LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoop huis in wijk met onzeker bestemmingsplan

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Helmy
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 sep 2007 23:08

Verkoop huis in wijk met onzeker bestemmingsplan

Ongelezen bericht door Helmy »

Wij wonen in een koopappartement boven een winkelgalerij. De winkeliers in deze galerij worden over 3 jaar onteigend en moeten verhuizen naar een nieuw winkelcentrum omdat het bestemmingsplan "winkel" van deze locatie afgehaald wordt. Onzeker is wat er met de bovenwoningen gebeurt. Nu zouden wij ons huis echter graag willen verkopen, maar niemand die een huis met zo'n onzekere toekomst koopt, toch?

De gemeente komt met een plan van een nieuw winkelcentrum, maar doet niets aan de onzekerheid voor de bewoners van de bovenwoningen. Ze kunnen niet vertellen of deze panden tzt gesloopt worden o.i.d. Je kunt dus eigenlijk geen kant op. Heeft iemand een idee of tip tot wie of waarheen we ons kunnen wenden voor hulp of advies?

Mroosje
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2005 10:39

Re: Verkoop huis in wijk met onzeker bestemmingsplan

Ongelezen bericht door Mroosje »

hmmm, dat is een lastige situatie.

allereerst: de gemeente kan niet zomaar de panden en dus ook de bovenwoningen gaan slopen. Deze woningen moeten of aangekocht worden door gemeente [of ontwikkelaar] tegen marktconforme prijs of de gemeente moet een onteigeningsprocedure gaan volgen, maar ook dan moeten de eigenaren van de woningen een faire vergoeding krijgen.

Daar heeft u nu niets aan.....onzekerheid over de toekomst is geen reclame voor een te verkopen woning.

De eerste mogelijke advieseur die mij te binnen schiet is de Vereniging Eigen Huis. Volgens mij is uw situatie niet uniek. Zij kunnen waarschijnlijk meer zeggen over uw rechten en mogelijkheden.

het is wellicht de moeite waard om de gemeente de woning aan te bieden om te kopen, natuurlijk wel op basis van een taxatie van een makelaar. Een marktconforme prijs is niet meer dan redelijk. Het kan alleen wel zo zijn dat door de onzekere situatie uw woning minder waard is dan in het geval dat er duidlijkheid is over de toekomst.

succes

Helmy
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 sep 2007 23:08

Re: Verkoop huis in wijk met onzeker bestemmingsplan

Ongelezen bericht door Helmy »

De woning hebben wij een jaar geleden al ter verkoop aan de gemeente aangeboden. Destijds zeiden ze (telefonisch) dat ze hierin interesse hadden. Nu wordt dit ontkend en heeft men geen belangstelling meer tot aankoop.

Ik ga dus inderdaad maar eens mijn horizon verbreden en misschien kan de Vereniging Eigen Huis iets voor me betekenen.

Bedankt voor de tip!

roefie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2008 11:23

Re: Verkoop huis in wijk met onzeker bestemmingsplan

Ongelezen bericht door roefie »

Beste Helmy,

Het kan zijn dat een gemeente interesse heeft in het onroerend goed in een bepaald gebied om dat gebied te herconstrueren. De gemeente kan in zo'n geval echt niet zomaar overgaan tot onteigening. Wat er in zo'n geval gebeurd is dat de gemeente de WVG (Wet voorkeursrecht gemeenten) van toepassing verklaart voor het betreffende gebied. Dat betekent dat de gemeente het eerste recht op verkoop afdwingt als in dat gebied panden in de verkoop komen (tegen marktconforme prijzen!!).

Het is in jouw geval vreemd dat de gemeente aangeeft interesse te hebben en in een later stadium die interesse niet meer zo heeft.

Tip 1:
Vraag bij de gemeente na of de WVG van toepassing is op uw woning. Is dat niet zo, dan zijn die toekomstige plannen vaak niet meer dan (dorps)roddels of papieren tijgers.

Tip 2:
Ga eens in gesprek met een makelaar in uw woonplaats over de mogelijke verkoop van uw woning. Makelaars weten vaak uitstekend wat er bestemmingsplantechnisch allemaal speelt.

Gesloten