LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tv kapot

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jolanda110

tv kapot

Ongelezen bericht door Jolanda110 »

Ik heb mijn tv Philips 24 inch gekocht op 26-10-2010. Ik heb gewoon tv gekeken en de volgende morgen wil hij niet meer aan. De winkel gebeld maar valt niet onder de garantie. Onder de 100 euro moet ik betalen en daar boven sturen ze eerst een rekening. Is het normaal dat een tv van 2 1/2 jaar het niet meer doet en ik voor de reparatiekosten moet betalen?

tenormin

Re: tv kapot

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, vrij normaal, maar dat had je al als antwoord gekregen, toch? Nu maar hopen dat de kosten onder de €100,00 vallen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolanda110 schreef:Ik heb mijn tv Philips 24 inch gekocht op 26-10-2010. Ik heb gewoon tv gekeken en de volgende morgen wil hij niet meer aan. De winkel gebeld maar valt niet onder de garantie. Onder de 100 euro moet ik betalen en daar boven sturen ze eerst een rekening. Is het normaal dat een tv van 2 1/2 jaar het niet meer doet en ik voor de reparatiekosten moet betalen?
Nee dit is zeker niet normaal. Een a merk tv hoort gemakkelijk 5-7 jaar mee te gaan zonder problemen. Ook na de fabrieksgarantie periode heeft u recht op kostenloze vervanging of herstel indien de levensduur van het product veel korter is dan wat u mag verwachten. Een product dient immers die eigenschappen te hebben die u er normalitair van mag verwachten en die het geschikt maakt voor normaal gebruik.

U kunt de winkel waar u het product gekocht heeft middels een (aangetekende) brief laten weten dat u het niet eens bent met het standpunt en daarbij eventueel verwijzen naar de consuwijzer. Indien u het product normaal gebruikt heeft, dient de winkel het gewoon op te lossen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Jolanda110 schreef:Ik heb mijn tv Philips 24 inch gekocht op 26-10-2010.
Apparaten kunnen stuk gaan, dat is nu eenmaal zo. Wanneer de garantieperiode is verlopen zul je zelf voor de reparatiekosten moeten opdraaien.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

olaf79 schreef:Nee dit is zeker niet normaal. Een a merk tv hoort gemakkelijk 5-7 jaar mee te gaan zonder problemen
Dit is niet geheel correct, omdat het afhangt van het probleem.

Als bijvoorbeeld de TV niet aangaat omdat de batterij van de afstandbediening leeg is, of omdat er een zekering op het een PCB is gesprongen of iets van een dergelijke orde dan zijn de kosten voor uw rekening.

Als er echter een zodanig probleem is dat de TV vervangen moet worden of dat er onderdelen kapot zijn waarvan verwacht mag wordendat deze langer dan 2,5 jaar mee gaan ( PCB, Beeldbuis, voeding etc ), dan is vervanging wel kostenloos.

Het is dus niet zo dat een apparaat gedurende de gehele levensduur volledig reparatie- en kostenvrij hoeft te zijn.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Een a merk tv hoort gemakkelijk 5-7 jaar mee te gaan zonder problemen.
Ik vraag me af waarop mensen dit baseren.
Het is nogal een verschil of een TV bij een echtpaar staat wat alleen het 8 uur journaal en op Zondag Studio Sport kijkt of in een modern gezin met kleine kinderen waar de TV van 's-morgens 7 tot middernacht staat "te gloeien". In "branduren" zit er tussen de TV van mijn ouders en die van mij al een factor 3 verschil.
Het zelfde met een wasmachine, ook daarin maakt het nogal een verschil of je een paar lichte wasjes in de week draait of iedere dag een paar luierwassen en/of vuile overalls met olie en smeer.

olaf79

bprosman schreef:
Het is nogal een verschil of een TV bij een echtpaar staat wat alleen het 8 uur journaal en op Zondag Studio Sport kijkt of in een modern gezin met kleine kinderen waar de TV van 's-morgens 7 tot middernacht staat "te gloeien". In "branduren" zit er tussen de TV van mijn ouders en die van mij al een factor 3 verschil.
Het zelfde met een wasmachine, ook daarin maakt het nogal een verschil of je een paar lichte wasjes in de week draait of iedere dag een paar luierwassen en/of vuile overalls met olie en smeer.
Zolang er niet in de gebruiksaanwijzing staat dat de tv bedoelt is om maximaal 2 uur per dag aan te staan heb ik daar eigenlijk geen boodschap aan. Het is zoals je zelf schrijft normaal dat een tv veel uren maakt en daar heeft de ontwerper / fabrikant dan maar rekening mee te houden. Lukt dat niet, dan gewoon niet verkopen.

Een apparaat dient geschikt te zijn voor normaal gebruik en dient die eigenschappen te leveren die je er normalitair van mag verwachten.

bprosman

Een apparaat dient geschikt te zijn voor normaal gebruik en dient die eigenschappen te leveren die je er normalitair van mag verwachten.
Ben ik helemaal met je eens , maar daarom vroeg ik ook naar een onderbouwing van :
Miele begint inmiddels al te praten over een "aantal wassen" m.i. moet je bij TV's ook praten over het aantal "bedrijfsuren" (en niet over jaren) wat in iedere moderen (Philips) TV makkelijk op te vragen is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

bprosman schreef:
Een TV hoort volgens mij acht tot tien jaar mee te gaan. Dit wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik. Het kan dus hoger of lager uitvallen al naar gelang de wijze waarop het apparaat wordt gebruikt.
Leo The Emperor schreef:Als bijvoorbeeld de TV niet aangaat omdat de batterij van de afstandbediening leeg is, of omdat er een zekering op het een PCB is gesprongen of iets van een dergelijke orde dan zijn de kosten voor uw rekening.
Een zekering moet ook langer mee kunnen gaan dan twee en half jaar.

PeterW1572

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Aan degenen die menen te weten hoe lang een televisie mee hoort te gaan: kunnen jullie me even wijzen waar de betreffende industrienorm staat? Als dingen "horen" is daar een ISO, DIN, NEN, ETSI of andere officiele norm voor.

alfatrion

Op grond van de wet mag de koper verwachten dat een product dezelfde prestaties en kwaliteit bied als soort gelijke producten. Aangezien de levensduur een gevolg is van kwaliteit, mag de koper verwachten dat het product dezelfde levensverwachting heeft als soort gelijke producten. Het is hier gewoon een kwestie van om je heen kijken. TV's gaan doorgaans niet na twee-en-half jaar kapot, dus mag TS verwachten dat zijn of haar TS een dergelijke kwaliteit bied dan deze langer meegaat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien een gekke vraag, maar als het ding ineens niet meer aankan, zit de stekker er nog wel goed in? Je zou de eerste niet wezen...

bprosman

mag de koper verwachten dat het product dezelfde levensverwachting heeft als soort gelijke producten.
Dus is het begrip "moet x jaren meegaan" kolder.... een TV die 10...12 uur per dag staat te gloeien (mijn voorbeeld met een gezin met kleine kinderen) draait 3 keer zoveel uren als bijvoorbeeld bij mijn ouders. Dus welke levensverwachting, die van 4 uur per dag (~1500 uur per jaar) of die van 4500 uur per jaar ?

En zoals PeterW1572 terecht opmerkt, waar komen die getallen vandaan ?

alfatrion

Volgens fabrikanten hebben LCD TV's een levensduur van 50 tot 75 duizend uren, terwijl voor plasma 25 tot 30 duizend uren staan.
http://web.archive.org/web/200711091626 ... hp?id=1615

Een Nederlander kijkt gemiddeld 150 minuten per dag naar de TV. Dat is minder dan duizend uur per jaar.
http://www.molblog.nl/bericht/Voor-de-b ... tv-kijken/

olaf79

alfatrion schreef:Op grond van de wet mag de koper verwachten dat een product dezelfde prestaties en kwaliteit bied als soort gelijke producten. Aangezien de levensduur een gevolg is van kwaliteit, mag de koper verwachten dat het product dezelfde levensverwachting heeft als soort gelijke producten. Het is hier gewoon een kwestie van om je heen kijken. TV's gaan doorgaans niet na twee-en-half jaar kapot, dus mag TS verwachten dat zijn of haar TS een dergelijke kwaliteit bied dan deze langer meegaat.
Klopt. Het is een groot dillema voor de fabrikanten, als je product heel goed is worden er minder verkocht, omdat er minder vervangen wordt, maar als je product slecht is, koopt niemand het vanwege de slechte naam. Technisch is het prima mogelijk om tv te maken die 20 jaar meegaan.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:Op grond van de wet mag de koper verwachten dat een product dezelfde prestaties en kwaliteit bied als soort gelijke producten. Aangezien de levensduur een gevolg is van kwaliteit, mag de koper verwachten dat het product dezelfde levensverwachting heeft als soort gelijke producten. Het is hier gewoon een kwestie van om je heen kijken. TV's gaan doorgaans niet na twee-en-half jaar kapot, dus mag TS verwachten dat zijn of haar TS een dergelijke kwaliteit bied dan deze langer meegaat.
Klopt. Het is een groot dillema voor de fabrikanten, als je product heel goed is worden er minder verkocht, omdat er minder vervangen wordt, maar als je product slecht is, koopt niemand het vanwege de slechte naam. Technisch is het prima mogelijk om tv te maken die 20 jaar meegaan.

Natuurlijk die beeldbuis kasten gingen ook tig jaren mee, zelfs mijn oude Audio Sonic hield het makkelijk 25 jaar uit.

olaf79

Slobberbone schreef:
olaf79 schreef:

Natuurlijk die beeldbuis kasten gingen ook tig jaren mee, zelfs mijn oude Audio Sonic hield het makkelijk 25 jaar uit.
Nu zijn die apparaten wel stuk ingewikkelder geworden, maar 7 jaar is zeker niet overdreven als gemiddelde levensduur. Ik denk zelfs dat het eerder dichterbij de 10 jaar ligt.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Een zekering moet ook langer mee kunnen gaan dan twee en half jaar.
Dit is onzin.

Een zekering is een beveiliging tegen onheil, wat mogelijk zelfs van buiten de TV komt.
De levensduur van de zekering is net zo kort of net zolang als dat er geen onheil op dit onderdeeltje afkomt.

Essentie van mijn opmerking is echter dat er gedurende de levensduur van de TV wel degelijk reparaties verricht kunnen worden, zonder dat er meteen sprake is van een non-conform apparaat.

olaf79

Leo The Emperor schreef:
alfatrion schreef:Een zekering moet ook langer mee kunnen gaan dan twee en half jaar.
Dit is onzin.

Een zekering is een beveiliging tegen onheil, wat mogelijk zelfs van buiten de TV komt.
De levensduur van de zekering is net zo kort of net zolang als dat er geen onheil op dit onderdeeltje afkomt.

Essentie van mijn opmerking is echter dat er gedurende de levensduur van de TV wel degelijk reparaties verricht kunnen worden, zonder dat er meteen sprake is van een non-conform apparaat.
Ja als er sprake is van normale slijtage. En als het normaal is dat bij een groot deel van de tv's de zekering kapot gaat, dan heb je een punt. Een zekering kan trouwens net zo goed een productiefout bevatten.

alfatrion

Leo The Emperor schreef:
Dit is onzin.
Ik hier anders een TV van vijftien plus jaar oud. Daar heb ik nooit iets aan laten repareren. De tuner is kapot maar de zekering niet.
Leo The Emperor schreef:Een zekering is een beveiliging tegen onheil, wat mogelijk zelfs van buiten de TV komt.
Dat is niet van invloed op de kwaliteit van de zekering en daarmee dus niet van invloed op de levensverwachting er van.

Gesloten