grote stations reden er speciale “pickup-wagens” rond om de pakketten te verplaatsen. Die karretjes hadden een intrigerend ontwerp waarbij de chauffeur voorop stond, op een soort kantelschotel waarmee hij kon sturen door naar links of rechts te leunen. “Gasgeven” en remmen ging met twee hendels links en rechts, waaraan hij zich vasthield. Als jongetje leek het me fantastisch om daarop rond te rijden.
witte angora
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
PostNL zal weinig keus hebben. Zij moeten immers voldoen aan de Postwet. Zij gebruiken de Postwet om aan aansprakelijkheid voor vermiste poststukken te voorkomen. Als zij niet willen bezorgen dan ook geen bescherming meer van de Postwet.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
De postwet wordt altijd aangepast naar datgene wat PostNL wil.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Wat een onzin. De Postwet is van 2009.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Iets verder kijken voor je onzin roept, Lady...
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/ ... noverzicht
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Nou je kan ook pizzabezorgers inschakelen.rwolters schreef: ↑22 mar 2024 11:41Zinloos om te kijken wat vroeger werkte. De wereld verandert continu. In dit specifieke geval moet je dan vrachtwagens laten gaan rijden tussen stations en distributie-/sorteercentra. Of je moet de complete PostNL infra gaan veranderen. Welk probleem los je daarmee op?Bezorgdeburger schreef: ↑22 mar 2024 08:44Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/
Zoals ik het begrijp zou de post voor zeg Delft in 1 postkarretje opgehaald en gesorteerd kunnen worden.
Het is een idee dat mij wel aanspreekt maar is natuurlijk maar 1 mening.
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
Waarom onzin? Die wet is toch van 2009? Aangepast een aantal keren maar de wet zelf is van 2009. Zoals je kunt lezen via jou link. Dus lady1234 spreekt in dit geval geen onzin m.i.Moneyman schreef: ↑22 mar 2024 17:44Iets verder kijken voor je onzin roept, Lady...
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/ ... noverzicht
Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?
En die wijzigingen gaan bijvoorbeeld over de VGA, de WOO, de Vreemdelingenwet enzovoort, enzovoort, een punt ipv een komma hier en vice versa.
Hun core verplichtingen staan nog steeds overeind.
Hun core verplichtingen staan nog steeds overeind.