Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 mar 2022 09:11
Precies. Er wordt (ook in de productsheet) heel duidelijk gemaakt dat die windvangers een verrekening op je jaarnota inhouden (en dat het dus een administratieve kwestie is). De vraag is of dat voorheen anders was. Ik ben heel benieuwd naar de quotes van TS van de website, de brochure of de voorwaarden waaruit blijkt dat de gasprijsontwikkelingen géén invloed zouden mogen hebben op zijn tarieven.
Dit suggereert wel onafhankelijkheid van gasprijs:
https://www.greenchoice.nl/zelf-opwekken/windvangers/
Wat zijn windvangers
Greenchoice WindVangers zijn niets anders dan de opbrengst van een stukje windmolen. Met de aankoop van WindVangers ontvang je jaarlijks 125 kWh aan groene stroom, die wordt afgetrokken van je jaarnota. In de Greenchoice app zie je exact wat dit jou oplevert. Houd de app dus goed in de gaten. Bovendien betaal je vooraf een vast bedrag. Ook wanneer de prijzen voor stroom stijgen, betaal je niets extra. Dat is nog eens de wind in de zeilen hebben.

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 mar 2022 19:38
Dit suggereert wel onafhankelijkheid van gasprijs:
https://www.greenchoice.nl/zelf-opwekken/windvangers/
Welnee. Dat gaat slechts over de prijs van de windvangers, niet over je energieprijzen.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 mar 2022 19:54
16again schreef:
28 mar 2022 19:38
Dit suggereert wel onafhankelijkheid van gasprijs:
https://www.greenchoice.nl/zelf-opwekken/windvangers/
Welnee. Dat gaat slechts over de prijs van de windvangers, niet over je energieprijzen.
Je krijgt voor dat aanschafbedrag jaarlijks ook x kWh gratis. Dat is gewoon een deel van je energierekening voor een vaste prijs.

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 mar 2022 20:05
Moneyman schreef:
28 mar 2022 19:54
16again schreef:
28 mar 2022 19:38
Dit suggereert wel onafhankelijkheid van gasprijs:
https://www.greenchoice.nl/zelf-opwekken/windvangers/
Welnee. Dat gaat slechts over de prijs van de windvangers, niet over je energieprijzen.
Je krijgt voor dat aanschafbedrag jaarlijks ook x kWh gratis. Dat is gewoon een deel van je energierekening voor een vaste prijs.
Nee. Zo werkt het niet.

Je krijgt een jaarrekening waarop gewoon op de reguliere manier je verbruik in rekening gebracht wordt. Op dat totaalbedrag wordt de overeengekomen (dus vaste) prijs van de windmolens in mindering gebracht.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 mar 2022 21:10
16again schreef:
28 mar 2022 20:05
Moneyman schreef:
28 mar 2022 19:54

Welnee. Dat gaat slechts over de prijs van de windvangers, niet over je energieprijzen.
Je krijgt voor dat aanschafbedrag jaarlijks ook x kWh gratis. Dat is gewoon een deel van je energierekening voor een vaste prijs.
Nee. Zo werkt het niet.

Je krijgt een jaarrekening waarop gewoon op de reguliere manier je verbruik in rekening gebracht wordt. Op dat totaalbedrag wordt de overeengekomen (dus vaste) prijs van de windmolens in mindering gebracht.
Geen vaste prijs, maar een vaste hoeveelheid energie (125kWh in mijn quote) wordt in mindering gebracht op je verbruik. Zelfs als de prijzen stijgen .
Althans, volgens de quote van die site. Al je extra verbruik zal wel aan prijsvariatie onderhevig zijn.

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 mar 2022 21:19
Geen vaste prijs, maar een vaste hoeveelheid energie (125kWh in mijn quote) wordt in mindering gebracht op je verbruik.
Je hebt gelijk. Ik dacht vanmiddag iets anders gelezen te hebben, maar ga dat nu niet terugzoeken. Zoals het in jouw quote staat, is het een vaste hoeveelheid energie.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door Jablan »

PeterPeters1966 schreef:
23 mar 2022 11:48
Op de elektriciteitsmarkt is geen prijsverschil op basis van hoe het is opgewekt.
Niet helemaal. Zodra stroom op basis van gas of kolen duurder wordt, komt er meer vraag naar alternatieven en dat drijft de prijs van wind/water/zonne-energie op.

Leo Hooijmans
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2018 13:46

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door Leo Hooijmans »

Beste Radar lezers/schrijvers,
Bedankt voor alle reacties tot nu toe (30 maart 17:00)

Het beste antwoord kwam van Anduril.tr op 27 maart.
“Het gaat er niet om welke stroom er uit het stopcontact komt, maar welke stroom er door de energieleverancier wordt geleverd. Als die 100% Zon & Wind is, dan is er geen gas aan de opwekking te pas gekomen en is het onrechtmatig het tarief van met fossiele brandstof opgewekte stroom te factureren. Als afnemer heb ik bewust de voordelen en de nadelen afgewogen en mijn keuze gemaakt voor de voorheen duurdere groene stroom. Als nu de grijze stroom duurder is, dan wens ik niet mee te betalen aan de grijze stroom voor de mensen die nooit hebben bijgedragen aan mijn groene stroom. Oplichting is een zwaar woord, maar dit riekt er wel naar.”

Anduril beschrijft hier precies waarom het draait.
De opmerking over ‘Oplichting’ kwam niet van mijzelf, maar was van Antoinette Hertsenberg in een Radar-uitzending.
Als een bedrijf niet levert wat is afgesproken. Dan is dat oplichting.

Bijna alle reacties gingen in op de nieuwe energieprijzen.
Zeer belangrijk, maar mijn focus ligt nog even op de laatste jaren met een lagere prijsstelling.
Hoe hoog of hoe laag de prijs ook is, er is beloofd fossielvrij te leveren.
En dat is blijkbaar niet gebeurt.
Ik heb 'winddelen' gekocht en meegewerkt voor Qurrent/Greenchoice om een windmolenpark op te bouwen.
600.000 klanten (bron Wikipedia) worden onterecht verteld dat ze inkopen bij het meest duurzame merk van Nederland.

De hoop is gevestigd op aandacht van Antoinette Herzenberg in het programma Radar.
Fons Hendriks heb ik uitgenodigd om bij Greenchoice te gaan vragen hoeveel fossiel zij in hun elektra stoppen. Dan kan er op dat percentage een vergoeding gevraagd worden door de 600.000 klanten.

Alle lezers en schrijvers veel succes gewenst met het doorstaan van de energiecrisis.
Groet van Leo Hooijmans

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie sjoemelen er? De olie- en gaslobbyisten en politici?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leo Hooijmans schreef:
30 mar 2022 16:45
Het beste antwoord kwam van Anduril.tr op 27 maart.
[...]
Anduril beschrijft hier precies waarom het draait.
Je bedoelt: het antwoord wat het beste bij jouw mening past :wink:
Leo Hooijmans schreef:
30 mar 2022 16:45
De opmerking over ‘Oplichting’ kwam niet van mijzelf, maar was van Antoinette Hertsenberg in een Radar-uitzending. Als een bedrijf niet levert wat is afgesproken. Dan is dat oplichting.
Juist. Maar de vraag is nog steeds óf er niet geleverd wordt wat er is afgesproken. En op de reacties die daar vragen over stelden, of een toelichting op gaven, reageer je dan weer net niet...

Gesloten