LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Friestyler
Berichten: 273
Lid geworden op: 18 mar 2008 02:44

VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door Friestyler »

L.s,

Wij zitten helaas vast aan een waardeloze VVE.

Één van de feiten waar ik jullie visie over wil hebben:
we hebben achter het complex een parkeerterrein, afgesloten door een schuifhek voor de autorijders (met chip te openen) en 2 reguliere stalen deuren voor de voetgangers/fietsers.
Deze deuren behoren op slot te zitten en slechts te openen met een sleutel welke alle eigenaren behoren te bezitten.

Het feit is dat deze deuren al een kleine 4 jaar defect zijn (niet meer dicht kunnen en dus niet op slot)
Nu ben ik al 2 jaar bezig om dit weer aan te kaarten tijdens de vergaderingen, tot op heden met 0.0 succes, de VVE komt er glashard voor uit dat ze de deuren niet repareren/vervangen...de maat was voor mij vol!!
Er zijn in het verleden ook al diverse problemen geweest, dit was gewoon de druppel voor mij.

Nu is het zo dat wij 2 motoren hebben staan (in buitenlucht, met ketting/grondanker) en ik niet het idee heb dat ze veilig staan.
Van onze benedenbuurman zijn in 1 jaar óók al 2 motoren gestolen van dit "afgesloten" terrein, deze man is reeds geroyeerd door z'n verzekeraar omdat deze zegt dat het terrein niet afgesloten was. (loopdeuren al jaren kapot, moto kan je zo naar buiten drukken!)
Te gek voor woorden, tevens diep triest.

Nu is met de recentste vergadering weer besloten dat er definitief niets aan de deuren wordt gedaan, heb vermeld dat ik dan zelf wel maatregelen neem, o.a. voor de diefstalpreventie van m'n motoren!
Reactie van één der VVE leden: "mwah, moet je zelf weten..zie maar wat je doet, wij doen in elk geval niets aan de deuren".

(Beredenering waarom ze de deuren niet vervangen: ze worden vaak gesloopt. De laatste keer dat de deuren goed waren is 4 jaar terug, daarna nooit weer naar om gekeken!)

Nu heb ik dus eigenhandig een grondanker geplaatst op de plek waar m'n motoren altijd staan, een lid van de VVE heeft er, en passant, nog bij staan kijken...

En verdomd, vandaag een brief van de VVE: omdat het grondanker op grond van de VVE staat is het grondanker en toebehoren eigendom van de VVE.
:x
Let wel, anker is door mij betaald (80 euro+ 100 kg cement, netjes geplaatst) en nu is 't even eenzijdig beslist dat 't nu VVE eigendom is?

Afijn, om een lang verhaal kort te maken:
*moet(!) de VVE de deuren (of andere ongemakken) repareren of mag dat naar eigen inzicht?
we betalen er tenslotte wel voor...en krijgen m.i. er niks voor terug.
*kan de VVE, via een eenzijdig besluit, beslissen dat ze mijn grondanker als eigendom beschouwen, ondanks de verkapte toezegging ("zie maar wat je doet..")
*mocht het dus anker eigendom blijken van de VVE, kunnen ze mij (als plaatser van het anker) alsnog verplichten om het anker te verwijderen?
ik denk van niet, het is nu dan toch eigendom van de VVE...of denk ik verkeerd?
*wat zijn de rechten en plichten van een VVE, wat hebben ze te eisen?
het lijkt me eerder een soort administratief "persoon" wat in mijn optiek niet veel te eisen heeft.

Nu zijn wij voornemens om de VVE in gebreke te stellen voor o.a. de loopdeuren die defect zijn, daarbij de maandelijkse bijdrage aan de VVE flink te verminderen totdat e.e.a. is gerepareerd.
Nu staat in de voorwaarden dat het VVE bedrag onvoorwaardelijk betaalt dient te worden, dus ook in geval van gebreken enz. enz.
Is dit wel correct en kan de VVE dit soort eisen stellen?

Kortom: volgens mij deugt er van de hele VVE geen r**t, antwoorden op bovenstaande zaken zijn zééér welkom.

Vr. groet,

Friestyler

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Afijn, om een lang verhaal kort te maken:
*moet(!) de VVE de deuren (of andere ongemakken) repareren of mag dat naar eigen inzicht?

De VvE heeft het beheer over de gemeenschappelijke ruimtes en eigendommen. Het lijkt erop dat deze deuren tot het gemeenschappelijke eigendom van de VvE behoren. De ALV is het hoogtse orgaan van de vereniging en kan vergaande beslissingen met betrekking tot onderhoud nemen. Dit is echter niet ongelimiteerd. Stel bijvoorbeeld dat het dak lek is en alleen de bewoners van de bovenste verdieping hebben waterlekkage, dan dient dit dak toch gerepareerd te worden ondanks het feit dat misschien de meerderheid er geen probleem mee heeft, en tegen het noodzakelijke onderhoud stemt. Een beslissing van de ALV kan alleen door de kantonrechter vernietigd worden, binnen 3 maanden nadat ze is genomen. Ik zou wel beginnen om de VvE aansprakelijk te stellen voor het niet repareren van de kapotte deuren, en allleen naar de rechter gaan als het niet anders kan

we betalen er tenslotte wel voor...en krijgen m.i. er niks voor terug.
*kan de VVE, via een eenzijdig besluit, beslissen dat ze mijn grondanker als eigendom beschouwen, ondanks de verkapte toezegging ("zie maar wat je doet..")

De VvE kan je dwingen het anker te verwijderen, of het anders op jouw kosten verwijderen

*mocht het dus anker eigendom blijken van de VVE, kunnen ze mij (als plaatser van het anker) alsnog verplichten om het anker te verwijderen?
ik denk van niet, het is nu dan toch eigendom van de VVE...of denk ik verkeerd?
*wat zijn de rechten en plichten van een VVE, wat hebben ze te eisen?
het lijkt me eerder een soort administratief "persoon" wat in mijn optiek niet veel te eisen heeft.

Dat zie je 100% fout. De VvE is de eigenaar van het gebouw en je hebt alleen maar het exclusieve gebruiksrecht. Als je het namelijk echt te bont maakt kan de VvE je zelfs uit het appartement zetten. Overigens ben je zelf, met alle bewoners samen de VvE.
Tip : Lees de statuten een keer door, dan zullen je ogen opengaan

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door SJZ »

omdat het grondanker op grond van de VVE staat is het grondanker en toebehoren eigendom van de VVE.
Klopt, dat heet "natrekking"
kan de VVE, via een eenzijdig besluit, beslissen dat ze mijn grondanker als eigendom beschouwen,
Dat is geen besluit van de VVE, dat gewoon de constatering van een feit.
een lid van de VVE heeft er, en passant, nog bij staan kijken.
Dat kan, alle (mede-)eigenaren zijn lid van de VVE. Ook u bent lid van de VVE. Weet u wel wat een VVE is? Weet u wat een appartementsrecht is? Weet u wel wat u gekocht heeft?
wat zijn de rechten en plichten van een VVE, wat hebben ze te eisen?
het lijkt me eerder een soort administratief "persoon" wat in mijn optiek niet veel te eisen heeft.
U bent zelf lid van de VVE. De VVE is eigenaar van het totale appartementencomplex. Weet u wel wat een VVE is? Weet u wat een appartementsrecht is? Weet u wel wat u gekocht heeft?

moet(!) de VVE de deuren (of andere ongemakken) repareren of mag dat naar eigen inzicht?
'k Denk het niet, dat beslissen jullie met alle eigenaren (VVE-leden) samen. Er is geen juridische verplichting in Nederland om parkeerterreinen met deuren af te sluiten. Of zegt het splitsingsreglement of het huishoudelijk reglement iets over die deuren?
we betalen er tenslotte wel voor...en krijgen m.i. er niks voor terug.
Dat bepaalt u (samen met de andere eigenaren) zelf. U moet met z'n allen beslissen waar het geld aan uitgegeven wordt.

Misschien voortaan voordat u een appartement koopt eerst bij de Vereniging Eigen Huis de brochure over appartenten aanschaffen? Kost een tientje of zo, maar zou u veel ergernis en moeite besparen. Zie ook http://www.eigenhuis.nl/vve/koop-appartement/
kunnen ze mij (als plaatser van het anker) alsnog verplichten om het anker te verwijderen?
Op zich wel, u mag niet zomaar iets plaatsen op (grotendeels) andermans grond. Als ik een muur in de tuin van mensen een stad verderop bouw is die muur hun eigendom, maar ik zal 'm moeten verwijderen als ze dat willen.

Friestyler
Berichten: 273
Lid geworden op: 18 mar 2008 02:44

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door Friestyler »

moet(!) de VVE de deuren (of andere ongemakken) repareren of mag dat naar eigen inzicht?
'k Denk het niet, dat beslissen jullie met alle eigenaren (VVE-leden) samen. Er is geen juridische verplichting in Nederland om parkeerterreinen met deuren af te sluiten. Of zegt het splitsingsreglement of het huishoudelijk reglement iets over die deuren?
we betalen er tenslotte wel voor...en krijgen m.i. er niks voor terug.
Dat bepaalt u (samen met de andere eigenaren) zelf. U moet met z'n allen beslissen waar het geld aan uitgegeven wordt.
*************************************

afijn, als ik bovenstaande zo lees dan betalen we ons dus scheel en de VVE is niet verplicht om e.e.a. uit te voeren.
Oftewel: wel geld beuren en niks uitvreten voor die centen...als 't zo makkelijk is dan heb ik 't verkeerde vak gekozen!

De deuren staan op VVE terrein, er zijn meerdere mensen die de deuren dicht willen hebben (door anderen ook over gebeld enz.) en het antwoord is steevast "wij doen er niks aan" en daar moet je 't mee doen.

Bijkomend verhaal inzake het sluiten van de deuren:
op de laatste vergadering kregen wij, als bewoners, een bak commentaar over ons heen omdat de vuilcontainers (op parkeerplaats) vaak érg vol zitten én vaak staan er bankstellen, grofvuil en andere zooi die er niet hoort.
Nu is het een feit dat vreemden hier hun zooi ook neerpleuren, want ja..de deuren staan open, iedereen kan zo in- en uitlopen en de troep dumpen.

Nu ben ik van mening dat de VVE in dat opzicht geen recht van spreken heeft (althans geen recht om de bewoners er op aan te spreken) zolang die deuren nog open staan en iedereen z'n zooi er kan dumpen.

Zoals je bemerkt zijn er nog wel wat redenen om die deuren te sluiten, maar elk argument voor reparatie/vervanging van de deuren wordt van tafel geveegd en daar betaal ik niet voor!!

Beter gezegd: wij krijgen de ellende en het gezeik vanuit de VVE maar ze verdommen 't om de basis aan te pakken!

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door Brainless »

@TS
U (met alle mede eigenaren) bent de VVE.
wij krijgen de ellende en het gezeik vanuit de VVE maar ze verdommen 't om de basis aan te pakken!
Ze= u, u heeft zelf ook medezeggenschap in de VVE.
Als u voldoende medestanders krijgt, zal er wel wat (moeten!) veranderen.

De VVE kan "de" bewoners niet aanspreken, want de bewoners zijn de VVE.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door SJZ »

afijn, als ik bovenstaande zo lees dan betalen we ons dus scheel en de VVE is niet verplicht om e.e.a. uit te voeren.
Oftewel: wel geld beuren en niks uitvreten voor die centen
Wat er met dat geld gebeurd bepaalt u samen. Maar helaas: u bent slechts 1 van de leden, en u kunt niet in uw eentje een besluit doordouwen.
ben ik van mening dat de VVE in dat opzicht geen recht van spreken heeft
De VVE, daar bent u zelf 1 van de leden van.
Weet u wel wat een VVE is? Weet u wat een appartementsrecht is? Weet u wel wat u gekocht heeft?
wij krijgen de ellende en het gezeik vanuit de VVE maar ze verdommen 't om de basis aan te pakken!
U heeft het over uzelf? U bent zelf deel van de VVE.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Hypothese:

Ik denk dat dit een vve is die het dagelijks beheer hebben uitbesteed aan een commercieel bedrijf. Dit commerciele bedrijf heeft geen zin om de reparaties uit te voeren, die willen alleen maar geld vangen.

Mogelijk dat ts dit zou kunnen bevestigen, mocht hij het verschil kennen tussen de vve en de beheermaatschappij. Aangezien ts het continu heeft over anderen die lid zijn van de vve, wat hij dus zelf ook is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik denk dat dit een vve is die het dagelijks beheer hebben uitbesteed aan een commercieel bedrijf. Dit commerciele bedrijf heeft geen zin om de reparaties uit te voeren, die willen alleen maar geld vangen
Dat kan , maar volgens TS heeft de vergadering zelf besloten om de deuren niet te repareren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Leo The Emperor schreef:
Ik denk dat dit een vve is die het dagelijks beheer hebben uitbesteed aan een commercieel bedrijf. Dit commerciele bedrijf heeft geen zin om de reparaties uit te voeren, die willen alleen maar geld vangen
Dat kan , maar volgens TS heeft de vergadering zelf besloten om de deuren niet te repareren.
Klopt, maar ts denkt, gezien zijn reacties, ook,dat hij geen lid van de vve is.

ABON
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010 14:34

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door ABON »

Beste Frieryder,

Als je een appartement(srecht) koopt ben je eigenaar van het gehele complex, je koopt alleen het recht om een gedeelte van dit complex privé te gebruiken. Je wordt daarom ook van rechtswege lid van de Vereniging van Eigenaren.
Het belangrijkste dat van een VvE verlangd wordt is het in stand houden van het complex. Dit houdt in dat er onderhoud gepleegd wordt, dat het complex voldoende verzekerd is en dat de VvE aan de wettelijke verplichtingen voldoet. Hiervoor betaalt u een bijdrage aan de VvE.
Veel VvE's hebben het beheer uitbesteed aan beheerskantoren. Vermoedelijk is dit bij u ook zo.
Ui bovenstaande blijkt dat u samen met uw mede-eigenaren kunt beslissen om reparaties wel of niet uit te voeren. Als u samen besluit dat reparaties uitgevoerd dienen te worden zal de commerciële beheerder dit voor u regelen. Als op de Vergadering van Eigenaren beslist wordt om geen reparaties uit te voeren zal dit ook niet door de beheerder geregeld worden.
Het is dus aan u en uw mede-eigenaren om het besluit te nemen om de toegangsdeuren te repareren.

Met vriendelijke groet,

Wim Verhees

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door elnuar »

mijn idee, beleg desnoods een extra ALV om met alle bewoners te beslissen over dit soort zaken, zorg dat erover gestemd moet worden en dan zal de uitslag bepalen of het wel of niet moet gebeuren.
En dus punten die dan in de vergadering meegenomen moeten worden : beveiliging van het terein, schoonhouden van het terein (afval?).
Wat dan evt. ook kan worden meegenomen als zou blijken dat de deuren wel weer gesloopt worden is camera's ophangen, enz. zodat er een betere beveiliging is.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door SJZ »

Het is dus aan u en uw mede-eigenaren om het besluit te nemen om de toegangsdeuren te repareren.
Tja, en kennelijk hebben de eigenaren NIET beslist om de deuren te laten repareren. Je moet toch een meerderheid in de vergadering hebben.

Friestyler baalt dat de vergadering niet beslist wat hij wil. Daar zul je als minderheid dan mee moeten leren leven.

Natuurlijk kan de VVE in meerderheid beslissen om de deuren WEL te laten repareren, maar dat moeten ze ook zelf betalen. En dat willen ze nou weer niet.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door smilie »

Ook hier vraag: hebben jullie het uitbesteed - of doen jullie alleen (alle eigenaren bij elkaar) zaken?

Indien uitbesteed - zoek andere VVE beheerder - simpel zat;
anders gewoon met ze alle beleid opzetten. Jullie betalen toch niet voor niks VVE kosten?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Friestyler baalt dat de vergadering niet beslist wat hij wil. Daar zul je als minderheid dan mee moeten leren leven.
Dat is niet helemaal waar.

Zoals ik eerder al gesteld hebt , als de meerderheid weigert om het dak te repareren aangezien alleen de bovenste verdiepingen wateroverlast hebben, is dat besluit vernietigbaar.

De VvE heeft het beheer over de gemeenschappelijke delen en dient dus wel te zorgen dat die blijven functioneren en onderhouden worden.

Of je dat kan doortrekken naar 2 deurtjes weet ik echter niet zeker.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: VVE, vereniging van eigenaren waardeloos, wat te doen?

Ongelezen bericht door SJZ »

Zoals ik eerder al gesteld hebt , als de meerderheid weigert om het dak te repareren aangezien alleen de bovenste verdiepingen wateroverlast hebben, is dat besluit vernietigbaar.
Volledig mee eens.

Maar een parkeerterrein / tuin wel of niet afsluiten, dat kan je in principe als VVE zelf beslissen. Er zijn zelfs VVE'waarbij het parkeerterrein de afgelopen decennia nooit afgesloten is geweest - is dat illegaal?

Overigens staat er in het huishoudelijk reglement soms wel wat over dit soort zaken. (bij ons stond er: de heg in de tuin mag slechts 1 poort hebben - maar ik heb er altijd 3 gezien, wat doe je daarmee?)

Friestyler weet eigenlijk niet goed wat een appartement(srecht) is, wat een VVE is. Hij betaalt er wel voor, maar krijgt niks. Nee hoor, de kosten draag je samen. Ook een reparatie van de deuren moet je als VVE (waar hij deel van is - dat weet-ie ook niet) zelf / samen betalen.

Gesloten