LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slopen van muur van buren bij aanbouw

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Julie4444

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wow, schandalig dit.
Je mag andermans eigendom niet slopen, zeker niet wanneer deze expliciet hebben aangegeven hier geen toestemming voor te verlenen.

Ik hoop echt dat de buurman het er niet bij laat zitten en dat de rechter TS flink in de buidel laat tasten om de onkosten en ongemak van die arme buurman te verzachten.

Wat een ongelooflijke, schandalig asociale en illegale manier van doen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fritszwammerdam schreef:Excuus voor het onduidelijke. Het zijn 'gewoon' rijtjeshuizen. Er zijn echter op dit moment geen tussenmuren, andere aanbouwen ofzo. De achtergevel loopt in een lijn door en is enkel onderbroken met een centimeter om de erfscheiding aan te duiden.

De reden dat ik doorga is omdat mijn belang om een aanbouw te plaatsen zwaarder weegt dan het belang van de buurman om het slopen van zijn achtergevel te weigeren. Als ik mijn aanbouw tegen zijn achtergevel aan laat lopen krijg ik kwalitatief een slechte aanbouw.

Ook ik begin meer en meer te twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit topic....maar ok.

Jouw belang kan nooit zwaarder wegen dan die van jouw buren !!!! Jij hoeft helemaal geen slechte aanbouw te krijgen als jouw buren weigeren. Zoals ik reeds schreef.....ik heb het sterke vermoeden dat je geen inspringing wilt......hestel me als ik verkeerd heb.

Mijn aanbouw zit tegen mijn achtergevel aan en zit +- 10 cm over de erfgrens. Als je geen inspringing wilt dan gan je naar +- 20 a 25 cm over de erfgrens opdat de spouwmeer verlengd moet worden. Dan is jouw buitenmuur gelijk aan de binnenmuur van de buurman.

Wij vonden dat te ver gaan en zijn iom buren tot 10cm gegaan zodat ook hun muur is en de fundering ook kon worden doorgetrokken mochten de buren ooit toch een uitbouw willen.

Voor de rest.....goed dat je mijn buurman niet bent, want met zon opstelling en zonder overleg breek ik jouw muur net zo hard weer af als deze is opgebouwd.......zelfs sneller.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

fritszwammerdam schreef:Excuus voor het onduidelijke. Het zijn 'gewoon' rijtjeshuizen. Er zijn echter op dit moment geen tussenmuren, andere aanbouwen ofzo. De achtergevel loopt in een lijn door en is enkel onderbroken met een centimeter om de erfscheiding aan te duiden.

De reden dat ik doorga is omdat mijn belang om een aanbouw te plaatsen zwaarder weegt dan het belang van de buurman om het slopen van zijn achtergevel te weigeren. Als ik mijn aanbouw tegen zijn achtergevel aan laat lopen krijg ik kwalitatief een slechte aanbouw.
Dan had je dus ook gewoon die muur precies op de erfgrens kunnen laten bouwen. Je mág 10 centimeter over die grond heen - maar het hoeft niet. In ieder geval zou het een hele hoop gescheeld hebben als je van tevoren met de buurman overlegd had.

witte angora

Teunbosseman schreef:

Ook ik begin meer en meer te twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit topic....maar ok.

............

Voor de rest.....goed dat je mijn buurman niet bent, want met zon opstelling en zonder overleg breek ik jouw muur net zo hard weer af als deze is opgebouwd.......zelfs sneller.
Gezien de vaagheid en onduidelijkheden lijkt me dit iemand die a) niet kan communiceren b) niet weet waar hij het over heeft c) niet goed bij zijn hoofd is. Veel meer is het niet.

Je tweede opmerking: ik weet niet hoe ik gereageerd zou hebben. Maar de felheid in mijn berichten in dit topic is wel duidelijk denk ik.

eddy123

Ongelezen bericht door eddy123 »

Ik heb het hele topic eens op m'n gemak doorgenomen en ik denk dat het een kwestie van woordkeuze is van TS. TS heeft het steeds over slopen terwijl hij eigenlijk zijn muur wil aanhechten aan de bestaande muur. Het lijkt mij dat je niet kunt aanhechten met een rolletje plakband. Ik ben geen bouwkundige en ik weet niet precies wat er allemaal mogelijk is in deze situatie, maar het lijkt mij logisch dat je de buitenmuur tenminste tot de spouw verwijdert om daar de aanbouw vanaf de spouw te laten beginnen, ook i.v.m. doorluchting om vochtproblemen te voorkomen.
Zelf zou ik er nooit aan beginnen om iets op de grond van de buren of in de muur van de buren te bouwen. Zelfs als de buren wel akkoord hebben gegeven kan dat nog tot problemen lijden. Ik zou het alleen overwegen als zowel ik als de buurman beiden te samen een aanbouw plaatsen.

Overigens: alle reacties van mensen in de trend van "het is maar goed dat ik je buurman niet ben, want dan zou ik ....", geven alleen maar aan dat ik blij ben dat zij mijn buren niet zijn. Waarom zou je de buurman die graag een aanbouw wil zo dwars zitten? Gun je het hem niet?
Ik zou zelf al snel wel toestemming geven, maar wel op papier laten zetten dat nadelige gevolgen die zich in de toekomst openbaren op zijn kosten worden hersteld.

Voor de rest begrijp ik TS wel: soms moet je gewoon doorzetten, als het eenmaal staat, dan wordt het niet zo snel meer weggehaald. TS moet wel rekening houden met een forse schadeclaim, zowel nu als in de toekomst.

Of dit topic *echt* is doet totaal niet ter zake. De casus is interessant genoeg.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Maar TS heeft nu in ieder geval moedwillig een goede verstandhouding met de buren naar de jandoedel geholpen... Hij weet zeker niet hoe belangrijk dat is (of nog kan worden).
Heel dom, denk ik dan.

eddy123

Miepje1 schreef:Maar TS heeft nu in ieder geval moedwillig een goede verstandhouding met de buren naar de jandoedel geholpen...
Dat ben ik volkomen met je eens en dat is al een reden om er niet aan te beginnen.
Zoals gezegd: ik zou heel erg terughoudend zijn, zelfs al had ik toestemming van de buren en kan ik heel goed met de buren opschieten. Als na 3 jaar de buren door mijn aanbouw bijvoorbeeld vochtschade oplopen, dan is het snel gebeurd met die vriendschap. Dat risico zou ik niet graag nemen. Dan gewoon maar op eigen grond bouwen en in mijn eigen muur hakken. Dan liever een knik in de uitbouw of noodgedwongen een raam of deur moeten verplaatsen. Of desnoods helemaal geen uitbouw.
Dat een buurman *om niks* enorm gaat dwars liggen bevordert de burenliefde ook niet. Sommige mensen zijn gewoon te koppig voor woorden. Je kunt een ander ook wel eens iets gunnen.

witte angora

eddy123 schreef:
Overigens: alle reacties van mensen in de trend van "het is maar goed dat ik je buurman niet ben, want dan zou ik ....", geven alleen maar aan dat ik blij ben dat zij mijn buren niet zijn. Waarom zou je de buurman die graag een aanbouw wil zo dwars zitten? Gun je het hem niet?
Dat is geen kwestie van niet gunnen, dat is een kwestie van hoe het aangepakt wordt. Blijkbaar vind jij het prima als je op een dag thuiskomt, en je buurman heeft een deel van je achtergevel gesloopt?

eddy123

@witte angora en @vogels: ik ben het volkomen met jullie eens in dit geval.
Je gaat niet zomaar aan de muur van je buren zitten prutsen, ook al staat er iets in het koopcontract. Je maakt een tekening, of laat die maken, en dan ga je bij de buren langs om dat te bespreken. Ik doe dat al als ik op eigen grond iets doe. De buren kunnen immers ook overlast hebben van de werkzaamheden. Gewoon een beetje inleven hoe je het zelf zou vinden als de rollen omgedraaid zouden zijn.
MAAR, stel dat je dat allemaal keurig doet en een buurman blijft enorm dwars liggen *om niks*, wat dan?
Dan is die buurman toch net zo schuldig aan een verstoorde burenverhouding, tenminste, dat vind ik wel.
Ik denk dat TS dat bedoelt met de stelling dat zijn belang groter is dan dat van de buren.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

@eddy,
ik vind het behoud van zijn achtergevel toch niet " om niks".

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

fritszwammerdam schreef:Beste reageerders,

Door alle ophef kan ik pas wat later reageren dan dat ik wou. De buurman heeft zijn advocaat ingeschakeld en dit wordt nu waarschijnlijk een juridisch proces.

Wij (de aannemer en ik) zijn gesommeerd om te stoppen met bouwen aan de kant van de buurman maar wij gaan verder. Het is nu al eenmaal zo en de buurman kan wel alles sommeren maar dat betekend niet dat ik het moet doen. Ik wacht wel op officieel bericht van de advocaat.

Nu realiseer ik dat het netjes zou zijn als ik toestemming zou vragen maar de aanbouw moet nou eenmaal zo geplaatst worden, andere manieren zijn er niet!

Bedankt voor jullie reacties.
Nou Frits dat gaat je een hoop geld kosten, want straks mag je de boel bij jezelf weer afbreken om de boel bij buurman te kunnen herstellen. Mogelijk ook nog alle proceskosten erbij. Duur geintje om je koppigheid te kunnen volharden.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

eddy123 schreef:Ik heb het hele topic eens op m'n gemak doorgenomen en ik denk dat het een kwestie van woordkeuze is van TS. TS heeft het steeds over slopen terwijl hij eigenlijk zijn muur wil aanhechten aan de bestaande muur. Het lijkt mij dat je niet kunt aanhechten met een rolletje plakband. Ik ben geen bouwkundige en ik weet niet precies wat er allemaal mogelijk is in deze situatie, maar het lijkt mij logisch dat je de buitenmuur tenminste tot de spouw verwijdert om daar de aanbouw vanaf de spouw te laten beginnen, ook i.v.m. doorluchting om vochtproblemen te voorkomen.
Zelf zou ik er nooit aan beginnen om iets op de grond van de buren of in de muur van de buren te bouwen. Zelfs als de buren wel akkoord hebben gegeven kan dat nog tot problemen lijden. Ik zou het alleen overwegen als zowel ik als de buurman beiden te samen een aanbouw plaatsen.

Ik zou zelf al snel wel toestemming geven, maar wel op papier laten zetten dat nadelige gevolgen die zich in de toekomst openbaren op zijn kosten worden hersteld.

Voor de rest begrijp ik TS wel: soms moet je gewoon doorzetten, als het eenmaal staat, dan wordt het niet zo snel meer weggehaald. TS moet wel rekening houden met een forse schadeclaim, zowel nu als in de toekomst.

Of dit topic *echt* is doet totaal niet ter zake. De casus is interessant genoeg.

nee, je trekt het helemaal uit de context.

het gaat om de manier waarop TS met z'n buurman communiceert. De buurman heeft toestemming gegeven als je de OP goed leest>> om alleen maar 10cm over de erfgrens te kunnen komen.

dat was het, meer mocht niet. Aanbouwen slopen werd geen toestemming voor gegeven. Waarom ,daar hebben wij helemaal geen boodschap aan toch?? Daar kan je wel allerlei theorieën over loslaten wat je nu ook doet; feit blijt dat het niet mocht. klaar.
Nu moet je niet ineens doen alsof wij die dit zwaar afkeuren ook nog eens nadat er gesommeerd is te stoppen!, deze casus helemaal fout inschatten.
Wat doet TS doodleuk; die gaat gewoon door met de aannemer, vindt je het gek dat dat hier reacties oproept.
TS lijkt er nogal schuchter onder te reageren en dat valt inderdaad bij sommigen zoals mij bv, in het verkeerde keelgat.

eens kijken of je ook zo reageert als er ineens een stuk muur bij jou verdwenen is terwijl je hier expliciet GEEN TOESTEMMING voor hebt verleend. Het is nog maar de vraag of die aanbouw van jouw buurman dan ook nog waardeverlagend is voor jouw perceel!

niet de zaken om gaan draaien aub, TS is gewoon helemaal [juridisch] fout bezig.
maar te koppig om toe te geven en zit zometeen met een heel proces in zijn maag.
en...kan erop neer komen dat de aanbouw weer helemaal moet worden afgebroken.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

eddy123 schreef:@witte angora en @vogels: ik ben het volkomen met jullie eens in dit geval.
Je gaat niet zomaar aan de muur van je buren zitten prutsen, ook al staat er iets in het koopcontract. Je maakt een tekening, of laat die maken, en dan ga je bij de buren langs om dat te bespreken. Ik doe dat al als ik op eigen grond iets doe. De buren kunnen immers ook overlast hebben van de werkzaamheden. Gewoon een beetje inleven hoe je het zelf zou vinden als de rollen omgedraaid zouden zijn.
MAAR, stel dat je dat allemaal keurig doet en een buurman blijft enorm dwars liggen *om niks*, wat dan?
Dan is die buurman toch net zo schuldig aan een verstoorde burenverhouding, tenminste, dat vind ik wel.
Ik denk dat TS dat bedoelt met de stelling dat zijn belang groter is dan dat van de buren
.

inderdaad, het zijn en blijven theorieën die door niets gestaafd kunnen worden.

je denkt dat TS dat bedoelt; allemaal veronderstellingen maar niets van waar zonder dat TS het bevestigen kan.

dus waarom hier ventileren. Als/had/dan, kunnen we hier niets mee.
feit is/blijft; het mocht niet/expliciet geen toestemming>> hoe duidelijk wil je het hebben.
het eventuele waarom gaat ons niets aan, en doet niet terzake.

dit is een consumentenforum, het draait om feiten en casus, het is hier geen VIVAforum waar allerlei gedachtes/gevoelens/meningen/veronderstellingen etc etc worden gegeven, dan zit je hier niet goed 8) :wink:

verder ben ik het wel met je eens; een goede verstandhouding met de buren verzorg je zelf, en is een hele goeie investering.

Gesloten