LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem binnen onze VVE

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
bosjeeee
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2012 00:04

Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door bosjeeee »

Binnen onze VVE is een geschil ontstaan tussen de winkels beneden en de appartementen daar boven.

In totaal zijn er 2 winkels met een breukdeel van totaal 60 en 4 appartementen met een breukdeel van totaal 120. In totaal zijn er 180 breukdelen.

De verdeling van de winkels is 37 om 23.
De verdeling van de appartementen is ieder 30.
De appartementen betalen nu ieder 1200 euro per jaar aan servicekosten en de winkels betalen in totaal 918 euro.

Naar mijn mening klopt deze verdeling totaal niet in verhouding met de breukdelen.
Waar de appartementen ieder 100 euro per maand betalen voor een breukdeel van 30 betalen de winkels 76.50 per maand voor een breukdeel van 60.

Volgens mijn berekening moet dit zijn:
Appartementen per maand 400 ( 100 p.p.) voor een breukdeel van 120.
Winkels per maand 200 voor een breukdeel van 60.

Toen ik hier over begon in de vergadering werden de beheerders van de winkels erg boos. Deze gaven aan dat er in 2009 een afspraak was gemaakt over de verdeling.
Deze verdeling kon ik niet terug vinden in de splitsingsakte. Wel stond in de splitsingsakte de breukdelen zoals ik hierboven beschreef.

Wanneer ik een grove berekening maak loopt de VVE al vanaf 1-11-2009 zo'n 4000 mis aan inbreng van de winkels wanneer er wordt uitgegaan dat ik gelijk heb en er uit wordt gegaan van 100 euro per maand bij een breukdeel van 30.

Wie kan mij advies geven of ik gelijk heb en sterk sta en welke stappen ik kan ondernemen.

Alvast bedankt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door crazyme »

Deze gaven aan dat er in 2009 een afspraak was gemaakt over de verdeling.
Dat al dan vast in de notulen staan. En het lijkt mij rechtsgeldig om de verdeling tussentijds te wijzigen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door kokka »

Is het niet zo dat er voor de appartementen een lift en daardoor de service kosten hoger zijn?worden de ramen van de winkels ook gewassen of doen ze dat zelf?

Groet

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door kokka »

Is het niet zo dat er voor de appartementen een lift en daardoor de service kosten hoger zijn?worden de ramen van de winkels ook gewassen of doen ze dat zelf?

Groet

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:Is het niet zo dat er voor de appartementen een lift en daardoor de service kosten hoger zijn?worden de ramen van de winkels ook gewassen of doen ze dat zelf?

Groet
Het gaat er om wat er op papier staat en wat er afgesproken is, niet wat ze er voor terug krijgen, als het goed is is hier in de verdeling op papier rekening mee gehouden.

bosjeeee
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2012 00:04

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door bosjeeee »

In 2004 is zijn de verdeling van de kosten opgemaakt. Toen woonde ik hier nog niet. In 2009 zijn de servicekosten verhoogd. Toen woonde ik hier net.

Vorig jaar ben ik me er eens in gaan verdiepen en vond de verdeling onredelijk.
Er zijn dus wel diverse notulen aanwezig waarin staat hoeveel ieder appartement/ winkel betaald.

Maar deze verdeling klopt in mijn ogen totaal niet met het aantal breukdelen.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door brokkel »

bosjeeee schreef:Er zijn dus wel diverse notulen aanwezig waarin staat hoeveel ieder appartement/ winkel betaald.Maar deze verdeling klopt in mijn ogen totaal niet met het aantal breukdelen.
Maar het is dus wel vastgelegd in de notulen. Dan is het over de periode 2009 tot nu dus gewoon gedaan zoals afgesproken.

Het enige wat je nu kan doen is in de eerst volgende vergadering vragen om een nieuwe verdeling van de kosten. En als deze wordt goedgekeurd zullen alle partijen zich hieraan moeten houden.

Dus als het gaat om een bedrag te krijgen over het verleden dan sta je simpelweg zwak. Dit had je dan in 2009, 2010 of 2011 al aan moeten vechten. Maar toen vond je het blijkbaar prima dat de verdeling zo was.
Nu is het dus zorgen dat je medestanders krijgt bij de leden en bij de eerstvolgende vergadering zorgen voor een wijziging. Daar kan je dan wel weer sterk staan.

bosjeeee
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2012 00:04

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door bosjeeee »

Mij is verteld dat de splitsingsakte ook bindend is. En dat in de splitsingsakte de kosten worden bepaald naar rato van breukdeel.

Met dit verhaal kan ik dus niks omdat er al andere afspraken zijn gemaakt betreft de verdeling als ik het goed begrijp?

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door Creatura »

Een "afspraak" in een vergadering mag nooit een wijziging inhouden van bepalingen in de splitsingsakte. Indien men afwijkt van de verdeelsleutel zoals die is vastgelegd in de splitsingsakte kun je met sucses de nietigheid van zo'n besluit inroepen.
Ik denk dat je hiervoor het beste je rechtsbijstand in kunt schakelen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Probleem binnen onze VVE

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Of de verdeling in de servicekosten onredelijk is, is niet zonder meer te zeggen.
Daarvoor moet ook bekend zijn welke service aan de verschillende appartementseigenaren wordt geleverd.

Het zou immers goed kunnen dat glasbewassing, schoonmaak trappenhal, voorschot water, etc.... bij de particulieren wel wordt uitgevoerd en bij de commerciele ruimtes niet.

Het is wel van belang dat goed is vastgelegd wat de afspraken zijn. Het is niet zo dat per definitie de servicekosten gelijk lopen met de breukdelen. Een afwijkend servicebedrag is dus niet altijd in strijd met de splitsingsakte.

Staat in uw splitsingsacte iets vermeld over doorberekening van de servicekosten ?

Ook is het zo dat u wel degelijk gebonden bent aan afspraken die vorige eigenaren als onderdeel van de VvE gemaakt hebben. Het kan immers niet zo zijn dat eerder gemaakte afspraken door nieuwe eigenaren niet meer worden gerespecteerd.

Een besluit van de vergadering ter vernietiging voordragen bij de kantonrechter dient te gebeuren binnen 1 maand nadat het is bekend gemaakt. Het lijkt me dat deze periode al is verstreken.

Als u verder wilt komen is het dus allereerst van belang om de exacte tekst in de splitsingsakte , de oude afspraken en de inhoud van de verleende service voor alle eigenaren boven water te krijgen

Gesloten