LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waterbedrijf Groningen: enorme 'correctie' op afrekening
Waterbedrijf Groningen: enorme 'correctie' op afrekening
Ieder jaar vraagt Waterbedrijf Groningen in december om de meterstanden. Deze meterstanden zijn in het afgelopen jaar door mij tijdig en correct doorgegeven. Ik heb in mijn huis waterbesparende maatregelen doorgevoerd en heb ook een zuinige wasmachine. Het gevolg hiervan is dat ik een relatief laag verbruik heb (vergeleken met de meeste huishoudens). Desondanks 'corrigeert' Waterbedrijf Groningen de jaarafrekening op flinke wijze. Deze correctie bedraagt meer dan 40% van het totale verbruik. Komen dergelijke 'correcties' (of eigenlijk: kunstige verhogingen van de rekening) meer voor? Volgens de website van het waterbedrijf hebben klanten een watermeter "Zodat u niet meer betaalt dan dat u daadwerkelijk verbruikt." Blijkbaar gaan ze hier erg creatief mee om.
bron: https://waterbedrijfgroningen.nl/klante ... atermeter/
bron: https://waterbedrijfgroningen.nl/klante ... atermeter/
Re: Waterbedrijf Groningen: enorme 'correctie' op afrekening
Nee, een drinkwater bedrijf behoort zich aan de meterstand te houden. U schrijft dat u minder water gebruikt dan een gemiddeld huishouden. Kunt u aangeven uit hoeveel personen uw huishouden bestaat en wat het verbruik is? Tevens kunt u op de jaarafrekening zien of de beginstand en eindstand overeenkomen met de door u verstrekte gegevens. Mogelijk is de stand geschat, maar ook dit zou op de jaarafrekening vermeld moeten staan.
Van de door mij doorgegeven meterstand heb ik (per e-mail) een automatische bevestiging gehad. Op de afrekening staat niet vermeld dat het gaat om een schatting. Het gaat om een eenpersoonshuishouden met een werkelijk jaarverbruik van ongeveer 12m3.Jantje7 schreef:Nee, een drinkwater bedrijf behoort zich aan de meterstand te houden. U schrijft dat u minder water gebruikt dan een gemiddeld huishouden. Kunt u aangeven uit hoeveel personen uw huishouden bestaat en wat het verbruik is? Tevens kunt u op de jaarafrekening zien of de beginstand en eindstand overeenkomen met de door u verstrekte gegevens. Mogelijk is de stand geschat, maar ook dit zou op de jaarafrekening vermeld moeten staan.
Als ze inderdaad 17 m3 in rekening hebben gebracht kunt u ze hierop aanspreken. Of het financieel iets oplevert is nog maar de vraag, 5 x € 0,60 + € 0,18 BTW is nou niet echt een bedrag om echt veel moeite te doen, ook al omdat het waarschijnlijk komende jaarafrekening weer verrekend wordt.
-
Ts
kloppen de meterstanden op de afrekening, met u opgegeven standen, dat heeft u nog niet vermeld.
kloppen de meterstanden op de afrekening, met u opgegeven standen, dat heeft u nog niet vermeld.
-
1000 liter water per maand is ook wel erg weinig: 30 liter per dag. Alleen douchen is vaak al meer. Dan komt nog de WC spoelen, wasmachine, afwassen, schoonmaken, handen wassen, koken, koffie/thee zetten enz. Dat kan nooit. 40 m3/ jaar lijkt mij minimaal. Maar veel verdien je niet met zuinigheid, daar het grootste deel van de rekening de vaste kosten zijn.
De meterstanden op de afrekening kloppen niet. Zoals ik al heb gemeld (en dat is ook mijn klacht), zijn er uit het niets en zonder aanleiding op de jaarafrekening extra kubieke meters bijgeteld.F.van Holten schreef:Ts
kloppen de meterstanden op de afrekening, met u opgegeven standen, dat heeft u nog niet vermeld
Wekelijks is er bij een verbruik van 230 liter bij een jaarverbruik van 12m3. De wasmachine verbruikt daarvan wekelijks maximaal 45 liter. Een afwas en koffie/thee zijn elk goed voor ongeveer 10 liter per week. Douchen is, dankzij een goede waterbesparende douchekop met 'turbulent flow', nog maximaal 120 liter per week. Blijft er nog 45 liter over voor de overige zaken. Het kan dus wel (en zeker wanneer men nog rekening houdt met het feit dat men niet voortdurend in de eigen woning water verbruikt). Verder is voor mij niet interessant wat een gemiddeld verbruik is. Het gaat mij er om dat mij meer in rekening wordt gebracht dan dat er werkelijk is afgenomen.Zombiemaster schreef:1000 liter water per maand is ook wel erg weinig: 30 liter per dag. Alleen douchen is vaak al meer. Dan komt nog de WC spoelen, wasmachine, afwassen, schoonmaken, handen wassen, koken, koffie/thee zetten enz. Dat kan nooit.
-
Als de standen niet kloppen met de rekening, moet u zeker reclameren, u geeft de standen niet voor niets op, en daar moeten zij zich aan houden, of zij zien u opgave als "fraude"
Als ze fraude vermoeden door dit lage verbruik, moeten zij dit melden, en niet stiekem eenzijdig de standen wijzigen.F.van Holten schreef:Als de standen niet kloppen met de rekening, moet u zeker reclameren, u geeft de standen niet voor niets op, en daar moeten zij zich aan houden, of zij zien u opgave als "fraude"
Heb je al een klacht bij ze ingediend om dit rectificeren? Ik bedoel een topic hier om je ongenoegen te ventileren zal vast digitaal opluchten, maar totdat je hun klachtenformulier invult of ze belt, is het waterbedrijf Groningen heerlijk onwetend, en nog belangrijker, wordt deze fout niet hersteld.Wim2007 schreef:De meterstanden op de afrekening kloppen niet. Zoals ik al heb gemeld (en dat is ook mijn klacht), zijn er uit het niets en zonder aanleiding op de jaarafrekening extra kubieke meters bijgeteld.F.van Holten schreef:Ts
kloppen de meterstanden op de afrekening, met u opgegeven standen, dat heeft u nog niet vermeldWekelijks is er bij een verbruik van 230 liter bij een jaarverbruik van 12m3. De wasmachine verbruikt daarvan wekelijks maximaal 45 liter. Een afwas en koffie/thee zijn elk goed voor ongeveer 10 liter per week. Douchen is, dankzij een goede waterbesparende douchekop met 'turbulent flow', nog maximaal 120 liter per week. Blijft er nog 45 liter over voor de overige zaken. Het kan dus wel (en zeker wanneer men nog rekening houdt met het feit dat men niet voortdurend in de eigen woning water verbruikt). Verder is voor mij niet interessant wat een gemiddeld verbruik is. Het gaat mij er om dat mij meer in rekening wordt gebracht dan dat er werkelijk is afgenomen.Zombiemaster schreef:1000 liter water per maand is ook wel erg weinig: 30 liter per dag. Alleen douchen is vaak al meer. Dan komt nog de WC spoelen, wasmachine, afwassen, schoonmaken, handen wassen, koken, koffie/thee zetten enz. Dat kan nooit.
Voordat je ze publiekelijk afbrand, vind ik wel dat je ze tenminste de kans moet geven om de fout te herstellen, nu weten ze zo te zien nog van niks.
-
Vraag of ze visueel een keer willen controleren.
Heb inderdaad een klacht ingediend. Daarover heb ik tot op heden, op een automatisch verstuurde ontvangtbevestiging na, niets vernomen. Onwetend zijn ze in geen geval. Dit gezien het feit dat de door mij doorgegeven meterstand per e-mail is bevestigd door het waterbedrijf. Verder heb ik het vermoeden dat dergelijke 'correcties' op grote schaal ten nadele van afnemers worden doorgevoerd. Het grote probleem met een waterbedrijf is dat je, in tegenstelling tot een energiebedrijf, geen andere kunt nemen.sjohie schreef:Heb je al een klacht bij ze ingediend om dit rectificeren? Ik bedoel een topic hier om je ongenoegen te ventileren zal vast digitaal opluchten, maar totdat je hun klachtenformulier invult of ze belt, is het waterbedrijf Groningen heerlijk onwetend, en nog belangrijker, wordt deze fout niet hersteld.
Voordat je ze publiekelijk afbrand, vind ik wel dat je ze tenminste de kans moet geven om de fout te herstellen, nu weten ze zo te zien nog van niks.
Voor gas met hogere waarde mogen ze iets verrekenen...
Maar ook bij een meter die te laag aangaf na controle dus als je een nieuwe kreeg en na controle bleek dat de oude tekort aangaf.
Maar zomaar zonder 1 van deze 2 mogelijkheden moeten ze wel aantonen waarom die extra, anders mag het niet!
Maar ook bij een meter die te laag aangaf na controle dus als je een nieuwe kreeg en na controle bleek dat de oude tekort aangaf.
Maar zomaar zonder 1 van deze 2 mogelijkheden moeten ze wel aantonen waarom die extra, anders mag het niet!
Er wordt door het waterbedrijf helemaal niets aangetoond. De door hen (verzonnen) verschuldigde bedrag op de jaarafrekening wordt gewoon van de rekening gehaald en op de ingediende klacht volgt geen enkele reactie. Kortom: het waterbedrijf doet maar wat (ten nadele van de afnemer).stofzuigertje schreef:Maar zomaar zonder 1 van deze 2 mogelijkheden moeten ze wel aantonen waarom die extra, anders mag het niet!
Inmiddels heb ik ze de kans gegeven om de fout te herstellen. Tot tweemaal toe heb ik ze een bericht hierover gestuurd en ongeveer een maand na de eerste indiening van de klacht kreeg ik een reactie. Daarin staan enkel feitelijke onjuistheden. Het Waterbedrijf Groningen stelt onder meer dat ik ze gebeld zou hebben, terwijl ik enkel schriftelijk of per e-mail contact met ze heb gehad. Verder stellen ze dat 'in overleg' zou zijn besloten om een nieuwe meter te plaatsen (zonder dat is vast komen te staan dat daarmee een probleem is), terwijl een bericht daarover van een onderaannemer al dateert van vóór het indienen de klacht. Van enige vorm van overleg is geen sprake geweest. Integendeel zelfs: op een ingediende klacht is in eerste instantie niet gereageerd. Volgens het waterbedrijf zou het 'juiste' verbruik' kunnen worden vastgesteld aan de hand van een nieuwe meter. Uiteraard kan dat niet want we zijn inmiddels een jaar verder en een eventueel hoger verbruik in 2015 kan uiteraard geen basis vormen voor een (mogelijk) lager verbruik in 2014. Bovendien komt het Waterbedrijf door het vervangen van de meter weg met het door hen te hoog ingeschat verbruik (en zal daarvoor dan ook geen verklaring gaan geven).sjohie schreef:Voordat je ze publiekelijk afbrand, vind ik wel dat je ze tenminste de kans moet geven om de fout te herstellen, nu weten ze zo te zien nog van niks.
Overigens lijken deze problemen zich op grotere schaal voor te doen. Bij een kennis die ook te maken had met een laag waterverbruik zijn in drie jaar tijd maar liefst drie watermeters vervangen. Blijkbaar is een laag verbruik niet alleen milieuvriendelijk, maar ook verdacht bij het Waterbedrijf Groningen.
Dat lijkt bij Waterbedrijf Groningen niet uit te maken. Inmiddels een nieuwe reactie van ze ontvangen. Ditmaal geven ze toe dat ze me toch niet hebben gebeld en een e-mail schijnt ook niet naar mij te zijn gestuurd in verband met een, volgens het Waterbedrijf, gemaakte tikfout in het e-mailadres. Volgens de laatste reactie is bij het opmaken van de jaarafrekening ook niet gekeken naar het werkelijke verbruik, maar naar 'historisch verbruik'. Er is slechts de bereidheid om de jaarafrekening te herzien wanneer er een nieuwe meter wordt geplaatst. Kortom: er wordt weer geen rekening gehouden met het werkelijke verbruik en zonder het te controleren wordt gesteld dat de meter stuk is. Het blijft een vreemd verhaal.F.van Holten schreef:Ts
Waterbedrijf Groningen heeft ongeveer 300.000 huishoudens als klant. Indien elk huishouden te maken krijgt met een 'correctie' van 4-8 m3, dan betreft het een inkomstenbron van tenminste een miljoen aan niet geleverd drinkwater. En dan hebben we het aantal bedrijfsmatige afnemers nog niet eens meegeteld.Jantje7 schreef:Of het financieel iets oplevert is nog maar de vraag, 5 x € 0,60 + € 0,18 BTW is nou niet echt een bedrag om echt veel moeite te doen, ook al omdat het waarschijnlijk komende jaarafrekening weer verrekend wordt.
Tis weer geneuzel om niks Bah . 

Volgens de gedragsregels van het forum zijn irrelevante bijdragen niet toegestaan. Verder is het naar mijn mening laten betalen van goederen die niet zijn afgenomen (en het daarvoor verzinnen van allerlei onzinargumenten) geen geneuzel.Snertjong schreef:Tis weer geneuzel om niks Bah .
Na een aantal maanden niets van zich te hebben laten horen, weer eens een bericht van Waterbedrijf Groningen. Ditmaal erg dreigend want het niet laten verwisselen van een correct functionerende watermeter zal leiden tot het nemen van maatregelen. Volgens de brief die het Waterbedrijf hierover stuurt zou het een en ander 'kunnen uiteindelijk leiden tot de beëindiging van de waterlevering'. Waterbedrijf Groningen beroept zich hierbij op artikel 19 lid 2 van de Algemene Voorwaarden Waterbedrijf Groningen. Daarin staat het volgende: " Het bedrijf is, met inachtneming van het bepaalde in de overige leden van dit artikel, voorts aansprakelijk voor schade aan personen of zaken ten gevolge van een gebrekkige aansluiting of levering dan wel van een onjuist handelen of nalaten in verband met een aansluiting of een levering - niet zijnde een onderbreking van de levering - doch niet, indien de schade het gevolg is van een tekortkoming die het bedrijf niet kan worden toegerekend. " Het lijkt er dus op dat het Waterbedrijf Groningen vooral wenst te intimideren door het gebruik van artikelen die geen betrekking hebben over het vervangen van watermeters.
bron: https://waterbedrijfgroningen.nl/wp-con ... online.pdf
bron: https://waterbedrijfgroningen.nl/wp-con ... online.pdf
Een jaartje verder en weer vergelijkbare problemen. Ditmaal is de jaarafrekening over 2014 wel vereffend met het te hoge verbruik van het voorafgaande jaar. Het gevolg hiervan is dat Waterbedrijf Groningen de opvatting is toegedaan dat de meter te langzaam loopt. Dit heeft geresulteerd in het zonder daarvoor toestemming te hebben gevraagd, vervangen van de watermeter (op mijn terrein). Er is niet aangebeld en ook is er geen mededeling gedaan van de voorgaande meterstand van meter die is vervangen. Anders gezegd: er is helemaal nergens mededeling over gedaan. Heb hierover een klacht ingediend maar nog geen verklaring gehad voor de gang van zaken.