LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 10 eurocent achterstand voorschot

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alasoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 14:17

10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door alasoe »

Vandaag werd ik geconfronteerd met een betalingsachterstand van 10 eurocent op mijn voorschot aan de Water Maatschappij Limburg (WML). Waarschijnlijk heb ik tijdens het overboeken vergeten het bedrag achter de komma in te vullen.

Heb nu een schrijven van een incassobureau ontvangen die in opdracht van WML de bewuste 10 eurocent alsnog wilt incasseren en zich hiervoor 62 hele euro’s vraagt aan extrakosten. (62,10).
Kan dit zomaar ?

Aantal dingen begrijp ik even niet.
1: We hebben het over een voorschot en dus niet over een eindafrekening.
2: Indien ik een achterstand zou hebben (op het voorschot) waarom wordt ik dan gewoon niet geïnformeerd door WML middels een schrijven of een simpele betalingsherinnering van de bewuste 10 eurocent.

Hoe zou ik ervoor staan als ik naar de rechter zou gaan ?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door snepke »

Dat wil nog al.
Maak die 10 cent over naar WML.
EN dat incassoburo, die mag 37 euro vragen ,maar dat vind ik nu wel een beetje overdreven, voor 10 eurocent.

Er zijn hier personen op het forum die weten precies hoe het werkt,ze zullen waarschijnlijk ook wel reageren.
Dan weet je precies wat je moet betalen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Jolijn »

:shock: Mijn hemel, is d'r dan niemand bij WML die de moeite neemt 's ff te kijken om welk bedrag het gaat alvorens de handel naar een incassobureau te doen?
Niet alles gaat toch automatisch?

:roll: De droogste lente in 100 jaar.....ja daarom al die moeite natuurlijk om €0,10..
Als 't kantoor in je woonplaats is zou je ze een emmertje water moeten brengen.

alasoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 14:17

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door alasoe »

Heb vandaag die 0,10 aan WML overgeboekt. Verder heb ik telefonisch contact met hen (WML) gezocht helaas was niemand van de afdeling administratie bereikbaar. (Kon maandag terug bellen).

Incassobureau vraag 37,00 incassokosten plus 25,00 registratiekosten.

Mijn voorschot aan de WML is 68,10 en heb op 24-3-2011 een bedrag van 68,00 aan hen overgeboekt. Op de incasso vordering van 0,10 van het incassobureau staat echter de datum van 05-03-2011 vermeld.

Kennelijk is het incassobureau helderziend?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Jolijn »

37 + 25 mag niet, die registratiekosten zitten in die 37 euro
Laatst gewijzigd door Jolijn op 03 jun 2011 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Guardian72 »

alasoe schreef: 1: We hebben het over een voorschot en dus niet over een eindafrekening.
Hoe zou ik ervoor staan als ik naar de rechter zou gaan ?
Als dit inderdaad zo geformuleerd word, dan zou het best kunnen zijn dat een rechter dit van tafel veegt.

Maar, om zeker te zijn, overleg eens met het juridisch loket - of je rechtsbijstand.
Helaas, we hebben het wel over semi-overheid - en deze staan niet bekend om soepelheid, medemenselijkheid, en eigen denkvermogen.

Het incassoburo rekent zowiezo teveel - zie rapport voorwerk II - dat is de maat die de rechter hanteerd.

De registratiekosten veegt een beetje rechter van tafel - in de 37 euro dient dat al inbegrepen te zijn.

De datum is trouwens leuk - dat zou een 'vormfoutje' kunnen zijn.

Je kan het incassoburo per mail / fax (op schrift in elk geval) mededelen dat hun gegevens onjuist zijn, daar op 05/03 helemaal geen sprake was van enige achterstand, en verzoek ze hun poging te staken, daar op dit moment nog steeds geen achterstand is.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Schrijf ze maar eens een brief, hopenlijk zien ze zelf ook wel in dat dit toch wel een ietsje pietsje belachelijk is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Jolijn »

:lol: Als er gemieren**kt wordt om €0,10 dan ook om de datum.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Jolijn »

alasoe schreef:Heb vandaag die 0,10 aan WML overgeboekt. Verder heb ik telefonisch contact met hen (WML) gezocht helaas was niemand van de afdeling administratie bereikbaar. (Kon maandag terug bellen).
Als ze 1 en ander toezeggen terug te draaien of iets dergelijks, mail ze dan een samenvatting van dit gesprek.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door snepke »

Voor 10 eurocent 37euro incassokosten.
Snel verdient. Ik vraag me af,ben je verplicht 37 euro voor 10 cent achterstand te betalen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dit staat op de site van WML

Het incassoproces in stappen

Stap 1
Je ontvangt een acceptgirokaart in verband met je voorschot aan WML. Betaal je niet binnen veertien dagen, dan ontvang je een herinnering. Dit is de laatste mogelijkheid om te betalen binnen de door ons gestelde termijn, zonder dat wij administratiekosten in rekening brengen.

Stap 2
Als de betalingstermijn wordt overschreden, dan verhogen we het !! totaal te betalen bedrag met € 17,50 administratiekosten en sturen we de vordering door naar het incassobureau. en die maakt even €25 van die 17,70?

Door binnen de gestelde termijn te betalen, voorkom je dat wij onze vordering doorsturen naar het incassobureau. Indien wij vorderingen niet ontvangen, zijn wij genoodzaakt over te gaan tot afsluiting of het starten een gerechtelijke procedure. Hieraan zijn kosten verbonden.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Blijkbaar is de herinnering door de hond opgegeten?
Foute datum kan bij rechtsgang hersteld worden.
In principe kan iemand voor een dubbeltje naar de rechter stappen, zolang het griffierecht maar betaald wordt.
Of het bij tegenspraak op winst voor de eisende partij uit zal draaien betwijfel ik, maar ik heb wel gekkere dingen gezien.

alasoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 14:17

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door alasoe »

Het incassobureau vermeld duidelijk de datum van 05-03-2011 en een bedrag van 0,10.

Heb het nog eens allemaal gecontroleerd ik heb niet op 24-3-2011 maar op 29-3-2011 een bedrag van 68,00 overgeboekt (i.p.v. 68,10) aan WML.

Doordat ik dus 0,10 te weinig heb overgeboekt heb ik dus ruimschoots de periode van 14 dagen overschreden en vind ik het dus redelijk om de aanvullende administratiekosten van 17,50 die WML zich vraagt (volgens hun website) tevens te betalen. (Zal ik dit maar doen ?)

Het incassobureau zou ik schriftelijk kunnen informeren dat hun gegevens niet juist zijn en dat er op 05-03-2011 helemaal geen sprake is van een betalingsachterstand van 0,10 bij WML ( dit zou onder ons gezegd immers dus 68,10 moeten zijn op die datum ).

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door snepke »

Maak ze niet wijzer dan ze zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het lijkt me zeker verstandig eens juridisch advies in te winnen bij een juridisch loket of jurofoon of rechtsbijstand of zet het verhaal eens op rechtenforum.

Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is een achterstand op te lopen bij het betalen van een voorschot. Het is en blijft immers een voorschot in afwachting op de definitieve jaarafrekening waarbij alles rechtgetrokken wordt.
De leveranciers van water, gas en electra hebben nu eenmaal gekozen voor een systeem met voorschotten en een jaarlijkse eindafrekening. Dat is dan het probleem van de leverancier. Dan zouden ze een systeem moeten opzetten met maandelijkse verrekening van het daadwerkelijke verbruik.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door marnix »

@emmy, ik vrees toch dat topicstarter ooit heeft getekend voor vooraf betalen, dat het een voorschot betreft doet daar niet veel aan af ,denk ik. Er is gewoon niet op tijd betaald.
Uiterst flauw trouwens hoor, dat bedrag boete over 10 cent.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Pavlova »

Ik denk dat er bij een achterstand standaard een brief wordt verzonden waarin de vordering met de incassokosten is verhoogd. Mogelijk is dit niet door mensenogen gecontroleerd.
TS zou nog kunnen proberen een brief aan WML te richten, met een kopie naar het incassobureau, waarin gewoon wordt beschreven wat er aan de hand is, en vraag gewoon aan WML of ze in alle redelijkheid ermee akkoord gaan dat die 10 cent direct wordt voldaan en verdere kosten komen te vervallen. Maak ook meteen die 10 cent over.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door snepke »

alasoe schreef:Heb vandaag die 0,10 aan WML overgeboekt. Verder heb ik telefonisch contact met hen (WML) gezocht helaas was niemand van de afdeling administratie bereikbaar.
Pavlova schreef:Ik denk dat er bij een achterstand standaard een brief wordt verzonden waarin de vordering met de incassokosten is verhoogd. Mogelijk is dit niet door mensenogen gecontroleerd.
TS zou nog kunnen proberen een brief aan WML te richten, met een kopie naar het incassobureau, waarin gewoon wordt beschreven wat er aan de hand is, en vraag gewoon aan WML of ze in alle redelijkheid ermee akkoord gaan dat die 10 cent direct wordt voldaan en verdere kosten komen te vervallen. Maak ook meteen die 10 cent over.
Zo te zien is dat al gebeurd.

@Pavlova ,
Mag dit zomaar, bij 10 cent achterstand?
En dan nog eens en incassokosten en registratie kosten rekenen.
Ik vind dit een beetje aso

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snepke schreef:Dat wil nog al.
Maak die 10 cent over naar WML.
EN dat incassoburo, die mag 37 euro vragen ,maar dat vind ik nu wel een beetje overdreven, voor 10 eurocent.

Er zijn hier personen op het forum die weten precies hoe het werkt,ze zullen waarschijnlijk ook wel reageren.
Dan weet je precies wat je moet betalen.
De te maken kosten zijn onafhankelijk van het bedrag waar het om gaat, dus die 37 euro staan los van de grootte van het bedrag dat geind moet worden.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 10 eurocent achterstand voorschot

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik denk dat hier iets niet klopt! Gistermorgen las ik dit bericht. Gistermiddag zat ik bij vrienden, die ook in Limburg wonen. Zij hadden een brief gekregen dat ze nog 17 cent achterliepen en dus kregen zij ook een brief dat ze even € 62,17 moesten overmaken.
Ik heb ze attent gemaakt op dit topic. Ze zouden gisteravond even al hun overschrijvingen nakijken.
Ik vind het hóógst verdacht!

Gesloten