LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tochtstrips-Energiebesparing

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ghelsendoorn

Tochtstrips-Energiebesparing

Ongelezen bericht door ghelsendoorn »

Hier komt Radar mee......https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -je-weten/ .......Heeft u wel eens een onderzoek gedaan nadat u alle naden heeft dicht gemaakt naar de PPM waarde in uw kamer? Waarschijnlijk dus nooit luchten is er belangrijk. Je wilt niet weten hoe snel de PPM waarden oplopen.
Mijn advies zou eerder zijn schaf een PPM meter aan. Geen co2 meter deze bijvoorbeeld.

https://www.ventilatieland.nl/artikel/1 ... dcEALw_wcB

Komkommertijd

Re: Tochtstrips-Energiebesparing

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Toch via kieren kan ik niets regelen.
De ventilatie roosters wel, maar een WTW unit op systeem is nog betere maar kan alleen in nieuwe huizen.

Een tochstrip is voor grote kiezen en teveel ventilatie te voorkomen, vooral bij harde wind op de gevel kan het wel eens
lastig warm stoken worden als je ramen en tuindeuren krom getrokken zijn.
Wel is het advies van die meter prima.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

ghelsendoorn schreef:
11 okt 2020 14:25
Hier komt Radar mee......https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -je-weten/ .......Heeft u wel eens een onderzoek gedaan nadat u alle naden heeft dicht gemaakt naar de PPM waarde in uw kamer? Waarschijnlijk dus nooit luchten is er belangrijk. Je wilt niet weten hoe snel de PPM waarden oplopen.
Mijn advies zou eerder zijn schaf een PPM meter aan. Geen co2 meter deze bijvoorbeeld. (...)
Erg duidelijk is uw bericht niet. De eerste door mij vetgemaakte zin lijkt iets te zeggen wat u niet bedoelt: "nooit luchten is er belangrijk."

Het onderwerp van uw topic is "Tochtstrips - Energiebesparing". In de tweede vetgemaakte zin zou uw "advies eerder zijn" een CO2-meter te plaatsen. Dus om energie te besparen moet ik vooral een CO2-metertje plaatsen. Dan kan ik later altijd nog iets met tochtstrippen doen, als de besparing niet voldoende is?

"Ppm-waarde" is overigens een heel algemene aanduiding, vergelijkbaar met "percentage" of "gehalte". Binnenshuis zou ik ook het gehalte aan CO (koolmonoxide, kolendamp) of andere schadelijke stoffen (radon, isocyanaten).

Wat u volgens mij bedoelt is dit:
Als je alle kieren zorgvuldigt hebt gedicht, moet je wel voldoende ventileren. Installeer eventueel een CO2-meter.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

ghelsendoorn schreef:
11 okt 2020 14:25
Mijn advies zou eerder zijn schaf een PPM meter aan. Geen co2 meter deze bijvoorbeeld.
U linkt hier naar een CO2 meter, lijkt mij overigens ook het meest logisch. U schaft namelijk geen PPM meter aan, u schaft een CO2 meter aan die zijn meetwaarden weergeeft in ppm. U schaft bijvoorbeeld ook geen Celsius-meter aan, u schaft een thermometer aan die de meetwaarden weergeeft in ° Celsius.

Maar het is inderdaad niet aan te raden om je woonkamer volledig tochtvrij te maken, zonder te zorgen voor afdoende ventilatie, en zo'n meter geeft je wel een goede indicatie van de luchtkwaliteit in huis.

Gesloten