| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Provincie Groningen Berooft huiseigenaren
-
GroenePolitiek
Provincie Groningen Berooft huiseigenaren
Provincie Groningen besloot deze week om goedkope woningen in de Blauwe Stad te laten bouwen door Geveke.
In de omgeving staan huizen vaak jaren te koop door gebrek aan vraag. Voor goed gelegen kavels van minder dan 60 euro per vierkante meter is geen enkele belangstelling.
De provincie maakt zich schuldig aan dumping van huizen, bederft de markt, veroorzaakt prijsdaling van bestaande woning en probeert over de ruggen van huiseigenaren geld te verdienen met crimineel bestuur.
Ik zoek mensen in de omgeving van de Blauwe Stad om dit collectief juridisch aan te vechten.
In de omgeving staan huizen vaak jaren te koop door gebrek aan vraag. Voor goed gelegen kavels van minder dan 60 euro per vierkante meter is geen enkele belangstelling.
De provincie maakt zich schuldig aan dumping van huizen, bederft de markt, veroorzaakt prijsdaling van bestaande woning en probeert over de ruggen van huiseigenaren geld te verdienen met crimineel bestuur.
Ik zoek mensen in de omgeving van de Blauwe Stad om dit collectief juridisch aan te vechten.
-
witte angora
Re: Provincie Groningen Berooft huiseigenaren
Eigenlijk weet ik niet goed wat je wilt bereiken. Ik ben eens wezen snuffelen, veel van de 'lege' kavels doen zo'n 120 tot 600 euro per vierkante meter. Niet verkeerd, als je bedenkt dat je in Groningen zit. Dat zijn toch heel andere prijzen dan de Randstad. Er staan heel wat woningen te koop voor prijzen die tegen de 3 ton aan zitten, en dan heb je nog geen 600 vierkante meter grond. Maar wel vrijstaand, als ik het zo gezien heb.GroenePolitiek schreef:Provincie Groningen besloot deze week om goedkope woningen in de Blauwe Stad te laten bouwen door Geveke.
Dat huizen jaren te koop hebben gestaan geloof ik graag. Het was crisis in het hele land, weet je. Dat was overal zo. Intussen trekt de markt aan. Misschien is dit hét moment om een nieuwe kopersgroep aan te boren, degenen die onder de 2 ton iets willen kopen? Dan komt er meer volk daar wonen, en wordt het geheel wat aantrekkelijker - ook voor mensen met een iets bredere beurs, degenen die de woningen zouden kopen die momenteel te koop staan.
Schaarste op de woningmarkt creeeren, om zo prijzen op te kunnen drijven , waar voornamelijk bestaande huizenbezitters van profiteren....is net zo goed crimineel bestuur te noemen.GroenePolitiek schreef: De provincie maakt zich schuldig aan dumping van huizen, bederft de markt, veroorzaakt prijsdaling van bestaande woning en probeert over de ruggen van huiseigenaren geld te verdienen met crimineel bestuur.
Ik kan me de reactie van TS eigenlijk wel voorstellen. Je vergroot zo namelijk twee 'problemen'.
Ten eerste zijn er mensen die een paar jaar geleden voor een veel hogere prijs per m2 een kavel hebben gekocht en daar een huis op hebben laten bouwen. Op zich zijn de prijzen voor een kavel vergeleken met bv de Randstad best schappelijk. Maar als de kavels nu ineens voor veel lagere prijzen worden verkocht, en er ook goedkopere projectwoningen komen, dan betekent dat dat jouw huis op jouw dure kavel ineens ook veel minder waard is. Wil of moet je verhuizen, dan betekent dat nu dus bijna gegarandeerd een strop die in de tonnen kan lopen. En het betekent ook dat veel mensen niet eens kúnnen verhuizen. Als je nu ineens een compleet huis kunt kopen voor de prijs die jij een paar jaar geleden voor alleen de kavel hebt betaald... tel uit je winst.
Ten tweede is er in dit prijssegment juist een behoorlijk overschot aan huizen te koop in deze regio. Door nóg meer huizen in deze prijsklasse te bouwen, worden de bestaande goedkopere huizen nog minder verkocht. Of moeten die met (meer) verlies worden verkocht. Dat betekent dat er nog minder doorstroming komt in de markt.
Blauwestad is een prima plek, waar je voor een normale prijs lekker ruim en mooi kunt wonen, en een huis naar wens kunt laten bouwen, terwijl je toch in een half uurtje in de stad Groningen bent. Maar het gebied heeft één achilleshiel en dat is dat je bij verkoop waarschijnlijk veel minder voor je huis terug krijgt dan wat je erin hebt gestopt. En met dit beleid vergroot je die achilleshiel alleen maar.
Wil je over een paar jaar weer verhuizen, dan is dat een probleem. Wil je er heerlijk en comfortabel oud worden, dan is het een geweldige plek om te wonen.
Ten eerste zijn er mensen die een paar jaar geleden voor een veel hogere prijs per m2 een kavel hebben gekocht en daar een huis op hebben laten bouwen. Op zich zijn de prijzen voor een kavel vergeleken met bv de Randstad best schappelijk. Maar als de kavels nu ineens voor veel lagere prijzen worden verkocht, en er ook goedkopere projectwoningen komen, dan betekent dat dat jouw huis op jouw dure kavel ineens ook veel minder waard is. Wil of moet je verhuizen, dan betekent dat nu dus bijna gegarandeerd een strop die in de tonnen kan lopen. En het betekent ook dat veel mensen niet eens kúnnen verhuizen. Als je nu ineens een compleet huis kunt kopen voor de prijs die jij een paar jaar geleden voor alleen de kavel hebt betaald... tel uit je winst.
Ten tweede is er in dit prijssegment juist een behoorlijk overschot aan huizen te koop in deze regio. Door nóg meer huizen in deze prijsklasse te bouwen, worden de bestaande goedkopere huizen nog minder verkocht. Of moeten die met (meer) verlies worden verkocht. Dat betekent dat er nog minder doorstroming komt in de markt.
Blauwestad is een prima plek, waar je voor een normale prijs lekker ruim en mooi kunt wonen, en een huis naar wens kunt laten bouwen, terwijl je toch in een half uurtje in de stad Groningen bent. Maar het gebied heeft één achilleshiel en dat is dat je bij verkoop waarschijnlijk veel minder voor je huis terug krijgt dan wat je erin hebt gestopt. En met dit beleid vergroot je die achilleshiel alleen maar.
Wil je over een paar jaar weer verhuizen, dan is dat een probleem. Wil je er heerlijk en comfortabel oud worden, dan is het een geweldige plek om te wonen.
Helemaal eens, kweenie. Het probleem is duidelijk aanwezig. Ik snap de wens om er iets aan te doen heel goed, maar dan graag wel transparant.
De lange termijn prognose voor de Blauwe Stad is volgens recente onderzoeken acceptabel, en vergelijkbaar met andere projecten, als je het tenminste niet bekijkt als een snelle geldmachine, zoals overheden deden vóór de crisis met alle nieuwbouwplannen, maar als het langlopende project wat het is. Daarbinnen past ook het aantrekkelijker (lees goedkoper) maken om de bewonersaantallen te doen stijgen, daarmee komt er meer leven en reuring, wat de voorzieningen een boost geeft, en achteraan in die vergelijking de prijzen van de woningen zal doen stijgen, of ten minste stabiliseren. En de gemeenten en de provincie hebben een bredere taak in dit geheel, dan puur gedane investeringen van de huidige huiseigenaren te laten renderen. Met de bril van TS op zou elke huiseigenaar de Nederlandse staat, de EU, of het IMF wel aan kunnen gaan klagen.
-
witte angora
Het waren niet alleen de overheden die projecten als snelle geldmachines beschouwden. Er waren in die tijd ook Britse programma's waarin mensen met hulp van twee makelaars huizen kochten, waarbij het wonen in dat huis eigenlijk bijzaak was, en waarin de winst over een aantal maanden/jaren het meest benadrukt werd. Dat ging om vele duizenden en tienduizenden ponden. Maar verlies werd er eigenlijk nooit gemaakt.
Ik denk dat mede door dit soort programma's bij sommige mensen het langere termijn denken een beetje op de achtergrond is geraakt.
Ik denk dat mede door dit soort programma's bij sommige mensen het langere termijn denken een beetje op de achtergrond is geraakt.
waar TS ook aan voorbijgaat is dat de provincie ruimte op de huurmarkt creëert door woningen te bouwen die betaalbaar zijn voor midden inkomens. dat is ook de enige manier om mensen uit een te goedkope sociale woning te krijgen.
Blauwestad is nu juist een wijk die aantrekkelijk is vanwege de rust en de ruimte. En een wijk waar bewust weinig voorzieningen zijn gepland (behalve wat recreatieve voorzieningen die niet specifiek voor de bewoners zijn).
Er is voor de bewoners in dat opzicht dus weinig nadeel aan lege kavels of een trage verkoop. In tegendeel.
Er is voor de bewoners in dat opzicht dus weinig nadeel aan lege kavels of een trage verkoop. In tegendeel.
Meer bewoners betekent wel dat OV-aansluitingen talrijker, of bestaande robuuster worden bijvoorbeeld..kweenie schreef:Blauwestad is nu juist een wijk die aantrekkelijk is vanwege de rust en de ruimte. En een wijk waar bewust weinig voorzieningen zijn gepland (behalve wat recreatieve voorzieningen die niet specifiek voor de bewoners zijn).
Blauwe stad, bij mijn schoonouders ( oorspronkelijke bewoners ) in de achter tuin. Toen met veel prestige op gezet om de rijkere Nederlander een ruime bouw kavel aan het nieuw aangelegde Olddamstermeer aan te bieden. Maar er waren veel meer kavels dan er rijke Nederlanders met een bootje waren, die ook nog in Friesland en Groningen konden gaan wonen. Ook nog een crisis erbij, gevolg 1 grote flop die handen vol geld heeft gekost. Mijn schoonvader heeft nu al jaren lang een mooi groot wandel gebied met heel veel lege kavels voorzien van alle nuts aansluitingen. Nu wil Geveke een paar rijtjes woningen in een hofje gaan bouwen van +/_ 140000 euro per stuk (niet goedkoop voor dit gebied waar je een vrijstaande woning voor 150000 koopt) Wat ik heb begrepen zijn de bewoners van de dure bouw kavels er wel blij mee, er komt weer reuring in de Blauwe Stad.
Er zijn inderdaad ook vrijstaande woningen in deze prijscategorie te koop, maar dat zijn dan in het algemeen veel oudere huizen, waar veel (achterstallig) onderhoud aan zit of aan komt. Voor nieuwbouw en voor huizen van deze eeuw liggen de prijzen heel wat hoger. Je kunt straks voor tussen de anderhalf en twee ton een nieuwbouwhuis met tussen de 100 en 150 m2 woonoppervlak kopen. Terwijl de vraagprijzen voor bestaande huizen in dat gebied pas rond de 3 ton beginnen. Dan heb je natuurlijk wel een vrijstaande woning, maar ik denk dat veel huizenkopers die niet in het hoge segment zitten, dan toch makkelijk de keus maken voor het goedkope en dan maar niet vrijstaande huis. En in de omgeving van Blauwstad kom je ook weinig 'moderns' tegen onder de twee ton.
Ik kan mij daarom niet voorstellen dat deze mensen die nu hun huis te koop hebben staan - en die vaak niet heel veel kunnen zakken omdat ze dan nog meer verlies maken dan ze nu al doen - zo blij worden van deze manier om reuring in het gebied te krijgen. Voor de echt dure woningen zal dat natuurlijk anders liggen, maar één van de voordelen van dit gebied was nu juist dat je ook met een iets kleinere portemonnee mooi kon wonen. En die mensen komen nu van een koude kermis thuis.
Maar de basis van het probleem ligt volgens mij in de inschattingsfout dat er werd gedacht dat wonen in dit gebied veel meerwaarde zou hebben ten opzichte van bestaande dorpen in de omgeving en dat zich dit zich ook zou vertalen in een hogere waarde van de woningen. En dat daarmee een hogere kavelprijs gerechtvaardigd zou zijn. Vooralsnog zien de meeste nuchtere Groningers vooral de nadelen, zoals de afstand van de bestaande kernen (en daarmee voor veel mensen ook de afstand tot familie en vrienden). Misschien dat het een kwestie van tijd is voordat de voordelen meer de overhand krijgen, en het gebied juist duurder wordt dan de omgeving, maar mensen die nu hun woning te koop hebben staan hebben weinig daar weinig aan.
Ik kan mij daarom niet voorstellen dat deze mensen die nu hun huis te koop hebben staan - en die vaak niet heel veel kunnen zakken omdat ze dan nog meer verlies maken dan ze nu al doen - zo blij worden van deze manier om reuring in het gebied te krijgen. Voor de echt dure woningen zal dat natuurlijk anders liggen, maar één van de voordelen van dit gebied was nu juist dat je ook met een iets kleinere portemonnee mooi kon wonen. En die mensen komen nu van een koude kermis thuis.
Maar de basis van het probleem ligt volgens mij in de inschattingsfout dat er werd gedacht dat wonen in dit gebied veel meerwaarde zou hebben ten opzichte van bestaande dorpen in de omgeving en dat zich dit zich ook zou vertalen in een hogere waarde van de woningen. En dat daarmee een hogere kavelprijs gerechtvaardigd zou zijn. Vooralsnog zien de meeste nuchtere Groningers vooral de nadelen, zoals de afstand van de bestaande kernen (en daarmee voor veel mensen ook de afstand tot familie en vrienden). Misschien dat het een kwestie van tijd is voordat de voordelen meer de overhand krijgen, en het gebied juist duurder wordt dan de omgeving, maar mensen die nu hun woning te koop hebben staan hebben weinig daar weinig aan.